Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Juha

Sivuja: [1] 2 3
1
Sähköautot / välitys
« : 17.02.06 - klo: 10.54 »
Voisiko joku kertoa mikä hyvä välitys matto-autoon, kun en tiedä.

moottori    12 käämikierrosta
rata on lyhyt ja mutkainen
ajotaito ja akut ei parhaat mahdolliset

2
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 11.07.05 - klo: 21.24 »
Isompana ongelmana asiassa näkisin sen, että loukkaantumis riskiä ei yritetä millään pienentää. Esim. kypärän käyttö nostotehtävissä, ainakin vaarallisimmissa paikoissa, laskisi riskejä hyvin paljon. Se olisi myös osoitus tahdosta välttää loukkaantumiset. Ainakin vakavat.

Monissa lajeissa on käytössä suojia, jotka estävät pahimmat kolhut. Aina tietysti voi käydä jotain, mutta vakavimmilta vältytään.

Kuinka monessa lajissa itse suoritus on turvallisempi, kuin siihen liitetty velvoite. AKK vaatii nostamaan, mutta antaa mahdollisuuden valita kuka menee. Kuitenkin auton osuessa päähän, joka on kaikin haavoittuvin paikka, voi vamma olla kuolettava oli kyseessä aikuinen tai lapsi. Tämä on se pointti mitä itse ajan takaa. AKK:n olisi hyvä miettiä konsteja millä alentaa riskiä ja osoittaa se vaatimuksena säännöissä. Tällöin kuljettaisiin turvallisimmilla vesillä kaikkien osalta.

3
Tulokset / Kisojen radiohäiriöt
« : 08.07.05 - klo: 17.14 »
Pieniä huomioita riskeistä nostotehtävissä.
Miettikää yleisesti mikä painaa 3,5kg ja liikkuu 80 km/h, mahtaako riittää. Esim. Vauva painaa saman verran ja maantiellä liikkuvassa autossa on nopeus sama. Eli äkki pysähdyksessä vauvan päähän kohdistuisi, sen osuessa ikkunaan, aika lähelle sama liike-energia, kuin minkä nostaja voi saada päähänsä auton asuessa siihen. Ja kaikkihan tietää miten ne vauvat on autoon köytetty, jotta ne ei lähde liikkeelle.

Toinen huomio. Kuinka moni olisi valmis ottamaan vastaan polttista, joka heitettäisiin liikkuvasta autosta, jonka nopeus olisi 80km/h. Saatikka antaisi sen vapaasti osua itseensä. Minä en ainakaan lupaudu kokeilemaan.

Jos ajatellaan yhteiskuntaa, niin työturvallisuuslaki ei sallisi missään tapauksessa päästämään lasta töihin paikkaan, jossa olisi samat riskit kuin nostotehtävässä. Ja aikuisellekkin vaadittaisiin turvavarusteet. Ainakin turvakärjellä varustetut jalkineet, kypärän ja ehkä hanskat.

Koska AKK on säännöissään vaatinut nostamisen, olisi sen ehkä hyvä miettiä siihen liittyvät riskit sekä miten niitä voidaan välttää tai niiltä suojautua. Lisäksi ehkä kannattaisia tosiaan miettiä minkä ikäinen voidaan määrätä nostamaan.

Kannattaisi miettiä ennen kuin sattuu. Nimittäin tapaturman satuttua ollaan liemessä, jos mitään ei ole yritetty tehdä.

4
Sähköautot / Mitä tehdä kun servo nykii.
« : 08.07.05 - klo: 15.26 »
Crossarissa ohjaus servo nykii toiseen suuntaan välillä. Ihan kuin se ei jaksaisi vääntää tai olisi jotain häiriöitä. Ongelmaa ilmaantuu eniten, kun painaa samaan aikaan kaasun pohjaan.

Kyseessä on n. 10v vanha Hitech servo

5
Mitä öljyjä kannattaa hankkia, jotta voi säätää monipuolisesti autoa? Mitä öljyjä yleensä käytätte crossareissa?

6
Yleinen keskustelu / RC Radat ja niiden rakentaminen
« : 06.03.05 - klo: 14.18 »
Jos onnistuu, niin kannatta harkita radantekoa pelkästään asfaltille.

