Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Big Joe

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6
31
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri Mopo/Kevari keskustelu.
« : 21.11.10 - klo: 14.12 »
Oli tarkoitus ottaa joskus videota, ja laittaa sitten tubeen, mutta enpä ole saanut aikaiseksi. Laitetaan siis tänne juttua.

Isi osti mulle mopon, Tunturi Hopperin. Olisiko ollut vuosimallia -91? Muutenhan mopo oli varsin mainio masiina, mutta morinin moottori ei ollut mikään kestävyyden huippu. Ainakaan jos verrataan moottoreihin, joita tunissa aiemmin oli. Hopperi jäi siis nurkkiin pyörimään, kunnes sain idean laittaa siihen uuden moottorin. Lisäksi piti saada jonkinlainen takaläski. Vaatimukset eivät siis olleet kovin kummoiset, mutta eivätpä ne yleensäkään homman alussa ole. Lopulta alkuperäistä ja modaamatonta osaa jäi jäljelle jalkatapit, satula, bensahana ja tankki, sekä ohjauksen laakerit ja helat. Listassa vähän speksejä:

- Moottori: 200cc kiinamönkkäri
- Vaihteet: 4+1
- Kumit: 22x10-10
- Jarrut edessä: Citroen AX
- Jarrut takana: BMW 5ser (ilmeisesti e34), käyttöjarru poistettu, ja käsijarru muutettu hydrauliseksi AX:n työsylinterillä. Pääsylinteri Nisin (Hondasta).
- 1-puoleinen takahaarukka, pulttijako muutettu 5x100.
- Kahvastot: Kawasaki ZX9R

Homma venyi ja venyi, ja lopulta rakentaminen vei noin 3 vuotta. Talvisaikaan toki oli homma jäissä kun ei ollut lämmintä tilaa, ja kesällä sitten on aina jotain muuta. Lopulta kuitenkin tuli valmista. Yksi ylimääräinen kate on vielä jäljellä, ja siihen on ollut tarkoitus jotain liekkikuviota maalata. Nyt kun on tuolla kynäruiskupuolella hyvät ohjeetkin... Parit kuvat vielä niin pääsee porukat nauramaan :lol: .

32
Hyvin ne bj:t pelaa. Hankiaisenkaan ei tarvitse olla just huippukantava kun menee jo kivasti. Muutamana talvena on noita tullut hangella käytettyä sekä lst2:ssa että maxxissa.

33
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 17.11.10 - klo: 17.43 »
Tuossa pari viikkoa sitten kyselin suomalaisesta liikkeestä hintaa ja saatavuutta, mutta silloin ei ollut vielä tietoa kummastakaan. Onkohan teillä muilla jo jotain tietoa asiasta?

Traxxasin sivuille on näköjään tullut manuska ja osaluettelo sekä räjäytyskuvat. Keskidiffiä ja kallistuksenvakaimiakin löytyy jos (kun) sellaiset haluaa. Erilaisia jousia ja muuta kivaa löytyy myös.

Taitaa mennä vaan suomessa ensi vuoden puolelle ennenkuin autoa saa, jos jenkeissä lähtee myyjille joulukuussa.

34
2200kv setti itselläkin. Toimii hyvin kun vaan laittaa suuremman pinionin. tosin, nyt talvella vakiosähköt olisi aika jees nimenomaan vedenkeston takia, mutta saahan nuo harjattomat suojattuakin. 4s ei vielä hajota paikkoja, mitä nyt takakardaani jossain vaiheessa kiertyy, mutta esim. vetarit ja rattaat tuntuvat kestävän.

Sivulla 33 olen näköjään oman maksin ostanut, ja olen yrittänyt siitä lähtien laitella tänne hieman juttua kaikista säätöhommista jne. Voi olla jotain hyötyäkin, jos ei muuta niin iltasatuina menee kai...

