Kirjoittaja Aihe: Juggernaut ropleema taas  (Luettu 3010 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« : 03.05.04 - klo: 23.55 »
Eli kun vaihdoin kahden tamiya mootorin tilalle yhden GM racing Dr. speed 14x3 merkkisen moottorin niin ensaa autoa kulkemaan eteenpäin. Moottori johtojen ollessa oikein niin moottori pyörii vastapäivään, voiko pääty olla uudessa moottorissä väärin päin, pitäiskö se kääntään. Vai pitäiskö laittaan johdot toisin päin, korostan että johdot ovat varmasti oikein ohjeen mukaan. Niin ja ennakon säätö ei asiaan vaikuttanut. Kiitos

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #1 : 04.05.04 - klo: 00.07 »
Käännäpä pääty 180 astetta!

Tämä todellakin vain, jos johdot ovat oikein!

Moottorin päädystä pitäisi löytyä pieni plusmerkki joka ilmaisee plusjohdon puolen. Yleensä siitä akselin vierestä, päätykappaleessa!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #2 : 04.05.04 - klo: 00.10 »
Moottorissä on kaksi plus napaa ja kaksi miinus napaa, vaihtuuko pyörimis suunta jos vaihdan plussan toiseen plussaan ja miinuksen miinukseen. :?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #3 : 04.05.04 - klo: 00.11 »
Ei vaihdu, vaan pitää kääntää päätykappale!

Siis pyöräyttää 180 astetta!

Nyt heräsi mielenkiinto siihen, kuinka ne kaksi moottoria oli kytketty!?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #4 : 04.05.04 - klo: 00.14 »
Kokeilin jonki aikaa sitten sitä päädyn kääntämistä, niin se toimi vähän aikaa sitten pysähty koko auto ei siis jaksanut liikkkua, mutta kun odotti minuutin niin taas mentiin akku on täysi.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #5 : 04.05.04 - klo: 00.15 »
Tarkista että hiilet liikkuvat kunnolla!

Ennenkaikkea, että ne ovat kunnolla kollektoria vasten!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #6 : 04.05.04 - klo: 00.21 »
Hiilet tarkistettu. Voiko pääty olla uudessa moottorissa väärin? Onko tuosta päädyn kaantämisestä jotain haittaan?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #7 : 04.05.04 - klo: 00.27 »
Lainaus käyttäjältä: "aatu"
Hiilet tarkistettu. Uskoisin että alkuperäiset moottorit oli kytketty niin että toisessa oli johdot väärinpäin, ei ole muita vaihtoehtoja vain onko? Voiko pääty olla uudessa moottorissa väärin?

Ei yleensä ole väärin uudessa moottorissa!

Tarkista pelkän moottorin ja akun kanssa moottorin pyörimissuunta, johtamalla virta akun plussasta moottorin plussaan.
Samoin miinuksesta moottorin miinukseen. Siis suoraan esim. apujohdoilla!

Nyt en tiedä mikä erikoinen kytkentä on kahdenmoottorin jne. systeemissä, joten en tiedä mitä se vaikuttaa asiaan.

Moottorin kuuluu pyöriä aina myötäpäivään.
Jos autossasi oli systeemi, jossa toinen moottori pyöri vastapäivään, kenties vetotavan tai muun sellaisen takia, et voi laittaa yhtä moottoria kuin sen oikeinpäin pyörineen tilalle!

Tai voit kaiketi laittaa, kunhan ennakkokin on vasten pyörimissuuntaa!

Tarkista kuitenkin ymt. tavalla moottorin pyörimissuunta ensin!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #8 : 04.05.04 - klo: 00.34 »
Ettei vaan alkuperäiset moottorit ole pyörineet valmiiksi "väärinpäin"?
Onkos sulla elektroninen "nopari", voihan olla että sen lämpösuoja "paukahtaa" päälle ja virrat katkeaa siksi.
Tuo moottorisi vie varmaankin virtaa enemmän kuin kaksi vakio "Mabuchia".
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #9 : 04.05.04 - klo: 07.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Ettei vaan alkuperäiset moottorit ole pyörineet valmiiksi "väärinpäin"?
Onkos sulla elektroninen "nopari", voihan olla että sen lämpösuoja "paukahtaa" päälle ja virrat katkeaa siksi.
Tuo moottorisi vie varmaankin virtaa enemmän kuin kaksi vakio "Mabuchia".


