Matkustaja hyvä...
Kun täällä on puhuttu kausimaksusta niin kyse on kesästä.
Eli 50e koko kesä.
Tähän ei tarvita Westendiä, eikä audia että pystyy tuon summan edes jotenkin haalimaan kasaan vaikka kerran vuodessa.
(olen itsekin täysin persaukinen)
Kertamaksu 10e, eli jos tietää käyvänsä ajamassa edes sen 5 kertaa kesän aikana niin kannattaa tietysti maksaa koko kausi.
Onneksi vielä ei olla siinä tilanteessa että kovinkaan moni ei tosiaan pystyisi säästämään tuota summaa. Mikä ei kerro mitään huomisesta. Ja oli summa vaikka kuinka pieni, sanotaan sopivaksi hinnaksi vaikka 10 senttiä kesältä, niin kyse on periaatteellinen ja siis laajemmin ihmisiin vaikuttava. Lyhyesti: millä oikeudella?
Mikäli ratamaksuja ei olisi niin ei olisi koko rataakaan, koska sen ylläpitämiseen ei yksinkertaisesti olisi rahaa.
Kyseinen rata kun ei ilmaiseksi siihen ole ilmestynyt... ei kanttarit, eikä yhtään mikään.
Ja jotta kyseisellä paikalla ei kasvaisi metsä muutaman vuoden sisään niin sitä on pakko kunnostaa.
Kunnostustarpeet ja kaikki muu tietysti maksaa, eikä kyseistä rahaa tule mistään verorahoista tai muustakaan.
Kyseiset rahat saadaan vain rataa kuluttuvilta.
Aika yksinkertaista.
1. Eikö rataa olekaan rakennettu meidän verorahoillamme, kun höpötät jotain jostain kumman ilmaisuudesta? Kuka sen rakensi ja kenelle ilmaiseksi?
2. Mitä tekemistä teidän kanttareillanne on siinä että kaikki saavat ajaa kaupungin radalla? Onko kanttareiden rakennusluvat kunnossa?
3. Eikö muka kaupunki ole vastuullinen ylläpitämään rakentamaansa ja omistamaansa virkistysaluetta, verorahoillaan? Vai miksi me veroja maksamme?
4. Pitäisikö siis ratamaksu porrastaa radan kuluttamisen mukaisiin ratamaksuihin? Ajoajan ja auton tehojen mukaan laskettuna?
PKSRCA ei ole kaapannut rataa itselleen.
Kerho ainoastaan hallinnoi kyseistä plänttiä.
Eli siis lähinnä ylläpitää kyseistä paikkaa.
Ei tarjoa mitään kaupallista palvelua, vaan ainoastaan veloittaa harrastijilta kulut mitkä kyseisen paikan ylläpitämiseen menee.
Myös itse kerhon hallituksen jäsenet maksavat itse samat maksut.
Tästä on juuri kyse, lukemista harrastaville tiedoksi. Eli millä perusteilla se näin tekee tai luulee tekevänsä.
Niin ja siihen hallinointiin kuuluu esim. Radalle johtavan tienvarsien siistimiset, varikon siivous, ohjaajakerokkeen maalaus ym. huolto, radan huolto ja ylläpito sekä pidotus! Eli siis kaikki radan hommat.
Mielestäni on erittäin hyvä että, asiansa OSAAVA taho huoltaa rataa ja sen ympäristöä.
Mitä siitäkin tulisi kun kaupungin duunarit tulisivat tätä meille ylläpitämään ja tuhlaamaan veromerkkejä nojaamalla lapioon--> Moni asia olisi varmasti tehty väärin jolloin sen joutuisi kuitenkin aktiivit tekemään. Nämä aktiivit tekevät kuitenkin kaiken TALKOOVOIMIN!!!