1. se ei kulu ja hyppyrit voi tehdä vaikka puusta.
2. kivituhka kuluu eli rata menee röykyille. Kivituhka syö autoa enemmän kuin asfaltti.

nimimerkillä kokemusta kivituhkasta.

Ps. korvaa kivituhka nurmikolla. Tai tee rata kokonaan savinurmelle se kestää eikä kuluta autoa.

Radassa kannatta olla yksi pitkä suora ja joitakin lyhyitä suoria. Erillaisia hyppyreitä ja mutkia. Mutkia on hyvä olla neulansilmästä vauhtikaarteisiin ja kaikkea siltä välilitä. Hyviä vinkkejä saa, kun kattelee esim. peinoismallilehden krossikisa juttuja ja kuvia radoista.

Mutta tärkeintä on, että teette radan vaikka vain kahdelle. Koskaan se ei ole turhaan. Tehkää yhdenlainen ja ajakaa sillä. Sitten ajan myötä voi muutella.

Tsemppiä vain.

7
Sähköautot / Sähköcrossia talvella
« : 05.12.04 - klo: 21.00 »
Jos krossaaminen kiinnostaa, niin karkkilassa olisi siihen mahdollisuus.

Aika olisi SU 15.00-20.00

Matot on ja yksi hyppyri. Olen käynyt ajamassa poikieni kanssa silloin tällöin. Miten työt ja muut menot on sallinut.

Kun saisin apurin, niin kerhoa voisi pitää vaikka joka sunnuntai.

Jos kiinnostaa, niin laittakaa vaikka YV:tä.

Itse olen kiinnostunut sisäkrossaamisesta.

PS. Tilat on ainakin yhtä isot kuin videolla. Noin äkki katsomalla

8
Tulokset / Ponderittoman kuskin kohtalo
« : 21.09.04 - klo: 15.17 »
Asiaa voisi verrata siihen että on ajanut pari kertaa ulos, akut hyytyneet tai muita ongelmia on ollut erässä. Eli hyvää tulosta ei tule. Silloin kuljettajan täytyy vain osata kunnolla väistää muita ja olla varovainen.  Jos sählää niin herkemmin ulos.

9
Tulokset / Minne on hävinnyt C-8 kisat ja ajajat?
« : 05.06.04 - klo: 20.31 »
Hieno homma, että yritystä löytyy! Toivotaan että tulee paljon kuskeja. Ajattelin tulla katsomaan, kun en omista autoa. Mutta ei tarvii tehdä sitäkään, kun joku on silloin taas vaihteeksi töissä.

Kaikki halukkaat sekaan vaan, niin saatte taas hienon luokan nousemaan.

10
Vapaa keskustelu / Asevelvollisuus
« : 07.04.04 - klo: 11.16 »
KarPr II/94 ja KarTr tuliasemapatteri. Eli Hytösen "naapurina" 10 vuotta aikaisemmin. Tulihan sitä vanhoja muisteltua ohjelmaa katsellessa. Laittoivat sen takia miehen ampumaan tykillä, kun aavistivat ettei jätkä kumminkaan mihinkään osu rynkyllä. Aika oikeassa olivat. 330 vrk siellä vierähti enkä montaakaan päivää vaihtaisi pois. Mitta au lopuksi olin eli tuli vekaran ja rovajärven maastoja muutaman kerran mitattua. Yhden vapaaehtoisen kertauspäivän vietin. Ihan mukava juttu. Nytten ei enää lappuja tule. Ammatin valinta kysymys.

Niille jotka eivät aijo mennä armeijaan, niin pientä pohdittavaa.
Armeija on ainut kertainen tilaisuus, toista ei tule. Siellä oppii kaikenlaista hyödyllistä, jota voi soveltaa tavallisessa elämässä. Siellä pääset tekemään sellaista mitä ei muualla voi. Sieltä saa kavereita loppuelämäksi. Pääset kokemaan melkoista ryhmähenkeä, jota luo yhteiset kokemukset. Oppii omia rajoja. Yms... Voi sieltä se ammattikin löytyä.
Ja loppujen lopuksi 6kk-12kk ovat hyvin lyhyitä aikoja koko elämässä.