35
Sähköautot / Vs: Viat Ni-Hm akuissa??!! =O
« : 06.11.10 - klo: 20.53 »
E-Maxxissa mulla oli aluksi trx-tamiya adapteri että sain tamiyaliittimellä olevat akut kiinni. Tamiyaliitin suli, ei kuitenkaan oikosulkuun asti. Vaihdoin tilalle deansit. Liittimet kestivät sitten kyllä, mutta nimhipötköt kuumenivat niin että kuoriintuivat kutistemuoveistaan pihalle. Jonkun kennon räjähtäminen ei ollut kaukana. Käytössä oli silloin 4200 mAh 7-kennoiset pötköt, joten tuo hpi:n vakio 3300 mAh tuntuu todella pieneltä. Sekä sava ja maksi kun ovat molemmat jotakuinkin samankokoisia (suuria) autoja, joille virta maistuu.

Siirryin sitten lipo aikakauteen ja eipä ole enää ongelmia ollut. Tämä vaatii tietysti sitä mitä ei koskaan ole liikaa, mutta... :wink:

36
Mun piti tehdä kanssa alumiinista nuo skidplate:t, mutta enpä sitten koskaan tehnytkään. Pitäisiköhän jo nyt..?

Seuraavaksi sitten iskarit säätöön ja diy vakaajat ? :roll:

e: Piti muokata kun mun tekstin saattoi ymmärtää ihan toisin kuin tarkoitin... Siistit on siis nuo skidplatet!

37
Yleinen keskustelu / Vs: Renkaat
« : 26.10.10 - klo: 18.37 »
Ihan hyvät kumit. Pitoa löytyy kivasti, ja ovat ainakin reilun kokoiset. Mutta jos on kokoa, niin on painoakin. En löytänyt pro-linen sivuilta tarkempaa tietoa painosta, mutta esim. E-maxxissa huomaa kyllä selkeästi että siellä vanteen ympärillä on massaa nomaalia reilummin. Hyvät monsterikumit kuitenkin. Ei välttämättä ykkösvalinta kisoihin, mutta monsuiluun oikein sopivat.

"Jokapaikan renkaana" (poislukien asfaltti) on mulla ollut pro-linen bow-tie. Kevyet ovat, ja tuntuvat toimivan hyvin melkeinpä millä alustalla vaan.

38
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 23.10.10 - klo: 20.11 »
Savo:lla hyvä auto!  :grin:  Orkkis sähköt..?  On kyllä käynyt mielessä jos laittaisi itsekin alkuperäiset sähköt kiinni, niin ei ihan pienestä säikähdä... OV:n kumit savassa on kyllä asialliset :smiley:

Mutta mistä "ellu" on hommannut "ankkurin"???

39
Vapaa keskustelu / Vs: Kynäruisku maalauksia
« : 08.10.10 - klo: 20.23 »
Itellä on ABAC -merkkinen kompura. Hyvin on toiminut. Tarvii vain 3~ jänöä että pelaa, mutta pienemmät mallit toimii valovirrallakin. K-raudasta ostin muutama vuosi sitten. Eikös noissa V-sylinteri "keikkakompuroissa" ole tuottoa yleensä kivasti? Säiliöt ovat niissä vain aika pieniä. Iso säiliö, paljon tuottoa ja valovirta kuulostaa kyllä äkkiseltään aika "pahalta" yhdistelmältä. Onko sulla mahdollisuutta käyttää se vanhan kompuran säiliö hyödyksi? Siitähän saisi tosi hyvän lisäsäiliön :wink: .

Mun oma kompuraprojekti menee hiljakseen eteenpäin. Nyt on osat jotakuinkin hankittu, ja hiukka soviteltu paikoilleenkin. Kynäruiskumaalausta en ole ehtinyt/ jaksanut harjoitella, mutta jospa sitä sitten kun alkaa tulemaan enemmän pakkasta. Kun ei enää ulkosallakaan sitten viihdy :p .

40
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 03.10.10 - klo: 11.32 »
Tommosia mulla. 3905, LST2, sprint 2 flux, T3 ja ts-2e.

