RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: Vihrea - 01.11.02 - klo: 23.37

Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Vihrea - 01.11.02 - klo: 23.37
juu, olen nyt ostamassa autooni uuden servon ohjaukseen (sähköauto)
ja ajattelin että minkä nyt sitten ostaisi...
olisko tuo Hitecin 525 servo hyvä ?? ku tällä hetkellä on vakioservo sillä ei hyvin mene :roll:

suositelkaa servoja! budjetti olis sellane 0-90euroa.

(kiitos)

Joo ja nyt vielä lisäks, et onko kokemuksia Futaban megatech junior radiosta ??? onko hyvä ? mielipiteitä kiitos.  :?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: pete|| - 01.11.02 - klo: 23.44
Joo sillä vakioservolla ei tee yhtikäs mitään !!! Mä ostin siihen varmaan 4 kertaa uudet rattaat kun ne aina hajos ja sitten ostin ton saman servon minkä sä tossa jo mainitsit.

Sehän on rautahampainen ja olen siihen tyytyväinen. Se ei maksa maltaita ja ei myöskään ole mennyt rikki (kestää hyvin!) lisäksi se on suht nopea ! (tarpeeksi ainakin !)

Osta poies, se on hyvä servo eikä maksa liikaa ! :D
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Vihrea - 01.11.02 - klo: 23.48
kiitoksia pete! lisää kommentteja vaa...

(pete siis onko siinä 525mallissa rautaset rattaat?)
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: pete|| - 01.11.02 - klo: 23.50
On siinä rautahampaiset rattaat juu, siellä on kyllä yksi muovinenkin ratas niinkuin sulakkeena.
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Vihrea - 01.11.02 - klo: 23.51
ok. tuli selväksi 8)
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: PJEP - 01.11.02 - klo: 23.56
Toimiva ja kestävä servo!
Jouduimme hankkimaan kyseisen servon, koska digifettiservot eivät suostuneet toimimaan automme nopeudensäätimen kanssa.
Teamimme kuljettaja on ollut täysin tyytyväinen kyseiseen servoon ja se on aivan riittävän nopea.
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Vihrea - 02.11.02 - klo: 00.30
jaa, ei oo yhtää negatiivistä kommenttia tullu vielä  :lol:
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: RChullu - 02.11.02 - klo: 13.45
Mulla on se 625mg minkä vihree näitkin. siin on kans metallirattaat (niinkun nimestä selviää) ja hinta oli 83e. Vääntää melkein 7kg ja nopeutta en muista on se tarpeeks nopee. ei ainakaan mitään tekemistä vakioservon kanssa
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: TeemuR - 02.11.02 - klo: 14.14
osta pois vaan munkin tc3:n ohjauksessa on kyseinen servo, eikä mitään valittamista
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: korimaali - 07.11.02 - klo: 08.47
muula on kans va kio servo ja on ollut ratas ongelmia. :oops:
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: RChullu - 07.11.02 - klo: 14.36
Lainaus käyttäjältä: "viksma-a"
mä ostin just tohon vakkari servoon uudet tällä kertaa metalliset rattaat ja hyvin ketsää!!!!!!!!!!!!!


onko mitään järkee parannella vakioservoa kun siinä on muutenkin vääntö ja nopeus täysin olemattomia
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: RChullu - 07.11.02 - klo: 14.53
ja rc-pistekö on maailman ainoa rc kauppa
mun mielestä sillä vakioservon nopeudella ei tee yhtään mitään eli sillä servolla saa heittää vesilintua :roll:
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Otsomaani - 26.12.02 - klo: 18.04
Jos kyseessä on Futaba junior sport aka 2PC niin se on aika perus radio pihasuditteluun, siin on vaan trimmit ja servojen suunnanvaihdot (servo reverse). Kyl se toimii hyvin mut kantomatka on aika lyhyt.
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: mesi - 31.12.02 - klo: 11.03
mitä miletä ootte FB-S14 Futaba servosta?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Juho.nordgren - 31.12.02 - klo: 16.35
Olisin itsekkin tässä ostamassa uutta servoa.. Kumpi on parempi Hitecin 525, Keilin ps2001 tai Keilin PS4001?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Nappe - 31.12.02 - klo: 17.06
Äkkiseltään haettuna netistä sain muutaman avaintiedon noista servoista:
HS-525: 55oz/in/0,12s/60° @6V
Keil ps2001: 3,0Kg/0,09s/45° Saksassa 25€
Keil ps4001: 6,4Kg/0,07s/45° Saksassa 51€

Noi tiedot hyppäs ekana esiin, joten en tiedä sen enempää.
Huomaa että Keil-servoille ilmoitetaan nopeus /45°, muille yleensä /60°

Yleensä sanotaan että touring autossa riittää servo jonka nopeus on 0,1s/60° tämä toisaalta on jokaisen henkilökohtainen valinta...
Kannattaa hankkia servo jossa on metallirattaat.

