RC10.FI
Kilpailut => Tulokset => Aiheen aloitti: Heuli - 02.12.02 - klo: 12.14
-
FT 2003 ohjeisto
FTT - FinTrack Talvisarja (5/7)
FTK - FinTrack Kesäsarja (4/6)
Kilpailut ja niiden yhteyshenkilöt:
Matto FT (talvisarja FTT)
FTT 1 11.1 Kymen PAK
- Kari Kinnunen, kypak@luukku.com
FTT 2 25.1 Tam UA
- Heikki Helin, heikki.helin@jippii.fi
FTT 3 15.2 Turun UA
- Martti Pyhältö, martti.pyhalto@pp.inet.fi
FTT 4 1-2.3 Oulun UA, + Mattorata SM
- Vesa Yli, vesa_yli@luukku.com
FTT 5 29.3 Mäntsälän SRK, Touring
- Olli Andersson, olli.andersson@oilon.com
FTT 6 12.4 Laukaan MM, kupolicrossi XIV
- Seppo Kankainen, seppo.kankainen@ahlsell.fi
FTT 7 26.4 Seinäjoen SRK
- Mauno Parviainen, mauno.parviainen@evl.fi
Asfaltti FT (kesäsarja FTK)
FTK 1 17-18.5 KymenPAK
- Kari Kinnunen, kypak@luukku.com
FTK 2 31.5-1.6 Vantaan AU, LRP-Touring
- Aake Kutvonen, aake.kutvonen@pp.inet.fi
FTK 3 28.6 TurunUA, Turku Touring II
- Martti Pyhältö, martti.pyhalto@pp.inet.fi
Rata SM12-13.7 HyvinkäänUA, Touring SM + TouringPolttis SM
- Teemu Saarinen, teemu.saarinen@vepro.fi
FTK 4 26.7 LaukaanMM, IV Laukaa Touring
- Seppo Kankainen, seppo.kankainen@ahlsell.fi
FTK 5 16-17.8 Riihimäen UA
- Timo Levänen, timo.levanen@hyrinet.fi
FTK 6 30-31.8 Vaasan UA, + Touring PM
- Jussi Luopajärvi, jussi.luopajarvi@vaasanua.net
Varsinainen FT -kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan ns. Touring -pääluokat.
Ajettavat luokat:
TJ-10 (TouringJuniori, avoin), TS-10 (TouringSaloon, avoin)
TS-10 SM -kilpailun (12-13.7) yhteydessä ajetaan Nuorten Mestaruudesta (alle 16v) TJ-10 luokassa, sen lisäksi ajetaan TJ-10 luokassa vakioluokan Mestaruudesta, avoin.
Osanottomaksut kaikissa FT-sarjan luokissa 20€. SM ja PM -kilpailujen osanottomaksut järjestäjän päätettävissä.
Sunnuntaipäivä on järjestäjän päätettävissä haluaako ajattaa lisäluokkia ja mitä luokkia ajattaa. Kysyttyjä luokkia lisäluokiksi ovat: C-12 (<- suositeltavaa, prioriteetti 1, sillä ko. luokassa ajetaan myös SM, tämän vuoksi suositellaan ajettavaksi lauantaina, ainakin yksipäiväisissä kisoissa!), TSF-10 (TS-10 auto, Foam -renkain), Syndicate ja ProStock. Syndicate -säännöt sitä sponsoroivalta maahantuojalta/edustajalta. ProStock -säännöt, "vapaasti RC-maailmasta".
Koko sarjan palkinnot
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1€. Sarjan viimeinen järjestäjä hommaa sarjan yhteispalkinnot, jotka siis jaetaan myös viimeisessä kilpailussa. Kilpailujen järjestäjät tilittävät tämän maksun suoraan tilille:
FTT -kisat: ____________________(Seinäjoki)
FTK -kisat:____________________(Vaasa)
Kilpailuformaatti:
Aloitetaan lauantai aamulla klo 8:00
- 3 kpl ohjattu harjoitusta
- 1 eräharjoitus
- 3 alkuerää
- 3*A finaalit, 2* muut finaalit
Sarjapisteet (pisteitä ylläpitää ko. luokan yhteyshenkilö)
sij pist sij pist sij pist sij pist sij pist
1 100 2 95 3 90 4 86 5 82
6 78 7 74 8 70 9 67 10 64
11 61 12 58 13 55 14 52 15 50
16 48 17 46 18 44 19 42 20 40
21 38 22 36 23 34 24 32 25 30
26 28 27 26 28 24 29 22 30 21
31 20 32 19 33 18 34 17 35 16
36 15 37 14 38 13 39 12 40 11
41 10 42 9 43 8 44 7 45 6
46 5 47 4 48 3 49 2 50 1
52-> 1
* B finaalin kolmelle parhaalle lisäpisteet 3, 2, 1. Mikäli lähtijöitä vähemmän kuin 5, lisäpisteitä ei jaeta.
