Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - DIY-man

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9
211
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 15.05.11 - klo: 23.11 »
Pesäpallo- ynnä muut kentät on tehty verorahoilla ja ovat siinä merkityksessä kaikkien kyseisten veron maksajien omaisuutta. Kuitenkin on niin, että pesäpallokenttä on tarkoitettu pesäpallon peluuseen eikä Bajalla hurjasteluun, joten pesäpallon pelaajien näkemys asiasta on varsin perusteltu ja oikeutettu. Riippumatta siitä, miten syviä jälkiä ajelusta aiheutuu.

Kyllä, jos minä olisin ajellut pesäpallokentällä ja pesäpallon harrastajat olisivat siitä närkästyneet, niin olisin viipymättä ja pahoitellen pakannut Bajani, haravoinut kentän siihen kuntoon kuin se oli ennen ajeluani, ja siirtynyt ajelemaan soveliaanpaan paikkaan. Ei se ole mikään perustelu, jos sellaista paikkaa ei ole lähellä. Mulle ei olisi tullut mieleen hankkia koko autoa ilman visiota sopivasta ajopaikasta. Jos siis on auton hankkinut, niin pitää malttaa katsella sopivat ajopaikat.

212
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 14.05.11 - klo: 22.23 »
Toivottavasti toi jälkimmäinen oli vitsi  :shocked: !

Muussa tapauksessa Baja -ukkeleiden maine on mustattu  :angry: !

213
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 10.05.11 - klo: 02.10 »
Juu, sama homma mulla, aika likaiselta näyttää kiihdytyspumpun potero. Mutta en ole ehtinyt asiaan vielä paneutua. Jos kaasuläpän akseli on väljistynyt, niin niitä akseleitahan saa toki uusia, mutta sellainen on arvatenkin apu vain puolimatkaan: kuluuhan se kaasuttimen alumiininen runkoreikäkin.

Mutta WT-813 on juuri nyt DDM:llä scootteripuolen weekly deal -tarjouksessa! Vielä ehtii tilata edullisesti kokonaisen kaasuttimenkin  :smiley: !

Habakuhan esitteli tuolla aikaisemmin hyvän tiivistyksen kaasun akselille. Sitä aion soveltaa omaan kaasuttimeeni ja sen lisäksi tukkia sen poteron takaa päinkin, jos kaasuttimen ja imukaulan välinen tiiviste ei sitä peitä.


214
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.05.11 - klo: 23.08 »
No moicca vaan  :smiley: !

Tässä mun keinoja:

-Sellaisen ajopaikan valinta, ettei lentele mahdottomasti teräviä kiviä. Myrkyllisintä on 16mm murske, sellainen kuin menee vetarin ja tukivarren välistä, niin mikä tahansa kumi repeää. Jos on pakko ajaa toivottomissa paikoissa, niin aja suosiolla kuiviltaan ilman kumeja. Kyllähän ne nivelet aika pitkään kestää sitenkin. Kuminvaihtosulkeisiin, kun vaihdat uudet joka toiselle tankille pitkin kesää, tarvittavalla aikamäärällä hoidat kevyesti nivelten vaihdon.

-Vetokuppien kaikkien ulkoreunojen pyöristys dremelillä + santiksella. Siis sorvattu kupin reuna sekä vetarin tapin urat. Tarkoittaa sitä, että kun kumi saa osumaa kivistä, ei kumin  alla ole terävää leikkaavaa reunaa.

-Roiskesuojat tukivarteen kiinni pyörän puolelle vetonivelen eteen. Vähän taitolaji. Vääränmallinen suoja tosin estää edestä tulevat kivet, mutta toimii keräävänä räpylänä niille kiville, mitä vanteen rumpu pyörittelee takakautta. Jossain vaiheessa voin laittaa kuvan omistani, jotka ovat toimineet aika hyvin. Juuri nyt ei ole kamera kotona.

