RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: hapelton1 - 23.10.08 - klo: 08.37
-
Mikä mahtaisi olla vikana kun auto ei suostu käymään ilman kaasua. Tyhjäkäynti ruuvia on säädetty noin 1.5mm auki. Alaneula ja pääneula ovat tehtaan alku säädöissä. Heti kun kaasun päästää pois moottori sammuu välittömästi.Katsoin jo ilmansuodattimen kolosta ettei alaneulan liike sulje läppää kokonaan. Auto sammuu "töksähtämällä".
-
Mikä mahtaisi olla vikana kun auto ei suostu käymään ilman kaasua. Tyhjäkäynti ruuvia on säädetty noin 1.5mm auki. Alaneula ja pääneula ovat tehtaan alku säädöissä. Heti kun kaasun päästää pois moottori sammuu välittömästi.Katsoin jo ilmansuodattimen kolosta ettei alaneulan liike sulje läppää kokonaan. Auto sammuu "töksähtämällä".
Siis olet ruuvaillut tyhjäkäynti ruuvii tuon 1.5 mm auki vai tarkoitatko kenties kaasuttimen kurkun olevan auki 1.5 mm ?
-
Kaasuttimen kurkku on noin 1.5 mm auki.
-
arvaus, käy liian rikkaalla?
-
Ok !
Itselläni oli aikoinaan myös samankaltaisia oireita ja syyksi paljastuis kytkin !
Kytkinpalan jousi oli mennyt poikki jolloin pala otti kiini kelloon ennenaikojaan.
-
Näitä samantyyppisiä kysymyksiä tulee melkein harva se päivä. Lainatakseni erään rc-insinöörin tarinoita, moottori tarvitsee kolmea asiaa, jos jokin puuttuu moottori ei käynnisty.
1. Polttoaine
2. Ilmaa (ja tässä tapauksessa ilmasta vain happea)
3. "Kipinä" = sytytyslähde
Näitä sopivassa suhteessa niin moottori käy, olettaen tietenkin että moottori on mekaanisesti kunnossa.
Tämän lisäksi on vielä yksi seikka joka vaikuttaa huomattavasti moottorin toimintaan on pyörintävastus. Jos moottorin pyörintää vastustava voima on suurempi kuin moottorin sen hetkinen vääntömomentti on lopputuloksena tämä ikävä tapahtuma. Tosin sanoen kytkimessä tai jossakin muualla voimansiirrossa on vika kuten drive100 jo totesikin.
Tätä kautta kun alkaa pääkopassa rattaita pyörittämään pääsee jo pitkälle.
-
Luin kyllä muutaman topicin liittyen aiheeseen.
1) Polttoainetta saa kyllä. (Polttoaine virtaa suoraan kaasariin rotoa pyörittämällä)
2) Ilmaakin pitäisi saada jos se kaasuttimen kurkku on se 1.5 mm auki
3) Tulppa muuttuu punaiseksi kun hehkuttaa
-
No sitten vaan oikea suhde. Laita tehdassäädöt ni pitäisi jonkun verran käydä.
-
Kuten alussa kirjoitin: Alaneula ja pääneula ovat tehtaan alku säädöissä.
-
Menee kyllä toistamiseksi mutta kuinkas on sen kytkimen laita ?
-
eikös tehdas säädöt ole aika rikkaalla kun kone on sisään ajos setupeissa koitappa kääntää pikkusen laihenmalleen
-
Valitettavasti ei ole kytkinkään. Yritin säätää jo sitä laihemmalle. Pointi on, että auto sammuu edelleen kerrasta. Tehtaan säädöillä kumminkin aiemmin lähtenyt käyntiin. Nyt ei lähde enään.
-
Tulppa muuttuu punaiseksi kun hehkuttaa
Vaihda tulppa ja lataa hehku.
-
"Tulppa muuttuu punaiseksi kun hehkuttaa"
Eli hehkulanka muuttuu punaiseksi. Tulppaa on vaihdettu ja hehkukin ladattu täyteen :)
Pitää lukea vielä Ari-Pekan rc ohjeita jos sieltä löytyisi jotain vinkkejä.
-
Miten se käy kun saat käyntiin?
Vaatii hieman kaasua että pysyy käynnissä -> tyhjäkäyntiruuvia tiukemmalle(läppää auki).
Itse vaihdoin juuri sähköstartin vetostarttiin(Trx 3.3) ja aikani kun olin mottia säädellyt niin huomasin että lähtee ekalla käyntiin kun antaa aavistuksen kaasua.
-tämä siis kun kone on säädetty lämpimänä tyhjäkäyntiä myöten.
