Ei sitä ruokita konkilla, konkkiin kerätään jarrutuksessa tuleva sähkö ettei pääse nousemaan jännite liian korkeaksi kun akku ei saa sitä niin nopeasti imaistua. Myös ns. Ripple currenttia vähennetään konkilla. Eli saadaan pysymään savut paremmin noparin sisällä.
Joo, Lassi ylempänä on oikeassa, jarruttaessa ei konkkiin mahdu lähellekään kaikki sähköenergia ja niihin ei säilötä kuin marginaalisen pikkiriikkinen osuus auton hidastumisen nopariin tulevasta energiasta. Akkuun ja lämpönä ilmaan menee suurin osa.
Tuota tässäkin ketjussa mainittua rippleä tulee siitä, kun nopeudensäätimellä on kuitenkin jokin fettien ohjaustaajuus. Hetkittäin nopari voi vaatia enemmän kuin akut pystyvät antamaan. Noparin omat kondensaattorit yleensä hoitavat tuon tasaamisen. Ainakin akuilta lähtevä virta ei ole niin jyrkkää ja konkat vähän tasaa sitä nätiksi siniaalloksi tms.
Jos nopeudensäätimen omat kondensaattorit ovat ottaneet vähän hittiä, käyneet kuumina tai käyttötunnit tulleet täyteen, niin silloin skoopilla mitattuna tuo säätimelle tuleva sähkö ei olisi enää kovin siistiä viivaa tai edes nättiä siniä.
Edit: aah, ehditkin Jukis kirjoittamaan viestin tällä aikaa missä tuli jo sama sisältö kun minun viestissä.
Edit2: hmph.. jännää, kuinka hiton vanha välilehti mulla oli auki, kun en nähnyt näitä loppupään viestejä kuin vasta äsken.
- Hount