Rengastesteissä mukana olleena ja eri rengasmerkeistä laajan kokemuksen omaavana kirjoitan tähän alle oman henkilökohtaisen raportin testeissä mukana olleista renkaista ja syistä miksi päädyttiin valintaan mihin päädyttiin. Kiitos micsa.fi raportin ja avoimmuuden tarpeellisuuden esillenostamisesta. Allekirjoittanut siis tulee olemaan M8 ja M8e luokan luokkayhteyshenkilö vuodenvaihteen jälkeen, sekä 2023 vuonna takaisin tulevan harjoituskilpailusarjan, eli Finnish Open sarjan vetäjä.
Alustan hieman tekstiä omista kokemuksista ja tietoisuudesta eri rengasmerkeistä, sen jälkeen käyn lyhyesti läpi 2019 vuonna tehdyt testit Lavangon M8 radalta ja tekstin viimeisessä osassa käyn läpi yksityiskohtaisesti testin valmistelun, kulun ja löydökset tältä vuodelta. Mikäli rengaskeskustelu herättää vahvoja tunteita suosittelen lukemaan tekstin kunnolla läpi vaikka muutamaan kertaan ihan ajatuksen kanssa vaikka teksti hieman pitkä onkin.
Olen siis itse ajanut 2011-2013 Procircuitin tehdaskuljettajana, 2014-2017 AKA:n tehdaskuljettajana ja 2018-2019 Jconceptsin tehdaskuljettajana. Vuodelle 2020 päätin, että ajan ns. riippumattomana kuskina rengasmerkin suhteen tästä edespäin, koska ykstyyppirengas Suomessa mahdollisti sen. Näiltä vuosilta siis kokemusta laajasti eri merkeistä (HotRace, Jconcepts, HB Racing, TZO, AKA jne.).
Rengastestit 2019
Vuonna 2019 testit tehtiin myöhään syksyllä Vantaalla Lavangon M8 radalla. Läpötila testeissä oli noin 15 astetta ja rata oli kostea, joka jälkikäteen huomattiin olevan ongelma, koska renkaiden kestävyyttä ei päästy kunnolla testaamaan. Testit ajettiin M8 ja M8e luokan luokkayhteyshenkilön johdolla ja jokainen testeissä ollut kuljettaja ajoi kullakin rengasmallilla 10 minuutin mittaisen session. Renkaita kierrätettiin kuskeilta toisille, joten jokaisella renkaalla ajettiin vähintään 30 minuuttia ajoa yhteensä. Testeissä oli mukana sekä M8 luokan autoja, että M8e luokan autoja. Testeissä oli mukana kolme suomalaista RC-alan yritystä, suluissa heidän testeihin tuomat renkaat:
- Future-RC (AKA Double Down / Supersoft Longwear, Soft ja Soft Longwear)
- EuroRC (GRP Atomic ja Plus / Supersoft ja Soft)
- Hobbyfactory (HB Racing Megabyte ja Gridlock / Supersoft ja Mediumsoft)
Testeistä valittiin mukana olleiden kuljettajien äänestyksellä rengas, joka siis silloin oli Gridlock Supersoft. Tähän päädyttiin, koska rengas oli selkeästi neutraalein ajaa kaikista renkaista, ja renkaan kuvio myös erittäin kestävä, joka oli siis vuoden 2019 Turun SM kisassa todettu.
Rengastestit 2022
Tänä vuonna testit järjestettiin Hyvinkään M8 radalla 16.8.2022. Lämpötila oli noin 27 astetta, rata kuiva ja radassa oli selkeä kiillottunut pitoura, joten olosuhteet olivat otolliset renkaiden kestävyyden testaamiseen. Testit ajettiin M8 ja M8e luokan luokkayhteyshenkilön johdolla ja jokainen testeissä ollut kuljettaja ajoi kullakin rengasmallilla 10 minuutin mittaisen session. Renkaita kierrätettiin kuskeilta toisille, joten jokaisella renkaalla ajettiin vähintään 20-30 minuuttia ajoa yhteensä. Testeissä oli mukana sekä M8 luokan autoja, että M8e luokan autoja. Testeissä oli mukana kolme suomalaista RC-alan yritystä, suluissa heidän testeihin tuomat renkaat:
- Future-RC (AKA Double Down / Soft Longwear) (Jetko Sting ja Block In / Supersoft)
- EuroRC (GRP Atomic / Soft)
- Hobbyfactory (HB Racing Gridlock / Supersoft) (TZO 402 ja Control Tire / Supersoft ja Soft)
Tässä alla käyn läpi hyvät ja huonot puolet järjestyksessä heikoimmin suoriutuneesta parhaiten suoriutuneeseen renkaaseen:
AKA Double Down / Soft Longwear
Hyvät puolet:
- Ei mitään
Huonot puolet:
- Pidon vaihtelu pölyn ja puhtaan pitouran välillä oli suurta
- 20 minuutin ajon jälkeen kahdesta eri renkaasta liimaukset olivat irronneet niin paljon, että renkaiden liimauksia jouduttiin paikkaamaan
- Rengas oli 30 minuutin ajon jälkeen loppuunkulunut
GRP Atomic / Soft
Hyvät puolet:
- Rengas oli testeissä olleista renkaista halvin
Huonot puolet:
- Renkaasta lähti irti nappuloita jo 5 minuutin ajon jälkeen
- Renkaan ajettavuus muuttui radikaalisti ensimmäisen 3 minuutin jälkeen. Käytännössä mitä siis kävi oli, että renkaan nappulat alkoivat taipumaan alle, kun renkaan lämpötila nousi. Tämä johti siihen, että ensimmäisen 3 minuutin ajan erittäin tökkivä rengas muuttuikin erittäin lipsuvaksi
- Pidon vaihtelu pölyn ja puhtaan pitouran välillä oli suurta
- Rengas oli käytännössä 10 minuutin ajon jälkeen jo loppuun kulunut
Jetko Sting ja Block In / Supersoft
Käsittelen nämä kaksi rengaskuviota samassa, koska suorituskyky näiden renkaiden välillä oli hyvin vastaava.
