Kirjoittaja Aihe: Kyosho QRC monsteri kuntoon  (Luettu 2644 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vincent

  • Tulokas
    • Profiili
Kyosho QRC monsteri kuntoon
« : 08.05.08 - klo: 16.31 »
Moro!
Tuommonen Kyoshon QRC Wild Dodge Ram löytyy kotoa hyllystä.
Ostettiin noin 4 vuotta sitten käytettynä ja parin kesän jälkeen
jäi hyllyyn. Nyt tekis mieli pistää auto kuntoon ja ajella taas. Tarkotuksena
ei ole upottaa koko omaisuutta noin vanhaan autoon vaan "entisöidä" se ajokuntoon.

Autossa on GS11X moottori, eli aikalailla historiaa jo. Koneesta katkesi aikanaan pakoputki
eli se täytyisi hommata. Atala RC:stä alustavasti sano maksavan noin muutaman kympin.
Olisko tilalle kuitenkin parempaa pilliä kuin tuo alkuperäinen?

Tulppa ja hehku on kans heti ostoslistalla.

Kaikki joilla kokemusta tuosta autosta tai koneesta niin kirjotelkaapa.

Jos vaihtaisinkin autoon koko koneen? Mikähän kone mahtaa sopia paikalle?

Auto on toistaiseksi 200 kilsan päässä mutta ehkä parin viikon sisään saan sen käsittelyyn. Ensiksi avaan koneen ja puhdistan kaikki osat ja tarkistan kunnon.

Poissa Vincent

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #1 : 08.05.08 - klo: 21.43 »
Ei kenelläkää mitään sanottavaa?

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #2 : 08.05.08 - klo: 21.49 »
Kyoshon halpikset tuntien kone tulee runkoon varmaan jollain oudolla lailla kiinni. Ostat siis Kyoshon ryöstöhinnoitellun moottoripukin ja luultavasti alkukäyrän, valkkaat soppelin .12-.18 kokosen moottorin ja pulttaat paikalleen. Tai teet sovitteet itse.
Noita autoja tuskin on kovin montaa, jos ainuttakaan enää ajossa kunnolla, joten tuskin löytyy kovin monelta sanottavaa. Lienee helpointa kuopata kössö takasin kappiin ja hommata joku vähän nykyaikasempi laite jos atalakaan ei osaa neuvoa tuossa sen enempää kuin "muutaman kympin".

Poissa Vincent

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #3 : 09.05.08 - klo: 08.29 »
Noita autoja tuskin on kovin montaa, jos ainuttakaan enää ajossa kunnolla, joten tuskin löytyy kovin monelta sanottavaa. Lienee helpointa kuopata kössö takasin kappiin ja hommata joku vähän nykyaikasempi laite jos atalakaan ei osaa neuvoa tuossa sen enempää kuin "muutaman kympin".

En todellakaan kuoppaa laitetta enkä hommaa nykyaikaisempaa. :evil: Kyllä ne atalassa neuvoa osaa ja uus pilli on sen 30 euroa ja se on mun mielestä vielä kohtuu pieni hinta osasta. Mielellään rakennan ite autoa ja pistän kuntoon, mutta rahaa en tässä vaiheessa tuhlaa esim. uusiin servoihin ja muihin kilkkeisiin. Niihinhän sitä rahaa saa uppoamaan.
Itse en ajele kisaa, enkä muutenkaan aja joka päivä vaan korkeintaan kerran viikkoon. Tiedän ja tunnen nuo uudetkin autot ja tiedän miten uuden rtr laitteen ostamalla saan heti kunnossa olevan auton, mutta siinä ei oo sitä samaa tekemisen makua, kun pistän autoa kuntoon pitkin päivää ja auto ei silti käynnisty  :p

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #4 : 09.05.08 - klo: 08.57 »
Mitäs sä sit teet kun se käynnistyy  :laugh: Siihen loppu tekemisen meininki(kö)  :lol:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Vincent

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #5 : 09.05.08 - klo: 09.14 »
sit ajellaan niin kauan ku jaksaa ja sit pikkuveljen rääkkiin.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #6 : 09.05.08 - klo: 10.22 »
Kaverilla oli tollanen, tai no on edelleen mutta aika monessa palasessa, ja kokemusta on vähän liikaakin..

Auto on sinänsä "pahvilaatikko pyörillä", naurettavat ajoominaisuudet ja ylipäätänsä koko vessan suunnittelu, mutta ensimmäisenä autona se ainakin opettaa hyvin, sillä ei nimittäin montaa kertaa ajeta ilman mekkaamista. On myös hyvin yksinkertaisesti rakennettu, eli on helppo tajuta miten homma toimii, ja mikä osa kuuluu minnekkin. Yksinkertaisuudella on myös haittansa, suurin osa ruuveista pureutuu siihen ämpärimuoviin mistä kaikki muoviosat on tehty, ja jengat kuluu nopeesti väljiksi.

