Kiitos ehdotuksista, mutta voin heti kertoa, että autojen kokonaispaino rajaa ei tulla nostamaan.
a) tollasta määrää painoja ei saa mitenkään järkevästi sijotettua autoon. Niitä kun pitää jo muutenkin puntittaa, että saa edes 1320g.
b) Ei ole mielekästä alkaa pilaamaan hienojen autojen ajo-ominaisuuksia.
c) sit ku sellaset 50-100g punttitornit lähtee autosta irti esim. törmäyksen johdosta ja seuraava hurauttaa 50 km/h siihen lyijymöykkyyn niin siitähän riemu repee.
Vaikka tämä painonnostoehdotus on jo tyrmätty, niin palaan silti tähän painoasiaan vielä.
Vastauksia ylläoleviin pointteihin:
a) Kuten aiemmin jo sanoin, painava akku ja painava kori tuovat helposti "luonnollista" lisäpainoa autoihin. Jos verrataan vaikkapa 200g shortya ja 320g painavaa 8000mAh akkua, sekä jotain 80g kisaisempaa koria ja 120g painavaa Tamiyan Porschea (jolla ajoin Riihimäen kisan), niin tuosta tulee jo yhteensä 160g lisää ilman mitään lisäpuntteja.
Lisäksi kovin mielelläni näkisin kuljettajia muidenkin autojen sisällä kuin omassani, sillä saisi myös helposti lisää painoa, josta on "hyötyä" (fiiliksen kohottamisen muodossa). Toimivat valot toisivat myös hitusen tuota "hyödyllistä" lisäpainoa.
b) Ihan kivasti se oma 1600g autoni kulki ja käyttäytyi Riihimäellä, en näkisi että ajo-ominaisuudet olivat totaalisen pilalla.
c) Katso kohta a, ei painoa ole pakko lisätä pelkästään lyijymöykyillä.
Oma visioni tästä GT2000-sarjasta olisi, että autot näyttäisivät mahdollisimman oikeilta (siksi suosisin Tamiyan koreja, sekä muita realistisemman muotoisia koreja). Lisäksi myös se, että sarjaan olisi helppo lähteä mukaan halvemman pään kalustollakin (tarkoittaen muoviammeautoja tyyliin Tamiya TT-02, HPI RS4 Sport3, Kyosho Fazer, Carten T410 tai miksei myös painavammista materiaaleista tehtyjä halvempia kisa-autoja kuten Yokomo Rookie tai Xpressin S-sarjan autot) ilman, että antaa väkisinkin reilusti tasoitusta painossa.
En kuitenkaan haluaisi missään nimessä kieltää niitä hifimpiä autoja, niillä voisi tietysti edelleen osallistua, kunhan niihin laittaa painavaa tavaraa kiinni niin että painoraja täyttyy. Laitettaisiin vain puntit kirjaimellisesti tasan niin että kallis auto ei ole ehdoton vaatimus kisapainoon pääsemiseksi.
Koriasiasta myös vielä, Riihimäellä kyllä ilahdutti mieltä nähdä että A-finaalissa asti oli kaksikin realistisemman muotoista koria, Killerbodyn Lancia Stratos Turbo sekä kakkospaikalle yltänyt HPI:n (?) Subaru Impreza.
Mutta läpinäkyvät siivet ihmetyttävät. USGT-säännöissä (joista ilmeisesti muutkin GT2000-säännöt ovat saaneet vähintäänkin inspiraatiota?) läpinäkyvät siivet ovat erikseen kiellettyjä. Mielestäni tuon säännön voisi kopioida meillekin.
USGT-säännöissä on muuten tällainen maininta myös, mielestäni tämän voisi myös suomentaa ja lisätä GT2000-sääntöihin
MOST IMPORTANTLY: If it's not in the rules, and does not encompass the spirit of fun,
controlled racing with realistic looking cars, consider it illegal. This is called the "Spirit of
USGT" Rule.