Kirjoittaja Aihe: Auton puhtaanapitäminen + huolto  (Luettu 10881 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« : 05.05.03 - klo: 23.04 »
1. Olen huomannut tässä muutaman kerran ajettuani hiekalla, että auto likaantuu nopeammin, kuin voisi uskoa. Yleensä jo 5 minuuttia kunnon rallia hiekalla saa auton aivan tukkoon ja huolto/ajo-tahti onkin 5 minuuttia ajamista ja 5 tuntia hinkkaamista  :wink:  Kuvia katsellessa ihmetyttää, että kuinka autot ovat aina niin viimeisen päälle puhtaita...miten se on mahdollista? Onko kuvat aina otettu juuri kokoamisen jälkeen vai millä putsaatte autojanne?

2. Autoni koppa on aika huonossa maalissa ja niinkin mielikuvituksellisen värinen kuin valkoinen ja mieli tekisi tehhdä siitä erivärinen. Millä vanhan maalin saisi poistettua korin kärsimättä? Tai voiko esim. normaalilla spray-maalilla saada siedettävää jälkeä, jos maalaa ulkopuolelle?

ps. muistan nähneeni netissä sivun, jossa oli suuri galleria rc-autoja ja joukossa älyttömän hieno Civic Type-R hiilikuitunokkapellillä ja Kiihdytys-Focus (meguiars tekstit kyljissä)! Kertokaa, jos tiedätte osoitteen...oli pirun paljon muitakin hienoja autoja!
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #1 : 06.05.03 - klo: 06.59 »
Tamiyalla on mielestäni jotain hiilikuitukoreja.
Ainakin muistan nähneeni hiilikuituisen Ferrari Modena 360:sen.
Tamiya roks.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #2 : 06.05.03 - klo: 08.20 »
Itse puhdistan ajon jälkeen kompressorilla, ja jos siltä tuntuu niin toluliuoksella. Sähköt pitää tietysti ennen sitä ottaa pois.

Mika R

  • Vieras
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #3 : 06.05.03 - klo: 08.28 »
yleensä noi hiilikuidulta näyttävät korin osat tehdään itse maalaamalla, mutta ovat ihan tavallalista lexania poikkeuksena toi tamiya

autot puhdistetaan ajon jälkeen esim vanhalla hammasharjalla ja pensselillä tai paineilmapuhaltimella

en suosittle maalaamista korin ulkopuolelle, osta uusi kori

off-topic:
itse ajoin eilen asfaltoidulla tienpätkällä jossa on kääntöpaikka - ainoa joka oli puhtaaksi ajettu koneella. kyllä silti pöly lensi ja  auto oli ihan ruskeassa pölyssä ajon jälkeen. vaikka alue ei ollut ihan pieni, niin silti tuntui että tilaa oli liian vähän ja sai olla tosi tarkkana että auto pysyi tiellä; pöly teki asfaltista tosi liukkaan. onnistuin sitten siinä välissä kolauttamaan auton sivuluisussa kanttariin ja kori halkes vasemmasta etukulmasta - no onneks sen sai teipattua kasaan ja vähän maskeerattua sitä niin ettei juuri näy. kivien ansiosta myös laatikon toisesta hammasrattaasta meni pari hammasta poikki (vmenee aihtoon)
täytyy taas todeta, että tässä hommassa vaan pitää olla valmis pieniin tappiohini, muuten tekee väärää hommaa. mutta ajo oli muuten ihan sika hauskaa!

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
hiilikuitu nokkapelti civic jaa kiihdytys foordi
« Vastaus #4 : 06.05.03 - klo: 12.01 »
Opa noi mainitsemasi kuvat on muistaakseni HPI-Racingin sivustolla readers rides osastolla. Ja se Focus mallia kiihdytys on rakennettu staattiseksi malliksi eikä ole koskaan ajettu! Civicin konepelti on hiilikuitu kopiota eli itse liimautuvaa tarraa! molemmat kopat on ihan normaaleja Lexan eli polykarbonaatti muovia.