41
Yleinen keskustelu / Vs: Ruuvimeisseli-keskustelu
« : 03.10.10 - klo: 10.08 »
Tilasin hudy meisseleitä joku viikko sitten. Kuusiokolot 1,5 2,0 ja 2,5mm kokoisina. Maxxiin kun olen pariin otteeseen vaihtanut diffilitkuja erilaiseksi, niin ovat ihan hyviltä vaikuttaneet. Ehkäpä on hiukan nopeammin valmistakin, kun on pitkät kärjet ja meisselikahva. Istuvuus ruuviin on parempi kuin noissa aiemmissa rautakaupan L-mallisissa, joten ruuvit menevät helposti liiankin tiukkaan. Suositteluista huolimatta otin blingbling-alukahvaiset, kun nyt vaan piti saada sellaiset.

42
RC-kerhot ja -radat / Vs: Joensuun pienoisautoilijat!
« : 02.10.10 - klo: 21.04 »
fordillahan pystyy kaikkeen  :grin:

Niinmut, mä yritin fordilla kerran vähän kaikkee, niin siitä vääntyi kardaani (jep, just siitä)  :lol:

43
Senverran noista koneista vaan että toisissa on aukot ihan sinne koneen sisään roottorille asti. Toiset on aikalailla suljettuja. Crossiautossa voisi sellainen suljetumpi malli olla aika hyvä...

44
RC-kerhot ja -radat / Vs: Joensuun pienoisautoilijat!
« : 19.09.10 - klo: 20.25 »
Äh, jääpi väliin.

45
RC-kerhot ja -radat / Vs: Joensuun pienoisautoilijat!
« : 19.09.10 - klo: 19.10 »
Jees. "Pomppuautoja" on varmaan enimmäkseen liikkeellä, joten voi olla että nuo sileät päivät käy turhauttamaan porukkaa jos niitä kovin usein on. Touring-kuskeja kun ei liian montaa paikalla pyöri, pari kaveria onneksi kuitenkin. Oli vaan mielessä että voisiko sitä turistialuetta laajentaa jotenkin? Ei hirveitä, mutta saisi rakennettua tosiaan mutkan toiseenkin suuntaan :laugh:

46
RC-kerhot ja -radat / Vs: Joensuun pienoisautoilijat!
« : 19.09.10 - klo: 16.52 »
Oho, selkeesti on nyt satsattu lajiin... Mikä nopari sulla tuossa on? ds?

Itellä meni kans ajot tänään puihin, kun sataa vähän väliä ja asfaltille oli tarkoitus lähteä säätöjä testaamaan. Sillä isolla pikkuautolla siis.

Mut miten on meininki talveksi ajopaikan suhteen, tuleeko olemaan jonkinlaista ajopaikkaa myös touring kalustolle? Viime talvena oli kyllä hyvä ajella centterillä, tosin 1 mutka toiseenkin suuntaan olisi ollut turistiradassa kovin jees :roll: ...

47
RC-kerhot ja -radat / Vs: Joensuun pienoisautoilijat!
« : 12.09.10 - klo: 20.29 »
Sulla on yv  :wink:

48
Ookkeii... Oli taas testipäivä. Tälläkertaa testissä 300k keskidiffi + vakaimet + 40 series road-raget + asfaltti. Aiemmin en ole asfaltilla ajellutkaan, joten oli ihan mielenkiintoista nähdä miten auto toimii.

Ihan ensimmäisenä huomasi kuinka jouset, tai ainakin iskarit, olisivat saaneet olla jäykemmät. Koska auto kuitenkin toimii soralla ok näillä jousituksen setupeilla, en muuttanut säätöjä mitenkään. Soralla mennään kuitenkin yleensä.

Asfaltilla kallistuksenvakaajat olivat selvästikin töissä koko ajan. Etuvakaaja olisi saanut olla ehkä jäykempi kuin nykyinen. Hyllynpäällä pitäisi olla vielä jäljellä paksumpaa lankaa, joten voisi kokeilla tehdä jäykemmän.