Aina voit mennä siivoomaan yms. mitä sivarissa tehdään, mutta aina et pääse ampumaan rynkyllä tai tekemään sellaista mitä armeijassa tehdään, koska muualla ei niitä tehdä. Jälkeenpäin on kurja katua. Onhan miehen jotain kestettävä on mielipiteeni.

PS: ei se siviilipalvelus ihmistä huononna, mutta kannattaa se armeija käydä ihan vain kokemuksen kannalta. Toista tilaisuutta ei tule.

11
Tulokset / aina joku huonosti!!!!
« : 28.02.04 - klo: 16.56 »
Ennen on kisattu, siellä missä kisat oli. Kisat kesti yhden tai kaksi päivää. Kisa päivä oli sunnuntai tai lauantai. Osallistujia oli -20 tai 100+. Olosuhteet olivat välillä mitä olivat. Mutta hirveesti ei valitettu vaan oltiin tyytyväisiä, kun sai kisata.

Nykyään kisapaikan pitää olla melkein RC-stadion. Kisat pitää viedä läpi lauantaina aamulypsyn ja ilta uutisten välissä. Matkaa saa olla enintään 100km ja osallistujia ei hirveesti enempää ettei kisat vain veny liikaa.

Eikö ole pääasia että kisoja on. Tällä hetkellä on jopa SM-sarja. Eikö ole sivuseikka onko oma ajopäivä la vai su ja meneekö välillä vähän pidempää. Hyvä että kisaajia riittää ja lisää saa tulla. Mietitään sitten lisää kun osallistujia on 200+ per luokka. Tällöin pitää ruveta jo karsimaan porukkaa, kun luokkaa ei saada läpi yhdessä viikonlopussa. Siihen asti ollaan tyytyväisiä, kun saa osallistua kisoihin.

12
Vapaa keskustelu / Pienoisautokerho kaipaa huoltajaa.
« : 29.01.04 - klo: 10.27 »
Karkkilaan on luotu RC-kerholle hyvät olosuhteet. on matot ja tilat valmiina. Ajoaika olisi sunnuntaisin 15.00-20.00. Kerho kaipaisi ohjaajaa, koska edelliseltä loppui aika. Tuli muita kiireitä ja menoja, jotka veivät se lopunkin ajan.

ELI JOS ASUT KARKKILAN LÄHISTÖLLÄ TAI VAIKKA VÄHÄN KAUEMPANA JA TOIMINTA KIINNOSTAA, NIIN TÄSSÄ OLISI VALMIS KERHO ETEENPÄIN VIETÄVÄKSI.

TARTU RIEPPAASTI TILAISUUTEEN!!

Kun asia kiinnostaa niin soita 050-5943582/Juha tai lähetä vaikka YV.

RC-terveisin Juha Sinervä

13
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 10.01.04 - klo: 09.49 »
Nimeäni ei näy ilmoittautuneiden listassa, koska en halunnut olla viemessä Jukan viimeistä paikkaa. Olisi kurjaa, jos vielä viimeisestäkin paikasta pitäisi kisata. HEH HEH....

Pääasia että riittävä määrä osallistujia löytyi. Hatun nosto heille. Itse voinkin mennä nurkkaan häpeämään. Pois jäänti johtuu ajanpuutteesta.

Tolla määrällä osallistujia voisi jo miettiä SM-sarjan luomista ensivuodelle Touring-kisojen sunnuntai päivälle. Varsinkin kun näkyy olevan aika paljon porukkaa Etelä-Suomesta missä iso osa kisoista ajetaan.

Tsemppiä kaikilla kisaajille!!!

14
Sähköautot / LRP
« : 16.12.03 - klo: 09.08 »
Hyvä huomio JQ. Todellakin kannattaa miettiä kannattaisiko tukea Suomalaisia myyjiä. Hinta erokin voi loppujen lopuksi jäädä pieneksi ja sekin varmaan kompensoituu sillä, että suomesta hankkiminen on kumminkin turvallisempaa ja helpompaa.