* C finaalin kahdelle parhaalle lisäpisteet 2, 1. Mikäli lähtijöitä vähemmän kuin 4, lisäpisteitä ei jaeta.
* D, E mahdolliset muut finaalit, voittajalle yksi lisäpiste
Tuomarointi suosituksia:
Sääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä !
2. Tilan antaminen: Kuulutetaan numero (jonka tulee antaa tilaa), jollei tule tilaa -> Stop And go.
3. Lähitilanteessa (ns.hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle, homma jatkuu jos ei, Stop and Go. (kansainvälinen tapa).
4. Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuskien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
5. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos hylätään !
6. Varaslähtö on lähettävän tuomarin käsissä ainoastaan.
7. Radalle paluu ilman kolhimista !!!
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja toumaristopalaverissa !
Autojen numerointi
Järjestäjän jakamat eränumeroinnit jäävät pois ja siirrytään uuteen käytäntöön tässä asiassa.
TJ-10 ja TS-10 sarjassa auton takalasissa pitää olla kilpailijan nimi ja numero, joka saadaan edellisen vuoden sijoituksista. Esim mestarin takalasissa on numero 1 (2 cm korkeat numerot) ja nimi (1 cm korkeat kirjaimet)
TJ:ssä numerointi alkaa 101, 102, 103 ...
Takalasissa: Numero päällimmäisenä ja sen alapuolella kuljettajan nimi ja sukunimi (pitkät sukunimet voidaan ja pitääkin varmaan lyhentää, mikäli ei muuten sovi takalasiin). Väreillä ei väliä, pääasia, että se erottuu, myös tummennetusta takalasista.
Ko. listaa ylläpitää sarjan luokkayhteyshenkilö: Heikki Helin heikki.helin@jippii.fi (vuoden 2002 puolella Tuomo.Iso-Aho@octel.fi)
- Sarjan yhteyshenkilö lähettää sähköpostilla ko. listan kilpailunjärjestäjille, siten että vastuu uusien kilpailijanumeroiden jakamisesta on järjestäjällä kilpailua edeltävänä viikkona. Tällä mahdollistetaan ko. listan paikkansapitävyys ja päällekkäisyyksien poisto, sekä toiminnan joustavuus. Ilmoittautumiset kilpailuun kun tapahtuu aina kilpailua edeltävällä viikolla, niin silloin on myös luontevaa, että kilpailun järjestäjällä on ko. lista ja hän siitä näkee uudet sarjaan ilmoittautuneet kilpailijat ja täten voi antaa saman tien uuden numeron kilpailijalle.
- Sarjaan voi ilmoittautua jo nyt mukaan ( luokkayhteyshenkilölle ) ja täten saada oman kilpailijanumeron valmiiksi. Se ei vielä ole varsinainen ilmoittautuminen kilpailuun, vaan ilmoitus halukkuudesta ajaa sarjakilpailua ja täten saa sen oman numeron ja voi alkaa suunnittelemaan omaa koria valmiiksi.
- Numerojen teko ei tänä päivänä ole varmaankaan kenellekään ongelma. Tietokoneita löytyy, tulostimia löytyy, tarrapaperia löytyy, ja mitä vielä ? Paras ja näyttävin vaihtoehto tietenkin on kun ko. numerot maalaa auton kylkeen...
Sen lisäksi auton kyljessä tulee olla kilpailijan samainen "kilpailijanumero", 55mm korkeilla numeroilla, joidenka viivan paksuus tulee olla 5mm. Numerot saa maalata tai myös valmista numerotarraa saa käyttää. Ko. numerot tulee olla mustalla värillä ja taustan tulee olla valkoinen.
TJ -luokassa ajetaan TJ:n numeroilla ja TS -luokassa TS:n numeroilla, näin myös silloin kun sarjaa vaihdetaan kesken kauden TJ:stä ylöspäin.
