Kirjoittaja Aihe: Brushless Maxx projekti..  (Luettu 34802 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« : 16.12.03 - klo: 20.24 »
Laitoin tälläisen "päiväkirjan" pystyyn Brushless Maxx projektistani:

http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/emaxx.html (vaatii selaimeen Flash playerin)

http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/brushless_kuvia.html (uusia kuvia, ei vaadi Flash playeria)

(..jos vaikka joku olisi kiinnostunut..)

Tarkoitus on päästä vielä keväthangilla ajamaan.. Kaikki neuvot, kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #1 : 23.12.03 - klo: 02.51 »
Joo tuo projektisi kiinostaa minuakin kun nuo "harjattomat" ovat lähellä sydäntä. :)
Olenkin tuossa miettinyt että tuleeko "autoporukka" tosiaankin jäljessä moottorien teknisessä kehityksessä tällä hetkellä?
Vai onko jo tullut / tulossa luokkaa missä näillä saisi kilpailla?
Sähkölennokkipuolella kun nuo harjalliset moottorit ovat jääneet "leluihin" ja satunnaiseen käyttöön nykyään, sekä "ensikoneisiin".
Rakentelevat jo nykyään CD-Rom moottoreistakin niitä itse.  :shock:
Tarkoitus olisi itsekin hankkia kanssa joku "sladitteluvehje" ja varustaa se harjattomalla sekä LiPoly akuilla, painon säästö olis melkoinen ja ajoaikaa sais tietty reilusti lisää.
Niin palataksen sun projektiis vielä niin näitä harhattomia on nykyään suuret määrät eri "setupilla", esim kannattaa katsoa moottoria ostaessa mille kennomäärälle se on tarkoitettu.
Toisekseen onko se "vääntömoottori" vai "kierroskone", nykyään kun tuo suuntaus on noihin vääntäviin moottoreihin menossa.
Pääsääntöisesti nämä kaksi eroittaa siitä että "kierroskoneet" ovat perinteiseen tapaan rakennettuja (Tosin akselilla pyörivätkin magneetit) kun taas "vääntömoottoreissa" pyörii ulkokehä moottorin päädyn ollessa "kiinteä".
Näissä harjattomissa on parasta se että ne ovat lähes huoltovapaita ja kestävät suuria virtoja koska ei ole hiiliharjoja muuttamassa ampeereita lämmöksi "harakoille".
Ole muuten varovainen moottoria ostaessasi sillä samankokoinen (Noin fyysisesti) harjaton antaa lähes tuplatehon harjallisiin "serkuihinsa" verrattuna, siinä voi tulla selvää jälkeä voimansiirrosta!
Noin 100g painava harjaton antaa yleensä tehoja noin 250w ja kun lähestytään 300g niin watteja irtoaa jo 900 hujakoilla (Lähde http://www.torcman.de)!!!!!
Sillä sais jo "pelit" kylmää kyytiä!  :twisted:

Edit Linkki lisätty http://www.modelflight.com.au/kontronik_twist_brushless_car.htm
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #2 : 26.12.03 - klo: 21.21 »
Moottori ja ESC on jo hankittu ja lojuvat tuossa pöydällä... :p ..molemmat on suunniteltu/markkinoitu vartavasten E-Maxxia varten.

Moottori: Plettenberg MAXXimum
http://www.plettenberg-motoren.com/HP220_maxx/HP220_maxx.htm

ESC: Schulze 18.97KWF
http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/futu-e.htm

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #3 : 27.12.03 - klo: 00.35 »
No tuolla setupilla pitäs tapahtua kun 1000 Wattia irtoo tehoo.
Tuo BigMAXXimum motti on jo järkyttävä autokäyttöön, 1800W mikä "peli" sitä kestää kun samat tehot on kuin isossa rälläkässä!  :shock:
Säätimiä ei vielä ole noille harjattomille autokäyttöön kovinkaan paljon, tuo ostamasi Schulze on Hacker Masterin kanssa niitä harvoja joita suomesta saa.
Uteliaisuuttani täytyy kysyä että mistä tilasit nuo "vermeet"? :D
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #4 : 27.12.03 - klo: 08.23 »
Tilasin tavarat suoraan Plettenbergiltä sähköpostitse/faxilla.

On muuten hyvä muistaa, että tähän E-Maxxiin saa kiinni 2 moottoria, joten teoriassa voisi pistää kiinni 2 noita 1800 Watin BigMAXXimum moottoreita.. :D

Akut on vielä hankkimatta.. ajattelin aloittaa n. 10:llä kennolla.. ehkä GP3300:ia.