15
Polttisautot / Pääseekö inferno 7.5sportilla kisoihin?
« : 14.11.03 - klo: 11.47 »
kiitoksia vastauksesta rc_senior. Itsekkin mietin, että jos ei ole varaa ostaa huippukilpuria, niin ostan halvemman. Näin säästyy rahaa muuhun. Pystyn myös ajotaidon ja kokemuksen karttuessa kehittämään autoa pikkuhiljaa. Totuushan on että aluksi ei kuitenkaan saa kaikkia irti kalustosta vaan hyödyt hukkuu molliin ja kaatoihin sekä kokemuksen puutteeseen.

16
Polttisautot / Pääseekö inferno 7.5sportilla kisoihin?
« : 14.11.03 - klo: 10.02 »
Muutama kysymys MP 7.5 sport versiosta

-voinko ostaa kaupasta kyseisen auton RTR version ja mennä suoraan kisoihin. Eli onko auton moottori , pilli sekä muut osat säännöissä hyväksytty?

-voiko vetokäynnisteisen moottorin käynnistää starttiboksilla?

-Voiko vetokäynnistyksen poistaa moottorista ja mitä vaihto-osat maksaa?

-Mikä on pelkän auton ja moottorin hinta?

- Onko pelkkää autoa myynnissä, jos on niin mitä maksaa?

17
Polttisautot / Uusin MP 7.5 -kanai III
« : 07.11.03 - klo: 12.35 »
Mikä on MP 7.5 perusversion tämän hetkinen myynti hinta?

18
Sähköautot / solukumirenkaiden liimaus
« : 23.10.03 - klo: 16.36 »
Kiitos vinkeistä.

Tapsa toi Fairyvesi oli hyvä idea. Täytyy kokeilla. Ennen muinoin (10vuotta sitten) käytin välissä tärpättiä, joka sitten haihtui ja pinnat liimautui yhteen. Tärpätin ongelma oli sen haju. Enkä haluaisi sitä käyttää. Mutta nytten voinkin kokeilla pesuainevettä. Kaipa dailyvesi käy, kun ei oo fairya. heh, heh.

Ostin juuri Corallyyn valmiiksi sorvatut eturenkaat. Kätevä palvelu saada valmiiksi liimatut ja sorvatut renkaat. Säästää vaivaa jos tarvii sekä renkaan että vanteen

19
Sähköautot / Mistä saa neulahuopamattoja?
« : 23.10.03 - klo: 16.09 »
Kiitoksia vinkistä!

Soitin messukeskukseen ja varasin 150mx2m mattoa. Käytiin hakemassa peräkärryllä viime tiistaina.

Muutama huomio:

Matot oli läjätty rullakoille epämääräiseksi kasaksi. Mattojen sisältä löytyi esim.ruuveja.

Eli...
jos hankitte matot messukeskuksesta ilmaiseksi, varatkaa aikaa läjän selvittämiseen, mattojen putsaamiseen ja uusien parempien rullien tekemiseen. Näin säästätte vaivaa uudessa sijoituspaikassa ja matot menee pienempään tilaan. Samalla kannattaa ottaa pois huonokuntoisimmat matot. Kannattaa tilatessa siis varata enemmän kuin tarvii, niin ei tuu ikäviä yllätyksiä.

Matot oli käytössä finnsec messuilla.

Eli...
jos mahdollista, niin yrittäkää varata matot sellaisen messun käytöstä, jossa matot eivät joudu kovalle koetukselle. Seuraava messutapahtuma olisi ollut kirjamessut. Eli todennäköisesti matot olis selvinny pienemmällä rasituksella. Tekemällä oppii.

Messukeskuksesta saa ostaa uutta mattoa hintaan 4e neliö. Rullat on 40m pitkiä ja 2m leveitä. Eli sopivan kokoisia. Laadusta en osaa sanoa.