Hyvät puolet:
- Renkaan kestävyys oli hyvä, eli 30 minuutin ajon jälkeen renkaassa oli vielä kuviota hieman jäljellä
- Rengas oli testeissä olleista halvimmasta päästä
Huonot puolet:
- Renkaan ajettavuus oli yleisesti hieman heikko, mutta kuitenkin parempi kuin edellämainituissa
- Renkaasta lähti nappuloita irti jo 5 minuutin ajon jälkeen ja 20 minuutin ajon jälkeen renkaasta puuttui noin peukalonpään kokoisilta alueilta nappuloita satunnaisista kohdista rengasta
TZO Control Tire / Soft
Hyvät puolet:
- Renkaan ajettavuus oli erittäin hyvä
- Renkaan ajettavuus pysyi samana lähestulkoon koko kuluman ajan
Huonot puolet:
- Renkaan kuluma oli suhteellisen korkea eli noin 30 minuutin ajon jälkeen rengas oli kulunut loppuun
HB Gridlock / Supersoft
Hyvät puolet:
- Renkaan kuvion kestävyys oli testeissä testatuista renkaista paras
- Renkaan ajettavuus oli hyvä
Huonot puolet:
- Renkaan ajettavuus muuttuu radikaalisti sen kuluessa. Rengas on ensimmäisen noin 5 ajetun minuutin ajan hieman tökkivä, josta se pikkuhiljaa muuttuu lipsuvammaksi ja renkaan suorituskyky, sekä ajettavuus laskee, kunnes noin puolessa välissä kulumaa rengas menee erittäin hankalaksi ajaa
- Renkaassa on erittäin korkea ja jyrkkä reunavalli, joka on myös ohut. Tämä johtaa siihen, että vaikka itse renkaan kuvio ei näytä kuluvan, rengas repeää pikkuhiljaa, jolloin vaikkakin liimaukset pysyvät kiinni, joutuu renkaan sivuja paikkailemaan että ajettavuus pysyy hyvänä
TZO 402 / Soft
Hyvät puolet:
- Renkaan ajettavuus oli testeissä olleista renkaista selkeästi paras
- Renkaan ajettavuus pysyi samana lähestulkoon koko kuluman ajan
- Renkaan kuvion kestävyys oli hyvä
- Rengas on erittäin monipuolinen. Toisin sanoen rengas toimii, sekä kylmällä ja kostealla radalla, että kuumalla ja kuivalla radalla hyvin (Tämä perustuu muihin testeihin joita kyseisellä renkaalla olen ajanut ja verrannut HB Gridlock Supersoft renkaaseen)
Huonot puolet:
- Renkaan kuvion kestävyys voisi olla hivenen parempi, mutta kestävyys silti vastaa suunnilleen HB Gridlock rengasta
Loppupäätelmät
Näiden tulosten perusteella rengasvalinta on siis tehty ja rengasvalintaan vaikutti myös se, että HB Gridlock Supersoft oli jo ollut renkaana aiemmat 2 vuotta. Ykstyyppisäännön ideana on, että rengasmerkki myös vaihtuu ajoittain, jotta rengasmerkkien välinen kilpailu säilyy reiluna. Syy miksi valinta ei ollut HB Gridlock Mediumsoft on se, että kylmällä ja kostella radalla renkaan ajettavuus on erittäin heikko, joten rengas olisi ollut kompromissi esimerkiksi Vaasan tai Jyväskylän M8 radoilla.
Ensi kesän aikana valitun renkaan tilanne tullaan tarkastamaan ja mikäli on tarvetta vaihtaa valittu rengas toiseen, tullaan järjestämään uudet rengastestit. Mikäli koet, että testeissä ei testattu sitä rengasta, joka mielestäsi olisi ollut se täydellinen valinta ota yhteyttä kyseisen renkaan maahantuojaan ja rohkaise tätä osallistumaan seuraaviin rengastesteihin. Rengastestit tullaan jatkossa ajamaan aina kahdessa osassa erilaisilla radoilla ja testeissä mukana olevat kuljettajat tullaan valitsemaan hyvissä ajoin ennen testejä ja kuljettajien nimet julkaistaan, joten avoimmuutta voidaan parantaa entisestään.
Mikäli tästä herää vielä kysymyksiä testeistä tai löydät tekstistä jonkun selkeän virheen niin ota yhteyttä vaikka yv:nä minuun täällä RC10 foorumilla tai Facebookissa, jossa minut löytää Max Mört nimellä. Toivottavasti tämä selkeyttää rengasvalintaa ja poistaa ylimääräistä vainoharhaa valitusta renkaasta. Tavoite on kuitenkin aina valita se rengas, joka palvelee harrastajia parhaiten ottaen huomioon myös hinnan lisäksi tuotteen laadun.