Njoo, en ole tuon auton ohjausosia sen suuremmin purkanut. Sellanen tuli kyllä mieleen, että aina ohjaus ei palautunut ihan suoraksi. Se taas taitaa johtua servosaveristä. Trimmiä käyttämällä saa kyllä menemään taas suoraan, mutta pian taas alkaa kaartamaan toiseen suuntaan.
Nyt kun vielä tarkemmin asiaa pohdin, niin tuon vaihdetun servosarven pituushan vaikuttaa siihen, paljonko renkaat kääntyy (momentti). No tuon uusimman servon mukana tuli servosarvia 3 kappaletta. Liikkeessä joku asennutti servon paikalleen pyöreän mallisen sarven kanssa (sellaisen Traxxas antaa omissa servoissa oletuksena). No tämä malli otti servosuojaan kiinni. Vaihdoin servosarven pienimpään malliin ja leikkaisin ylimääräiset väkäset pois. Kiinnitin ohjausosan pallonivelen sarven päähän. Tämähän voisi periaatteessa olla syy servon hajoamiseen, sillä tällöin renkaat kääntyisivät pitemmän matkan (siis jos kiinnityspiste on kauempana, kuin yleensä). Toisaalta minua oli liikkeessä näin ohjeistettu (kun tuosta servosuojaan osuvasta sarvesta huomautin). Kiinnityspisteen voisi olettaa olevan kauempana, kuin alkuperäisessä tapauksessa, sillä nämä sarvet osuivat kaikki servosuojaan. Toisaalta sekään ei selittäisi, miksi Traxxasin omat servot (jotka on tähän suunniteltu) hajosivat.
Mutta en ole asiasta varma. En edes tiedä varmaksi, siriseekö tuo servo ääriasennoissa... Huollossa (=liikkeessä) eivät kyllä tuollaista edes epäilleet. Heidän mielestään ainoa järkevä selitys tuolle on, että servo on kastunut. Jos ei ole, niin Saksa kutsuu...
Tuo servon vaihto kyllä pistää edelleen mietityttämään. Miksiköhän he eivät laittaneet alkuperäistä sarvea sen kanssa? Suoraan käteen eivät kuitenkaan suostu näitä varaosia antamaan. Lähtökohta tuntuu olevan se, että asiakas ei vaan osaa (onhan se vähän tottakin) tai se hajottaa näitä ilokseen. Harvapa näitä taitaa takuun kautta hoitaa. Autoa ostaessani kysyin takuusta, niin sanoivat sen kattavan ensimmäiset ajokerrat tilanteen mukaan. En yli 10 kertaa ole ajanut, ilman että jokin sähköisa olisi hajonnut. Noi hajonneet noparit ja servot on muuten liikkeen nielemiä, eli niitä minulla ei ole. Huoltotositteita on kyllä läjä...
Hajonneet osat:
Akku x1 (alkup. hajosi, auto kulki kävelyvauhtia, 10-20 ajoa)
Noppari x3 (hajonnut yleensä servon yhteydessä, tämän hetken tilasta ei tietoa n. 8 ajoa)
Servo x4 (ylikuumentunut servomoottori n. 6-10 ajoa)
Radio & Vastari ongelmia, mutta ei ole nähty tarvetta vaihtaa (liikkeen näkemys). Auton folioini auttaa ongelmaan.
Moottori on toiminut ongelmitta. On sisäänajettu asianmukaisesti vesilasissa ja puhdistettu kerran samaan tapaan. Saanut myös nauttia tipasta ohutta öljyä.
Auton sisuskalut on suojattu vettä hylkivällä, hengittävällä kangaspussilla. Pussi on valmistettu hajonneen matkalaukun sisävuoresta. Aukeaa ja sulkeutuu vetskarilla.
Siinä kaikki : )