Turun messukeskus myy käytettyä mattoa 1-1.5e neliö. Hinta riippuu tilaus määrästä. Mattojen joukosta on karsittu huonot yksilöt pois. Myytävät matot on imuroitu ja rullattu uudestaan. Niihin on myös merkitty mitat. Näin muistaakseni myyjä sanoi. Eli pienellä maksulla voi saada parempaa.

Pirkkahallin mattoja myy yksityinen mattofirma nimeä en muista. Kannattaa kysellä hallilta. Matot on samalla tavalla hoidettu kuin Turussa. Hinta on 1.5e neliö määrästä riippumatta.

Jos mattoja kyselee, kannattaa aloittaa hallimestarista. He tietävät lisää.

20
Sähköautot / solukumirenkaiden liimaus
« : 23.10.03 - klo: 13.24 »
Mitä liimaa olette käyttäneet solukumirenkaiden liimaamiseen vanteelle? Kyseessä on C-12 luokan rengas ja vanne.

Itse olen aikoinaan käyttänyt bostikia. Mikä on melko työlästä.

Onko nykyään käytössä paremmat konstit?

21
Tulokset / MÄntsälän KAPINA, Kilpailukutsu
« : 15.10.03 - klo: 10.53 »
Hyvä VesaK:

Kyllähän kokon kirjoitus on ihan asiallinen eikä hän siinä kerro mitään sellaista mitä ei tiedä.

Huoltajalisenssi täytyy olla, jotta voidaan vahingon sattuessa saada korvaukset aiheutuneesta vauriosta. Sekä pystytään valvomaan ja rahoittamaan toimintaan. Lisenssin peruutuksella pystytään estämään haitallinen porukka pois kisoista. Niin kuin kokko kertoi ja minkä me kaikki tiedämme. Lisenssisääntö turvaa myös VesaK sinunkin kilpailunautinnon. Jos kansallisissa sekä SM-kisoissa ajettaisiin myös kerhokisat, niin tällöin pääsisi ajamaan ne joilla ei ole lisenssiä.

Mitä rengassääntöön tulee, niin siitä saa aika hyvän kuvan foorumin kautta. Tällä hetkellä käytetään renkaita mitkä ei välttämättä toimi niin hyvin kuin pitäisi, mutta sääntö on sama kaikille. Niinkuin kokko totesi, mutta hän ei ehdottanut mikä rengas on paras, koska ei sitä varmasti tiedä. Tämän asian tietävät ne huippukuskit, jotka sinä tapaat liki joka viikko. Kokko kertoi sen minkä Tumppikin on monta kertaa kertonut. Eli, jos halutaan sääntöihin muutosta, on tehtävät sääntöehdotus, joka käsitellään.

Vihdoinkin sellainen on tehty Cai:n toimesta, joka sitten lajiryhmässä käsitellään. Tällä kertaa kyseistä ehdotusta päästään seuraavissa kisoissa kokeilemaan eli saadaan käytännön kokemusta. Asiathan on hyvin.

VesaK, eihän lajiryhmä voi ottaa mitään ehdotuksia netistä vaikka ne kuinka selvästi sinne kirjoitettaisiin. On tehtävä ehdotus, joka sitten käsitellään. Näin toimii demokratia ja yhteiskunta. Olen myös Tumpin kanssa samaa mieltä siitä, että mitään muutoksia ei voida tehdä hätiköidysti, koska se kävisi kaikkien kukkarolle kalliiksi. Myös sinunkin VesaK.

Vielä lopuksi. VesaK, olet selvästi mies, joka haluaa asioita viedä eteenpäin ja kehittää lajia paremmaksi. Mikä on vain hyvä asia ja nostan hattua siitä. Sinun täytyy, kehittääksesi lajia, tutustua sääntöihin sekä AKK:n byrokratiaan ja käyttää niitä tehokkasti hyödyksesi, jotta pääset vaikuttamaan lajin tulevaisuuteen. Foorumin kautta ne sääntömuutokset ja kehitys askeleet ei onnistu.

Tuon viimeisen kappaleen voisi suunnata monelle muullekin myös itselleni.

Toivottavasti saadaan aikaa hyvä lajia eteenpäin vievä rengassääntö.