On aivan uusi nopari nosram dominator evolution kestää 5 lankasen, unohtakaa tuo vanhojen moottorien pyörimissuunta juttu ne pyörikin samaan suuntaan.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #10 : 04.05.04 - klo: 10.02 »
Oletko kokeillut sitä moottoria niillä apupiuhoilla suoraan siitä täydestä akusta, ja pyöriikö silloin oikeinpäin?

Jos toimii hyvin, tulee mieleen seuraavaksi noparin säädöt.
Tosin tuo minuutin odottelu välillä, on taas niitä sähkölaitteiden mysteerejä.

Tarkista nyt kuitenkin se moottori ja akku ensin niillä apupiuhoilla!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #11 : 04.05.04 - klo: 11.44 »
Nyt löyty vika, moottorin päädyssä olevan lukitus ruuvin alla on sellainen prikka johon on juotettu kaksi sellaista sinistä osaa ne ovat siis moottorin sisäpuolella, toisessa moottorissa ei ollut ollenkaan niitä vain pelkkä prikka siinä ennakon säädön lukitus ruuvissa. Mitkä ne kaksi osaa on sellaiset siniset pöyreät napit jotain 6mm halkaisialtaa ja siaitsevat moottorin päädyn sisäpuolella napojen välissä?

Onko väli kun kahden samanlaisen moottorin päädyt en eri väriset toisessa kulta ja toisessa hopea?  KIITOS

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #12 : 04.05.04 - klo: 11.58 »
http://www.misbehavin-rc.com/pit-lane/motor-timing/g-motor-timing.asp
Heuli kaivoi esiin eräässä toisessa yhteydessä tuon linkin.
Ovatko samannäköisiä kuin nuo ulkopuolella olevat vihreät?
Ne ovat häiriönpoistajia!

Uteliaana kysyn, mikä se vika oli moottorissa?
Kyllä moottorin pitäisi toimia ilman niitäkin, mutta on suotavaa että ne asennetaan aina moottoriin.

Silloin kun ne ovat moottorin sisäpuolella, ne ovat yleensä aina asennettu jo tehtaalla!

Mitä tarkoitit toisella moottorilla, oletin Sinun laittaneen yhden GM:n moottorin kahden tilalle?

Sikäli on aina hienoa, ja suotavaa, että ongelman selvittyä siitä kerrottaisiin topicissa.
Siitä on hyötyä meille kaikille, kun vastaavantyyppinen vika tulee "vastaan"!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #13 : 04.05.04 - klo: 16.01 »
Mulla on toinen samallainen viri kone ja se pöyrii eri suuntaa eli myötäpäivään, soitin sinne liiikkeeseen mistä ostin koneet ja käskivät lähettää toisen koneen huoltoon. Koneita oli kaksi varmuuden vuoksi jos ei yhdella kulje tarpeeksi lujaa.

Mistä sais nopeasti pinion rattaita pitäis olla alle 15 piikkisiä? Kuinka paljon vaikuttaa jos laittaan 15 tilalle esim 12 onko niissä suuri ero? KIITOS

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #14 : 04.05.04 - klo: 16.06 »
Lainaus käyttäjältä: "aatu"
Mulla on toinen samallainen viri kone ja se pöyrii eri suuntaa eli myötäpäivään, soitin sinne liiikkeeseen mistä ostin koneet ja käskivät lähettää toisen koneen huoltoon. Koneita oli kaksi varmuuden vuoksi jos ei yhdella kulje tarpeeksi lujaa.

Mistä sais nopeasti pinion rattaita pitäis olla alle 15 piikkisiä? Kuinka paljon vaikuttaa jos laittaan 15 tilalle esim 12 onko niissä suuri ero? KIITOS

pinjoneita saa lähes jokaisesta rc kaupasta
15 pinjonilla on parempi huippunopeus
12 pinjonilla auto kiihtyy nopeammin

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #15 : 04.05.04 - klo: 16.53 »
Pitääkö 14x3 moottorille olla jo irtokennoista kasattu akku kun meinaa mennä aika kuumaksi(ei voi pitää paljain käsin kiinni) tuo team orion v-maxx super duty 2400mah  :shock:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #16 : 04.05.04 - klo: 22.22 »
Oma käsitykseni on, että ns. pötköakut on tarkoitettu lähinnä niille, jotka haluavat vain ajaa, ei rakennella.
Siis lähinnä ns. "leikkiautot", vähän kärjistäen!