-Kestävän kumin valinta. Tällä hetkellä parhaita lienee Hostilen harmaat kumit (uretaanikumia) tahi SC:n kumit, joita kumpaakaan en vielä ole päässyt koittamaan. Mulla on vielä Hostilen vanhaa luonnonkumista mallia ja nekin on varsin kestävät. SC:n kumit näyttää nekin lujilta.

-Oikeanlainen rasvaus. Rasvaa täytyy kumin sisäpuolella olla myös haitaripoimuissa. Jos ei ole, ne alkavat nirhautua sisäpuolelta. No, vähän marginaalinen asia. Soraradalla kumi menee joka tapauksessa rikki muista syistä aikaisemmin.

-Oikeanlainen ojennus. Haitarin täytyy olla vähän auki, ei lytyssä. Tämä saman sorttinen asia kuin tuo edellinen.

Hemibootseja en ole kokeillut, enkä kokeile. Sellaisten hinnalla ( :shocked: ) saa repullisen pyörivää mallia olevia.

Ja vielä realismia ajatteluun. Suhteutetaanpa tämä asia 1:1 -maailmaan: mikähän vehje kestäisi rällätä 80mm murskeella? "Nothing lasts forever" yrittää DDM puhua kumien ostajille, jotka kuvittelevat, että paras saatavilla oleva tuo asiaan pysyvän autuuden.

215
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 06.05.11 - klo: 23.16 »
Kyllä lähtee kylmänä käyntiin, vaikka pakkaskelillä  :wink: ! Viputat vaan sitä kaasua parikymmentä kertaa ja välillä vähän nykäiset käynnistimestä ja lopulta sitten ihan käynnistystarkoituksessa. Siksi siirryin tuohon kaasuttimeen, kun sitä voi "ryypyttää" ohjaimesta. Käsivipu kun on aika hankala käyttää talvella kaikkien lumihuppujen vuoksi. Ellei tämä konsti tepsi kylmäkäynnistykseen, niin sitten mahtaa olla vikaa siinä kiihdytyspumpussa.

216
Polttisautot / Vs: Kyosho Inferno MP
« : 02.05.11 - klo: 21.37 »
Outo homma, sellaisesta ei mulla ole kokemusta. Siis ei ole just sen ikäistä Kyoshoa. Mistähän johtuu  :huh: ? Ehkä kaikki mallit eivät ole syntyneet "kultalusikka suussa" ja ovat siksi varsin pian jääneet paitsioon.

...Mutta Inferno ei taida olla sellainen  :azn: !

217
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 02.05.11 - klo: 20.58 »
... siniväri ei johdu muusta kun en halunnut olevan rungon ankean musta.

Jaa, mun silmään se on sellainen "sähkönsininen" , eli sopii hyvin kuvioihin  :wink: !

Oman Bajan aion kasata uutukaisella CY29:llä, jossa täytetty +2mm -kanki. Ne tehot taitaakin sitten mulle piisata...ainakin tämän kesän...ehkä... :roll:

Toisen vastaavan koneen sitten kasaan ajan kanssa laatikossa olevista uusista osista sekä vanhan CY23:sen alakerran lohkoista ym käyttökelpoisista osista. Siihen voisi ehkä sitten kokeilla myös jotain pienimuotoisia viilauksia, joita täällä topikissa on matkan varrella esiteltykin.

218
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 01.05.11 - klo: 20.38 »
Niin sillaiko se meni, High Voltage, että tolla sinivärillä, sun nimimerkillä ja AC/DC:llä oli yhteyttä keskenään  :cool: ?

Kiva, kun Habakukin on taas virkistänyt Baja -touhut! Kohta on taas diffi tiukalla ...  :azn: !

Munkin Baja telakalla, yhtä ja toista fiksattavaa ennen kesäkautta.

219
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 01.05.11 - klo: 14.04 »
Hyvin menee High Voltage, nam  :cool: !

220
Polttisautot / Vs: Kyosho Inferno MP
« : 01.05.11 - klo: 13.59 »
Juu, jopa 25v vanhoihin Kyosho -malleihin saa varaosia  :smiley: . Yksi syy siihen, miksi Kyosho on kalliimpi kuin monet muut  :roll: .