22
Tulokset / Miksi aina touringkisat?
« : 07.10.03 - klo: 14.11 »
Pitäisikö palata systeemeissä takaisin vanhaan hyvään aikaan, jolloin kisaajia oli paljon luokassa kuin luokassa.

Näin oli ennen. Crossiluokissa oli eniten kuskeja ja SM-sarjassa oli 3/4 systeemi. Vertaa tulevaan Touring sarjaan. Muissa luokissa oli myös 3/4 systeemi SM-sarjassa ja kaikki silloiset luokat olivat voimissaan. Useampaa luokkaa ajettiin ja useamman luokan mestaruus oli mahdollista voittaa samana vuonna.

Nykyinen Touring sarja vaatii melkoisia panostuksia sarjan voittamiseksi ( ehkä liiankin suuria). Kun vielä ajatellaan, että joka kisassa ajetaan suomen mestaruudesta, niin on siinä ei tehdas kuskin kukkaron nyörit kovilla. Voi tulla jollekin mieleen, että sitä menestystä saisi halvemmalla toisessa luokassa. Touring luokat voivat kärsiä omasta massiivisuudestaan.

Jos Tourinki SM ajettaisiin myös ¾ systeemillä ei sen voittaminen ja läpi ajaminen veisi niin paljon aikaa ja resursseja. Näin samoilta kuskeilta jäisi aikaa myös muille luokille ja muiden luokkien kilpailijat saattaisivat innostua ajamaan myös Touring mestaruudesta, kun siihen olisi mahdollisuus lyhyemmän sarjan muodossa. Voitosta voisi kamppailla myös ne, joilla ei ole niin isoa kisa budjettia, mutta ajotaitoa kyllä. Eli mielenkiinto luokkaa kohti säilyis, kun siinä olisi mahdollisuus menestyä.

Eli kaiken kaikkiaan lyhyempi sarja antaisi useammalle mahdollisuuden pärjätä ja osallistua täysipainoisesti sarjaan. Se antaisi mahdollisuuden osallistua myös muihin luokkiin samaan aikaan viemättä mahdollisuutta menestyä Touringissa. Tällöin tulisi vaihtelua ja mielenkiinto säilyis. Lisäksi sarjan lyhentäminen voisi tuoda uusia kuskeja muista luokista, ja luokka voisi paremmin.

Kilpailukalenteri ehdotus:.

Lokakuu-maaliskuu   C-12 SM-sarja ¾
Huhtikuu-Syyskuu   TS-10 SM-sarja ¾
Toukukuu-Syyskuu   M-10, TP-10, M-8, C-8 SM-sarja ¾.

TS-10, TP-10 ja C-8 ulkokisat voitaisiin ajaa samana päivänä/viikonloppuna
M-10 ja M-8 kisat myös samana päivänä/viikonloppuna.

23
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 07.10.03 - klo: 13.11 »
Kummasti rupee porukkaa löytymään, kun on saatu pää auki. Laskin, että tossa olis jo kuusi potenttiaalista kuskia SM kisoihin. Tohon kun lisää vielä maamme tänhetkiset aktiivi kuskit ja kun Vesa sais muutaman maaniteltua mukaa Oulusta, niin johan olis kisaajia. TIETYSTI LISÄÄ MAHTUU JOUKKOON ELI MUKAAN VAAN MATTOAUTOILEMAAN.

Tässä vähän lisää porkkanaa. Kun Turussa 21.2 ja Riihimäellä 6.3 ajetaan Touringin SM-sarjaa, niin näiden viikonloppujen sunnuntaiksi on varattu Karkkilasta Nyhkälän koulun liikuntasali kilpailukäyttöön. Eli ilmainen kisapaikka olis valmiina. Karkkilan seurakunta aloittaa pienoisautokerho toiminnan ja voi toimia kisojen virallisena järjestänä (tällöin tila olisi ilmainen). Tietenkin tarvitsemme apuvoimia, jotta kilpailut voidaan järjestää ja kulut pitää alhaisina=pieni osallistumismaksu. Eli esim. kerho, joka omistaa hyvät matot ja ajanotto järjestelmän, otettaisiin mielellään yhteistyö kumppaniksi. Muutkin vapaaehtoiset talkoolaiset otetaan mielellään mukaan.

