Norsu vitonen eilen tilattu! Nyt kai se sitten alkoi loputon miettiminen ja jatkuva osien etsiskely netistä. Heti pistin tilaukseen mutterilla varustetut iskarin varret. Miksikö? No mietin jo valmiiksi kesän rientoja hienoilla hiekkadyyneillä (lue soramontulla) ja norsu kun on niin alusta on kovilla ja vähän veikkaan näin kylmiltään että iskarit ja sitä myöten koko kroppa pohjailee rajummissa hypyissä. Tarkoitus laittaa iskareihin Elconin Snab-valvet, löyty saksasta. Eli ohut muovishimmi sulkee männän reikiä iskarin saadessa nopean tällin. Näin vaimennuksesta tulee progressiivisempi. Jos vielä tekisi teflonista uudet männät vähän isommilla reijillä, tulisi herkkyyttä normiajossa lisää kuitenkin sallien myös rajumman menon. Toinen asia on vetoakselit. Desert buggy xl:ssä vetarit on suojakumeilla, 5ive:ssä eivät. Talviajossa menettelee, mutta miten vetarit kuluvat jatkuvassa hiekkamylläkässä? Nämä asiat ajattelin laittaa ekaks ja sitten varmaan kytkin puoli.
lueskeltuani juttujasi niin malta niiden osien suunnittelua ennen kuin sulla on se auto.
tuossa losissa on jo nyloni männät.
eli losiakin on kaksi eri versiota, uusi ja vanha
uudemman tunnistaa eloksoitujen osien väristä. vanha semmoinen kullertava ja uusi harhahtava.
käsittääkseni uudemmassa on myös iskarin varressa männän kiinnitys mutterilla.
tuohon venttiili mäntä juttuun en ehkä lähtisi koska kokeiluni perusteella iskarin sisällä syntyy liian suuri paine tuolla venttiili jutulla niin iskarit on miltein mahdoton pitää vuotamattomina.
on jo vakio männilläkin työn takana että saa ne niin ettei tihkua joko varren välistä taikka kupissa olevasta ilmaus reijästä.
tuon takia tlr:n iskarin kupeissa ei ole noita reikiä.
mitä itse suosittelen vaikka jos polttelee ostelut niin " punaiset" losin jouset kannattaa ostaa.
havannointia versioista:
vanhempi
uudempi