Suositukset (jokaisen järjestäjän päätettävissä)
Ilmoittautuminen päättyy edellisenä tiistaina. Osallistumismaksu maksettava ennakkoon järjestäjän osoittamalle tilille (eräpäivä = viimeinen ilmoittautumispäivä). Jos maksua ei ole suoritettu ajoissa, ilmoittautuminen on puutteellinen (ei tarvitse ottaa mukaan kilpailuun tai voidaan periä jälki-ilmoittautumismaksu)
Aikataulut, erä- ja harjoituslistat julkaistava internetissä (Esim. RC -maailman keskustelupalstalla) vähintään 24 tuntia ennen kilpailun alkua (mieluiten 48 tuntia ennen kilpailun alkua).
Kuljettajat eriin
- Kuljettajat jaetaan alkueriin ja finaaleihin oheisen kaavion mukaan:
- Pyritään jakamaan kuljettajat eriin sarjatilanteen mukaan, mutta huomioidaan myös vajaan sarjan ajaneet jne..
Kuljettajia ae 1 ae 2 ae 3 ae 4 ae 5 a-fin b-fin c-fin d-fin e-fin
1 1 *** *** *** *** 1 *** *** *** ***
2 2 *** *** *** *** 2 *** *** *** ***
3 3 *** *** *** *** 3 *** *** *** ***
4 4 *** *** *** *** 4 *** *** *** ***
5 5 *** *** *** *** 5 *** *** *** ***
6 6 *** *** *** *** 6 *** *** *** ***
7 7 *** *** *** *** 7 *** *** *** ***
8 8 *** *** *** *** 8 *** *** *** ***
9 9 *** *** *** *** 9 *** *** *** ***
10 10 *** *** *** *** 10 *** *** *** ***
11 6 5 *** *** *** 6 5 *** *** ***
12 6 6 *** *** *** 7 5 *** *** ***
13 7 6 *** *** *** 7 6 *** *** ***
14 7 7 *** *** *** 8 6 *** *** ***
15 8 7 *** *** *** 9 6 *** *** ***
16 8 8 *** *** *** 10 6 *** *** ***
17 9 8 *** *** *** 10 7 *** *** ***
18 9 9 *** *** *** 10 8 *** *** ***
19 10 9 *** *** *** 10 9 *** *** ***
20 10 10 *** *** *** 10 10 *** *** ***
21 7 7 7 *** *** 10 6 5 *** ***
22 8 7 7 *** *** 10 6 6 *** ***
23 8 8 7 *** *** 10 7 6 *** ***
24 8 8 8 *** *** 10 7 7 *** ***
25 9 8 8 *** *** 10 8 7 *** ***
26 9 9 8 *** *** 10 8 8 *** ***
27 9 9 9 *** *** 10 9 8 *** ***
28 10 9 9 *** *** 10 9 9 *** ***
29 10 10 9 *** *** 10 10 9 *** ***
30 10 10 10 *** *** 10 10 10 *** ***
31 8 8 8 7 *** 10 10 6 5 ***
32 8 8 8 8 *** 10 10 6 6 ***
33 9 8 8 8 *** 10 10 7 6 ***
34 9 9 8 8 *** 10 10 7 7 ***
35 9 9 9 8 *** 10 10 8 7 ***
36 9 9 9 9 *** 10 10 8 8 ***
37 10 9 9 9 *** 10 10 9 8 ***
38 10 10 9 9 *** 10 10 9 9 ***
39 10 10 10 9 *** 10 10 10 9 ***
40 10 10 10 10 *** 10 10 10 10 ***
41 9 8 8 8 8 10 10 10 6 5
42 9 9 8 8 8 10 10 10 6 6
43 9 9 9 8 8 10 10 10 7 6
44 9 9 9 9 8 10 10 10 7 7
45 9 9 9 9 9 10 10 10 8 7
46 10 9 9 9 9 10 10 10 8 8
47 10 10 9 9 9 10 10 10 9 8
48 10 10 10 9 9 10 10 10 9 9
49 10 10 10 10 9 10 10 10 10 9
50 10 10 10 10 10 10 10 10 10 10
-
Voisi olla mahdollista myös nuo numerot antaa vaikka edellisen FT sarjan mukaan.. tässähän jää puolet porukasta ilman numeroita... :oops: onneks nimi sentää löytyy kaikille...