221
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.04.11 - klo: 00.46 »
Nou, ne oli RC4WD:n iskarit. Hpi HD:tä vastaavat, mutta huokeammathan ne tais olla. 6mm varrella jne.

222
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 14.04.11 - klo: 00.19 »
Kesäkausi aloitettu....
Ainoa ongelma oli että silloin tällöin kun täyskaasulta pudotti tyhjäkäynnille niin kone sammu (lämmin kone)? Olisko jollain vihjettä mikä tämän aiheuttaa ja jos kaasarin säädöt vaikuttaa asiaan niin kumpaa ruuvia tiukemmalle/löysemmälle?? Niin kaasari on Walbro WT-813.

Kone käy liian kuumana?

Samaan juttuun mä törmäsin talviajossa, ja samalla kaasarilla. Tuskimpa vaan ylilämpöä, kun pakkasellakin tota tekee. En ole tota vielä itselleni selvittänyt, mutta tuntuma on, että liian laihalla haukkaa eli ei saa tarpiaks ainetta ja  siis uuvahtaa sen vuoksi kovan kaasutuksen jälkeen. Vai tuleeko siinä sellainen "kuumuuspiikki", jos seos on liian laiha? Tulpan väri puoltaa tuntumaa, kovin vaalea oli. Uusi kokemus mullekin, säädöt kyllä oli aika totunnaiset.

Habaku hoi, nyt hätiin! Kerropa nyt painava näkemyksesi  :azn: !

223
Polttisautot / Vs: Kyosho Inferno MP
« : 10.04.11 - klo: 21.25 »

 :smiley: Onnittelut vaan Jekulle uudesta Sähköseiskasta  :smiley: ! Vieroitusoireet taisi muodostua sietämättömiksi, kun koppasin Kanai-Ve:n kainaloon viime sunnuntaina  :wink: . Alta viikon uusi vastaava tilalla ... :grin:

Niin, kiitokset vaan, Jekku, hyvistä kaupoista  :smiley: ! Pääsin mäkin lopulta käsiksi nykyajan sähköihin ja Kanai-Ve on hyvässä kodissa! Nauti uuden 777:kan tehoista ja tervetuloa mahdollisimman pian 1:5 baja -touhuihin mukaan  :wink: !

224
Noo...mutta ennen sitä, jos saisi edellisestä tuloksia näkyville? Oi jospa oisin voinut olla mukana... No, ensi kerralla ehkä.

225
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 30.03.11 - klo: 21.33 »

Se kait on yleisesti tilanne monellakin harrastajalla, että joutuu - ainakin aluksi - ajamaan siellä missä sattuu pystymään ja niillä renkailla, mitkä sattuu olemaan. Näinhän se meni mullakin. Ja sekä pehmeät että HD -Busterit meni äkkiä. Mutta mulla ne meni roskiin repeilyn takia aikaisemmin kuin kulumisen vuoksi. Syynä varmasti terävähköt kivet, joita ei tietenkään kunnon radoilla esiinny. Mutta viime syksynä repesi yhdet HD -Busterit ensi lumilla nurmipellolla ajettaessa. Se kyllä ihmetytti, alusta oli mielestäni varsin suopea renkaille. Harmi, ajettavuus oli muuten kyllä aika hyvä.  No, ei mitään, sain rahat takaisin. En ottanut uusia tai erimerkkisiä vastaavia kumeja tilalle, kun alkoi sitten jo jäykempi talvi painamaan päälle ja piti jo siirtyä teräsapuihin...

Dirt Bustereiden jälkeen olen sitten käyttänyt kesällä(kin) Hostilen MX:iä ja ne ovat olleet hyvät ja kestävät mun ajo-olosuhteisiin. Kaksi kesää jo rällätty samoilla nakeilla ja taitaa mennä vielä kolmaskin aika pitkälle.

226
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 28.03.11 - klo: 18.55 »
Juu, tervetuloa "Dirt Busterit tankillisella sileiksi" -kerhoon  :roll: !

