...löytää 2-tahtiseen lisäpuhtia on tehdä kokeiluja pakoputkien kanssa. En tiedä minkälainen putki sulla on tällä hetkellä, mutta todennäköisesti se on joku ns. viripilli. Niitäkin löytyy erilaisia, on alempaa ja ylempää vääntävää. Lisäksi todella paljon voi löytyä potkua esim ylemmille kierroksille, kun tekee pieniä experimenttejä pakoadapterin kanssa. Mitä lyhyempi, sitä korkeammilla kierroksilla pakosysteemi on optimaalisesti resonanssissa. Tuota pakoadapteria kannattaa lyhennellä vähän kerrallaan ja aina välissä testata miten kone toimii. Todennäköisesti lopulta sitä tulee lyhennettyä liikaa, jolloin tehot alkavat mennä jo alaspäin, mutta ne on onneksi halpoja. Myös siten voi mennä pituudessa takaisinpäin, että laittaa sellaisen irtisahatun adapterin palan takaisin adapterin ja pakoputken väliin sen silikonikumin sisään.
Männänrenkaitahan näissä laitteissa ei ole ja männät on yleensä kaikissa mahdollisissa polttomoottoreissa (mopoista, m-pyöristä autoihin tai vaikka panssarivaunuihin) alumiinia joko valettuna tai taottuna. Tietysti erilaisia seos- ja/tai pinnoitusmateriaaleja voidaan käyttää.
Nämä koneet tosiaan kiertävät vakiona jo niin paljon, että useimmiten ajoitukset koneessa on jo melko "tapissa" ja liikaa niitä muuttamalla päästään yleensä vain huonompaan tulokseen kuin alkuperäisellä setupilla. Lisäksi ajoituksia ei ole järkevä muuttaa ottamalla materiaalia pois sylinteriputkesta, koska siinä oleva pinnoite voi lähteä lohkeilemaan. Pako- ja ylösvirtauskanavien ajoitusta voi tietysti muuttaa ottamalla tavaraa pois männnästä, mutta samalla tulee pienennettyä puristussuhdetta ja männän tasapaino voi mennä pieleen. Kantta voi laskea, mutta siinäkin on omat riskinsä. Kone alkaa käydä kuumempana, tulppa tulee lähemmäksi mäntää, jolloin väärillä säädöillä on helpompi polttaa mäntään reikä jne.
Kanavia kannattaa viimeistellä ja suurentaakin jonkun verran lohkosta, koska yleensä ne ei ole halvoissa koneissa niin viimeisen päälle tehtyjä. Alkuperäiset muodot on kuitenkin syytä säilyttää ja muutenkin ottaa ennemmin liian vähän kuin liian paljon, jos ei todella tiedä mitä on tekemässä.
Tuollaisen loppuunkuluneen moottorin viritys on yleensä kuitenkin vähän kyseenalaista, koska siinä muutoksien vaikutukset näkyvät aika heikosti. Varsinkin joku koneistamalla tehtävä viritys ei tuo helposti suurtakaan lohtua, vaan esim ajoitusten muuttaminen (pakoaukon nosto/männästä tavaraa pois) vain heikentää koneen käyntivarmuutta ja vääntöä. Ainoa ilo voi olla se, että se kiertää "vinguttamalla" korkeammalle kuitenkin ilman sen suurempaa tehoa.