RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jose.92 - 10.07.05 - klo: 10.45
-
Jos olisi ajelemassa radalla rc autolla ja sinne tulisi joku toope samoilla kiteillä. Laittais ohjaimen päälle ja mun auto törmäis seinään ja menisi tuusan nuuskaksi, niin joutuisiko hän korvaamaan sen? Siis jos olisi ihan tosi mies, niin se kyllä korvaisi, mutta jos on tälläinen poikkeus tapaus joka kävisi nipottamaan vastaan, niin mitä pitää tehdä? . Näihin vehleisiinkään kun ei saa vakuutuksia.
-
Jos olisi ajelemassa radalla rc autolla ja sinne tulisi joku toope samoilla kiteillä. Laittais ohjaimen päälle ja mun auto törmäis seinään ja menisi tuusan nuuskaksi, niin joutuisiko hän korvaamaan sen? Siis jos olisi ihan tosi mies, niin se kyllä korvaisi, mutta jos on tälläinen poikkeus tapaus joka kävisi nipottamaan vastaan, niin mitä pitää tehdä? . Näihin vehleisiinkään kun ei saa vakuutuksia.
Lennokkipuolella tästä on spekuloitu enemmänkin, koska lennokilla voi aiheuttaa suurta aineellista ja ruumillista vahinkoa.
Ainakin siellä (Lennokit.netissä) on tultu siihen päätökseen että käräjillä nähdään jos vahinggon aiheuttanut puoli ei vapaaehtoisesti tunnusta syyllisyyttään, mitään korvausvelvollisuuttahan ei muutoin ole.
-
Olen ajatellut samaa asiaa lennokkini kannalta myös. Lento kenttä on kuiten sen verran iso että siellä ei aina erota ihmisiä jotka ovat lennättämässä koneilta. Minunkin pitäisi lähteä kohta sisään ajamaan tuota omaa polttis konetta. Pitääköhä minun sitten kiertää ekana koko kenttä ympäri
-
Olen ajatellut samaa asiaa lennokkini kannalta myös. Lento kenttä on kuiten sen verran iso että siellä ei aina erota ihmisiä jotka ovat lennättämässä koneilta. Minunkin pitäisi lähteä kohta sisään ajamaan tuota omaa polttis konetta. Pitääköhä minun sitten kiertää ekana koko kenttä ympäri
Teidän pitäisi ehdottomasti tehdä taajuus taulu josta jokainen lennättäjä ottaa oman "taajuutensa" pois, silloin selviäisi onko kyseinen taajuus jo käytössä (Näinhän tehdään RC autopuolellakin).
Vahingon sattuessa voisit ainakin todistaa että sinun puolelta onnettumuus ei ollut vahinko (Mikäli onnettomuus johtuisi saman taajuuden käytöstä), vaan "toinen" osapuoli aiheutti vaaran / onnettomuuden.
-
Kävin juuri lennokki netissä tekemässä jälleen topicin jossa sanoin että eikö voisi tehdä sellaisen taulut johon kaikki lennättäjät merkkaisivat omat kiteensä ennen lennätystä. Onko auto puolella siis samanlainen?
-
Kävin juuri lennokki netissä tekemässä jälleen topicin jossa sanoin että eikö voisi tehdä sellaisen taulut johon kaikki lennättäjät merkkaisivat omat kiteensä ennen lennätystä. Onko auto puolella siis samanlainen?
Lennokit.netissä on yhden "kaverin" pitämä taajuus taulukko jonne moni (Myös minä) on lisännyt käyttämänsä taajuuden, asuin paikan, käytettävät lennätyspaikat, sekä puhelin numeron.
Tällöin on helppo katsoa mitä taajuutta paikkakunnalla on käytössä ja jos löytyy sama taajuus voi "rinkauttaa kaverille" ja kysäistä oletko lennättämässä tänään esim....
Autoissahan tuo ei ole niinkään ongelma koska yleensä näköyhteys on "kavereihin", lennokki taas saattaa olla kilometrinkin päässä ja se aiheuttaa vaaran jos joku laittaa radionsa päälle samalla taajuudella (Kunnolliset lennokkiradiothan kantaa ylikin kilometrin).