Btw. Mika millä autolla ajelet?


no niin löytyihän se civicci ainaki:

http://www.hpiracing.com/graphics/gallery/2003-01/week4/mat05.jpg
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #5 : 06.05.03 - klo: 12.37 »
CRC:eetä pintaan niin auto on kuin pakasta vedetty. Pahimmat möhnät kannattaa tietysti puhaltaa tai harjata pois ennen bilikan öljyämistä.
Jotkut suosii myös tolun ja runsaan veden käyttöä. Laakerit ja nivelet saattavat tosin mennä tukkoon.

Mika R

  • Vieras
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #6 : 06.05.03 - klo: 12.46 »
"kuivapesu" on paras eli pyyhettä, harjaa ja sivellintä, ei mitään nesteitä, ne auttaa vaan likaa tarttumaan entistä paremmin  8) siis autoa purkamatta ..

Mascot: autot löytyy tosta alta linkistä, eniten tolla Lambolla viime aikoina mitä nyt oon lähiauleilla rällänny (adrenaliiniboostia u know) ku eii oo jaksanu radalle ajaa 25km:a vesisateen uhka päällä

Poissa rc-boy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: hiilikuitu nokkapelti civic jaa kiihdytys foordi
« Vastaus #7 : 06.05.03 - klo: 13.33 »
Lainaus käyttäjältä: "mascot"
Opa noi mainitsemasi kuvat on muistaakseni HPI-Racingin sivustolla readers rides osastolla. Ja se Focus mallia kiihdytys on rakennettu staattiseksi malliksi eikä ole koskaan ajettu! Civicin konepelti on hiilikuitu kopiota eli itse liimautuvaa tarraa! molemmat kopat on ihan normaaleja Lexan eli polykarbonaatti muovia.



Btw. Mika millä autolla ajelet?


no niin löytyihän se civicci ainaki:

http://www.hpiracing.com/graphics/gallery/2003-01/week4/mat05.jpg


Muuten, auto on kyllä Nissan Silvia... Ihan hieno, uusimmissa kuvissa on "vähän" laitettu Toyota Supra. Se olisi hieno!

Poissa adrenaliini

  • Jäsen
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #8 : 06.05.03 - klo: 14.14 »
jos pesen auton perusteellisesti  perusteellisesti: mooottori + kaiki sähköt pois sitten suihke/paine pulloon vesi tolu sekoitusta ja sillä auto läpi (voi hel**** että tuleee pudasta jokaisesta osasta je sen takka ) sitten samaan pulloon vetta ja suihkutella  koko auto läpi kun auto on kuiva muovi osat kiiltää ei niihin tartu likakaan niin helposti.  sitten servot ja motti kiiltäviksi.   aiaiaiaia naapurit on kateellisia kun on auto puhdas 8)  :lol:

Poissa Maajussi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #9 : 06.05.03 - klo: 14.24 »
Ite en ainenkaan käytä mitään nesteitä puhdistus ympäristön takia. Käytössäni on hammasharja, suti ja puhallin.  (puhallin= kumiveneen täyttöpumppu :mrgreen: )

Eka otan tankin ja moottorin irti, sen jälkeen puhaltimella suurimmat pois ja sitten pensseli viuhumaan.  Kun kaikki on puhdasta(myös moottori ja tankki), niin taas auto on valmis kasattavaksi.  Ja sitten kovaa ajoa taas!
| HoBao | STS |  JR | Futaba | Medial Pro

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #10 : 06.05.03 - klo: 15.32 »
Mä pesen joka ajon jälkeen auton vannepuhdistusaineella. Ei tarvitse kuin suihkuttaa ja antaa olla parin minsaa ja huuhtelee lämpimällä vedellä pois. Lähtee kaikki tahmeet löpöt hyvin pois  :wink:  Ja en mä mitää sähkölaitteita irrottele... ku ei suoraan niitte päälle laske.. Tossa aineessa on vielä vahaakin  8)
Taas kehissä.. ;)

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #11 : 06.05.03 - klo: 15.37 »
itse käytään kompresoria jossa omn 12barin poaine, sillä lähtee lika hyvin, mutta  perusteellisen putsauksen teen joka toinen kuukausi, tai tarpeen mukaan.

