Osuipa vasta nyt uudelleen selatessa silmä liitteen 1. moottorlistan ylhäältä teksi, jossa huomautetaan muutamien moottorien poistumisesta vuodelle 2013, koska niitä ei tuoda maahan.
Tulkintasi on nyt hieman virheellinen, kyse on
edustuksesta. Tarkoittaa siis sitä, että koneet joilla ei ole ajettu, eikä niitä myydä kotimaassa.
Moottorilistan pitäisi koostua moottoreista joilla on luotettava edustus kotimaassa. Tarkoittanee siis sitä, että myyjä sitoutuu toimittamaan koneita, että varaosia edustamaansa moottoriin pidemmäksi aikaa. Lisäksi muutama nimetty tiimikuski ei olisi haitaksi (tuki kisapaikalla).
Siksi olen esimerkiksi kysellyt kalustotietoja ja niitä rustaillut sarjataulukkoon.
Listan pitäisi ohjata kisalijat tukemaan kotimaista hankintakanavaa, samalla osoitetaan kauppiaalle mahdollisuus vahvempaan myyntipohjaan.
Esim: Maahantuojan ilmoituksen mukaan GO moottoreita ei ole tuotu maahan 2010 jälkeen, silti ovat vielä tämän kauden listalla. Werksillä ei ole ollut myyntiedustusta pariin vuoteen ja ainakin viimekaudella niillä ajettiin, ovat siis listalla. Jos Werksiä pyörii vielä tälläkin kaudella, lienee selvä, että ne ovat vielä 2013 kaudellakin.
Itse en haluaisi nähdä ensiasennusmoottoreita listalla ollenkaan. Parempi olisi vain mainittu "ensiasennusmoottorit sallittu", tämän rikkoonnuttua ohjattaisiin hankita huomattavasti luotettavampaan suuntaan ja kotimaiseen hankintakanavaan. Tällä tavalla kaikki voittaa, kisailijat luotettavana moottorina (tuki ja toimita) ja kauppiaat sitoituvat pidemmäksi aikaa.
Alpha, Novarossi ovat olleet parhaiten tuettuja moottoreita kuluneina vuosina. Precirotaten toimittaja on osoittanut pitkäjänteisyyttää muulla tavalla ja on mielestäni samalla viivalla. Jos varaosien saanti ja tuki kisapaikalla on mittarina. (vrt. Tiimikuskit)