Katsopa muuten mitä ohjekirja lausuu noista renkaista ja asfaltista...

227
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 13.03.11 - klo: 19.14 »
Tässä topikissa sivulta 8 lähtien on aika kattava ja sähäkkä keskustelu aiheesta. Tutustu siihen. Itse olen ajellut hyvällä menestyksellä  normaali 98:lla ja 3% seoksella Nesteen synteettisellä 2-T -öljyllä.

228
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 13.03.11 - klo: 18.10 »
osanottoni diylle 23fuelien pois menon johdosta :cry:
oma baja tulille tänään mut pidon puutteessa vähän heikko kokemus :undecided:
mutta lähitulevaisuudessa jos postin setä tois muutaman pienen paketin...... :roll:
T:Jp

Kiitos!  :smiley: Ja kiitos vielä toisenkin kerran, High Voltage  :smiley:! Tiiäkkö nimittäin mitä: tänään tein ruumiinavauksen sille koneelle ja heitin soossiksi menneet alakerran ja lohkon syrjään ja leivoin tilalle ne kamat, jotka sain sinulta, siitä setistä, joka tuli sun bajan mukana. Oli nääs pakko päästä vielä kerran maaradalle ennen kevään rospuuttokautta. Ja niin tuli yksi 23cc vielä kasattua ennen 29cc kantaan siirtymistä. Ja kyllä lumi ja rapa lensi! Sentin kerros kuraista kökköä koko kopan päällä. Mutta moottorin ja kaasuttimen seutu tietenkin täysin puhdas...

Niin, se sun lohko vaati vain vähän vesihiomapaperikäsittelyä ja uuden männänrenkaan. Sitten puristukset palasivat ja nätisti pyöri ja veti!

Ja vielä, High Voltage, tulehan käymään, jos haluat hiukan koestaa autoasi mun renkailla. Vielä jäi vähän särmää Kold Kuttereihin. Nääs jos itsellesi kasaat uudet pelit, niin niitä ei varmaankaan kannata enää tylsyttää millään maapohjalla. Mutta ehkä vielä jossain pääsee jäälläkin ajamaan, eipähän silloin auto likaantuisi...

OklaMokla, sympatiat sulle kokemasi väkivaltaisen tilanteen vuoksi! Nyt kyllä tulisi multa kirosana, jos en olisi päättänyt niitä periaatteen vuoksi välttää!! Säälittävä ja raukkis tollainen tyyppi, joka tulee potkimaan toisten autoja  :angry: !

Ja talvellako ei autot likaannu  :roll: ? No riippuu missä ajetaan ja missä vaiheessa talvea... Diy ei köröttele... Seuraava kuva on viime talvelta, mutta tänään oli ihan vastaava meininki  :evil: !

229
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 12.03.11 - klo: 19.28 »
Aah... kaunista, kaunista! Kiitokset kuvista   :smiley: !

Pitäisköhän mun julkaista kuva omasta Bajasta, noin niinkuin kotrastiksi...

Tänään: Fuelie 23cc, **In Memoriam**   :cry: . Otti viimeiset henkoset maaradalla "saappaat jalassa". 5v kunniakas elämä ohi. Jää odottamaan ylösnousemuksen päivää. Silloin se tulee saamaan uuden nimen: CY29RC

230
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 11.03.11 - klo: 17.35 »
Spectrumit mulla on ne paremmat radiot. Kyllä se tappokatkaisin on vähän niinkuin listalla ollut pitkin aikaa, mutta kun pitkään aikaan ei satu mitään, niin sen tapaturmariskin todellisuus tahtoo hämärtyä mielestä. Alkuaikoina lähti pari kertaa auto omia teitään, mutta sittemmin ei ole ongelmia ollut, kun olen parannellut erinäisiä asioita, kuten kaasu/jarruvivustoa, servokalustoa, lumisuojausta jne.

