Kirjoittaja Aihe: Kilpailijoiden eriinjako  (Luettu 3057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« : 01.03.05 - klo: 16.58 »
Eräjaoista on ilmeisesti syntynyt kulisseissa keskustelua. Alla hieman selvennystä.

FinTrack Tour -ohjeisto
"Kohta 11. Kilpailijoiden eriinjako
- Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin sarjatilanteen mukaan vähennettynä huonoimmalla
tuloksella. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä
yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin."


Eli sarjasta on ajettu tähän mennessä kaksi osakilpailua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kilpailijat jaetaan eriin näissä osakilpailuissa saavutetun paremman sijoituksen perusteella. Tasatilanteessa viimeksi ajetun kilpailun sijoitus on ratkaiseva. Alla esimerkki TS-10 -luokan eriinjakolistasta.

TS-10            
Sij   Nimi   [FTT 1,   FTT 2]   Parempi

1   Ahoniemi Simo   [   1   ,   1   ]   1
2   Levänen Juho   [   -   ,   2   ]   2
3   Ahoniemi Sakke   [   2   ,   4   ]   2
4   Torikka Tommi   [   -   ,   3   ]   3
5   Saarinen Teemu   [   3   ,   11   ]   3
6   Termonen Jouko   [   4   ,   5   ]   4
7   Koivula Pekka   [   5   ,   6   ]   5
8   Raikas Tony   [   6   ,   7   ]   6
9   Yli Vesa   [   7   ,   13   ]   7
10   Andersson Christer   [   8   ,   8   ]   8
11   Kauppinen Teppo   [   20   ,   9   ]   9
12   Trzaska Sebastian   [   9   ,   24   ]   9
13   Lehto Kalle    [   15   ,   10   ]   10
14   Helin Pauli   [   10   ,   17   ]   10
15   Salminen Ari   [   11   ,   15   ]   11
16   Siltanen Jarno   [   12   ,   12   ]   12
17   Vuorinen Ismo   [   13   ,   -   ]   13
18   Ilvonen Jaakko   [   -   ,   14   ]   14
19   Luopajärvi Jussi   [   14   ,   -   ]   14
20   Eskelinen Matti   [   17   ,   16   ]   16
21   Fager Carl-Magnus   [   16   ,   21   ]   16
22   Vehniäinen Panu   [   23   ,   18   ]   18
23   Koskivuo Juho   [   18   ,   19   ]   18
24   Quagraine Joseph   [   19   ,   20   ]   19
25   Mielonen Joni   [   21   ,   32   ]   21
26   Mänty Mika   [   29   ,   22   ]   22
27   Tammela Simo   [   22   ,   -   ]   22
28   Rintamäki Tatu   [   25   ,   23   ]   23
29   Viitalähde Arto   [   24   ,   -   ]   24
30   Rytsy Teemu   [   28   ,   25   ]   25
31   Salminen Marko   [   -   ,   26   ]   26
32   Sinisaari Kari   [   26   ,   -   ]   26
33   Laitala Petri   [   30   ,   27   ]   27
34   Mattila Jarno   [   27   ,   -   ]   27
35   Alexandr Naumov   [   -   ,   28   ]   28
36   Egorov Alexey   [   -   ,   29   ]   29
37   Kupari Tero   [   32   ,   30   ]   30
38   Sami Salmela   [   34   ,   31   ]   31
39   Vähäkangas Oskari   [   31   ,   -   ]   31
40   Helmijoki Visa   [   33   ,   -   ]   33

Samalla periaatteella on tehty myös TSP- ja TSS-luokkien eräjaot. Julkaistuissa erälistoissa kilpailijat ovat erien sisällä sarjatilanteen mukaisessa järjestyksessä, koska ensimmäisen alkueräkierroksen lähtö tapahtuu tässä järjestyksessä.

Jos eriinjaoista on jotain kysyttävää, niin kysymykset voi esittää suoraa minulle.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #1 : 01.03.05 - klo: 17.47 »
Jossakin vaiheessa menneisyydessä aiheeseen hieman syvennyttyäni voinen heittää kommentin.