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Jatkoa
« Vastaus #12 : 06.05.03 - klo: 21.44 »
Tännehän tuli heti hyvä kasa neuvoja ja ohjeita. Kiitos kaikille siitä! Itse olen putsannut autoani pensselillä ja hammasharjalla ja irrottanut kaikki helposti irtoavat osat ensin...esim. tankin, mutta ongelmaksi muodostuu moottori! Se kiinnittyy neljällä ruuvilla pohjalevyyn ja yksi ruuvi on ikävästi kulunut siitä kannasta, eikä sitä saa irti...mikä avuksi?

ps. Tuo auto oli todellakin Nissan...etulasissahan luki Nismo! Harmittaa ihan pirusti, kun en löydä sivua enää...siellä oli kyllä näkemisen arvoisia autoja enemmänkin  :cry:

ps2. enkä tietenkään luullut, että konepelti oli oikeaa kuitua...lookkia vaan  :D
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #13 : 06.05.03 - klo: 22.19 »
opa: poraat sen ruuvin pois siitä

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #14 : 06.05.03 - klo: 23.13 »
Pitääkö siihen tehdä sitten uusi kierre vai kuinka?
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #15 : 07.05.03 - klo: 07.01 »
Kokeile eka tongeilla kääntää sitä ruuvia. Tai sahata siihen talttapäärruuvimeisselille ura. Porausta en onle itse koskaan kokeillut, mutta kai siinä riittää, kun saa sen ruuvin kannan pois tieltä. Sitten jäljelle jääneestä kierteestä kiinni tongeilla ja kääntö.
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #16 : 07.05.03 - klo: 14.46 »
Jos moottorin ruuvi on uppokantainen, niin sitä ei saa sahattua. ja muutenkin se on aika hankalaa, suosittelisin ennemmin porausta. eli vaikka vähän pienemmällä terällä poraat reiän keskelle ruuvia niin, että kanta tippuu pois. ja sitten vaan pihdeillä uuvin kierro-osa pois reiästä.

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #17 : 07.05.03 - klo: 14.54 »
Ruuvi ei ole uppokantainen, mutta aika vaikea niin pienen ruuvin kantaa voi olla sahata muutenkaan. Kanta ulkonee varmaan 0.5 milliä pohjasta  :shock:  Täytyy varmaan porailla...kun ensin sais edes poran, jos sen vaikka sais irti sieltä. Aika ikävää, kun ei pääse putsaan kunnolla, kun pirun viheliäinen ruuvi kiukuttelee  :evil:
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Mika R

  • Vieras
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #18 : 07.05.03 - klo: 14.55 »
Lainaus käyttäjältä: "RChullu"
Jos moottorin ruuvi on uppokantainen, niin sitä ei saa sahattua. ja muutenkin se on aika hankalaa, suosittelisin ennemmin porausta. eli vaikka vähän pienemmällä terällä poraat reiän keskelle ruuvia niin, että kanta tippuu pois. ja sitten vaan pihdeillä ruuvin kierro-osa pois reiästä.


just näin. itse olen tehnyt usein samaa. enää ei oo tarvinnut kun
a) laittaa vain vähän ruuvilukitetta
b) käyttää ristipääruuvien tilalla teräksisiä 6-koloruuveja

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #19 : 07.05.03 - klo: 14.58 »
Onkohan se kustannuskysymys, ettei tosiaan voida laittaa kuusiokolo-ruuveja heti tehtaalta käsin? Olisi mielestäni huomattavasti helpompaa toimi niiden kanssa. Noi ristipäät kuluu aina kelvottomiks ja sitten vasta kivaa onkin! Jonain päivänä teen suuren investoinnin ja vaihdan kaikki pohjalevyyn tulevat ristipäät kuusiokoloiksi...
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Mika R

  • Vieras
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #20 : 07.05.03 - klo: 15.03 »
sano muuta, omistani voin vaihtaa tosin vain pohjan moottoripukkien ruuvit, koska muut on upotettuja kantaruuveja (siis niitä kartionmuotoisia)
titaaniset sellaset vois kestää paremmin? no eipä ne nyt muutenkaan oo juuri kuluneet, motin ruuvit kuluivat eniten - ei enää..

Poissa zzs

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #21 : 07.05.03 - klo: 16.36 »
Jos aikoo vaihtaa alustaan kuusiokoloruuvit, kannattaa ostaa sellaisia uppokantaisia. Muuten kuluvat ja aiheuttavat samoja ongelmia kuin ristipäätkin.