Keskidiffi tuntui olevan löysä. Soralla 300k tuntui vielä toimivan, mutta asfaltilla saisi olla hiukan jäykempää tavaraa diffissä. Pitää testata joskus joku 750 - 1000k, jos sellaista edes on..? Se vakio 500 olisi voinut olla myös ok.

Road raget olivat ihan hyvät. Mitään mega pitoa ei ollut, mutta kuitenkin senverran että kippasi pari kertaa mutkassa katolleen. Eturenkaiden liimaukset vain pettivät kesken kaiken. Kääntyminen oli asfaltilla selkeästi huonompaa kuin bow-tie:lla sora/nurtsi pinnalla.

Seuraavaksi pitää testata varmaankin tosi jäykkä keskidiffi + jäykempi etudiffi. Kattoo nyt milloin taas jaksaa.

49
Vapaa keskustelu / Vs: Kynäruisku maalauksia
« : 11.09.10 - klo: 20.50 »
Maaleista en hirveästi tiedä. Pienoismallimaalit pysyy jos pysyy. Jos ei pysy, niin sitten ne irtoaa... :roll: Itselle kävin automaalikaupasta 1:1 autojen vesiohenteisia ostamassa. Ainakin ruiskun putsaaminen on helpompaa kun ei tarvitse tinnerillä läträtä.

Muutenkin kynäruiskusysteemit nytkähtivät hieman eteenpäin, ainakin kompuran osalta. Kävin ostamassa pienen kompuralohko/moottori-hässäkän, sekä hommasin pienen painesäiliön. Ensi viikolla hankitaan sitten muita osia. Nyt pitäisi tulla hiljainen kompressori. Toivottavasti vain tuotto riittää... :laugh:

50
DIY / Vs: Omatekoiset osat
« : 11.09.10 - klo: 10.21 »
Hobby Peoplesta oon tilaillut. Graupnerin duralia, oli leimattu 6082-t6.

51
Vapaa keskustelu / Vs: Kynäruisku maalauksia
« : 10.09.10 - klo: 20.33 »
No joo, ei tietty tarvii alkuun just hyvää jälkeä ollakaan, mutta... :laugh: Tänään kävin maalikaupassa hakemassa uusia maalejakin. Nyt on taas millä maalata.

52
Vapaa keskustelu / Vs: Kynäruisku maalauksia
« : 09.09.10 - klo: 17.56 »
Tuossa jo aiemmin kesällä ilmestyi badgerin renegade velocity pyörimään pöydän kulmille. Jotain tuntumaa olenkin jo hakenut, ihan vain suihkimalla erilaisia kuvioita lähinnä kaikkeen vähemmän tarpeelliseen mitä tallista löytyy. Aikamoista suttua tulee... :laugh:

Nyt kun on syksy ja viileät kelit tulossa, pitäisi ostaa joku todella hiljainen pikku kompura. Tuollainen vähän suurempi löytyy, mutta se pitää suht reilua meteliä joten eipä sitä sisällä viitsi käyttää.

Kuvia voisin tänne vaikka laittaakin, kunhan saan ensin aikaiseksi jotain mitä kehtaa kuvata  :lol: .

53
No se 2-vaihde sarja on ollut kyllä mielessä...  :smiley: . Olisi kiva kokeilla miten toimisi. Saas nyt nähdä mitä seuraavaksi keksii.

54
Nyt oli senverran aikaa ja kiinnostusta, että kokeilin laittaa keskidiffiin ne 100k silkkarit. Sanotaanko näin että tulipahan kokeiltua. En suosittele. Etukumit ovat pallona koko ajan, kun tehot karkaavat edestä pihalle. Kovalla sorapinnalla jopa kuuli kuinka eturenkaat haukkoivat soraa. Tietenkään auto ei kiihdy kunnolla, vaan sutii etusillaan. Löysä diffi ei myöskään vaikuttanut kääntymiseen mitenkään huomattavasti, joten senkin puolesta oli turha kokeilu. Se vakio 500k, tai sitten tuo aiemmin kokeilemani 300k tuntuivat toimivan, mutta 100k on jo liian litkua. Pitäisi varmaan modittaa tuohon joku torseni, tai jotain...