Koska ne on "kääritty" pahvin/muovin sisään, ei ne myöskään pääse jäähtymään yhtä hyvin kuin ns. itsekoottu akku.

Eli olet varmaankin akkujen vaihdon edessä!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #17 : 06.05.04 - klo: 21.00 »
Nyt sitten se toinen moottori pätkii pienillä kierroksilla. mutta ei kun kierrokset pääsevät nousemaan tarpeeksi nii johan lähtee. Ainakun lähtee paikalta niin auto ensin yskii ja sitten ampaisee. Voiko johtua häiriönppoistajien puutteesta?

Yhden täys kiihdytyksen  pystyy ajamaan(eikä aina sitäkään), sitten liikkeelle lähtö menne tökkimiseksi. Vaikuttaako akun lämpitila sen virran/jännitteen antavuuteen? Jotenkin vika liittyy kasvaneisiin virtamääriin, voisko nopari aiheuttaa tökkimistä.

Yhteenveto: ensin tökkii sitten kiihtyy

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #18 : 06.05.04 - klo: 22.17 »
Mistä ihmeestä tämä voi johtua? :x

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #19 : 07.05.04 - klo: 11.09 »
Laitan ensi viikolla videoita siitä tökkimisestä jos en saa sitä korjattua.  Miksi vakiomoottoreilla toimi? Voisko voimansiirto tökkiä jossain kohtaa?

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #20 : 07.05.04 - klo: 12.44 »
Mulla on vähän samanlaista vikaa Purple Tiger -moottorissa. Ihan vieressä toimii hiukan paremmin, mutta hiukan kauempana kun pysähtyy, niin ei lähde liikkeelle ennenkuin hiukan potkaisee autoa eteenpäin.  En ole vielä ehtinyt tutkia asiaa enempää, mutta ensimmäiseksi epäilen noita häiriönpoistokonkkia, jotka näyttävät pahasti kärsineiltä. Moottori otti viimeksi hiukan pahasti lämpöä (liian iso pinioini ehkä) niin, että moottorin piuhojen tinaukset sulivat (jotka olen jo korjannut). Samalla noiden konkkien liitokset ovat menneet varmaan piloille.

Koitan tutkia / selvittää vikani jossain vaiheessa niin pistän sitten tietoa, mikä auttoi. Taitaa mennä äitienpäivän yli, kun en taida viitsiä hermostuttaa vaimoa ko päivänä. Olen tähän mennessä eliminoinut mahdollisuudet radiovikoihin kokeilemalla toista vastaria, kiteitä ja lähetintä, jotka toimivat OK, toisessa autossa. Nopari on ainoa jota en ole vielä epäillyt, mutta en haluisikaan epäillä LRP:n 7.1, muuten tulee kallis remppa.

Onko jollain tietoa,mitä noi konkat on? Siis tekniset tiedot niin voin hakea läheisestä elektroniikkakaupasta hakemasta.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #21 : 07.05.04 - klo: 12.44 »
Tuata, hieman on vaikea neuvoa noilla tiedoilla.

Mutta lähdetään nyt vaikka siitä, että oletko kokeillut tätä moottoria niillä apupiuhoilla akusta suoraan?

Muutenhan se on kai mennyt parempaan suuntaan, jos enää ei tarvitse odottaa sitä minuuttia, vaan hetki lähdettäessä!

Ymmärsinkö oikein, että tämä on se moottori, joka piti lähettää sinne huoltoon!?

Onko ne akut, joista kerroit jo muutenkin "oireita", varmasti kunnossa jne.

Olisi hyvä, jos raportoisit niistä oikeasti tehdyistä toimenpiteistä, ja pitäisit kysymyksen voimassa, etkä muuttaisi sitä tunnin välein.

Me täällä ympäri Suomea yritämme kuumeisesti löytää sitä syytä.

Nyt en osaa sanoa, miten nopeudensäädin reagoi kahteen moottoriin, eikä vieressä ole ketään, keltä kysyä.