Yksi hyvä keino estää ruuvien kuluminen on laittaa etu- ja takapäähän 1 tai 2 ruuvin alle pala ohutta vanerilevyä. Mä laitoin Superiin jotain balsantapaista 3-4 mm paksua levyä sellaiset 5x5 cm palaset. Näin alustakin pysyy paremmassa kunnossa ainakin asfaltilla ajettaessa. Ja kun puut kuluvat, niin uutta peliin. Helppoa ja vaivatonta. Ralliautoon voisi pistää vaikka koko alustan kokoisen levyn. Materiaalia voi löytää kaupoista ostoksien lastauspaikalta, siis puisia hedelmälaatikoita. Niistä saatu 20x40cm levy painaa muutama kymmen grammaa. Ja F1:sten tapaan puinen pohjalevy kuluu pompuissa yms. 8)
EB-4 S2 x 2| EK-4 S2 | Landmax 1 | Micro-T | AX10 | Mini | Shogun | Rustler | Mini Rave 1.5 | Mini Rio |

Poissa coronet

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #22 : 07.05.03 - klo: 17.13 »
Itse suosittelen myös ruuvien korvaamista kuusiokoloruuveilla.
Halvalla saa jostakin paikallisesta ruuvikaupasta ja huolto/mekkaus helpottuu huomattavasti.
Mutta varovainen saa olla, koska niitä tulee helposti kiristettyä liikaa.
Tamiya roks.

Poissa RChullu

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://rc-racing.info
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #23 : 07.05.03 - klo: 20.58 »
itse ostin ruuvi.netistä muutaman uppokantaisen kuusiokoloruuvin ja ne eivät kestäneet mitään, heti pyöreiksi. normaalin kuusiokoloruuvit kyllä kestivät mainiosti.

Poissa MikkoY

  • Jäsen
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #24 : 07.05.03 - klo: 22.44 »
Samalla linjalla kuusiokoloruuvien kanssa.
Tuo ei varmasti ole rahallisesti kenellekkään ongelma, kunhan katsoo mistä ruuvit ostaa.
Ainakin Lahden seudulta löytyy 3 hyvää ruuvikauppaa, mistä ainakin tähän asti on löytynyt kaikki ruuvit.
Tottahan kannattaa sitten katsoa minkälaisella työkalulla ruuveja vääntää.
Perinteisiä "T" mallisia kuusiokolo avaimia löytyy joka työkaluliikkeestä, mutta kannattaa katsoa mitä ostaa.
Hudyn työkalut ovat huippuluokkaa. (ei mainos)
Tuosta putsauksesta, pensseli, hammasharja, liuotin.
noillakin eväillä saa jo puhdasta aikaan.
Kompuraa käyttäessä pitää ottaa huomioon ilmanputsari. Ei koskaan puhallusta siihen. Kone pois ennen puhallusta, tai sitten erityistä varovaisuutta!!

Mikko

Mika R

  • Vieras
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #25 : 08.05.03 - klo: 08.17 »
eilen putsasin koko auton ja erittäin puhdas tuli vaikka oli todella likainen (hiekan pölyn ja polttoaineen sekoitusta sisäänajon jäljiltä) hammasharjalla, parilla pensselillä ja rätillä. riitti kuin irrotin motin, tankin ja laatikon. ei nesteitä. kuin uusi.

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #26 : 08.05.03 - klo: 13.47 »
Nurmikolla ajetteassa ei ole noita sotkeutumis ongelmia.
Vielä kun liimaa ilmastointiteipillä jonkun levyn, joka peittää vauhtipyörän ja päärattaan aukot niin auton puhdistamiseen ei tarvitse käyttää aikaa.
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #27 : 25.05.03 - klo: 14.49 »
Nyt löytyivät kuvat Civicistä ja Focuksesta:





Galleeriassa löytyy myös tooodella paljon muita vähintään hienoja autoja...käykää ihailemassa!
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

Poissa rc-boy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Auton puhtaanapitäminen + huolto
« Vastaus #28 : 25.05.03 - klo: 14.56 »
Erittäin hienoja, mutta mikä se osoite on?

Poissa opa

  • Veteraani
    • Profiili
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z