Näiden kisojen toteutuessa olisi keväällä kolme kisaa. Vielä kun saataisiin yksi kisa, niin voisi harkita kokonaisen SM-sarjan luomista kaudelle 2004. Luulisi olevan riittävän suuri piristys ruiske luokalle ja riittävän hyvä syy aloittaa mattoautoilu.

24
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 05.10.03 - klo: 18.46 »
Niinin, mattoautolla oppii ajamaan ja sillä on hyvä kehittää ajotaitoaan vaikka ajaisi kisaa touringilla. Ei muuta kuin porukalla ostamaan mattoautoja treeniä ja kisaa varten. Pidetään huoli, että SM-kisoissa on riittävästi porukkaa.

Muistakaa!! kuudella kennolla ja 27 kierroksisella ankkurilla viri kannussa saa ajaa kisaa, eli AKKUJA EI TARVITSE VÄLTTÄMÄTTÄ MUUTTAA NELJÄ KENNOISIKSI!!!

Ei luulisi olevan liian ylivoimaista hankkia sopivaa moottoria. Yhden kisan jälkeen sitä voisi jäädä koukkuun mattoautoiluun.

25
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 04.10.03 - klo: 15.45 »
Yritän tulla sinun seuraksi sinne häntäpään karkeloihin. Auto on jo tilattu. ´Hyvin menee!!

Saadaan ajella omaksi huviksemme ja muiden kiusaksi.

Kaikki, jotka miettivät tullako ajamaan vai eikö, niin tulkaa sekaan vaan kyllä joukkoon mahtuun. Annetaan kärkikuskien ajaa omaa kisaa mestaruudesta. Ja ajetaan me muut omaa siellä selustassa.

26
Tulokset / Kilpailujen tuloslistoista
« : 04.10.03 - klo: 13.36 »
Tollaista tuloslistaa kannattaisi kokeilla Suomessakin ja kaikissa luokissa, myös stanussa. Voisi saada aikaan kovempaa kilpailua kauppojen kesken asiakkaista. kun ostajat näkisi millä laitteilla pärjäillään.

27
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 02.10.03 - klo: 11.42 »
Hupsista!!

Pääsen itse korjaamaan omaa tekstiäni.
Eli, tietysti kun käytät vastaanotin akkuja, käytät myös neljän kennon akkuja. Eli ajo akkujen puolella ei tule säästöä.
Pohdittava asia on se ajaako kuudella kennolla ja vakio koneen ankkurilla, jolloin halvempikin säädin käy. Vaiko neljällä kennolla ja käyttää vastaanotinakkuja, jolloin voi myös käyttää halvempaa säädintä, joka toimii vain 7.2 voltilla. Tällöin joutuu tietysti hankkimaan vastaanotinakut, joista tulee myös lisää painoa. Kolmas vaihtoehto on ostaa kalliimpi säädin, joka toimii 4.8 voltilla eikä tarvitse erikseen vastaanotinakkuja.

Eli jos haluat päästä pienellä alkuinvestoinnilla, ostat auton johon saat kuuden kennon akun ja aloittelet sillä. Ja hetken ajettuasi ostat säätimen, joka toimii 4.8 voltilla ja muutat akut neljälle kennolle, joka tulee pitemmän päälle halvemmaksi. Itse ainakin tekisin niin.

28
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 01.10.03 - klo: 23.37 »
Hyvä ville siitä vain ajamaan mattoautolla.

Vastauksia:
Lisäpatterit=vastaanotinakut tarvitset, jos säätimesi ei toimi neljällä kennolla eli 4.8 voltilla. Rakennusvinkin saat future RC:n kotisivuilta.
kannattaa myös miettiä kunpi tulee pitemmänpäällä halvemmaksi, vastaanotinakut vaiko kalliimpi säädin, joka toimii neljällä kennolla. Tällöin saat tehtyä kahdesta kuudenkennon akusta kolme neljän kennon akkua. Eli kannattaa laskea mahdollisuuksia.