Nyt käytetty eräjakoperiaate on valtavan paljon parempi kuin vuosi sitten käytössä ollut, joka mahdollisti kotiinpäinvetämisen. Mikä tahansa yhdenmukainen, yksiselitteinen periaate on oikeudenmukaisempi kuin omista kilpakumppaneista heitetyt mutu-arvonnat. Jälkimmäinen on mahdollisimman kaukana reilusta ja oikeudenmukaisesta pelistä.

Mutta tämäkin järjestelmä vaikuttaa vielä vähän keskentekoiselta. Kun on ajettu kaksi kilpailua, on oikeampaa huomioida molemmat ajetut kilpailut, eikä vain paremmin päättynyttä. Kyseessä on aineisto, johon perustuen eräjako tehdään, ja kaksi kilpailua kelpaa sellaiseksi paremmin kuin yksi. Neljännessä osakilpailussa aineistoa on tarjolla jo niin, että kolmesta ajetusta heikoin voidaan jättää huomiotta.

Tilanne on analoginen finaalien kanssa. B+ finaaleja ajetaan kaksi kappaletta, ja ne molemmat vaikuttavat lopputulokseen, eikä niin, että vain parempi vaikuttaa.

Ehdotan, että ohjeistusta korjataan seuraavalle kaudelle.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #2 : 01.03.05 - klo: 17.56 »
Järjestelmässä on varmasti vielä kehittämistä. Mutta se on hyvä homma, että tilanne on hyvin yksiselitteinen ja kaikki kilpailijat huomioidaan tasavertaisesti. Itse en tätä ole sääntöihin kirjannut, mutta sen mukaan on tänä vuonna mentävä.

Allaolevasta olen kuitenkin erimieltä.

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Kun on ajettu kaksi kilpailua, on oikeampaa huomioida molemmat ajetut kilpailut, eikä vain paremmin päättynyttä. Kyseessä on aineisto, johon perustuen eräjako tehdään, ja kaksi kilpailua kelpaa sellaiseksi paremmin kuin yksi. Neljännessä osakilpailussa aineistoa on tarjolla jo niin, että kolmesta ajetusta heikoin voidaan jättää huomiotta.

Tilanne on analoginen finaalien kanssa. B+ finaaleja ajetaan kaksi kappaletta, ja ne molemmat vaikuttavat lopputulokseen, eikä niin, että vain parempi vaikuttaa.


Koska talvisarja on muotoa 3/4, on jokaisella kilpailijalla "oikeus" yhteen täysin penkin alle menneeseen kilpailuun. Tämä "oikeus" on voimassa sarjan kaikissa vaiheissa. Analogiaksi ottaisin (jos finaaleista kerran on puhe ;) ) A-finaalin, missä heikoimman finaalin suoritusta ei huomioida missään vaiheessa.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #3 : 01.03.05 - klo: 18.57 »
Jep, kyse on itse asiassa enää mielipiteistä, miten kahden erän "tulosaineisto" huomioidaan. On ihan perusteltua ajatella, kuten kirjoitit, että yhteen pieleen menneeseen kisaan on "oikeus" heti, kun kisoja on takana kaksi tai enemmän.

Finaali-logiikka on se toinen ajattelutapa. A-finaalin kolmesta erästä huomioidaan kaksi, koska aineisto antaa siihen mahdollisuuden. B+ finaalien kahdesta erästä ei ole mahdollisuutta jättää toista huomioimatta.
Tästä on vedettävissä se logiikka, että 3. osakilpailussa sarjatilanne kahden kisan jälkeen on sellaisenaan eräjako, mutta 4. osakilpailussa kolmesta ajetusta yksi jätetään huomioimatta. Aivan kuten finaaleissakin.

Saman tekevää, pääasia, että kukaan ei enää joudu kärsimään perusteitta toisen kustannuksella.