Hieno Baja sulla, Cube, uusi ja kaunis  :smiley:. Laita kuva koko autosta! Mun Baja on jo aika paljon nähnyt, mutta hyvässä kodissa on pitkä elämä.

Tuossa sinun pakoputkiratkaisussasi  jo pelkästään toi kumiputki pillin jälkeen vaimentaa ääntä. Itselläni on suunnitelmissa jättää Jetpro V3:stani äänenvaimennin pois painon takia ja korvata se pätkällä silikoniputkea.

231
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 08.03.11 - klo: 21.27 »
No niin, nyt on koiteltu Pro-Line piikkirenkaita (etu). Kuvia aiheesta siis sivulla 74 ja keskustelua siitä eteenpäin.

Kauhea meno! Ei tarvii lisäpiikkejä, ompi hyvä ohjata. Kaksin verroin pitoa verrattuna Dirt Buster -versioon M2 -piikeillä (sivu 69).

Ekaksi kokeilin kirkkaalla jäällä luistelukentällä. Kallistuksenvaimentimia kun ei ole, niin komeasti ja hallitusti meni sladissa kolmella pyörällä (sisäkaarteen etunen ilmassa). Ei mitään puskemista, mieluummin etupää pidon suhteen vähän dominoi, joten herkästi sai kurvin alkuun halutulla tavalla kovastakin vauhdista. Ei sitten viitsinyt kovin kauan siinä luistelukentällä, tuntu takaset sen verran kaivavan uraa...

Siiryin siis Kultakelloravien parkkipaikalle Kalmalahdelle. Karkea jää niin kuin kuvitella saattaa, kun traktorilla ja lingolla tehdään enemmän ja vähemmän kohvaiselle alustalle. Ja meno ei kun käy yhä hillittömämmäksi: takaset saa enemmän pitoa ja etu/takapidon suhde käy tasaisemmaksi. Ikivanha CY23 vielä riehuu kuin elukka, melkein pompottaa autoa keulille, mutta ei nyt ihan sentään.

DIY tyytyväinen, olotila euforinen, mieli kirkas... Jos on turhan pitkään ajamatta, niin tulee mieleen sellaisia harhaisia ajatuksia, että josko myiskin nää kamat pois ja laittais rahat (mitkä rahat, maksaako näistä joku jotakin  :roll:) johonkin järkevään. Mutta tällaisen päivän jälkeen on taas ajatukset selkeät, kahdesta asiasta pidetään kiinni: Bajasta en luovu ja partaa en aja pois  :laugh: !

Vieläköhän jotakin höpisisi. Niin, otin talveksi käyttöön orkkis kideradiot, siis Hpi TF-10 - RF10 säästääkseni parempia sivistyneemmille keleille. Niissä oli sitten sellainen epätyydyttävä vika tai ominaisuus, että ohjausservoa ei saanut kääntämään riittävästi, vaikka käätökulmapotikan ruuvasi äärimmilleen. Pakkohan asiaan oli keksiä jokin sähköinen ratkaisu. Asiaa vaikeutti se, että ko. säätöpiiri toimii siten, että pienempi vastusarvo  merkitsee suurempaa kääntymää (kääntymäsäätöpotikka nolla -> suurin kääntymä) päinvastoin kuin servoissa. Siten ei asiaa olisi auttanut lisävastuksen laitto suoraan kääntymäsäätöpotikan jatkoksi tai rinnan sen kanssa. Mutta johdinta seurattuani huomasin, että piirilevyllä yhden "satiaisen" kupeessa, tietyn pintaliitosvastuksen vieressä, oli peräti valmis ja vapaa paikka tinata kiinni rinnankytkentään sopiva lisävastus, joka alentaa piirin kokonaisvastusarvoa. Jo alkoi pyörät kääntymään  :azn:! Ja voimaakin tuli lisää, kun sai ohjauslinkin huoletta laittaa servovivun alempaan pykälään. Nyhjättiinpä taas tyhjästä, mutta toimii.