Kylmänä on kierrokset alempana ja näin ollen vaatii hieman kaasua startattaessa.(ja ekan 5 sekuntia samalla hehkuttaen)
Pysyy nätisti käynnissä ja starttaa nopeammin kuin vakio starttisysteemillä.
Mikä motti/auto on sulla kyseessä?
-
Säädä tyhjäkäyntiä lisää sen verran että auto pysyy käynnissä. Moottorin lämmettyä normaali käyttölämpötilaan säädä tyhjäkäynti uudelleen kohdilleen. Tyhjäkäynti kylmänähän tässä oli ongelmana?
-
Luisti auki 1,5mm, pitäis olla ihan riittävä. Ettei vain ole alaseosruuvi liian kiinni jolloin polttoaineen syöttö katekaa tyystin kun päästää kaasusta. Tässä kyllä juolahtaa mieleen vielä sekin ettei vain olisi alaneula ja tyhjäkäyntiruuvi menneet säätäjällä ristiin? Tässä kun ei tarkalleen tiedä mistä koneesta on kyse...
-
"Miten se käy kun saat käyntiin"
Ongelma on, että auto käy juuri niin kauan kun pidän sormea kaasulla. Jos lopetan kaasuttamisen auto sammuu välittömästi.
"Säädä tyhjäkäyntiä lisää sen verran että auto pysyy käynnissä. Moottorin lämmettyä normaali käyttölämpötilaan säädä tyhjäkäynti uudelleen kohdilleen. Tyhjäkäynti kylmänähän tässä oli ongelmana?"
Tyhjäkäynti ruuvia on nyt säädetty ja kokeiltu niin, että kaasuttimen kurkku on ollut auki aluksi noin 1mm, 1.5mm ja 2mm. Sama juttu kaikilla näillä säädöillä. Muut neulat ovat olleet tehtaan/moottorin alku tiloissa. Moottorissa ei ole edes seosruuvia joten moottorin säätö ei pitäis olla mitään rakettitiedettä.
Alkuperäisillä säädöillä on moottori toiminut todella hyvin. Yhtäkkiä moottori ei lähde edes käyntiin.
Siksi alan epäilemään, että moottorissa jokin mekaaninen vika. Tätä en löytänyt vaikka purin jo kertaalleen moottorin.
-
Imuvuoto tai mekaaninen vika?
-
Tohon imuvuotoonkaan en jaksa uskoa, koska bensaletkut vaihdettu(nippusiteillä kiinni), pakoputken tiivisten vaihdettu, tankki kokeiltu ettei vuoda ja jäähdyttimen kansi katottu on kunnolla kiinni.
-
Jos se kerran kaasuttamalla käy niin ei se ihan rikki ole.
Kuinka kovilla rundeilla käy kun kaasutat? -huippukierroksilla vai toimiiko lähes tyhjäkäynnillä?
-ei seosruuvia? -siis alaneulaa? -silloinhan pääneulan kun laittaa edes sinnepäin niin tyhjäkäyntiruuvia säätämällä pitäisi saada rundit niin ylös että käy.
-hehkutatko tarpeeksi/anna koneen käydä hehkun kanssa jonkin aikaa.
-polttoaine?
KERRO NYT EDES MOTIN MERKKI JA MALLI (rotostart=HPI ?)
-
- Kaasua joutuu painamaan noin 1/4 verran maksimista.
- Moottorissa on alaneula, tyhjäkäynti sekä pääneula.
- Hehkun jätän joksikin aikaan
Moottori on GS Racing Storm Evolution RTR paketin vakio moottori.
"Tässä kyllä juolahtaa mieleen vielä sekin ettei vain olisi alaneula ja tyhjäkäyntiruuvi menneet säätäjällä ristiin"
Tämäkin olisi voinut olla mahdollista ensimmäisillä kerroilla :) Olen kuitenkin avannut, purkanut ja koonnut moottorin muutaman kerran . Aina olen saannut auton säädettyä ja ongelmia ei ole ollut.
-
Oletko tarkistanut ilmanputsarin ja sitä kautta varmistanut, että kone saa hyvin ilmaa?
-
moi olen uusi jäsen kuka sie oot?
-
Olikohan moottoria tarpeeksi sisäänajettu? Oma pata oli ainaki alussa niin kireä että sillä sai polttaa varmaan puoli gallonaa ennen kuin löystyi tarpeeksi, yläkuolokohdassa oli niin jäykkä ettei sormipelillä edes aina saanu pyöräytettyä vauhtipyörästä.
-
moi olen uusi jäsen kuka sie oot?