Rahalla saa ja rc-autolla pääsee. Hyvä maksaa joten mikset sitten ole valmis maksamaan enemmän veroja? Ja tarvitseeko jokamiehen rataa puunata kuin jotain yksityistä kilparataa ja kenen rahoilla? Taitaa kerhon kilpakuskit ja himoharrastajat hyötyä tuollaisesta melkein jo oman radan edustushinkkaamisesta eniten ja satunnaisten sunnuntaiharrastelijain pienemmät tarpeet unohtuvat jo ekassa mutkassa kun radasta rakennetaan miniatyyri-monte carloa? Mihin hemmettiin joku kädetön harrastelija tarvitsee pidotusta? Pidotuksellako sitä opitaan ajamaan? Pääseekö sitä edes ajamaan jos varikkojeesukset konettaa ja pidottaa piskuista leikkiautorataa yhtenään kalliilla vempelearsenaalillaan, mikäli ratamaksuja ja talkoohenkeä kyyttäävänä varikkopoliisina ehtivät? Sääliksi käy heitäkin. Töissäkin on kevyempää.
Se mitä tulee talkoovoimiin niin moni asiasta tietää ja siitä on täällä käyty näppisrallia aiemminkin.
Talkoovoimathan on nykyään katoavaa kansanperinnettä ja tämä on ongelma kilpailuiden järjestämiseen. Tämä tuottaa myös suurta päänvaivaa esim. Tattiksen radan ylläpitäjille ja akltiiveille jotka sitten joutuvat aina/usein tilanteeseen että, kun on talkoot tms. niin porukkaa talkoissa on 1/3 osa kesän harrastajista. Tämä ongelma ei ainoastaan ole tattiksella vaan myös muualla suomessa.
Tosi olemme PK:seudun tuntumassa ja täällä tuntuu olevan tabu että kaikki mulle heti. Tämä jos joku paistaa hra matkustajan tekstistä läpi!
Ja kuten tekstistäsi paistoi sisäkumina läpi, tuo on kisaajien ja seurojensa ongelma. En minäkään kuulu kumpaisenkaan kööriin. Kapenevasta himoharrastajapohjasta vielä löytynee muutama muukin kaltaiseni harrastelija.
Pienoisautoilu = harrastusta, talkoilua ja hauskanpitoa kilpailemista unohtamatta.
Mihin unohtui kilpailemattomat? Ne jotka eivät halua osallistua kilpatalkoisiin ja niistä saatavaan sankariglooriaan ja parempaan ihmisyyteen? Entä ne, joille riittää kaupungin duunareiden ylläpito ja valohoito radalle?
Mulle voi hra matkustaja soittaa niin voin antaa ohjeistusta miten pienoisautoilu suomessa toimii jos se ei ylläolevasta käynyt selville. Numero löytyy profiilista!
Minulle riittää julkinen keskustelu aiheesta. Kiitos yrityksestä.
Se on taas näköjään vapaapäivä ja keskikepponen maistunut jo aamusta :)
Ota minunkin puolestani. :)
On kyllä semmosta tajunnanvirtaa, että täytyy ihmetellä mistä silokista Matkustaja on keittonsa tälläkertaa keitellyt.
Jokainen ei ole seppä syntyessään. Harjoittelemalla nämäkin selvinnevät. Latauksen jälkeen uutta rundia vaan kehiin..
Jos muutaman euron ratamaksu on sulle liikaa, niin taitaa se tuo sun kovasti mainostettu "verojen maksukin" olla sillä tasolla, että kovin monta jeniä ei sun maksuista tattiksen radalle enää riitä kaikkien sosiaalitukien loisimisten jälkeen..
Radio-ohjattava olkiukko? Mielelläni maksaisin enemmänkin veroja ettei kehittyvien maakuntien liitot ja yhdistykset sun muut rc-moottoripyöräkerhot ja yksityisklubit valtaa joka nurkkaa rahalla ja yhteiskunta jakaudu kuten jo aiemmin kävi verisin seurauksin myös suomessa.
Lopuksi haluan sanoa kiitokset kaikille asiallisesta keskustelusta.