Luepas tuolta alusta lähtien uudestaan kaikki, ja mieti, oletko tehnyt kaiken.....

Edit. Korjattu kirjainvirhe!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #22 : 07.05.04 - klo: 12.48 »
Lainaus käyttäjältä: "topemu"
Onko jollain tietoa,mitä noi konkat on? Siis tekniset tiedot niin voin hakea läheisestä elektroniikkakaupasta hakemasta.


Tuolla on hyvä topic asiasta http://rc10.fi/viewtopic.php?t=5652 eli esim. 4700 uF on sopiva.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #23 : 07.05.04 - klo: 12.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Tuolla on hyvä topic asiasta http://rc10.fi/viewtopic.php?t=5652 eli esim. 4700 uF on sopiva.



Taitaisi olla aika rajun näköinen moottori kolmella 4700 uF kondensaattorilla.  :lol: Häiriönpoistokondensaattorit ovat nykyään arvoltaan esim. 0,1 uF. Yksi juotetaan kannun ja positiivisen navan välille. Toinen juotetaan kannun ja negatiivisen navan välille ja kolmas positiivisen ja negatiivisen navan välille.

Epäilen, että kyseinen ongelma johtuu hiilistä. Eli hiilet ovat liian lyhyet ylttääkseen kollektoriin, hiilikanavat ovat likaiset, hiilet ovat muuten pilalla tai kollektori on pahasti palanut.

Poissa topemu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #24 : 07.05.04 - klo: 13.54 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Häiriönpoistokondensaattorit ovat nykyään arvoltaan esim. 0,1 uF. Yksi juotetaan kannun ja positiivisen navan välille. Toinen juotetaan kannun ja negatiivisen navan välille ja kolmas positiivisen ja negatiivisen navan välille.

Epäilen, että kyseinen ongelma johtuu hiilistä. Eli hiilet ovat liian lyhyet ylttääkseen kollektoriin, hiilikanavat ovat likaiset, hiilet ovat muuten pilalla tai kollektori on pahasti palanut.


Täytyy hakea uudet konkat ja sitten tehdä kunnon kartoitus tuohon moottoriin. Voi olla, että tuo lämpeäminen johtui vanhoista / likaisista hiilistä. Täytyykin ottaa moottori auki ja katsoa mikä sen kunto on. Olisi varmaan aika tehdä sorvaus, jos jotain on vielä pelastettavissa. Eipä tullut ensimmäiseksi hiilet mieleen.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

Poissa aatu

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #25 : 07.05.04 - klo: 18.09 »
No nyt olen paikallistanut vian voimansiirtoon, sain moottorit toimimaan tökkimättä, mutta auto tökkii siltä eli joku hammasratas taukkuilee.

TeeTeekoolle vielä, muutin viestejäni koska sain itse vastauksen kysymykseeni, ei ole järkeä kysyä jos tietää vastauksen.  :|

Juggernaut nyt kunnossa siinä ei ollut mintään vikaa, vastari otti häiriötä uusista moottoreista, siirsin vastaria ja laitoin pidemmän antenniputken niin rupes pelaan. Kiitos kaikille vastanneille.  8)

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Juggernaut ropleema taas
« Vastaus #26 : 07.05.04 - klo: 22.22 »
Näin juuri, lopuksi pitää kertoa selvinnyt vika, silloin sen voi hyödyntää myöhemminkin!

Luettuani uudelleen edellisen viestini, siitä saattoi myös saada käsityksen, että olisin jotenkin kettuil....

Tarkoitus oli kyllä pyytää tarkempaa selvitystä.
Mietin usein päivänmittaan syytä vikaan, ja kun olin aikeissa vastata, kysymys olikin muuttunut.  :lol:
No, selityskin tuli siihen!

Jokatapauksessa hyvä kun selvisi!

Yleisemminkin kannattaisi miettiä sähkölaitteiden sijoittelu tarkkaan!


Edit. Lisääpä siihen toiseenkin moottoriin ne häiriönpoistajat allaolevan ohjeen mukaan!

l150040 kirjoitti:
Häiriönpoistokondensaattorit ovat nykyään arvoltaan esim. 0,1 uF. Yksi juotetaan kannun ja positiivisen navan välille. Toinen juotetaan kannun ja negatiivisen navan välille ja kolmas positiivisen ja negatiivisen navan välille.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.