Suurin ongelmahan että kaikilla ei ole nettiä ja kaikki eivät tiedä näistä foorumeiden olemassa olosta edes (Vanhempi väki ja osa "nuorisosta").......
Mutta ei olisi "pöllömpi" idea tehdä samanlaista taulukkoa myös autopuolelle, tällöin voisi katsoa mitä taajuuksia on omalla paikkakunnalla käytössä ja sen mukaan voisi ostaa vähemmän "käytössä" olevia kiteitä varalle.
-
Ihan vois laittaa sinne lentoasemalle sellaisen kirjan johon sitten kirjoittaa.
-
Ihan vois laittaa sinne lentoasemalle sellaisen kirjan johon sitten kirjoittaa.
Esim näin, päivämäärä ja taajuus ja ehkä puhelin numero...
Sitten kun "lähtee" vetäisee viivan ylitse (Se on tärkeää jotta muut tietää että taajuus on "vapaa").
-
Meillä on käytössä sellainen taajuustaulu jossa on sen reunalle kirjoitettu taajuuksia ja taajuuksien päällä on pyykkipoikia joihin on kirjoitettu sama taajuus mikä on siinä alla. Sitten vaan ottaa siitä sen oman taajuuden pyykkipojan ja taulusta huomaa sen heti jos siitä puuttuu pyykkipoika.
-
Se joka tulee radalle, jossa jo ajetaan, on AINA velvollinen kysymään mitä taajuuksia on käytössä ennen kuin laittaa radiot päälle. Johan sen sanoo terve maalaisjärki.
-
Joo. Mutta jos sinne tuleekin joku kehitysvammanen eikä kysykkaan. Kuka sitten korvaa? Edit: Kuka vaan tulee
-
Joo. Mutta jos sinne tuleekin joku kehitysvammanen eikä kysykkaan. Kuka sitten korvaa?
Jaahas.... Nyt meni jo vähän yli hilseen. :?
Tuntuu vähän rasistiselta sun kommenttis. Miksi kehitysvammainen ei osaisi kysyä kiteistä?
Sinuna kyllä ajattelisin muutaman minuutin hiljaa itekses, ennen kun tulet tänne avautumaan.....
-
No sinne voi tulla joku muu hölmö. Mutta kysymys oli että korvaako se mikä nyt tulikaan sinne niitten radioiden kanssa heilumaan? Että onko se velvollinen korvaamaan ne ihan niin kuin laki sanoo. Että jos se ei meinaa korvata niin soitanko poliisit? Että koevaako se sitten? Vai onko se niin että sen ei ole pakko korvata?
-
No sinne voi tulla joku muu hölmö. Mutta kysymys oli että korvaako se mikä nyt tulikaan sinne niitten radioiden kanssa heilumaan? Että onko se velvollinen korvaamaan ne ihan niin kuin laki sanoo. Että jos se ei meinaa korvata niin soitanko poliisit? Että koevaako se sitten? Vai onko se niin että sen ei ole pakko korvata?
Lakihan ei sano tuosta mitään, eikä ennakkopäätöstä tietääkseni ole.
Eli jokainen ajaa omalla vastuulla, sama kuin talvella ei yleisellä jäätiellä, kumpikin "nuolee haavansa".
Ja varsinkin jos kyseessä on yksityisalue (niinkuin RC radat, moottoriradat ym), voi "käräjöinti" tyssätä siihen.
Mitenkäs 1/1 autourheilussa kun ajetaan perään, kolaroidaan tms.......
-
Että jos se ei meinaa korvata niin soitanko poliisit? Että koevaako se sitten? Vai onko se niin että sen ei ole pakko korvata?
Oletko miettinyt koskaan tilannetta sellaisesta näkökulmasta, että osutkin itse jonkun muun taajuusalueelle ja rikot hänen satojen eurojen kaluston...oletko valmis varmasti korvaamaan sen koko arvostaan ilman vastaansanomista? Kiusaus oman osuuden kieltämiseen on varmasti suuri, vallankin jos toinen osapuoli vaikuttaa siltä, että osaa pitää kiinni oikeuksistaan.
