136
« : 02.07.12 - klo: 14.08 »
Olipahan kisat! Viikonloppu alkoi mukavasti perjantaina reissulla kisapaikalle Honkasen ja Savolaisen kanssa, joka taittui ongelmitta / lepposasti. Perillä loput orkesterista, bussi ja sauna. Siinä se ilta sitten leppoisasti sujuikin.
Lauantaina treenit päästiin vielä ajamaan kuivalla, mutta alkueriin päästäessä taivas oli jo auennut ja rata siis litimärkä. Passasin ensimmäisen alkuerän ja valmistelin auton sateelle huolella, jonka jälkeen sitten ratarenkailla märälle radalle. Lehtojärvi ja Kuronen oli sitä ennen käynyt ajamassa pohjat krossirenkailla, mutta normirenkailla kuitenkin onnistui ajamaan tuloksen joka oikeutti toiseen ruutuun Lehtojärven ja Kurosen välissä. Hieman tarkkana sai olla ja paikata kaasulla, mutta ajaminen oli hauskaa. Finaalissa sitten Lehtojärvi ja Kuronen lähti viemään letkaa krossirenkailla, itse starttasin ratarenkailla ja seurasin kolmannella sijalla kunnes sitten Kuronen keskeytti ja nousin toiselle sijalle. Järjestys pysyi muuttumattomana tästä eteenpäin ja maaliin taidattiin tulla 40 minuutin jälkeen 3 kierroksen erolla.
Valitsin ajaa ratarenkailla myös märällä, koska korin leikkaaminen krossirenkaille sopivaksi ei juurikaan kiinnostanut ja koska ratarenkailla pystyi myös ajamaan siedettävää tulosta alkuerien perusteella. Krossirenkailla olisi varmasti päässyt lujempaa, mutta mielestäni eivät oikein ole luokan hengen mukaiset ja korin tuhoaminen ei tosiaan kiinnostanut. Mielestäni sadekelille olisi hyvä tehdä jokin rengassääntö, joka ei "pakottaisi" kuljettajia ajamaan krossirenkailla niiden hyvän suorituskyvyn takia. Luokan tulisi kuvastaa GT autoja, mutta eipä nuo esikuvatkaan kostessa kisassa kaiva sateella alleen mitään maastorenkaita.
Sunnuntaina sitten keli oli suotuisampi ja päästiin vääntämään sekunneista. Treeneissä auto oli aika levoton, mutta alkueriin se sitten saatiin säätöihin ja päästiin työntämään. Pienia muutoksia erien välissä tuli tehtyä, mutta ei mitään radikaalimpaa. Viimeiseen alkueräkierrokseen saakka oli vielä 2. ruutu finaalia ajatellen hallussa, mutta Kuronen paransi tulokseni ohi viimeisellään. Itse kokeilin viimeisessä alkuerässä toisia renkaita, mutta kokeilu epäonnistui ja lopetin suosiolla muutaman kierroksen jälkeen kun nähtävissä oli että tulos ei tule olemaan hääppöinen. Alkuerien jälkeen siis kolmas, tosin alkuerissä jo oli nähtävissä että Jeppe menee ihan omaa vauhtiaan muihin verrattuna.
Finaalissa sitten lähdettiin ajamaan ja Jeppe vei letkaa. Kuronen ajoi toisella sijalla ja pääsi alussa hieman karkuun, mutta ensimmäisen tankin kohdilla sitten onnistui Pekan ohittamaan ja pääsin hieman karkuunkin, ennen kuin tein virheen pääsuoralle lähdössä ja auto vajaan kierroksen katollaan nurmikolla. Kolmas sija kuitenkin pysyi hallussa kiitos nopean mekaanikon. Finaalia mentiin eteenpäin ja otin Kurosen kaulaa kiinni kierros kierrokselta toinen sija tähtäimessä, kunnes sitten Kuronen keskeytti teknisestä syystä ja otin paikan haltuuni. Tämä oli kisan puolivälin tienoilla, että vaikeata sanoa olisinko saanut Kurosen kiinni, mutta ainakin tiukalle se olisi mennyt. Pekan keskeytyksen jälkeen takana oli Hattunen ja matkaa sinne 3-4 kierrosta, joten loppuaika finaalista menikin "kruisaillessa" kun Jeppeä ei ajamalla kiinni voinut saada ja takaata ei suoranaista uhkaa ollut tulossa. Varman päälle ja yksi ylimääräinen tankkauskin tuli otettua sitten, että ei tule mitään yllätyksiä ennen maaliviivaa. Maalissa eroa taisi olla se 3-4 kierrosta kuten edellisenäkin päivänä.
Eipä kummallisempia odotuksia tullut laitettua, mutta 2. sija molemmista kisoista oli varsin positiivinen yllätys, koska Tattarin kerhokisassa ei vauhti ollut vielä ihan löytynyt eikä tässäkään nyt ollut noiden kisojen jälkeen treenattua laisinkaan kiitos työkiireiden. Tyytyväinen siis pitää olla.
Team C & Precirotate kombo osoittautui todella luotettavaksi, koska koko viikonloppuna autosta ei mennyt mitään rikki. Kaikki toimi kuin junan vessa niin kostealla kuin kuivalla. Ainut asia mitä autoon tein varsinaista "huoltoa" oli lauantaina diffin uudelleerakennus säätöjen hakemiseksi sekä molempina päivinä tulpan ja kytkimen laakereiden vaihto ennen finaaleita (vakio operaatio aina ennen finaaleita). Ei muita kuluneita taikka rikkoontuneita osia vaikka radiohäiriön takia tuli kerran pommitettua pääsuorasta suoraan "läpi" kaasun hirttäessä kiinni, mutta silti auto täysin ehjänä pysyi tuonkin seurauksena. Syynä tähän oli oma tekeminen (tai Juskan lauantainen voitto), eli huonosti kiinnitetty vastarinakku aamun ekassa treenissä sunnuntaina.
Suuri kiiros kisojen järjestäjille, jotka olivat todella hienot puitteet taas luoneet viikonlopulle! Kaikki toimi kuten pitikin ilman ongelmia renossa tunnelmassa Jupen kuulutellessa omaan letkeään tyyliinsä.
Kiitokset tietysti myös Hoffmanille sekä Savolaiselle, ketkä toimivat mekaanikkoinani läpi viikonlopun omien ajamistensa lisäksi.
Homman tietysti kruunasi RGF bussi, sen ihmiset, sauna, erityisesti "kantahenkilökunta" Sami & HOKE jotka pitivät huolen kaikista tarpeista ja tietysti varikkohenki joka teltassa vallitsi heti bussin välittömässä läheisyydessä. Aivan loistava reissu ja tietysti kun Juska vei vielä lauantaina voiton, niin sittenhän se poika saunoi.. ;)