Saakos muuten noita Li-Poly kennoja Suomesta helposti? Hintaluokka?

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #5 : 27.12.03 - klo: 10.59 »
Kyllähän LiPoja Suomesta löytyy. Hintakin on tullut ihan asiallisiin lukemiin. Käsittääkseni kuitenkin, eniten Suomessa myydyt LiPot ovat suunnattu lähinnä pienivirtaisiin puistokoneisiin (itselläkin yksi paketti). Hermannilta ehkäpä sitten löytyy tietoa sopivasta kennotyypistä/konfiguraatiosta, joka kestää nuo ÄLYTTÖMÄT tehot mitä projektisi lupaa.. :wink: Tosin, luulisi paketille tulevan hintaa aikalailla, jos järkevää, virrat kestävää pakettia pystytään ylipäätään rakentamaan nykykennoilla.
Lahti Rock City

Poissa Spin

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #6 : 27.12.03 - klo: 13.34 »
Kyllä niitä pystyy rakentamaan, mutta hinta tosiaan kohoaa valtavaksi. Nykyiset HD kennot antaa jo ihan mukavasti virtaa. Tarpeeksi kennoja rinnan niin ei ongelmaa.
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #7 : 27.12.03 - klo: 14.13 »
Joo kyllähän nuo LiPot ovat tosiaan kehittyneet paljonkin.
Jos vertaa LoPolyjä NiCD akkuihin niin painon perusteella ovat ylivoimaisia.
Itselläni on Kokam 2*1500HD pakka (7.2v) josta irtoaa 10C hetkellisesti, painoa tuolla pakalla on kaapeleineen 100g!
Eli jos tuollaisia "heittää" rinnakkain kolmet niin pitäisi irrota 45A hetkellista, sekä paino olis näillä alle 300g (4500mAh).
Tosin sehän ei riitä sun "monstemoottorille" sekun taitaa tarvita 60A-100A virtoja ja silloin NiCd jää ainoaksi vaihtoehdoksi noin rahallisesti ajateltuna!  :?
Voi olla että tarvitset niitäkin kahdet rinnan että saat moottorisi "nälän" tyydytettyä.

Edit Tehokkaita LiPoly kennoja myy ainakin Sabe http://www.sabe.fi/hobby/index.php ja Printec Hobby http://www.printechobby.fi/fin.html
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #8 : 27.12.03 - klo: 16.23 »
voipi tulla aika hieno ja mahtava maxi tuosta  8)  Itellä ei kyl rahat riittäs moiseen  :mrgreen:
Taas kehissä.. ;)

Poissa Spin

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #9 : 27.12.03 - klo: 23.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Itselläni on Kokam 2*1500HD pakka (7.2v) josta irtoaa 10C hetkellisesti, painoa tuolla pakalla on kaapeleineen 100g!


Taitaa Hermanni olla 3*1500. Just punnitsin oman 3*1500HD pakan ja painoa 110g. En kyllä keksi tuohon millä painoa sais 10g poiskaan   :roll: .
Hpi Baja 5b 29cc | Mod Rusty Brushless | The Stick Crawler | Spektrum DX3R & DX6 |

Poissa nici

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #10 : 28.12.03 - klo: 05.26 »
Hei ihan tosi toi ei enää ole tervettä.. Mikä tekee siitä entistä mielenkiintoisempaa :lol: mahtaa virrankuluts olla "mukava". Jos oletetaan että hyötysuhde on 100% ja teho 1000W sekä jännite 14,4V niin virtaa kuluu 69,5A :lol: Todellisuudessa hyötysuhde ei kuitenkaan ole 100% eli virtaa kuluu enemmän.. Nyt on jo niin väsy että en jaksa laskea kauanko 3300mAh akku kestäisi.

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #11 : 28.12.03 - klo: 11.02 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
...harjaton antaa lähes tuplatehon harjallisiin "serkuihinsa" verrattuna, siinä voi tulla selvää jälkeä voimansiirrosta!...


Tässä hieman tietoa voimansiirrosta:

- kaikki vetarit (4 + 2kpl) on vaihdettu MIP:n teräksisiin
- vaihdelaatikosta olen korvannut alkuperäiset ns. "Idler gearit" teräksisillä
- diffit on vielä päivittämättä, mutta tulen hankkimaan (kunhan saan rahat kasaan.. :D ) Unlimited Engineeringin diffit, joitten pitäisi kestää aikamoista rääkkiä..

Osaako joku arvioida, onko näillä kahdella eri diffiversiolla suurikin ero?
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540.html )
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540B.html )

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #12 : 28.12.03 - klo: 13.29 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
......