Kannattaa ostaa joku halpa max .18 kokoinen pata, ja ajaa auto loppuun. Kunnostaminen tulee nimittäin sitten kalliiksi, esimerkkinä teräksiset diffinrattaat yhteen diffiin 70e, kaikki osat aivan älyttömän ylihinnoteltuja. Paitsi sitten pari poikkeusta, eli esimerkiksi sylkkäputki+mäntä koneeseen tais olla 25e, eli jos vielä saat sellaisen jostain, niin vakiokoneen kunnostaminen ei ole huono idea. Saatavuus oli pari vuotta sitten ainakin huono, hobbypointissa oli 1 satsi hyllyssä eikä ne ilmeisesti saanu tilattua lisää.

Niin ja jos päädyt uuteen koneeseen, joka ei ole kössön valmistama, niin tarvitset erillisen moottoripukin. Noi alkuperäset koneet (gs11, ja myöhemmin gs15r) kun pultataan suoraan pohjalevyyn kiinni, ja tavallinen kiinnitystapa on pukeilla. Kysyt sitä pukkia liikkeestä, se on ihan bolttis, eli pukki kiinni pohjalevyn reikiin, ja kone pukkiin. Ei siis ole tavallinen moottoripukki, vaan nimenomaan kössön valmistama tota tarkotusta varten.

Voimansiirto tossa autossa ei kestä edes vakiopataa kunnolla, joten isomman kanssa saat varautua diffien totaaliseen hajoamiseen, sieltä menee sekä rattaat sisältä, että planeettaratas ja pinioni. Öljyjä diffeihin ei kannata laittaa, ne ei kuitenkaan pysy sisällä edes yhtä ajokertaa, eli jonkinlaiset rasvat vaan sinne.

QRC loota hajoaa varmasti ennemmin tai myöhemmin, ainakin se pieni pakkiratas, jonka kyllä saa liikkeestä jos ostaa kaikki laatikon rattaat, mutta sitä erikoista tappia mikä pitää sitä kiinni ei saa kun ostamalla koko lootan. Joka taas tulee niin kalliiksi että kannattaa tyytyä eteenpäin ajamiseen.

Linkistöissä on alunperin väljää, laatikon "vaihteensiirrin" jumittelee aina välillä, mutta se kaasuhärpäke joka hoitaa sen että kaasuttaa myös pakilla toimii yllättävän hyvin. Servoiksi kelpaa ihan perusservot, ei se kuitenkaan mihinkään käänny. Suosittelen vastariakkua, ja vastarikotelossa olevan kytkimen poistamista, se aiheuttaa häikkää. Tankissa oleva ryyppy kannattaa myös irroittaa ja tukkia se reikä huolella, se ryyppy aiheuttaa nimittäin ennemmin tai myöhemmin ilmavuotoja. Vakioputki on paras tolle vakiokoneelle, ja kannattaa sitten myös ostaa samalla fuilisuodatin.

Fuiliksi sitten jotain kunnon tavaraa, noi vakiopadatkin käy huomattavasti paremmin esim byronilla, kun 10% tai 16% modeltechnicsillä. Hyviä löytyy suht paljon, en nyt luettele kun pari, mutta varmoja valintoja on ainakin Byron, Werks ja PSR.

Poissa Vincent

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #7 : 09.05.08 - klo: 12.04 »
Auto on sinänsä "pahvilaatikko pyörillä", naurettavat ajoominaisuudet ja ylipäätänsä koko vessan suunnittelu, mutta ensimmäisenä autona se ainakin opettaa hyvin, sillä ei nimittäin montaa kertaa ajeta ilman mekkaamista. On myös hyvin yksinkertaisesti rakennettu, eli on helppo tajuta miten homma toimii, ja mikä osa kuuluu minnekkin. Yksinkertaisuudella on myös haittansa, suurin osa ruuveista pureutuu siihen ämpärimuoviin mistä kaikki muoviosat on tehty, ja jengat kuluu nopeesti väljiksi.

Kannattaa ostaa joku halpa max .18 kokoinen pata, ja ajaa auto loppuun. Kunnostaminen tulee nimittäin sitten kalliiksi, esimerkkinä teräksiset diffinrattaat yhteen diffiin 70e, kaikki osat aivan älyttömän ylihinnoteltuja. Paitsi sitten pari poikkeusta, eli esimerkiksi sylkkäputki+mäntä koneeseen tais olla 25e, eli jos vielä saat sellaisen jostain, niin vakiokoneen kunnostaminen ei ole huono idea. Saatavuus oli pari vuotta sitten ainakin huono, hobbypointissa oli 1 satsi hyllyssä eikä ne ilmeisesti saanu tilattua lisää.

Niin ja jos päädyt uuteen koneeseen, joka ei ole kössön valmistama, niin tarvitset erillisen moottoripukin. Noi alkuperäset koneet (gs11, ja myöhemmin gs15r) kun pultataan suoraan pohjalevyyn kiinni, ja tavallinen kiinnitystapa on pukeilla. Kysyt sitä pukkia liikkeestä, se on ihan bolttis, eli pukki kiinni pohjalevyn reikiin, ja kone pukkiin. Ei siis ole tavallinen moottoripukki, vaan nimenomaan kössön valmistama tota tarkotusta varten.