Itselläni on Futaban 9402-servot, 8Kg/0,1s/60°@6V joka tuntuias riittävän minulle. Toki tekis mieli hankkia nopeammat, mutta en osaa perustella miksi :)
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Juho.nordgren - 31.12.02 - klo: 17.34
Onko kellään kokemuksia keilin Ps-4001?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: RChullu - 31.12.02 - klo: 19.33
Lainaus käyttäjältä: "Juho.nordgren"
Onko kellään kokemuksia keilin Ps-4001?


mul on se mut ei vielä kokemusta :|
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: Turhala - 01.01.03 - klo: 12.29
Lainaus
Joo ja nyt vielä lisäks, et onko kokemuksia Futaban megatech junior radiosta ??? onko hyvä ? mielipiteitä kiitos.


Kelpo radio. Tärkein säätö eli EPA (end point adjustment) löytyy molempiin suuntiin erikseen. Tällä voi siis säätää, että kääntösäde on molempiin suuntiin kääntäessä sama, ja tietysti sillä voi kääntösädettäkin säätää.
Luonnollisesti siinä on trimmit ja "servo reverse", lisäksi löytyy rulla jolla voi säätää kääntösädettä molempiin suuntiin, ilman että tarvii tuota EPA-asetusta ronkkia.

Polttiskäytöstä en tiedä, kuinka siihen soveltuu, mutta sähköautoissa riittävän hyvä. Pahin puute on, että siinä ei ole muistipaikkoja, joten pitää eri autoille säätää aina erikseen.

Niin ja kantomatkaa en ole saanut mitattua, kun auto ei ollut käytännössä ajettavissa kun sitä ei enää nähnyt, kun ajoi kauas horisonttiin...
Vähintään monta sataa metriä, eli riittävä.
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: daft - 10.01.03 - klo: 12.16
mä ostin juuri ton keiln ps-5001
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 11.01.03 - klo: 18.44
Oma servoni ei keskitä kunnolla. Missä voisi olla vika? Eli siis jos käännän ohjaimesta vasemmalle ja takaisin suoraan niin pyörät osoittavat vielä vähän vasemmalle sen jälkeen kun käännän ihan vähäsen oikealle niin servo menee keskelle. Tuon pienen kääntämisen ei tarvitse olla oikean mittainen sillä servo löytää tiensä keskelle omin avuin kääntämisen jälkeen. Tämä siis sama käännettäessä aluksi kumpaan suuntaan tahansa.

Ongelmat alkoivat siitä kun servo pyörä ei pysynyt millään paikallaan joten päätin laittaa ruuvilukitteella sen kiinni. Kun putsasin kierteet tärpätillä sitä meni varmaan servon sisälle jolloin rasvat saattoivat lähteä. Servo on merkkiä Hitec HS-5645MG ja voimaa löytyy 9.6 kg/cm.
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 13.01.03 - klo: 21.34
Nyt tuli sitten avattua servo. Rattaat näyttivät aihan hyviltä ja mahdollisia välyksiä tai muita takertumisen kohtia ei tuntunut. Ei tosin ollut mitään vertailu kohtaa noiden kuluneisuuten. Servon elektronikka oli tosin öljyn peitossa :( Öljyt oli varmaan tulleet rattaista jotenkin sinne. Voiko tämä aiheuttaa ongelman? Käykö tuon elektroniikan puhdistamiseen esim. Lrp:een Extra Cleaneri vai onko siihen jotain erikois aineita? Isäni ehdotti että laittais servon likoamaan tinneriin tai johonkin muuhun liuottimeen. Tuhoaako tämä komponentit?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: pete|| - 13.01.03 - klo: 21.52
Mitähän piirilevy tykkää tinneristä, voi olla että syöpyy. Samoin voi käydä muoviosille.
Ainakin värit lähtee  :mrgreen:
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: VesaK - 14.01.03 - klo: 17.34
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Oma servoni ei keskitä kunnolla. Missä voisi olla vika? Eli siis jos käännän ohjaimesta vasemmalle ja takaisin suoraan niin pyörät osoittavat vielä vähän vasemmalle sen jälkeen kun käännän ihan vähäsen oikealle niin servo menee keskelle.

