Todella hienoa, että nitroluokkaan on otettu alemmat finaalit mukaan. Mielestäni aloittelevien kuskien kannalta hieno asia ja tukee lajin kehitystä.
Niin hieno asia kuin alemmat nitrofinaalit ovatkin, ihmettelen kovasti tapaa, jolla nitrofinaaleja varten on aikatauluun tehty tilaa. Kahdesta SM luokasta sähköt joutuvat nyt ajamaan ylisuurella alkueräryhmällä, jotta aikataulua saadaan vähän lyhemmäksi.
Turun kisan erälistoissa on siis kaksi sähköalkuerää, 12 ja 13 kuskia. Samaan aikaan nitroissa alkuerät ovat 9-9-10-10. Pidän asiaa itsestäänselvyytenä, että alimman nitrofinaalin lisääminen järjestetään vähentämällä nitrojen alkueriin käyttämää aikaa. Nitroissa kolmeen alkuerään meneminen tarkoittaisi 12-13-13 eriä. Erät olisivat vaastaavan kokoisia kuin sähköluokkaan esitetyt erät.
Nitro- ja sähköluokissa ajokaaviot poikkeavat toisistaan, nitroissa finaaleihin päädytään nousufinaalien kautta. Näin ollen sähköluokassa aika-ajon merkitys on jopa nitroluokkaa suurempi. Odotan, että erälistoihin tehdään muutoksia vielä ennen huomista Turun kisaa.
Ystävällisesti,
Ilkka