Poissa matti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #4 : 01.03.05 - klo: 18.59 »
Kommenttini liittyi Oulun kisaan.
Masami is back

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #5 : 01.03.05 - klo: 19.13 »
voi poistaa
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #6 : 01.03.05 - klo: 19.22 »
voi poistaa
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa OUA

  • Jäsen
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #7 : 01.03.05 - klo: 21.01 »
Petri Laitala poistettu listalta-> peruminen
Kisoja tukemassa: KL Mechanics Oy, Wash palvelut Ky, Obas, Vaasan & Vaasan, Ylistaron Painopalvelu, Kiimingin Kunta, V-Dezign, Future-RC Finland Oy, Medasec, RC Piste Ky, RC10.FI, Racing Factory

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #8 : 01.03.05 - klo: 21.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
On vaikea olla kaikille mieliksi; kun toiselle kumartaa niin toiselle pyllistää. Vaikuttaa vaan siltä että jotkut haluu nähdä vaan sen pyllistyksen.
 :?

... ja jotkut haluaa nähdä pyllistyksiä, vaikka niitä ei edes ole.

Lukekaa pojat omat tekstinne ircissä ja vetäkää hameet korviinne. Uskomattoman lapsellista väkeä. Suosittelen rc-autojen vaihtamista nukkeihin.

Huomaan, että en ole menettänyt mitään pysyessäni poissa RC-Maailman keskusteluista. Turhaan muuten uskottelette itsellenne ja toisillenne, että Kyosho- ja Nikko-junnujen jutut ovat vieneet tason foorumilta. Kyllä taitaa olla niin, että tason pudottajia olette te itse, jotka näette joka kirjoituksessa mörköjä ja otatte herneen nenuun silloinkin kun siihen ei ole mitään syytä.

Olen joskus idealistisesti kuvitellut, että keskustelufoorumi on sitä varten, että siellä keskustellaan. Ja p****n marjat, täällä ei voi keskustella mistään.
Katsokaa ihan tarkkaan ylläolevia kahta kirjoitusta, Mr Calen ja minun. Mikä niissä ärsyttää niin paljon että piti polttaa hihat?
Voin kertoa, että otin niissä kantaa uuteen erälistojen laatimisen ohjeistukseen. En arvostellut Oulun kisajärjestäjää, hehän toimivat ohjeistuksen mukaan.
Kirjoitin mielipiteeni uudesta ohjeistuksesta, ja ehdotin muutosta tulevalle kaudelle. Oliko se väärin???

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #9 : 01.03.05 - klo: 21.54 »
semmosta
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Japoff

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hyvä VesaK
« Vastaus #10 : 01.03.05 - klo: 23.39 »
Hyvä VesaK !! Asiallista keskustelua kaivataan aina, ei offtopicia...

Jos Herra Vesa ( ei VesaK) ei osaa vastailla järkeviä, voi jättää myös nuo höräilyt pois, minusta...
Skoda RS Powah

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #11 : 02.03.05 - klo: 00.01 »
Tiedoksi: poistin omat kommenttini. Siksi täytesanat vain näkyvissä... En siksi että kaduttaisi, vaan siksi että en jaksa kinata jostain niiiiin lapsellisesta asiasta. Täällä keskustellaan erälistoista ja aikataulusta.  PISTE.

Molemmat on tehty AKK:n kaavan mukaisesti. Jos niistä on jotain huomauttamista tai jotain joka painaa mieltä, voi kertoa vaikka yksityisviestillä, kunhan keskustelu pysyy aiheessa.  Koskee myös ylläolevia kommentteja erikseen erittelemättä.
Ja myös ne joille asia ei oikeasti kuulu, eivät ole tulossa kisoihin, eivät tiedä mistä puhuvat, ei muuten vaan ole mitään juuri näihin erälistoihin liittyvää tapausta tai joilla ei muuten vaan ole mitään sisällöllistä kerrottavaa, voivat miettiä minne kirjoittelevat. :wink:  :lol:

-V-
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #12 : 02.03.05 - klo: 10.34 »
Siirsin kaikki viestit Mr Calen viestistä lähtien tuolta Oulun erälista-topicista tänne joten täällä saatte tapella vapaasti  :roll:

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #13 : 02.03.05 - klo: 10.50 »
Minä itse asiassa (myönnetään, luettu ohjeistus huonosti) luulin että alkueriin jaetaan koko pistetilanteen mukaan eikä miinus yksi.