-
Olen miettinyt ja korvaisin tietysti jos tulisin jollekkin radalle, laittaisin radion päälle jossa olisi samat kiteet kun jollain muulla. Ja minulle tuli nyt se selväksi että jokainen ajaa omalla vastuulla.
-
No sitä varten polttiksissa on se fail-safe.
Ilman sitä ei pistetä konetta käyntiin. Selvä?
-
No sitä varten polttiksissa on se fail-safe.
Ilman sitä ei pistetä konetta käyntiin. Selvä?
Nyt en kyllä ymmärtänyt.
-
No sitä varten polttiksissa on se fail-safe.
Ilman sitä ei pistetä konetta käyntiin. Selvä?
Nyt en kyllä ymmärtänyt.
Ei ihme ettet ymmärtänyt, ei se fail safe siihen auta jos joku on samalla taajuudella (Fail safe ei sitä "tiedä" kummalla radiolla autoa ajetaan, sehän vain reagoi jos yhteys katkeaa).
-
jos joku törtö tulee sajamaan samoilla taajuuksilla ilman että edes kysyy niitä ja kieltäytyy maksamasta vahingot niin se heppu löytyy puskasta ryöstettynä....tai ehkä nyt ei ihan :D
-
Ei ihme ettet ymmärtänyt, ei se fail safe siihen auta jos joku on samalla taajuudella (Fail safe ei sitä "tiedä" kummalla radiolla autoa ajetaan, sehän vain reagoi jos yhteys katkeaa).
Ehm, itseasiassa oma ainakin reagoi ja iskee jarrun pohjaan. Autoa voisi ajaa kummalla tahansa ohjaimella, mutta mikäli molemmat ovat yhtäaikaa päällä, aiheuttavat ne toisilleen häiriötä. Viimeksi Ulvilan kisoissa viereisellä kaverilla oli sama kide, molemmissa autoissa vatkasi renkaat mutta ainakin omassa kaasuservo makasi jarru päällä.
Ja kyseessä siis Ofnan micro failsafe.
-
ei nyt aiheutetakkaan väärinkäsitystä ;)
-
Ei voi olla totta...
Kuinka ihmeessä sä meinaat että jarru ja kaasu voi olla päällä samaan aikaan.
Hmmm... Eli sulla ei siis oo hajuakaan mikä on failsafe.
Se on pieni elektroninen vempain joka kytketään servon ja vastarin väliin.
Siihen voi ohjelmoida asennon johon se käskee servon menemään jos tulee häiriö.
-
sen verran on hajua mikä on failsafe että jos tulee häiriötä tai akut loppuu vastarista niin se pysäyttää auton,siitä en ollut varma että miten :roll:
-
No miksi ihmeessä sitten kommentoit???
Jos et tiedä niin ole hiljaa tai kysy, ja mikä tärkeintä USKO.
-
huomaa kysysmerkki viestin lopussa ;) ja uskonhan minä...mutta joskus vaan vaikea saada se päähän :lol:
-
Kyllä minä nuo huomasin mutta moni ei huomaa ja ymmärtää tuosta viestistäsi pahimmillaan että jarrut kärsii kun on fail safe.
... vai että joskus??? :?
-
no niin asia hoidettu :wink:
-
Ei ihme ettet ymmärtänyt, ei se fail safe siihen auta jos joku on samalla taajuudella (Fail safe ei sitä "tiedä" kummalla radiolla autoa ajetaan, sehän vain reagoi jos yhteys katkeaa).
Ehm, itseasiassa oma ainakin reagoi ja iskee jarrun pohjaan. Autoa voisi ajaa kummalla tahansa ohjaimella, mutta mikäli molemmat ovat yhtäaikaa päällä, aiheuttavat ne toisilleen häiriötä. Viimeksi Ulvilan kisoissa viereisellä kaverilla oli sama kide, molemmissa autoissa vatkasi renkaat mutta ainakin omassa kaasuservo makasi jarru päällä.
Ja kyseessä siis Ofnan micro failsafe.