Saako avoimessa stanussa ajaa myös "kilpakuljettajat" ? Esim. siis edellisenvuoden stanukärki ja viritetynluokan kuljettajat?
Turhin sääntö laitettu painoitettavaksi... "renkaidenlämmitys" tai auton suoraan kulkemisen testaamista on turhaa vaikeuttaa väärään suuntaan ajamisen rangaistuksia koventamalla? Erän ollessa käynnissä ymmärrän, mutta miksi esim. lähtöruudukossa ei saa katsoa kulkeeko auto suoraan yms? tyyli siis olisi tämä: TQ auto nykäisee ennen lähetystä ruudusta... kuski ajaa auton takaisin paikalleen... lähtötapahtuu... ja TQ kuski liputetaan pois radalta... ymmärsinkö oikein?
-
"Teppo"]Voisi olla mahdollista myös nuo numerot antaa vaikka edellisen FT sarjan mukaan.. tässähän jää puolet porukasta ilman numeroita... :oops: onneks nimi sentää löytyy kaikille...
*** Aina on mahdollisuuksia... nyt vain otettiin mestaruuskisasta lähtötilanne.. Ja jos luit ohjeen hyvinkin tarkasti, niin totesit, että kaikille tulee löytymään numero ! .....
Saako avoimessa stanussa ajaa myös "kilpakuljettajat" ? Esim. siis edellisenvuoden stanukärki ja viritetynluokan kuljettajat?
*** Jokainen kuski ajanee vain sen yhden tietyn luokan, ei kahta luokkaa.. sääntökirjan mukaan eletään puhuttaessa ns. "kilpakuljettajasta" kohta 1.3...
Turhin sääntö laitettu painoitettavaksi... "renkaidenlämmitys" tai auton suoraan kulkemisen testaamista on turhaa vaikeuttaa väärään suuntaan ajamisen rangaistuksia koventamalla? Erän ollessa käynnissä ymmärrän, mutta miksi esim. lähtöruudukossa ei saa katsoa kulkeeko auto suoraan yms? tyyli siis olisi tämä: TQ auto nykäisee ennen lähetystä ruudusta... kuski ajaa auton takaisin paikalleen... lähtötapahtuu... ja TQ kuski liputetaan pois radalta... ymmärsinkö oikein?[/quote]
*** Eiköhän tässä ole "terve" järjen käyttö sallittua.. samaten kuin tuossa lähdön hetkellä TQ-auto nykäisee.. riippuu tietenkin missä vaiheessa ko. nykäisy tapahtuu, mutta tuon perusteella, taitaa mennä jo pian varaslähdön piikkiin ?
-
Hyvä, että kisoihin saadaan nyt käsikirjoitus, joka pätee kaikkialla, ja jonka jokainen tuntee jo etukäteen! Vähän sulattelemista siinä voi olla yhdelle sun toiselle, mutta kyllä se siitä. Tämä on eteenpäin menoa ja kehitystä, jota mikä tahansa laji, yritys tai tuote tarvitsee.
Ennen kaikkea erien ajajamäärien standardisointi on erinomainen asia. Vitsinä voinkin kertoa tapahtuman erään menneen kesän FT-kisan finaalien alusta: 16 min ennen TJ:n A-finaalin alkua kuulutettiin: ”TJ-10:n A-finaalissa ajaa 8 autoa, ja B-finaalissa 7”. Oletus oli tietenkin ollut, että A-finaalissa ajaa 10, koska muuta tietoa ei esim. ajajakokouksesta ollut annettu. Tämä oli täydellinen moka, olivathan akutkin 10 autolla jo lähes valmiit. Puhumattakaan hölmistyneestä pettymyksestä, jolla iskettiin kuskeja no. 9 ja 10.
No, siitäkin selvittiin, tosin vasta isäpappojen lempeällä asioihin puuttumisella :mrgreen:
Samassa kisassa kantautui muuten korviin toinenkin sammakko. Kun TS:n A-finaali oli startannut ja ajanut ensimmäisen kierroksen, ajanottaja huusi pelästyneenä: ”NN:llä ei ole ponderia, pitäiskö peruuttaa lähtö!?” NN sattui olemaan nimekäs kuljettaja. Ei onneksi peruutettu, kiitos kilpailujohtajan tilannetajun.