.....Osaako joku arvioida, onko näillä kahdella eri diffiversiolla suurikin ero?
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540.html )
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540B.html )



Jälkimmäinen on varmaankin parempi, koska siinä on enemmän näitä spyder geareja (8kpl), ylemmässä on vain 6 spyder gearia.

En tiedä mitä tämä vaikuttaa käytännössä, hiljaisempi, kestävämpi, vakaampi, varmempi.. tms?


Suosittelen (en tiedä miksi :mrgreen: ) ostamaan tuon alemman, koska siinä on edemmän kaikenlaisia härpäkkeitä, ja on varmaan laadukkaampi, siinä voi myös olla enemmän toiminta ominaisuuksia.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #13 : 28.12.03 - klo: 18.43 »
Itse olin ajatellut hankkia nuo "edulliset" :) 6 spyder gear diffit..

Olen ymmärtänyt, että nuo olisivat jonkin verran kevyemmät, mutta aivan riittävän kestävät..

Diffirasvoihin/-öljyihin en ole ehtinyt vielä perehtymään.. tuolta Ameriikan forumeista luin että 50000 w silicon oil olisi sopivaa tavaraa tälläiseen Brushless Maxxin diffiin..

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #14 : 28.12.03 - klo: 19.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Spin"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Itselläni on Kokam 2*1500HD pakka (7.2v) josta irtoaa 10C hetkellisesti, painoa tuolla pakalla on kaapeleineen 100g!


Taitaa Hermanni olla 3*1500. Just punnitsin oman 3*1500HD pakan ja painoa 110g. En kyllä keksi tuohon millä painoa sais 10g poiskaan   :roll: .


No niinkun kirjoitin mulla on 2kpl Kokam 1500HD kennoa sarjassa, toi kaapeli/liitinsetti mulla ton "ylimääräisen" painon tekee.  :lol:

Lainaus käyttäjältä: "turtle"


Tässä hieman tietoa voimansiirrosta:

- kaikki vetarit (4 + 2kpl) on vaihdettu MIP:n teräksisiin
- vaihdelaatikosta olen korvannut alkuperäiset ns. "Idler gearit" teräksisillä
- diffit on vielä päivittämättä, mutta tulen hankkimaan (kunhan saan rahat kasaan.. :D ) Unlimited Engineeringin diffit, joitten pitäisi kestää aikamoista rääkkiä..

Osaako joku arvioida, onko näillä kahdella eri diffiversiolla suurikin ero?
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540.html )
( http://www.unlimitedengineering.com/cgi-bin/store/13540B.html )


Joo terästä tossa tarvitaan, muuten hajoo kertaruopasulla.  :twisted:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #15 : 29.12.03 - klo: 17.13 »
Tässä muutamia uusia kuvia projektista:

http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/brushless_kuvia.html

Tarkoitus olisi tehdä n. 3mm hiilikuitulevystä custom-alusta, jottei paino nouse liikaa.. osaako joku antaa vinkin jostain "pajasta", jossa voisi pientä korvausta vastaan :) leikauttaa hiilikuitulevyä esim. CAD-tiedoston tai sitten ihan mallikappaleen mukaan?

Poissa JUSSI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.jrantala.com
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #16 : 30.12.03 - klo: 17.59 »
Mikä on harjaton moottori :?:
Mini-Z MR-015, X-Speed moottori, 11 piikkinen ratas, 5 akkua ja etuvalot.
Tamiya Blazing Star, K-Speed moottori, nopeudensäädin ja metallirattaita.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #17 : 30.12.03 - klo: 18.10 »
harjaton moottori = hiiletön moottori

Poissa JUSSI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.jrantala.com
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #18 : 30.12.03 - klo: 20.53 »
Tuleeko videoita :?:
Mini-Z MR-015, X-Speed moottori, 11 piikkinen ratas, 5 akkua ja etuvalot.
Tamiya Blazing Star, K-Speed moottori, nopeudensäädin ja metallirattaita.