Just, yleensä spekseissä olen vain nähnyt maininnan yhteyden katkeamisesta, tosin en ole Ofnan fail safeen perehtynyt (Enkä tosin moneen muuhunkaan vähään aikaan).
sen verran on hajua mikä on failsafe että jos tulee häiriötä tai akut loppuu vastarista niin se pysäyttää auton,siitä en ollut varma että miten :roll:
Ainakin Revon oma "tietokoneyksikkö" (Se ei kait ole "oikea" fail safe)vain vapauttaa kaasun ja ohjaus toimii hitaasti ennenkuin akku on kokonaan "sippi" (Tänään kaksi kertaa koettu akun loputtua, siis ohjaus toimii hitaasti mutta kaasu ei inahdakkaan).
-
Ainoastaan jos loppuu lähettimestä akku niin tuo kytkeytyy. Vastarin akusta tuo ei kytkeydy, koska se tarvitsee myös itse virtaa sille servolle vastarin akusta. Ja se on totta että fail safe menee päälle myös jos tulee kaks lähettimen signaalia.
Koettu homma.
-
Ainoastaan jos loppuu lähettimestä akku niin tuo kytkeytyy. Vastarin akusta tuo ei kytkeydy, koska se tarvitsee myös itse virtaa sille servolle vastarin akusta. Ja se on totta että fail safe menee päälle myös jos tulee kaks lähettimen signaalia.
Koettu homma.
Sori, ilmaisin asian varmaan "huonosti".
Siis fail safe meni päälle ennenkuin akku loppui, sen huomaa hyvin siitä että kaikki toimii normaalisti ilman hidastumisia.
Autossani on kaksi 8Kg "sikanopeaa" Futaban servoa ohjauksessa ja ne lakkaa toimimasta (Siis hidastuu noin 5 sekunnin servoiksi) kuin seinään ja "kompuutteri" autossa vilkuttaa punaista lediään.
Siihenhän jos vastarin akulta tuleva sähkön syöttö katkeaa ei auta kuin kaasuvivustossa oleva jousi joka vetää kaasun "nollille"............
-
Tuo hidastuminen tapahtuu kyllä ihan ilman tuota boxiakin. Digiservot tuntuis tosiaan hidastuvan kuin seinään heti kun jännite laskee tietyn pisteen alle.
-
Miettinyt tätä samaa jokus, ja kyllä, olisin mielestäni velvollinen korvaamaan kaikki rikkoutuneet osat mitä toiselta osapuolelta menee rikki mikäli tyhmyyttäni lykkään radioon virrat päälle katsomatta taajuustauluun.
Tuollaisessa tapauksessa ei pitäisi olla minkäänkäännäköistä epäselvyyttä? siis mikäli edes jonkinnäiköinen kidetaulu on käytettävissä ja tai mikäli on tehnyt 100% kyselykierroksen kiteistä ennen radion päälle läppäämistä.
Tärkeämpää olisi kysellä paljonko olisit mielestäsi velvollinen korvaamaan, mikäli kolaroinnillasi hajoitat toisen kalustoa. a) treeneisssä b) kisoissa. Itse ainakin tarjoutuisin korvaamaan suoranaiset vahingot täysin eli osat yms. ja tyytyisin pahoittelemaan epäsuorista vahingoista eli pilalle mennyt kisa. Mutta! mikäli molepien kalusto hajoaa suunnilleen saman verran eikä syy ole ns. kummassakaan, niin sitten en tietäisi mitä tekisin, normaalin toisen vaurioiden ja "huolehtimisen" lisäksi. Tai tieteysti mikäli vikaa on vähänkään molemmissa tai tilanne oli ns. väistämätön niin sitten en suostu korvaamaan.
Taas tälläistä kelloaikaan nähden suht selkokielistä RuisRockin jälkeistä näpyttelyä.
- Hount
-
Miettinyt tätä samaa jokus, ja kyllä, olisin mielestäni velvollinen korvaamaan kaikki rikkoutuneet osat mitä toiselta osapuolelta menee rikki mikäli tyhmyyttäni lykkään radioon virrat päälle katsomatta taajuustauluun.