Voisit ihan ensialkuun siirtyä lukemaan forumin ohjeita ettei tule äkkilähtöä.
-
Oletko tarkistanut ilmanputsarin ja sitä kautta varmistanut, että kone saa hyvin ilmaa?
Sekin on uusi ja kevyesti öljytty.
-
- Kaasua joutuu painamaan noin 1/4 verran maksimista.
- Moottorissa on alaneula, tyhjäkäynti sekä pääneula.
- Hehkun jätän joksikin aikaan
Moottori on GS Racing Storm Evolution RTR paketin vakio moottori.
"Tässä kyllä juolahtaa mieleen vielä sekin ettei vain olisi alaneula ja tyhjäkäyntiruuvi menneet säätäjällä ristiin"
Tämäkin olisi voinut olla mahdollista ensimmäisillä kerroilla :) Olen kuitenkin avannut, purkanut ja koonnut moottorin muutaman kerran . Aina olen saannut auton säädettyä ja ongelmia ei ole ollut.
Kyllä tämä nyt viittaa polttoaineen saantiin tämä ongelma?! Luistin pienemmillä asennoilla soppaa tulee joko liikaa tai sitten ei ollenkaan, jälkimmäiseen vahva epäilys! Voiko olla roska "neulakanavassa"? Itselläni oli eräässä koneessa pääneulaan takertunut o-renkaan repale, kone oli koko ajan laihalla... Toki vastaavat ongelmat ovat myös silloin kuvatunlaiset kun kiertokangen alalenkki rupeaa olemaan väljä, silloin tosin se väljyys on jo silmillä nähtävissä.
btw: alaneula ja pääneula ovat seosruuveja ;)
-
Toi roska neulakanavassa voi olla mahdollinen vika...
"btw: alaneula ja pääneula ovat seosruuveja ;)"
Tarkoitin että koneessa on pää- ja alaneula sekä seosventtiili joka on alaneulaa vastapäätä puuttuu.
-
miten säädetään traxxas slayerin tyhjäkäyntiä?
-
Kerroit tuolla aiemmin että käytit tehdassäätöjä. Nyt kun näillä keleillä kesän jälkeen ei kone meinnaa käydä kunnolla alakierroksilla. Ehdottaisin että avaat sitä alaneulaa, koska kylmällä ilmalla sylinteriin menee enemmän ilmaa. Suurempi ilmamäärä vaatii palaakseen enemmän polttoainetta. Ja laita sen koneen ympärille foliota että saat lämmöt pysymään edes oikealla peltoaukealla...
-
Avaa pakoputki ja tarkista, että sinne ei ole jäänyt polttoainejäämiä. Kone käynyt varmaankin rikkaalla, ja jos on seissyt välillä, niin tarkista pakoputki. Mikäli siellä on paljon 'kuonaa', puhdista ne pois, että se kierto on hyvä, eli kovempi paine tankissa.
-
mulla piti ladata hehkua toooosi kauan että lähti käyntiin nytten ku ldattu 4 tuntia lähtee ekalla :lol:
-
hehku ladataan yön yli ekan kerran
-
Mitenkäs ryypyllä?
Itsekin koin hiukan samanlaisen ongelman, piti laittaa takaisin tehdassäätöihin.
-
en tiedä onko oikea paikka mutta.tuli sellainen juttu kun vedin tota hobaoo käyntiin niin välillä aina rupeaa lyömään tyhjää tuo veto startti niin luin muistaakseen joskus että on öljyn puutteessa se startti vai olikse että on liikaa öljyä?toinen ajoin autoa sisään niin käväs vähän turhan kuumana 199c niin tuli kiire sammuttaa ja viedä takan alle että lämpenee hitaammin niin jääkö tuosta pysyviä vaurioita :cry:sillä vaan ettei heti tarvitsisi uutta konetta ostaa :undecided:ja säädöt oli rikkaalla mutta kun oli kylmä niin laitoin sukan ja foliota ympärille että pysyisi lämmöt suunnilleen lämpimällä...
-
onko kaasarisa vikaa :afro:
-
Ei se kaasari pahemmin startin toimivuuteen vaikuta. Sun pitää vaihtaa vetokäynnistimen yksisuuntalaakeri jos vetää tyhjää.
-
Ei se kaasari pahemmin startin toimivuuteen vaikuta. Sun pitää vaihtaa vetokäynnistimen yksisuuntalaakeri jos vetää tyhjää.
wd-40 kun laitto niin toimii.tollassii pikku vikoja niin en ala uutta ostaa, ruikkii välillä vähän sitä sinne tänne niin toimii :mrgreen: