Eikös endurance kisassa ole tarkoitus ajaa 6h aikana maksimikierros määrä? Silloin jokainen tiimi voi ihan itse päättää miten aikoo sen tehdä. Jos haluaa käyttää nopeaa, mutta riskitekniikkaa, niin se oma valinta? Voihan tarkoitus olla vakioluokka tai sitten vapaa luokka, eihän niitä tarvitse sekoittaa. Nyt vakio on kokeiltu, joten kokeillaan vapaa seuraavaksi?
Toistan nyt täysin itseäni, mutta vastaillaan kuitenkin.
Idea 10.5t moottorilla on tasoittaa eroja, ja tehdä ajamisesta mukavampaa. Jos luit aiemmat viestit, niin huomasit varmaan paljonko laskin että pelkästään meidän tiimi ohitti autoja kuuden tunnin aikana. (1356kpl) Se tarkoittaa 1356 tilannetta radalla missä voi helposti käydä jotain ikävää autolle, pelkästään meidän tiimin osalta.
Vapalla moottorilla nopeuserot korostuu huomattavasti, koska nopeimmat menevät entistä kovempaa, ja moni hitaammista tiimeistä ajaa jopa huonomman tuloksen. Katsoin huvikseni avg-läppejä viimeisestä krossikisasta, yksikään tuuppicorri ei alittanut meidän tiimin aikaa vapaasta moottorista huolimatta. Vaikka se 5min pitäisi olla aika helppo keskittyä verrattuna endurance tyyliseen ajoon.
Olen edelleen sitä mieltä että 10.5t moottori on hyvä valinta, mutta tulevien kilpailuiden moottorin valinta lienee kisojen järjestäjän ongelma.
Kun moottori olisi vapaa, niin kaikki valitsevat sen, jolla saavat parhaat tulokset. Helppoa.
Näkis vaan. Miten tää onnistuisi endurancekisassa, kun se ei onnistu muutenkaan?
Näin. Vielä kerran, kyse on siis vain halusta tehdä kisoista kilpailijoille mahdollisimman mukavat, ei mistään muusta. Kilpaileminen on varmasti mukavampaa kun auto pysyy paremmin ehjänä eikä ero siihen normaalisti parempaan kuskiin olekkaan kovin kummonen.
Eli kuten Jari muotoili asian, täysin samaa mieltä:
Jos tarkoitus on ensinäkin tasata puhtaasti nopeuseroja (suoranopeutta), ja toisekseen luoda mahdollisimman tasaväkinen kilpailu eri joukkueiden (eritasoisten kuljettajien) välille, on minusta parempi valinta määrittää joku sopivan "tehoton" moottori josta on:
-hyötyä perus harrastajille (tasaisempia kierroksia, vähemmän kaatoja, helpompi ajaa optimaalista linjaa)
-"haittaa" huippukuljettajille (vähemmän tehoa, lisätehosta olisi hyötyä)