Ja vielä. Avasin pitkästä aikaa myös oman maaradan. Sai vähän "kolata"... Kaksi tuntia traktorilla putki punaisena. Ei kyllä mene auto kovin kauas, vaikka lähtisikin kaasu auki kontrollista, miestä korkeet penkat...

232
Jes! "Lambo" rulestaa!  Sillä minäkin olen päässyt parhaaseen tulokseen  :azn: ! Pitääköhän siitä vetää pitkää tikkua, jos satutaan samaan aikaan radalle/kisoihin... :roll:

233
Oltiin viikonloppuna Rauhalahdessa ja tuli kolmeen kertaan käytyä treenaamassa. Omat pohjat (kierrosaika) kilahti lukemaan 10.5s , joten perässä hiihdellään  :tongue: . Siihenkin aikaan saa olla jo aika sulavat ajolinjat. Taitaa isännällä itsellään olla rataennätys hallussa, vai miten se oli?

Niin, ja vielä kun pystyisi takomaan sellaisia kierrosaikoja tasaiseen tahtiin esim. 10min erän ajan... Joten kyllä haastetta vielä piisaa... Ei oikein tahdo nämä "kirput" pysyä lapasessa Bajan jäljiltä...

Enemmänkin olisi ajajia mahtunut radalle, käykäähän kaikki asiasta vähänkin kiinnostuneet testaamassa  :smiley: !

234
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 24.02.11 - klo: 15.57 »
itse tekisin ne lisä nasta paikat koska huomannu että tosi tärkeetä osaa nuo hoitaa ajossa.
mutta kokeile ihmeessä tollein mutta en lähtis niitä poistamaan tai madaltamaan koska siihen on sit paljon hankalampi niitä jälkeenpäin laittaa.

Huh, olipa vääntöä pyöräkulmista... Kulmien nimet menee helposti sekaisin, mutta joka tapauksessa Bajassa etupyörät kallistuu voimakkaasti sivulle ohjattaessa, sehän on tuttua juttua.

Juu, tältään (kuvat siis tuolla aikasempana) kokeilen ensin miltä tuntuu, ja väsään sitten mahdollisesti niitä lisäpiikkejä reunanappuloihin. Samallapahan tulee sitten pyörät avattua ja näkee senkin kuinka "telttamallin" insertit ovat menestyneet. Palaan asiaan kunhan on tuloksia kerrottavana. Nyt onkin hyvä lähteä testaamaan, kun on valmiina mielessä seikkoja, joihin kiinnittää huomiota.

Nuo levyruuvipiikit ilmeisesti toimii hyvin, kun sellaisia niin yleisesti käytetään. Mulla sitten taas varmaan on jokin pakkomielle tehdä piikistä mahdollisimman kevyt ja hyvin pystyssä pysyvä. Olisi mielenkiintoista päästä vertaamaan käytännössä yleisen ja mun tyylin piikkien suoritusta. Mutta kun te kaikki ukkelit olette niin kaukana näiltä nurkilta...

235
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 23.02.11 - klo: 15.22 »
rullavista ja vetävistä pyöristä meinasin.
eli kiihdytys ja jarrutus pito on varmasti kohallaan mutt kaarrepito saattaa olla heikko.
takana sulla on varmaan vähän + casteria niin kaarteessa ulompi rengas muuttuu aika nollaan jolloin pito hyvä mutta sisemmän pyörän +:ssa lisääntyy jolloin siinä ei ole pitoa= eli sisempi rengas tekee teinikorolla ilmiön.
eikö edessä bajassa muutu sisempi rengas tosi rajust - casteriksi ja ulompi runsaaksi +:ssaksi.
tuo pikkunappula sivuissa on kaarteissa melkein aina kosketus pinnassa jolloin myös vähentää piikkien purutehoa.

Takana mulla on ihan eri renkaat, ei nämä. Ne on näkyvillä tuolla pari sivua aikasempana. Hostile MX:istä tehdyt.

Juuri noin kuin kuvasit bajan etusissa caster käyttäytyy ohjattaessa.