Tuollaisessa tapauksessa ei pitäisi olla minkäänkäännäköistä epäselvyyttä? siis mikäli edes jonkinnäiköinen kidetaulu on käytettävissä ja tai mikäli on tehnyt 100% kyselykierroksen kiteistä ennen radion päälle läppäämistä.
Tärkeämpää olisi kysellä paljonko olisit mielestäsi velvollinen korvaamaan, mikäli kolaroinnillasi hajoitat toisen kalustoa. a) treeneisssä b) kisoissa. Itse ainakin tarjoutuisin korvaamaan suoranaiset vahingot täysin eli osat yms. ja tyytyisin pahoittelemaan epäsuorista vahingoista eli pilalle mennyt kisa. Mutta! mikäli molepien kalusto hajoaa suunnilleen saman verran eikä syy ole ns. kummassakaan, niin sitten en tietäisi mitä tekisin, normaalin toisen vaurioiden ja "huolehtimisen" lisäksi. Tai tieteysti mikäli vikaa on vähänkään molemmissa tai tilanne oli ns. väistämätön niin sitten en suostu korvaamaan.
Taas tälläistä kelloaikaan nähden suht selkokielistä RuisRockin jälkeistä näpyttelyä.
- Hount
Moni kyllä todennäköisesti kiistää korvausvelvollisuutensa käräjille asti... niin surullista se on :roll:
-
Tärkeämpää olisi kysellä paljonko olisit mielestäsi velvollinen korvaamaan, mikäli kolaroinnillasi hajoitat toisen kalustoa. a) treeneisssä b) kisoissa.
Kisoissahan asia olisi asianomaisten kannalta helppo, sillä päätöksen korvausvelvollisuudesta voisi siirtää tuomariston päätettäväksi.
Failsafesta vielä, Ofnan kikkare iskee jarrun pohjaan kun vastariakku on kyykkäämäisillään. Muutaman kerran oon ajellu "mitään huomaamatta" ja failsafe on iskenyt jarrut päälle kun vastariakun jännite on laskenut alle tietyn rajan. Omassa käytössä (radoilla joissa kiteiden kanssa ollaan varovaisia) ehkä käytännöllisempi fiitsuri kuin tuo häiriöpuoli.
-
Mä ainakin maksaisin ainakin osan rikki menneistä osista auton omistajalle, jos mä ite törmäisin hänen autoonsa :roll:
-
Mä ainakin maksaisin ainakin osan rikki menneistä osista auton omistajalle, jos mä ite törmäisin hänen autoonsa :roll:
nythän ei ole kyse tästä, vaan siitä että lyöt radiot päälle ---> toinen saa häiriön ja ajoneuvo syöksyy seinään/lastentarhan pihalle/muuhun epämiellyttävään suuntaan
-
Juu, no sittenhän kannattaa käyttää just sitä taulukkoa, jossa lukee ne varatut taajuudet :wink: . Harmi vaan ettei meillä Lohjan kerholla, ole vielä kehitetty tollasta, mutta kai sellasta vois ehdottaa tehä, kun on ajot :?
-
Onneks noi radiohäiriöt on 99% varmuudella takanapäin kun hommasin
Spectrumin modulin ja vastarin (toivottavasti) :wink:
-
Se olisi viksua jos olis semmoinen koppi missä on paljon koukkuja. Koukun yläpuolella lukee taajuus vaikka 17.145MHx ja sitten siinä on semmoinen puinen tai joku vastaava avaimen perän näköinen juttu ja ennen ajoa pitää kattoa että onko sielä "avaimen perää" kaapissa ja jos on ja ota "avaimen perä" ja laita tuohon radion anternnin varteen, josta muut ajeliat huomaa että taajuus on varattu ja sitten pitää sopia ajovuorot.
Toivottavasti, joku tajuaa idean.
-
Toi oli aika hyvä ja toimivan kuuloinen idea!
-
fizle: Tämä on idea on keksitty jo joskus 80-luvulla (?), tosin "avaimenperien" sijasta käytetään pyykkipoikia. Toimii myös käytännössä hyvin kun ei tarvitse huudella kiteitä.