Poissa JUSSI

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.jrantala.com
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #19 : 01.01.04 - klo: 19.44 »
Mini-Z MR-015, X-Speed moottori, 11 piikkinen ratas, 5 akkua ja etuvalot.
Tamiya Blazing Star, K-Speed moottori, nopeudensäädin ja metallirattaita.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #20 : 03.01.04 - klo: 00.03 »
Ootko huomannut samanlaisen savagen  :?:

http://nitrotrucks.surfmysites.com/brushless/hpi/index.html
Taas kehissä.. ;)

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #21 : 03.01.04 - klo: 16.29 »
no oho minä sanon!!!! siis sähkö savage mielenkiintoista!!!  :mrgreen:  nyt taitaa e- max jäähä kakkosex  8)

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #22 : 03.01.04 - klo: 16.58 »
Kyllä tuo Savage on varmaankin edullisempi vaihtoehto tälläiseen Brushless monsteriin, mutta enemmän on tarjolla tietoa ja kokemuksia siitä mitä kaikkea E-Maxille pitää/kannattaa tehdä, kun hiilettömän laittaa kiinni.. ..luultavasti ihan "jees peli".

..alkuperäisiä E-Maxx osia ei minulle taida käyttöön jäädä, kuin vaihdelaatikon kuoret ja pari vaihteiston ratasta.. kaikki muu osat on vaihdettu.  :shock:

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #23 : 03.01.04 - klo: 17.32 »
turtle ootko muuten päässy jo testaa autoos. Mites pitkällä se on jo?

Poissa Webu

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.yleis.net
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #24 : 03.01.04 - klo: 19.11 »
Hienoa! Hyvä projekti sulla, mutta itellä hyväkun rahat edes E-maxxiin riittää.

E-Maxx on hieno auto, ja se ansaitsee sun vehkees :)
Allekirjoitus sääntöjen vastainen. T: Ylläpito

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #25 : 04.01.04 - klo: 21.48 »
Lainaus käyttäjältä: "!marco!"
turtle ootko muuten päässy jo testaa autoos. Mites pitkällä se on jo?


Ajamaan en pääse vielä ainakaan kuukauteen... ei tässä mikään kiire ole. :D Paljon on osia tällä hetkellä postin kannettavana... ens viikolla pitäis tulla iso kasa tavaraa.

Iskarit ja diffit tilasin toissapäivänä, joten oikeastaan tilaamatta on enää akut (ja kunnon laturi). Ajattelin tilata ebay:sta semmosen "24 kpl GP3300 kennoja" -paketin. En ole vielä aivan varma monellako kennolla ajan, 10, 11 tai 12, saa nähdä??

Radiona mulla on Multiplexin Proficar 301 ja vastari on pikkuruinen Schulze Alpha-440.

Poissa hellgren

  • Veteraani
    • Profiili
Jep
« Vastaus #26 : 05.01.04 - klo: 11.13 »
Turtle, noista akuista tuli mieleen. Että, jos et ole mätsättyjä kennoja tilaamassa, niin mätsäämättömien GP3300:n kennohinta Suomessa on 6,60e/kenno Printec Hobbylla ( http://lennokit.net/viewtopic.php?t=4751 ). Tietty, kannattaa kysyä samasta paikasta, mistä laturin tilaat, josko sieltä kennoja sais. Tuolla määrällä kennoja pitäisi saada jo paljousalennuksella. Ajattelin vaan, että ei tarvitsisi kaikkea Suomen ulkopuolelta tilata.. :wink:
Lahti Rock City

Poissa !marco!

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #27 : 05.01.04 - klo: 12.36 »
paljos toi sun harjaton konees muuten kaikenkaikkiaan makso noparin kanssa?

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #28 : 05.01.04 - klo: 22.04 »
Kiitos hellgren jälleen loistavasta vinkistä, joo kennojen ei tarvitse olla välttämättä mätsättyjä.. tod.näk ostan 10 kennoa tuolta printeciltä ja aloittelen niillä..

!marco! moottorin ja noparin hintaa en uskalla tänne laittaa.. vaimo voi saada selville  :wink: (..ja kyllä noitten hinnat netistä löytyy)

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Brushless Maxx projekti..
« Vastaus #29 : 22.01.04 - klo: 00.41 »
noniin.. projekti etenee hitaasti, mutta varmasti.

Käytin juuri pari kolme tuntia diffin kasaamiseen ja säätämiseen.. pääsin sen kanssa suurin piirtein puoliväliin, tarkkaa hommaa kuin kirpun n*inti :).. täytyy jatkaa huomenna loppuun.. toisen diffin kanssa uskon selviäväni alle tunnissa, nyt kun on ensimmäisen kanssa huolella harjoiteltu.

Nyt on kaikki tarvittavat osat projektiin tilattu.. laturi, akut ja kori ovat vielä matkalla Suomeen... ..teorissa voisin päästä muutaman viikon päästä jo ajelemaan, mutta saa nähdä miten käy käytännössä.

Tässä vielä kuva työmaalta:

http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/tyomaa.jpg

...