Mutta ahaa, niin tietysti, tottahan se pikkunappula kantaa tiukemmin ohjattaessa, oikeassa olet. No mitäpä jos edelleen unohtaisin lisäpiikit, mutta madaltaisin niitä pikkunappuloita?

Mitenkäs tuo all terrain http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.5914/.f
Voisi olla ihan kohtuullinen pohja. Olisi ainakin kuvio mahdollisuuksia. Toisaalta ehkä hiukan turhan leveä.

Etten sanoisi turhan kantikas eturenkaaksi piikkirengaskäyttöön? Ei ainakaan mun valinta.

236
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 22.02.11 - klo: 18.03 »
Eikös noissa gummeissa tule insertit matkassa?

Mitäs mieltä olet onko mini mx:ssä liian pieni tuo nappula m3 ruuville?
Ja olisiko mitään järkeä ottaa matalia m3 muttereita?

Kyllä aivan oikein, noiden kumien matkassa tuli insertit. Mutta säästän ne kesärenkaisiin. Tähän päätökseen vaikutti ko. inserttien liiallinen pehmeys. "Telttainserteistä" tuli huomattavasti kovemmat. Ei taida Pro-Linen inserttien laatu olla kovin tasaista. Aikaisemmin ostin vastaavat takarenkaat ja niiden mukana tulleet samanlaiset siniset insertit olivat jokseenkin tuplaten niin kovat kuin näiden etusten mukana tulleet. Niin siis kuvittelinkin alunperin, että noiden etukumien mukana saan oivalliset piikkirengasinsertit, mutta toisin kävi. Onko muilla vastaavia kokemuksia Pro-Linen sinisistä inserteistä?

Olen sitä mieltä, että Hostilen Mini-Mx:ssä on liian pieni nappula M3-ruuville. M2:sta käytin aikaisemmin HPI:n Dirt Busterin nappularenkaassa, joka on vastaava, ja se toimi ihan ok. Mutta luovuin molemmista, sekä M2:sesta että Dirt Busterista: M2:sta sen vuoksi, kun on niin piiperrystä niin pienten kanssa, ja Dirt Busterista sen vuoksi, kun niiden mekaaninen kestävyys on niin heikko.

Mutta joskus olen mielikuvituksessani kuvitellut sellaista, että jos olemassaolevan renkaan nappulan koko ei tyydytä, niin leikkaa nappulan kokonaan pois ja muodostaa uuden ja mieleisensä nappulan esim kumimaton palasesta . Siitä pultti läpi ja liimaa renkaan ja palasen väliin. En ole kokeillut, kuvitellut vain.

Matalat mutterit ovat tietenkin kevyempiä ja sellaisina hyvä ajatus. Minulla on "ruuvilukitteena" Sikaflex massaa ja arvelen, että ainakin sen kanssa korkeampi vakiomutteri pelaa paremmin, kun pitopintaa on enemmän. Joten ei kun vain, mutta kiinnitä huomiota mutterin lukitukseen.

Edit: jatkan vielä juttua...

Hyviltähän noi insertit näyttää... pistä infoa kun oot tekstannu.

Testausta varten oottelen suopeampia kelejä sekä Kultakelloravien (Leppävirta, Kalmalahti) parkkipaikkaa. Omassa rannassa on jään päällä saappaan mitta vettä...ei pysty.

kaks rivii vielä ku oisit malttanut tehdä niin ois ollu todella toimivat..eli nyt 3 rivii sit ois ollu 5 purupintarivii.
noi sun renkaat on kova sana tääl hyvinkään kisoissa.

Olikos se niin että te siellä Hyvinkäällä ajatte etupäässä 4WD MCD:llä? Ja siihen liittyen ajattelitko tuota mielessäsi vetävä vai rullaava pyörä? Olet tietenkin oikeassa, että kaksi lisäriviä olisi antanut paremman pidon. Mutta pysähdytäänpä hetkeksi analysoimaan tätä.