Vastaavassa tilanteessa olin itse jo aikeissa lähteä servokauppaan, mutta juniorin vihje osoittautui paremmaksi tavaksi hoitaa ongelma: varmistu, että kaikki ohjauksen liikkuvat osat liikkuvat herkästi ja vapaasti. Ei tarvitse olla paljoa ahdistusta jossakin nivelessä, kun keskitys ei enää pelaa. Tosin, servosi kuulostaa kyllä varsin vahvalta...
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 14.01.03 - klo: 19.48
Vika taitaa tosiaankin olla jäykissä nivelissä. Kuinka herkkä se ohjaus normaalisti touring autossa on? Kun etu pyörät ovat ilmassa, servo irti, vain toinen rengas kiinni ja pyörät keskiasennossa. Tässä tilanteessa kun neppaan vannetta niin kovaa että sormeen sattuu pyörät eivät liiku mihinkään. Tämä on varmaan aivan liian jäykkä?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: solar4 - 15.01.03 - klo: 00.38
Ohimennen, kaikkia kirjoituksia lukematta, sanon vaan että tuo Hitecin 525 on ihan hyvä, mulla sellanen on kakkosservona ja mattiksella olen pari vuotta tuon kanssa ajellut ilman servosaveria. Sitkeä epeli.

Tai noh, enemmän mä tota servoa oon käyttäny kun "sitä parempaa", jonka joskustaannoin krossariin ruuvasin kiinni ja siinä vieläkin on.

Niin ja parempana servona on Futaban 9450, digitaalinen muistaakseni, vääntää pirusti ja on suhteellisen nopea. Näppituntumalla varsin painava servo.
Otsikko: ohjaus..
Kirjoitti: Tuure - 15.01.03 - klo: 13.37
Ohjauksen pitäis liikkua niin että kun käännät rengasta (ota servo irti ekaks) niin se ei laita vastaan ollenkaan.Keilin servoista on huonoja kokemuksia:auto ei mene suoraan vaikka uhkaat aseella..Kannattaa ostaa kunnon servo (Futaba,Ko,Sanwa jne.) niin säästyy rahaa pitemmällä tähtäimellä..Keilissä on kyllä vääntö ja nopeus ihan ok. mutta auto ei mee suoraan.Vika on servossa,ei autossa  8)
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 24.01.03 - klo: 08.59
Nyt sain jäykkyyden pois ohjauksesta mutta ei vieläkään mene suoraan. Auto kääntyy joko suoraan vasempaan tai ensiksi hitusen oikealle ja sitten vasempaan. Kun sitten rattia kääntää oikealle ja päästää suoraan niin auto kääntyykin oikealle ja kääntämisen tein pyörät ilmassa.  Kokeilut on tosin tehty hitaalla vauhdilla kotona.

Kun servo on kiinni autossa niin servo sarvi tulee noin millin eri paikkaan jos kääntää vastakkaiseen suuntaan kuin aiemmin. Kun servon irrottaa autosta ja kiinnittää siihen jatkovarren jotta mittaus tulokset olisivat tarkempia niin servo keskittää itsensä oikein viimeistään puolen sekunnin viiveen jälkeen käännit sitten meten tahansa. Mistä voisi vika löytyä? Voiko syynä olla erilaiset auraus kulmat oikealla ja vasemmalla?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: l150040 - 24.01.03 - klo: 09.20
Jos ohjauksessa on välystä reilusti, auto jää kääntymään siihen suuntaa, johon on viimeksi käännytty. Välyksen tuntee, kun laitteet on päällä ja kääntelee eturenkaita vain sen verran, ettei servo pistä hanttiin.

Sama koskee myös servoa. Jos servon varresta kääntämällä tuntuu välystä keskittäminen ei onnistu kunnolla. Olen kylläkin törmännyt myös servon varteen, joka oli kulunut hieman, jolloin se pyöri hieman servon akselissa.

Tuo puolen sekunnin viive keskittämisessä kuitenkin kuulostaa oudolta, joten olisikohan sittenkin servo viallinen. Kun ohjauksen päästää irti, niin jääkö servo surisemaan? Jos jää, niin jossakin on luultavasti edelleen jäykkyyttä (voi olla myös itse servossa).
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 24.01.03 - klo: 17.48
Jos servon sarvesta kääntää niin se liikkuu noin millin edes takaisin ilman että servo hangoittelee vastaan.

Kun se servo on sitten kiinni autossa ja kääntää pyöristä niin pyörät kääntyvät niin paljon että ongelma johtuu siitä. Tietenkin servossa virrat päällä. Kun kokeilin pyörien kääntämistä niin että pidän itse kiinni siitä pallokupista joka kiinnitetään servon sarveen niin pyörien kääntyminen on liian vähäistä aiheuttaakseen ongelman.