Renkaina on solukumirenkaat, jotka pitää hyvin matolla kun käyttää pitoainetta. Uuden renkaan saa vanteelle, kun sorvaa loput vanhasta pois ja liimaa uuden kumin tilalle. Sorvin moottorina käy porakone, jonka istukkaan adapteri (saa kaupasta, voi ite tehdä tai voi teettää) kiinnitetään tai voi ostaa tai lainata varsinaisen rengassorvin.

Säädöistä en osaa hirveesti sanoa. Tweak täytyy olla kunnossa ja maavaran oltava kolme milliä.

Koreina toimii C-ryhmän korit. Niitä saa ainakin samoista kaupoista, jotka myy 1/12 autoja. Muista en tiedä.

Autoista sen verran että. Corally myy kolmea mallia, joista halvin on muuta kun hiilikuitua (tietääkseni). Se tarkoitettu käytettäväksi neljällä kennolla, Mutta siihen saa laitettua kuuden kennon pötkö akun. Itse en käyttäisi pötköakkua, koska se nostaa ainakin painopistettä. Kaksi muuta mallia ovat saman hintaisi. Toinen on tarkoitettu pelkästään neljälle kennolle ja toinen kuudelle kennolle.
Asson mattoauto on tehty kuudelle kennolle ja Trinityn auto neljälle. Soita myyjille ja kysy hintoja. Luonnollisesti kuuden kennon autossa voit käyttää myös neljää kennoa eli ne ovat monipuolisempia.

Kannattaa mennä isojen poikien sekaan vaan, koska hekin ovat joskus olleet aloittelijoita.

P.S korjatkaa ja lisätkää muut viisaammat ihmeessä vastauksiini.

29
Sähköautot / Kuoleeko C-12 luokka?
« : 28.09.03 - klo: 13.51 »
Hyvä TapHaap.

kerhoissa pitäisi saada uudet kuljettajat ajamaan ensin mattoautoilla. Jotka ovat halvempia, halvempia ja helpompia ylläpitää, yksinkertaisempia ja opettavat ajamaan paremmin. Eihän kukaan mene suoraan isoihin formuloihin tai DTM:ään. Kyllä melkein kaikilta löytyy karting tausta. Jolla on luotu pohja ja josta voi sitten nousta F1 maailmanmestariksi. Tämä sama pätee pienoisautoihin. Mattoautolla luodaan pohja, jonka turvin on helppo ajaa muita luokkia. Mattoautolla pääsee myös kerhokisoihin. Esim. Alue-8 kisoihin voi mennä ajamaan mattoautolla. Luokkaa kohti ei tarvitse saada kuin 3 autoa, niin pääsee jo ajamaan kisaa. Tästä mahdollisuudesta kiitos kerhokisojen järjestäjille.

Vanhemmat ja aikuiset kuljettajat voivat miettiä ostaako juniorille´/ itselleen ensin mattoauton ja harjoittelee ja kisailee sillä. vasta sitten, jos haluaa niin hankkisi jonkun muun.

Jos mietitään kisoja ja sääolosuhteita, niin mattoauto kisoja ei koskaa häiritse vesisade. Eli SM-kisat saadaan varmasti ajaa kuivassa kelissä. Eli turhaan ei tarvitse kisoihin lähteä sadetta pitämään. kun mattoautoilla ajettaisiin sarja olisi jokainen kisa varmasti kuivankelin kisa.

Eikä tarvitse kinata millä renkailla ajetaan matolla. Eikä tarvii ajaa liukkailla kumikiekoilla. Aina ajetaan solukumirenkailla, jotka varmasti pitää pitoaineen kanssa.

Tässä oli vähän lisää purtavaa.

30
Sähköautot / Mistä saa neulahuopamattoja?
« : 25.09.03 - klo: 11.09 »
Mistä hankitte neulahuopamattoja kerhoillenne? Ja minkähän hintaisia ovat? kiitoksia vastauksista etukäteen.

Sivuja: [1] 2 3