Renkaan pito muodostuu sekä kehän suuntaisesta että sivuttaisesta pidosta. Vetävässä/jarruttavassa pyörässä kehän suuntaisen pidon osuus korostuu. Ja rullaavassa pyörässä korostuu sivuttaispidon osuus. Kaksi lisäriviä antaa runsaasti kehän suuntaista pitoa lisää, mutta se on mun tapauksesa vähemmistössä, koska pyörä on rullaava. Sivuttaispitoa taas saisin vain laihasti, koska noi reunimmaiset nappulat on akselin suunnassa samassa rivissä kuin keskempänä olevat nappulat.

Mitä siis saisin? Käytännön ajotilanteessa sivu/kehäpito esiintyy toistensa yhdistelmänä, kun pyörä kulkee/luistaa/pyrkii menemään vinosittain. Tällöin piikkirivejä ikäänkuin "tulee esille" toistensa lomista, vaikka ne suoraan akselin tai kehän  suunnassa olisivatkin samalla viivalla. Vain rullavassa pyörässä saisin siis käyttööni osan kahden lisärivin tarjoamasta hyödystä.

Mutta: asiaan vaikuttaa toinenkin seikka. Nimittäin se, kun pyörä kallistuu ohjauksessa. Sitä tuossa parissa kuvassa mallasinkin. Jos siis noi kaksi ulompaa riviä olisi enemmän reunassa, ne pureutuisivat tehokkaammin alustaan. Tällä on suurempi merkitys kuin lisäriveillä. Saman asian ne lisärivit ajaisivat, jos ne olisivat, ja silloin samalla noi nyt olevat rivit jäisivät vähemmälle merkitykselle. Rankkasin kuintenkin noi seuraavat nappulat liian pienikokoisiksi ja en siksi alkanut niihin piikkejä asentamaan. Olemassa olevien piikkien ja niiden asennuksen laatu kompensoikoot havaittua puutetta.

Vielä yksi: DIYn kohdalla malttaminen ei koskaan ole asian hoitamista rajoittava tekijä, ainakaan jos on kyse RC-instrumenttiloista  :wink:.

237
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 21.02.11 - klo: 22.20 »
Taas mä näitä väännän. Eli projekti oli uudet jäärataeturenkaat Bajaan.

-Insertit alle eurolla... Telttapatjasta, tässä vaiheessa vaikuttaa ihan hyvältä. Mutta se kyllä vähän arveluttaa, että mahtaako pitää kuosinsa pitemmän päälle. No vaikkei pitäiskään, niin harvinaisen vähän paloi rahaa  :laugh:.

-M3-koon mun tyyliset piikit Pro-Linen Bow-Tie -kumeihin. Beadlockit Silverback RC.

-Vähän ois saanut olla ulommat piikkirivit lähempänä reunaa, mutta eipä ou, joten näillä kokeillaan.

238
Radiolaitteet / Vs: Radion tuunaus.
« : 20.02.11 - klo: 23.35 »
Mulla on jo tehdas tekoiset tuunaukset sisuksissa niin ei tartte itse räveltää  :grin:

Jes, sulla on juuri se kaikkein kannatettavin meininki  :smiley: .  En itsekkään yrittäisi mitään modifikaatiota mihinkään kalliiseen radioon. Ja eihän sellaisiin ole tarvettakaan mitään muutella, koska sellaisista ominaisuuksia todellakin löytyy joka lähtöön ja jokaisen makuun.

Niin, ja pitihän mun vielä mainita, että kyl vaan olette tuunanneet komeita radioita  :smiley: . Kyllähän se silmänilo on tärkeä osa tätä harrastusta.

239
Radiolaitteet / Vs: Radion tuunaus.
« : 16.02.11 - klo: 17.55 »
Jaa täällä tuunataan pelkkiä kuoria. Mun tuunauskohteet sijaitsevat kuorien alla  :grin:

Edit: Jaa sorit, näkyyhän tuolla alhaalla olevan modaustopikki erikseen  :lipsrsealed:

240
Joo, olin avajaisissa. Hyvä mesta, tykkäsin  :smiley:!

Sivuja: 1 ... 5 6 7 [8] 9