Nämä tapaukset siis vain vitseinä. Kevennyksiksi :wink:
-
*** Jokainen kuski ajanee vain sen yhden tietyn luokan, ei kahta luokkaa.. sääntökirjan mukaan eletään puhuttaessa ns. "kilpakuljettajasta" kohta 1.3...
Voiko kauden aikana vaihtaa luokkaa vai onko luokka päätettävä ennen kauden alkua? Nytkin näyttää samoja kuskeja olevan molemmissa luokissa. Näissä tapauksissa ei ainakaan kannata maalata numeroa koriin.
-
*** Jokainen kuski ajanee vain sen yhden tietyn luokan, ei kahta luokkaa.. sääntökirjan mukaan eletään puhuttaessa ns. "kilpakuljettajasta" kohta 1.3...
Voiko kauden aikana vaihtaa luokkaa vai onko luokka päätettävä ennen kauden alkua? Nytkin näyttää samoja kuskeja olevan molemmissa luokissa. Näissä tapauksissa ei ainakaan kannata maalata numeroa koriin.
Kappas vain muutama nimi vielä on jäänyt....
No joka tapauksessa luokan vaihto TJ:stä -> TS:ään on aina sallittu, mutta ei toisinpäin.. Ko. kuljettajat varmaankin osannevat päättää kumpaako luokkaa ajanevat ja täten osaavat valmistautua kilpailuun oikein...
-
Ko. listaa ylläpitää sarjan luokkayhteyshenkilö: Heikki Helin heikki.helin@jippii.fi
Sarjaan voi ilmoittautua jo nyt mukaan ( luokkayhteyshenkilölle ) ja täten saada oman kilpailijanumeron valmiiksi. Se ei vielä ole varsinainen ilmoittautuminen kilpailuun, vaan ilmoitus halukkuudesta ajaa sarjakilpailua ja täten saa sen oman numeron ja voi alkaa suunnittelemaan omaa koria valmiiksi.
Kysymys. Ilmoitin halukkuudesta ajaa ft2003 sarjaa. Milloin sen henk. kohtaisen kilpailu numeron oikein saa tietää? Laitoin viime viikolla Helinille sähköpostia eikä vastausta ole kuulunut?? Olenko missannut jotain?
-
Ko. listaa ylläpitää sarjan luokkayhteyshenkilö: Heikki Helin heikki.helin@jippii.fi
Sarjaan voi ilmoittautua jo nyt mukaan ( luokkayhteyshenkilölle ) ja täten saada oman kilpailijanumeron valmiiksi. Se ei vielä ole varsinainen ilmoittautuminen kilpailuun, vaan ilmoitus halukkuudesta ajaa sarjakilpailua ja täten saa sen oman numeron ja voi alkaa suunnittelemaan omaa koria valmiiksi.
Kysymys. Ilmoitin halukkuudesta ajaa ft2003 sarjaa. Milloin sen henk. kohtaisen kilpailu numeron oikein saa tietää? Laitoin viime viikolla Helinille sähköpostia eikä vastausta ole kuulunut?? Olenko missannut jotain?
Sama täällä... Ei ole kuulunut mitään numerosta :?:
-
Tuossa Heikin kanssa keskusteltuani päädyttiin siihen, että allekirjoittanut hoitaa loppuvuoden ajan ko. numero shown, sillä Heikillä on aikamoisia työkiireitä, eikä täten ole sähköpostin äärellä koko aikaa...
Joten kilpailunumeronsa haluavat voivat sitä kysellä allekirjoittaneelta, ilmoittamalla seuraavat tiedot..
a) oma nimi
b) kerho/seura
c) luokka ( TJ tai TS )
tuosta osoitteesta --> tuomo.iso-aho@octel.fi
-
"Sen lisäksi auton kyljessä tulee olla kilpailijan samainen "kilpailijanumero", 55mm korkeilla numeroilla, joidenka viivan paksuus tulee olla 5mm. Numerot saa maalata tai myös valmista numerotarraa saa käyttää. Ko. numerot tulee olla mustalla värillä ja taustan tulee olla valkoinen."
Kummassa kyljessä ?
IMO toi 55mm on melko paljon sikäli, etten muista nähneeni yhtään valmista, noin suurta numerotarraa, ainakaan kisoissa.
-
MOLEMMISSA kyljissä, ...
Valvojapäivillä päädyttiin 60mm kokoon, josta sitten hieman olen nipistänyt...