Voimansiirto tossa autossa ei kestä edes vakiopataa kunnolla, joten isomman kanssa saat varautua diffien totaaliseen hajoamiseen, sieltä menee sekä rattaat sisältä, että planeettaratas ja pinioni. Öljyjä diffeihin ei kannata laittaa, ne ei kuitenkaan pysy sisällä edes yhtä ajokertaa, eli jonkinlaiset rasvat vaan sinne. 

Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Tuo on totta että yksinkertaisesti rakennettu laite ja helppo oppia perustoimintaperiaate. Auto tuli hommattua ensimmäiseksi autoksi ja sitä todellakin sai aika paljon ajojen välillä räpläillä, mutta osia en ole joutunut vielä ostamaan. Meillä oli kotipihalla rata semmosessa istutetussa koivikossa jossa puita on noin 1,5 metrin välein niin sinne tehtiin iso hyppyä ja siisti rata ja sielä auto sai todellakin turpaan kun opetteli ajamaan. Pakarikin katkes kun hyppyristä suoraan koivun kylkeen!  :shocked:

Voimansiirtoon en ala panostamaan ollenkaan tässä vaiheessa vaan ensalkuun katon lähettimen ja vastaanottimen akut kuntoon ja kone käymään ja testailen konetta. Pakki tosiaan on vähän pelottava tossa, enkä sitä aikanaan käyttänyt kuin muutamia kertoja.
Myyjä kehuskeli että keulii hyvin kun vetää pakkia vähän ja sitten kaasua eteen  :grin: Ei taida voimansiirto kestää.
Täytyy katsoa jos saan tuon koneen käymään että onko järkeä vaihtaa isompaan. Jos jollakin sattuu olemaan sopivaa konetta niin tarjotkaa yv:nä

Poissa Vincent

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #8 : 20.05.08 - klo: 08.23 »
Nyt oon auton kanssa vähän aikaa räpläilly. Käytin koneen auki ja sillä osastolla kaikki näytti olevan ihan jees kunnossa. Kone ei ole väljä ja osat hyvässä kunnossa. Ainoastaan moottorinkansi on vielä tosi p*skanen, mutta putsailen sen öljyn kanssa kun ehdin.
Takapään käytin eilen auki kokonaan. Autossa oli 2 sentin multa/öljy/hiekka kerros joka puolella joten sitä sai kunnolla rapsutella pois. Auto siis tuollaisenaan seissyt jo vuosia. Tankin käytin pois ja testailin lavuaarissa niin ei vuotoja. Irrotin kaikki takapään osat ja putsasin ja annoin kevyen öljyn joka puolelle. Tuli kuin uus.
Seuraavaksi servot putsaan ja puran keulan ja pesen ja öljyän. Viikonloppuna hakemaan löpöä, uus tulppa ja hehku ja ohjaimen ja vastarin akut.

Osaako joku neuvoa, kun avasin kytkimen niin sisältä tipahti pari senttiä pitkä taipuisa jousi. Tuosta kuvastakin sen löytää!
http://www.kyosho.de/shop_image/attachment/9c3c36e4112e7516fb30d2cba4210e64.pdf
Miten se kuuluu kytkimeen? laitoin sen nyt vaan kytkin palojen ja kellon väliin kytkikellon reunoja myöten.

Minkälaisia akkuja suosittelette ohjaimeen ja vastaanottimeen/servoihin? Ohjaimessa on kotelo johon menee muistaakseni 8 AA patteria ja autossa kotelo jossa paikat 4 AA patterille. Ostanko vain ladattavia AA pattereita vai mikä on hyvä/edullinen ratkaisu? Vastarin laturikin taitaa olla hukassa. Suositelkaa sopiva setti eli vastarin ja ohjaimen akku + laturi(t)


Ohjaimena on Hitec Lynx rattiradio ja todennäköisesti olen syönyt sen laturin tai vastaavaa, mistä siihen voi löytää laturia?

Kannattaakohan moottoria öljytä sisäpuolelta ennen ensimmäistä ajoa?


Suositelkaa hyvä löpö ja tulppa yhdistelmä?

Tuossa purtavaa vähäksi aikaa. Kuvia otin autosta ennen remppaa ja lisäilen niitä tänne kun ehdin. :afro:
« Viimeksi muokattu: 20.05.08 - klo: 08.27 kirjoittanut Vincent »

Poissa Petri T

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kyosho QRC monsteri kuntoon
« Vastaus #9 : 20.05.08 - klo: 10.06 »
Kytkimeen kuuluva jousi (osa 101) laitetaan kytkinpalojen ympäri palojen etureunassa olevaan loveukseen.

Hitec Lynxiin suosittelisin Hitecin omaa akkupakettia tai sitten patterien tilalle otat nimh akut. Vastaanottimeen suosittelen akkupakettia. Atala RC myy valmiita akkupaketteja Hitec liittimillä sekä kaksoislaturia lähettimelle ja vastaanottimelle.

Moottori kannattaa öljytä ennen käynnistystä.