55
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 31.08.10 - klo: 13.58 »
Mulla meni vellit sekaisin, sori.

Ymmärsin tuon tekstin aluksi niin että se olisi futaban valmistama, 3pm:ää vastaava. Mutta se onkin vain futaban 3pm:ää vastaava. Ei futaban valmistama. Sekoitti varmaan vielä kun on kovin tutun näköinen kuoriltaan.

56
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 31.08.10 - klo: 11.21 »
psst... & vink vink... http://rcm.fi/do?action=group&id=43  ja sieltä se 3PM 2.4GHz radiopaketti. Olisko jees?    

57
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 28.08.10 - klo: 11.35 »
Menee jännäksi.. Miksi pitää käyttää ylimääräistä juotospastaa, kun sitä on jo juotteessa valmiina? Pastan tehtävä kun on poistaa juotoksen edestä oksidit, sulfidit ja muut epäpuhtaudet. Jos kaikki on "puhdasta" niin mihin ylimääräistä juoksutetta tarvitaan? Jos tina ei tartu edes butaanikolvilla, jossa luulisi lämmöntuoton riittävän, niin tulisi mieleen että kyseessä ei ole kuparijohdin, käytössä on vääräntyyppinen tina tai sitten jotain ihan muuta?

Elektronien kulusta tasajännitteellä kuparissa olen kyllä aikalailla samoilla linjoilla hukka:n editti-osuuden kanssa. Ymmärtääkseni ne elektronit poukkoilee siellä ionisoituneiden kupariatomien välissä aikalailla sattumanvaraisesti, lopulta kuitenkin matkaten jotakuinkin samaan suuntaan. Mun mielestä käyttäen kuitenkin tilanaan koko johtimen poikkileikkausta. Vaihtojännitteellä tilanne sitten muuttuu taajuuden mukaan.

Voisivatko alan ammattilaiset kommentoida näkemyksiäni?

58
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 27.08.10 - klo: 18.36 »
Ahaa! Sellaisia motteja en ole edes tiennyt olevankaan, joten ajattelin että johdoissa itsessään on jotain tinaamista haittaavaa.  :p

59
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 27.08.10 - klo: 18.23 »
OT!

Nyt on mulla ilmeisesti aika pahasti tiedot hakusessa. Voisitteko selventää?

1. Miksi esim. castlen oppaassa sanotaan että jos lyhentää joidenkin valmistajien moottorijohtoja (ei ole oikea termi? mikä on?), niistä voi tulla tinauskelvottomia. Mikä tämän aiheuttaa jos kerta rc puolella ei ole käytössä johtoja joissa on jotain tinaamista haittaavaa. Sekä: miksi samanlaista haittaa ei voi olla akkujohdoissa?

2 Vaikuttaako skin effect todellakin akkupiuhoissa, eli tasajännitteellä. Olen aina elänyt siinä uskossa että tasajännitteellä elektronit käyttävät kulkutienään koko johtimen poikkipinta-alaa, eikä virranahtoilmiötä tällöin esiinny. Liiallinen virrantiheys ja sen aiheuttamat haitat sitten erikseen.

60
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 27.08.10 - klo: 10.35 »
Miksi sitten lainaat tekstiä MMM:n manuaalista josssa puhutaan moottorin johdoista jos et kerran tarkoita moottorin johtoja?

Ainakin Turnigyn akuissa on ihan tavallista tinattua kuparia ne johdot(eli sellaista hopeanväristä) ja siihen tarttuu tina vähän huonommin kuin paljaaseen kupariin. Mitään juottamista estävää niissä johtimissa ei ole.

Pyydän anteeksi. Halusin vain auttaa asiassa osaltani oman tietämykseni rajoissa. Tuossa ylempänä kun kysyttiin että voiko johdoissa olla jotain mikä haittaa juottamista. Mielestäni voi olla, kun esim. moottorienkin liitosjohdoissa voi olla. Moottorien ja akkujen liitoskaapelit kun ovat kovin samanlaisia.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6