Tämä johtuu ihan siitä, että halutaan ko. numeroiden näkyvän selvemmin..
-
Jestas :shock: !! Tulee kyl ikävä niitä Corallyn valmistamia kilpailunumero tarroja joita olen tottunut käyttämään kisoissa, ne kun oli mielestäni oikean kokoisia, siis suhteessa auton kokoon :cry:
-
Keulaan ei siis numeroa tarvita. Kuinka tarkkoja ollaan numeron ja takalasiin tulevan nimen fontin suhteen eli millaisia kirjaimia ja numeroita saa käyttää/maalata?
-
Yippo, sul kun se nro 13 katossa riittävän isolla, niin takalasiin vois sit lätkästä nimen goottilaisilla kirjaimilla :mrgreen:
-
Keulaan ei siis numeroa tarvita. Kuinka tarkkoja ollaan numeron ja takalasiin tulevan nimen fontin suhteen eli millaisia kirjaimia ja numeroita saa käyttää/maalata?
Jep, keula on pois jätetty.. Mitat on annettu, kunhan ne ovat selkeitä niin, että meidän "hyvä silmäisetkin" tuomarit ne selkeästi erottavat..
-
Jestas :shock: !! Tulee kyl ikävä niitä Corallyn valmistamia kilpailunumero tarroja joita olen tottunut käyttämään kisoissa, ne kun oli mielestäni oikean kokoisia, siis suhteessa auton kokoon :cry:
Elä muuta virko.
55mm on justiinsa maksimi monissa koreissa, mikä ylipäätään mahtuu oveen/kylkiin ilman, että menee ikkunan päälle :(
-
Reittilä: muistaakseni NasCar autoissa jenkeissä on kanssa ihan isot kirjaimet ?
-
Yippo, sul kun se nro 13 katossa riittävän isolla, niin takalasiin vois sit lätkästä nimen goottilaisilla kirjaimilla :mrgreen:
Ei mulla oo hetkeen ollu tota 13:sta vaan 42... Nyt pitää maalata joku hemmetin kutonen...
Mitenkäs muuten on saako edelleenkin maalata jonkun muun numeron katolla vai katsotaanko se hämääväksi?
-
cai: Minä en mielellään henk.koht. haluaisi ajaa millään nascar versiolla... isot numerot ei vaan ruleta :roll:
yippo: Miten tuo sinun numeriikka oikein menee....13....42... ja nyt 6...??? :mrgreen:
-
Yippo: Eikö nuo koko sivun täyttävät kissan kokoiset numerot riitä? Meinaan vaan että katolle tuskin tarvii enää mitään helikopterin hätälasku merkkiä maalata?? Ja siksi toisekseen, eikö tuon numero asian olisi voinut ratkaista toisinkin..... eli pienemmät = sirommat numerot ja ratatuomareille isommat kiikarit silmille 8) . Sorry, jos joku (Tumppi) vetää herneet tästä, mutta tämä on vaan minun mielipide asiasta. Aina jonkun pitää rutista joka asiasta joten tästä tämä nyt alkoi.... :shock:
-
Yippo: Eikö nuo koko sivun täyttävät kissan kokoiset numerot riitä? Meinaan vaan että katolle tuskin tarvii enää mitään helikopterin hätälasku merkkiä maalata?? Ja siksi toisekseen, eikö tuon numero asian olisi voinut ratkaista toisinkin..... eli pienemmät = sirommat numerot ja ratatuomareille isommat kiikarit silmille 8) . Sorry, jos joku (Tumppi) vetää herneet tästä, mutta tämä on vaan minun mielipide asiasta. Aina jonkun pitää rutista joka asiasta joten tästä tämä nyt alkoi.... :shock:
Niin en tiedä miksi mun "pitäisi" herneitä nenään vetää tossa asiassa...
Kuten olen aikaisemminkin sanonut, olen tehnyt yhteistyössä kisajärjestäjien ja valvojapäivillä käytyjen keskustelujen pohjalta ko. ohjeiston. Suomeksi sanottuna olen koonnut yhteen pakettiin sen informaation, johon on ko. keskusteluissa päädytty... En sitä siis itse ole keksinyt..
Katsotaan ensi vuosi miltä homma näyttää ja parannetaan sitä vuodelle 2004, niin se homma pelaa...
