Ei modernissa autofuilissa tarvi olla rissaa. Markkinoilla on erittäin hyvin toimivia täysin synteettisellä öljypaketilla olevia fuileja ja kun homma on tehty kuten pitää, koneet pelaa ja kestää ongelmitta. Plussana rissan puuttumisesta kone ei karstotu/kerää nokea ja vältetään myös ongelmat jossa rissa hetken säilytyksen jälkeen voi muun fuilin haihduttua tukkia kaasatia ja jumittaa luistin. Tosin laadukkaassa fuilissa tätä jumittamista tapahtuu vähemmän, Mutta rissan aiheuttamaa karstottumista ei voi välttää. Kuten Jethro jo totesi, niin ravistaminen kannattaa muistaa. Ei siksi että se joidenkin väitteiden mukaan ""palauttaisi"" tehot vaan sillä varmistetaan että öljyt ja fuili on sekasin ja voitelu pelaa.
Jos nyt tähän "ikuisuuskysymykseen" taas ottaisi kantaa. Poinas2 levittää määrättyjen fuilivalmistajien mantraa joka menee näin: "Rissa on vanhanaikainen voiteluaine, synteettiset on paljon parempia ja pitävät moorttorin puhtaana" Ensin: fakta on että synteettinen rissa (laboratoriossa tehty noudattaen rissan kemiallista kaavaa) on LÄHES yhtä hyvä kuin alkuperäinen luonnontuote. Toiseksi: tätä mantraa levitetään mutta se koskee etupäässä LENNOKKIFUILEJA. lenokkifuilit operoivat tilanteessa jossa on toimiva ilmaajäähdytyss, automoottorit, varsikinin Buggyssa toimivaty olosuhteissa jossa polttoaineen ( ja siinä etupäässä öljyn) jäähdytysvaikutus on pääasiallinen jäähdytystapa. Kun ajetaan sylkyn lämpötiloissa yli 170 C astetta, alkaa öljy palaa, niin syntyeettinen kuin rissa. Nyt kuitenkin luonnon rissan kemiallisen kaavan erikoisuus on juuri tuo hartsiutuminen: RISSA muuttuu paksummaksi voiteluaineeksi vähitellen,erittäin koreissa lämpötiloissa, kunnes sen liukuominaisuudet katoavat ja jää jäljelle sitkeä hartispinta. Tämä hartsipinta kuitenkin estää metallipintoja leikkautumaan toisiinsa eli mylly ei "leikkaa kiinni". Synteettien öljy on tässä vaiheessa täysin palanut tai haihtunut pois ja metallipintojen välissä ei ole enää suojakalvoa. kun motti on kuitenkin " kunnossa" käyttäjä vaan kiroaa tuota rissaa joka "likaa moottorin". pointti on siinä että käyttäjän täytyy tehdä ajon jälkeinen huolto AINA, vaikka moottori vaikiuttaisi kunnossa olevalta. Tuon alkavan hartispinnan saa pois helposti oikeilla liuottimilla. CRC tai WD 40 EI OLE näitä oikeita, vaan esimerkiksi halpa lamppupetrooli, moottori petrooli (löpö)tai jos saat hankittua JET-A1 lentokerosiini. kerosiinissa on tosi tehokkaat liuottimet ja lisäksi öljyä joka voitelee paikt "after run" tuotteiden tapaan. Kun poltoainevalmistaja sanoo : 2% risiniöljyä, 6% synteettistä öljyä, voit turvallisella mielellä käyttää tätä sekä rata autossa että buggyssa. Sitten pihasuditteluun on olemassa fuileja jossa tuo säilytysöljy eli after run komponentti on valmiina. Kisakäytössä se tosin hiukan verottaa fuilin muita ominaisuuksia, joten valitse oikea fuili kulloisenkin käyttöön.
Tässä vähän lukemista niille jotka ajattelee "NitroVaarin" taas lörpöttelevän omiaan... Jos käytätte Byron fuileja, älkää uskoko mitä kauppianne latelee kun tarjoaa täs synteettistä voitelupakettia( Sitä samaa liturgiaa kuin edellä,) vaan pyytäkää hankkimaan varastoon BYRON Gen 2 race fuel tuotetta, se on OIKEAA kisafuilia kovaan käyttöön. (putikeilla jotka ovat mukana Nitro kisatouhussa, on kyllä sitten ihan oikeita kisafuileja tarjolla)
Linkki:
http://www.kartweb.com/TechArt/Fuel/castor101.htm Tässä vähän perustietoa Synteettisistä öljyistä ja kaikista eri versioista mitä öljyteollisuus tuottaa:
http://sosoil.co.za/knowledge-centre/what-are-synthetic-lubricants/ Jos haluat vähän kauppiastasi pistää "tiukkaan rakoon", pyydä polttoainetta jossa on "esteeri pohjaista synteettistä öljyä"..
ja lopuksi: "Hevosmiesten tietotoimiston" väite että synteettine öljy on parempaa, perustuu Vertailuun Mineraali öljy/Synteettinen öljy ... joka on ollut faktaa jo 50 luvulta lähtien.
J.K. : Muutama täsmennys: Mootorin "sisäpuolisen jäähdytyksen" aikaansaa alkoholipolttoaine jossa voiteluainena on systeettisen ja rissan yhdistelmä Jäähdytys tapahtuu kun tuo neste kaasuuntuu. ( esim vesi tuntuu kylmältä kun se haihtuu iholta) Metanoli palaa moottorissa sisällä mutta rissa ei vaan tuleepakoportista ulos vieden lämpöä mukanaan.
-Risiniöljyä on myös syteettisessti valmistettuna. Muunmuassa KLOTZ BENOL on sellainen. Benol menee sekaisin bensan kanssa mitä luonnontuote Risiniöljy ei tee. Tästä syystä Benol ei kelpaa niihin luokkiin jossa polttoainesääntö on 20% risijiöljyä ja 80% metanolia. eli N.K. FAI FUILI.
-ja vielä lisäksi: Risiniöljy on luonnontuote samalla lailla kuin sen lähisukulainen oliiviöljy. On montaa laatuluokkaa rissaa kuten on oliiviöljyäkin. paras on "Virgin oli" eli ensimmäisen puristeen öljy. Risiininä sitä merkitään AA . Sitten on useita muita laatuluokkia aina ihan bulkki kamaan asti joka saadaan kun risinipapuja höyrystetään ja kuumassa puristetaan ihan viimeiset rippeet. Tämä on teknistä rissaa jossa on paljon noita "ihroja" jotka saostuu putelin pohjalle. Aikoinaan PARAS rissa oli CASTROL M joka oli puhdasta ensimmäisen puristeen kamaa. joillakin jannuilla sitä on tuossa tyypillisesä CASTROL metallipöinkässä ja kahdenkymmenen vuoden jälkeenkään ei mitään saostumaa ole havaittavissa ! Tirautan sitä AINA KORKILLISEN fuilipulloon kun uutta myllyä aletaan ajaa sisään. Pari tankillista sillä, niin mylly kiittä ! >>
http://www.castrol.com/en_au/australia/products/motorcycle-and-scooters/racing-oils/m.htmlTallinnan Speediautoradalla on saatavana AINA castrol M pohjaista speedifuilia . 80% mettistä, 20% castrol M öljyä, siksi siellä tehtaillaan niin paljon ennätyksiä !