Onko kellään kokemuksia harjattomista moottoreista ts. omistaako/onko kukaan "hypistellyt" tuollaista outrunner-tyylistä harjatonta? Tätä lähinnä siksi kyselen, kun tuli villi idea Emekkiläisen moottoroinnista. Noissa outrunner-tyypin harjattomissa näyttäisi olevan meikäläisen ymmärryksen mukaan irroitettava akseli. Akselin saanee myös tulemaan moottorin molemmista päistä ulos. Tästähän se sitten taas lähti....
Ideana olisi siis poistaa voimansiirto kokonaan ja tehdä moottorin akselista suoraan auton vetävä akseli. Hyperionilta löytyy moottori, jonka oma akseli on 3 mm. Monessa muussa pienessä moottorissa akseli on 3.17 (tai 3.2 mm, riippuu varmaan ilmoitustavasta). Tämä "normaali" akselikoko auttaa siinä asiassa, että alkuperäisen akselin voi vaihtaa pidempään esim. 3 mm RST-tankoon (muutenkin helpompaa, kun normaali M3-kierre renkaiden kiinnitystä varten jne.)
Eli jos joku tuollaisen harjattoman omistaa, niin pystyykö siinä asettamaan moottorin akselin ns. vapaasti?
Tämä nykyinen kehitysversio 400-koon moottorilla toimii kyllä muuten, mutta moottori on hieman "ylävireinen" väännön suhteen, eli vääntöä ei ole alakierroksilla -> moottori lämpenee aika reilusti hitaassa ajossa. Servo olisi vääntävä moottori 360-asteisena, mutta servolla toteutettu moottori on törkeän hidas, suhteellinenkin nopeus jää vain 18 km/h:iin. Harjattomassa olisi bauttiarallaa 100W tehoa ja meikäläisen ymmärryksen mukaan vääntökäyrä pitäisi olla erittäin tasainen. Teoriassa moottorin pitäisi liikuttaa Scaniaa 6V:lla todellista 64 km/h eli suhteellinen nopeus on vain 1613 km/h (öööh, totaaa...
). Nopareista saa onneksi rajoitettua maksimitehon tyyliin 25%:iin. Vääntö lähinnä kiinnostaisi, myös tuo voimansiirron "puute". Tamiyan valmiit vaihteistot olisivat tietysti yksi vaihtoehto.