Tosin, olen Calen kanssa samalla linjalla että on hyvä että tuossa on tuo miinus yksi. Ihan vain senkin takia, että joskus käy niin että yksinkertaisesti ei vain voi lähteä kisoihin ajamaan jonka takia jos kaikki kisat laskettaisiin tipahtaisi ae:n starttipaikka jo senkin takia. Nyt sen sijaan voi sen yhden kisan jättää väliin ilman että ae starttipaikka on mistään muusta kiinni kun siitä miten aikasemmin olet ajanut.



...joka sivumennen mainiten, ei itselläni ole kovin hyvin jolloin tuo yksi poisjäävä kisa voi osoittautua pahaksi ongelmaksi loppupisteissä, mutta eniveis.  :wink:
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #14 : 02.03.05 - klo: 13.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Ja myös ne joille asia ei oikeasti kuulu, eivät ole tulossa kisoihin, eivät tiedä mistä puhuvat, ei muuten vaan ole mitään juuri näihin erälistoihin liittyvää tapausta tai joilla ei muuten vaan ole mitään sisällöllistä kerrottavaa, voivat miettiä minne kirjoittelevat. :wink:  :lol:

-V-

Selvitän vielä omalta osaltani kommenttieni taustaa, koska ne ilmeisesti ymmärrettiin, tai haluttiin ymmärtää väärin.

Totesin edellä useaan kertaan, että nyt toteutettu periaate alkueriin jakamisessa on suuri parannus entiseen. Tämän jälkeen heitin kehiin esityksen tämän uuden periaatteen fiilaamisesta edelleen, ja perustelin mielipiteeni.
Näin ei ilmeisesti olisi saanut tehdä, vaan keskustelu keskustelufoorumissa on nykyisin syntiä?

Miksi ylipäätään laitoin kommenttini, johtui ensinnäkin siitä, että ko. aiheen puolesta puhuminen aiheutti minulle viime vuonna kilpailukiellon. Se ei ehkä ollut kovin iso asia kenellekään muulle, ei edes vääryyteen perustuvan ratkaisun tietoisesti tehneelle lajiryhmälle, mutta se oli iso juttu minulle.

Toiseksi, olin yksi niistä, jotka tekivät lajiryhmälle ”virallisen” aloitteen eräjakoperiaatteen ohjeistamisesta, ja olen siksi asiasta kiinnostunut. Vaikka en olekaan ilmoittautunut Oulun kisaan, olin siinä käsityksessä, että voisin aloitteen tekijänä ottaa kantaa asiaan.

Kolmanneksi, huomasin Oulun eräjaon olevan toisenlainen, miksi sen uuden ohjeistuksen perusteella kuvittelin. Syynä tähän oli samanlainen väärinymmärrys, jonka Uni edellä tunnusti. Ja se taas laittoi ajatuksen liikkeelle, ja ehdottamaan fiilausta tuleville kausille.

En ole siis halunnut loukata enkä hyökätä Vesaa tai OUA:a vastaan, enkä mustamaalata heidän kisojaan. He ovat toimineet täsmälleen kisaohjeistuksen mukaan, kuten pitääkin. Mutta miksi ihmeessä pitää ottaa nokkiinsa täysin tyhjästä? Eikö lajin asioista tosiaankaan voi keskustella ilman, että se katsotaan tappeluksi?

Jos olen tahtomattani pahoittanut herkkiä mieliä, pyydän sitä kovasti anteeksi.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Kilpailijoiden eriinjako
« Vastaus #15 : 02.03.05 - klo: 13.35 »
Yleinen keskustelu ja ilmapiiri perjantain treenien puuttumisen vuoksi/siihen liittyvät vihjailut vaikka selkeästi syy on kerrottu oli syynä avautumiseeni. En ole loukkaantunut, eikä muidenkaan tarvitse olla. Asia nyt vain on niin että kommenteistakin saattoi helposti ymmärtää jonkin yhteyden pe treenien puuttumisen, muutaman tunnin puhelinkeskustelujen ja yleisesti kuullun vi**uilun sekä ainaisen Oulun kisojen protestoinnin välillä.

 Aiheeseen liittyvä keskustelun avaus yleisesti oli vain piste i:n päällä. Ehkä vain ymmärsin väärin tai olen hieman vajaa. Ehkä juuri siksi harrastankin pienoisautoilua, tunnen olevani kaltaisteni seurassa... :wink: Olen puhunut.
 :lol:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC