Akkuihin liittyen turvallisuus on lähinnä käyttäjän omasta toiminnasta kiinni. Akkujen laatu on parantunut kuluvan vuoden aikana ja viime syksyn "vaaralliset roskakennot" lienevät jo kuolleet pois.
Alla poiminta keväällä lajiryhmän toimesta annetuista suosituksista akkukennojen käsittelyyn
******************************************************************************
Lajiryhmä neuvoo noudattamaan seuraavia ohjeita kennojen käsittelyssä:
1. Mikäli kennoja on säilytetty yli kaksi päivää, niin tasaa kennot purkamalla ennen latausta. Jos joku akkupaketin kennoista näyttää tyhjältä (valo ei syty tai sammuu välittömästi), niin poista akku purkulaitteesta. Lataa akkua noin viiden minuutin ajan ja suorita kennojen tasaaminen uudestaan.
2. Älä milloinkaan ylitä valmistajan suositeltua latausvirtaa kennolle. Tämän tulisi olla enintään 1C, vaikka valmistajan suositus on korkeampi. (C merkitsee latausvirran suhdetta kapasiteettiin, esim 4200 mAh kenno = 4.2 ampeerin latausvirta)
3. Jätä ‘matchaajien’ suositukset latausvirrasta huomioimatta, mikäli se on suurempi kuin 1C.
4. Käytä Delta-Peak arvona enintään 3mV per kenno (kuuden kennon paketti = 3mV x 6 = 0.018V).
5. Älä milloinkaan lämmitä kennoa käynnistämällä latausta uudestaan varsinaisen latauksen jälkeen. (ns. repeak on kielletty)
6. Käytä laturin lämpötilakatkaisua varmistuskeinona. Aseta lämpötila noin 42 celsius asteeseen (Vaihtelee latureittain) ja aseta anturi kuumimpaan kennoon (yleensä keskimmäinen). Mikäli kennoja ladataan kylmässä, niin lämpötila raja voi olla esimerkiksi 35 celsius astetta.
7. Anna kennojen jäähtyä huoneen lämpötilaan ennen uudelleen latausta. Huomio, että kennojen sisus viilenee kuorta hitaammin. Älä milloinkaan yritä viilentää kennoja vedessä; hätätapauksessa peitä kennot märällä/kostealla pyyhkeellä.
8. Pidä kennossa jonkin verran varausta säilytyksen ajan (30/50%).
Terveisin,
Matti Korvennaa / AKK / Pienoisautoilun lajiryhmä