-
Mikäli TJ kuski vaihtaa luokkaa kesken kauden TS:ään (tulee ensimmäisenä mieleen ainakin, SM -kisat), hänen ei ole pakko uusia koriansa, vaan hän voi ajaa siinä tapauksessa TJ numerolla.
-
Reittilä: muistaakseni NasCar autoissa jenkeissä on kanssa ihan isot kirjaimet ?
Niinhän niillä on.
Kerroin mielipiteeni lähinnä siksi, että kierroslaskentahan tapahtuu AMB:llä, joten numerot on pitkälti kosmetiikkaa ja vaikka niitä pitäisikin voida lukea "vauhdista" ei esim. tähän asti käytetyt pienemmätkään numerot ole aiheuttaneet ongelmia ?`
-
Käytännössä, jos kori ei ole valkoinen, pitää numeroihin se valkoinen tausta sääntöjen mukaan tehdä ts. numerosta tulee helpostikin 60mm tai suurempi, jotta säännön pykälät täyttyvät. Joissakin korimalleissa tämä tarkoittaa sitä, että numero menee osittain ikkunan päälle.
Eihän se vauhtiin vaikuta, mutta onpahan karmeen näköinen.
-
Tein tänään tarrapaperille kokeiluja. Numeron koko oli 57mm ja se juuri mahtui V2 korin kylkeen pienellä valkoisella taustalla ilman että meni ikkunan päälle.
Tumppi: Et vielä vastannut esittämääni kysymykseen että saako edelleen maalata esim auton katolle jonkin muun numeron kuin oman kilpailijanumeron, vai katsotaanko se häiritseväksi tuomareiden kannalta?
-
Yippo: Eikö nuo koko sivun täyttävät kissan kokoiset numerot riitä? Meinaan vaan että katolle tuskin tarvii enää mitään helikopterin hätälasku merkkiä maalata?? Ja siksi toisekseen, eikö tuon numero asian olisi voinut ratkaista toisinkin..... eli pienemmät = sirommat numerot ja ratatuomareille isommat kiikarit silmille 8) . Sorry, jos joku (Tumppi) vetää herneet tästä, mutta tämä on vaan minun mielipide asiasta. Aina jonkun pitää rutista joka asiasta joten tästä tämä nyt alkoi.... :shock:
Mulla on se numero ollu katolla muun syyn takia kuin jonkun sijoituksen... Tuskin enään maalaan koska se olisi semmoinen numero kuitenkin jolla jokin muu ajaa kilpaa ja se saatetaan katsoa harhautusyritykseksi kun autossa on 2 eri numeroa...
-
Olisikohan fiksua jos kilpailunjärjestäjälle annettaisiin velvollisuudeksi järjestää kilpailijoille mahdollisuus näiden numeroiden ja tekstien teettämiseen. Eli vaikkapa varikolla olisi tietokone, tulostin ja tarrapaperia kilpailijoiden käytössä.
Näin jokaisella olisi varmasti mahdollisuus tarrojen tekemiseen, ja viimehetken korjaukset numeroissa olisi mahdollisia, jos esim. on annettu kahdelle kilpailijalle sama numero.
-
Mielestäni kaikkien osapuolten kannalta (kilpailijoitten, tuomareitten ja katsojien) on hyvä, että numerot ovat mahdollisimman suuret. Tuomareitten velvollisuutena ei voi olla opetella ulkonäön perusteella tunnistamaan autoja, puhumattakaan, jos autot vielä näyttävät samanlaisilta. Vältytään väärien tuomioitten antamiselta tai siltä, ettei väärästä ajotavasta anneta rangaistusta ollenkaan, kun ei tunnisteta autoa.
Katselijoilta on tullut useasti negatiivista palautetta siitä, ettei pysty seuraamaan kisaa, kun numeroita ei näy.
Pienempi haitta on se, että isot numerot eivät ehkä ole esteettisen näköisiä.
-
Joku meni varastamaan sen mun Nascar numeron... ihan varmasti kerkesin ekoissa huudoissa mukaan ajoissa... :? Mul oli jo maalauskin tilattuna... pöh..
..arvaaks kukaan ketä on mun Nascar idoli tuosta vihjeestä?