Servo ei jää keskikohdassa kohdassa sirisemään. Servossa on siis jonkinlainen "levähdys paikka" johon se miettimään tuoksi puoleksi sekunniksi.

Tuo Futaba 9450 on varmaan sopiva servo vanhan tilalle vai kelpaisiko 9602? Vai onko tuo 9602 erikokoinen kun ainakin Futaban sivuilla se oli eri osastossa (mid size servos)?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 25.01.03 - klo: 17.43
No nyt tuli sitten ostettua uusi servo. Edelleenkään ei mene suoraan. Se suora kohta tuntuu olevan kahden trimmauksen välissä. Kuitenkin jos säätää autosta ohjaus linkkiä joka tulee servoon niin mitään vaikutusta trimmin toimintaan ei ole eli siis edelleen suora kohta on kahden trimmin välissä.

Kun säädin auraus kulmaa niin auto meni vähän aikaa n. 1cm vinoon 3m matkalla. Kun ajoin kolmannen suoran (3m) niin auto meni taas 10-15cm vinoon. Sama juttu kun säädin trimmiä.

Servo ei edelleenkään jää surisemaan. Servossa ei ole enää välystä. Pyörät kuitenkin liikkuvat liian paljon silloin kun virrat ovat päällä ilman että servo hangoittelee vastaan.

Vika on ilmeisesti itse autossa vai miten on? Pitäisikö minun esim. vaihtaa pallo kupit vai mitä pitäisi tehdä?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 25.01.03 - klo: 18.53
Vielä lisää havaintoja eli auto saattaa trimmin liikuttamisen jälkeen mennä myös ensimmäisellä kerralla ensiksi vähän oikealle ja sen jälkeen paljon vasemmalle. Auton käyttäytyminen on muutenkin hyvin arvaamatonta eli suuntaa mihin menee ei voi aina päätellä edellisestä kerrasta.
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: APK - 25.01.03 - klo: 18.59
Matti: Mikä radio sinulla on? Itselläni oli hiukan vastaava ongelma aloitusaikoina, radiona oli Hitec Lynx AM. Elikkä kun ratista käänsi vasemmalle, auto kääntyi ok vasemmalle, mutta kun ratin päästi vapaaksi, niin auto ei millään kulkenut suoraan vaan jatkoi yhä hiukan kääntämistä vasemmalle. Sama homma oikealle. Servo vaihdettiin ja tutkittiin ja hutkittiin, lopulta selvisi että radion ratti oli saanut iskun, ja se oli painunut sisään aiheuttaen sen että fyysisesti ratti ei palauttanut kunnolla. Jos pystyt kokeilamaan toisella radiolla servo(j)asi niin kokeile jos se auttaa.

Vian korjasi lopulta Similän Erkki.
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 25.01.03 - klo: 19.30
Radioni on Hitec Lynx Sport eli tuosta vielä hiukan yksinkertaisempi. En kyllä muista että se olisi pudonnut mutta täytyy katsoa jos huomenna saisi Hiekkaharjussa kokeilla jonkun radiota. Kaikki apu on nyt tarpeellista.

edit: Unohdin ihan täysin että minullahan on vanhat tikut tallella vielä. No kokeilin sitten niitäkin. Tulos oli sama eli yhden kerran meni täysin oikeaan suuntaan ja muutoin kääntyi joko vasemmalle tai oikealle. Eikö tämä tarkoita sitä että vika ei ole ohjaimessa?
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: nici - 26.01.03 - klo: 01.29
ellei ole sama vika molemmissa ohjaimissa, mikä on kohtalaisen epätodennäköistä,  niin vika ei ole ohjaimessa  :P eli vika on jossain toisaalla..
Otsikko: servoista... ja Radioista. [edit]
Kirjoitti: MattiM - 26.01.03 - klo: 20.57
Tänään taisin Hiekkaharjussa saada vastauksen ongelmaan. Johtuen servotolppien huonoista kierteistä servo liikkuu paikaltaan kun pyörät käännetään ääriasentoon. Tämä sopisi sikälikin että siellä huomasin että kun servo on pitkään ääri asennossaan niin auto kääntyy vastakkaiseen suuntaan ohjaimen ollessa keski asennossa. En vielä tosin ole päässyt kokeilemaan johtuen uusien servotolppien puuttumisesta eli eikun huomenna tilailemaan. Tämä tosin nyt tarkoittaa sitä että Turengin Alue-8 kisat jäävät väliin ja ajamiseen tulee muutenkin taukoa jos vien laturin korjattavaksi.