Jaahas. Tämmöinen topici olikin jo tehty. No se ei ollut yllätys.
Väitit Hoke (Alpha puolella), että tyhjäkäyntiä ei saa kohdilleen jos kurkku on 2 mm auki pelkällä alaneulalla. Olen eri mieltä ihan jo eilisen kokemuksen perusteella. Voit kokeilla tuon jo sisäänajetullakin moottorilla. Koneen tyhjäkäyntisäädön saa aina kohdalleen pelkällä alaneulalla.
Lisäksi nuo tyhjäkäynnin luistin liikuttelut voi etukäteen katsoa ennen hanhenkaulan asentamista, jos ei halua välillä repiä pois sitä.
Krhm.... En ole väittänyt ettei sitä saa kohdalleen.
Kun puhuttiin helpoista tavoista niin sanoin että en näe tuota tapaa helpompana aloittelijalle tai perus harrastajallekaan...
Näille joiden moottoreita olen ruuvaamassa joka kesä.
Moni jo muutaman vuoden kokenutkaan kuski ei meinaa saada tyhjäkäyntiruuva kohdilleen...
Mikäli tyhjäkäyntiruuvin katselee etukäteen että missä asennossa ruuvi on kun kurkku on minkäkin verran auki niin tarvitaan muistilappua.
Ja muistilappu sitten mukaan radalle.
Kuinka monta kertaa olen senkin nähnyt että joku kääntää sisäänajossa ruuveja reilusti auki ja unohtaa sitten kokonaan paljonko se oli... Tai kun on lähdetty ruuveja kiristelemään niin ollaan ihan pihalla että missäs oltiinkaan alunalkaen jne.
Suora väitös myös että tyhjäkäynnin saa aina kohdalleen pelkällä alaneulalla, ei pidä paikkaansa.
Mikäli sulla on kurkku 2 milliä auki... Et saa konetta optimiin et sitten niin millään.
Kierrokset eivät tipu täydeltä kaasulta nätisti vaikka kuinka ruuvaat alaneulaa.
Tai saat tippumaan kierrokset nätisti, mutta tyhjäkäynti nousee tai laskee reippaasti.
Pelkällä alaneulalla saat koneen käymään nättiä tyhjää vaikka kurkku olisikin milli sinnetänne...
Ainut vaan että kone ei yleensä toimi ollenkaan ajaessa...
Tai no joo... toimii se ollenkaan, mutta sitten saan taas sivukorvalla kuulla miten hankala joku kone on säätää... jotain vikaa... ei vastaa säätöihin...
Ei lähde alhaalta vaikka minkä tekis blaa blaa blaa... sammuu... kuumenee... kuluttaa sikana soppaa...
Tässä on ehkä yleisin asia mihin olen nyt jo muutaman vuoden aikana törmännyt kanssaharrastajien koneissa.
Ja voin kertoa että "muutamat" ossit ja alphat on tässä vuosien aikana tuotu mun eteen ihmeteltäväks.
Aina jos pitää ruuveja kääntää paljon, on suurempi riski että lopulta ollaan aivan sekaisin.
Ihanne olisi että sisäänajon voisi suorittaa kokonaisuudessaan tehdas säädöillä.
Riippuen koneesta, tästä tehdas säädöstä ei monesti tarvitse muuta tehdä kuin hieman kiristää ja ollaan jo todella lähellä optimia.
Tosin... kuten toisessa topikissa mainitsin... on uusissa alphoissa ollut pääneula niin auki että sitä on pakosta joutunut kiristämään reilusti että koneen on saanut edes käyntiin.
Samaa olen nähnyt uusissa osseissa.
Kun kyseessä on kokenut koneen säätäjä niin asia on erikseen.
Ihan sama miten ruuvit sotkee niin kyllä sieltä alueelle päästään...
Mutta aloittelija / perus paavo... säätelen heidän koneita joka kerta kun vaan jollain radalla olen.