-
Uudet numerot (14.12.2002):
TS-10
1 Rinne Timo, TamUA
2 Mäkinen Reima, TUA
3 Lehtimäki Ari, RauUA
4 Yli Vesa, OUA
5 Nyman Harri, LMM
6 Tammela Simo, OUA
7 Torikka Tommi, RauUA
8 Lehto Kalle, KyPak
9 Lipsanen Pekka, PiekUA
10 Eskelinen Matti, JyvSrk
11 Ström Petri, LMM
12 Luopajärvi Jussi, VUA
13 Tenhunen Henri, LMM
14 Bloigu Risto, OUA
15 Termonen Jouko, HySrk
16 Leppänen Aki, VAU
17 Rinne Markku, SeiSrk
18 Tiirikainen Pasi, IisUA
19 Kervola Harri, LMM
20 Mielonen Joni, LMM
21 Auranen Tuure, LMM
22 Andersson Christer, MäntSRK
23 Hintsala Mikko, JyvSRK
24 Joentakanen Aki, VAU
25 Mänty Mika, OUA
26 Kauppinen Teppo, VAU
27 Reittilä Pekka, Järvenpäänsrk
28 Fager Carl-Magnus, VAU
29 Konoila Jyri, VAU
30 Raikas Tony, KyPAK
31 Ollinmäki Antti, Järvenpään srk
32 Löflund Olli, Järvenpään srk
33 Kyykkä Ari-Pekka, SeiSRK
34 Mäkinen Veini, JärvSRK
35 Pyylampi Perttu, SeiSRK
36 Saarinen Tomi, LohUA
TJ-10
101 Mäkinen Turo, TUA
102 Ström Petri, LMM
103 Kilpeläinen Tomi, PiekUA
104 Mielonen Joni, LMM
105 Sillanpää Eetu, PiekUA
106 Eskman Henri, TamUA
107 Koskivuo Juho, VAU
108 Lumperoinen Janne, LMM
109 Vehniäinen Panu, ÄkiUA
110 Järvimäki Joni, KyPak
111 Minkkinen Joni, LMM
112 Kutvonen Viljami, VAU
113 Kumpulainen Jani, IisUA
114 Himanen Tommi, MikUA
115 Puupponen Joonas, LMM
116 Salminen Ari, RiihUA
117 Laaksonen Tomi, Mäntsälän srk
118 Helmijoki Visa, TamUA
119 Karvanen Teemu, RuKART
120 Ainasjärvi Petri, RuKART
121 Koivisto Ilpo, RuKART
122 Kallio Jesse, RuKART
123 Lehto Jyrki, ATAK/UA
124 Salminen Marko, RiiUA
125 Vuorinen Ismo, KyPAK
-
Tein tänään tarrapaperille kokeiluja. Numeron koko oli 57mm ja se juuri mahtui V2 korin kylkeen pienellä valkoisella taustalla ilman että meni ikkunan päälle.
Tumppi: Et vielä vastannut esittämääni kysymykseen että saako edelleen maalata esim auton katolle jonkin muun numeron kuin oman kilpailijanumeron, vai katsotaanko se häiritseväksi tuomareiden kannalta?
Saa kunhan se ei ole häiritsevää...
Eli terveellä järjellä, viralliset numerot ovat auton kylJISSÄ mustilla numeroilla valkoisella pohjalla...
-
Olisikohan fiksua jos kilpailunjärjestäjälle annettaisiin velvollisuudeksi järjestää kilpailijoille mahdollisuus näiden numeroiden ja tekstien teettämiseen. Eli vaikkapa varikolla olisi tietokone, tulostin ja tarrapaperia kilpailijoiden käytössä.
Näin jokaisella olisi varmasti mahdollisuus tarrojen tekemiseen, ja viimehetken korjaukset numeroissa olisi mahdollisia, jos esim. on annettu kahdelle kilpailijalle sama numero.
Asia on jo hoidossa, Heikki on luvannut tehdä numerosarjoja kilpailun järjestäjille.. joten viime tippa hankaluuksia ei pitäisi täten tulla..
Kirjaimia kuskin nimeä varten takalasiin ei varmaankaan noille "viime tippalaisille" tule, mutta nuo kilpaililjanumerot kyljissä ovat tärkeimpiä.. joten haitanneeko tuo sitten, jos joltakin saattaa nimi uupua takalasista.. laittakoon asian kuntoon seuraavaan kilpailuun sitten..
Systeemi on uusi ja kehitellään ja parannellaan sitä ensi vuosi, ei kuitenkaan olla tiukkapipoisia... eli kaikki saavat ajaa kisaa aivan varmasti, vaikka noissa asioissa olisikin vähän korjaamista..