5000 mAh x 20C on 100A, mutta 5000 mAh x 25C ei ole 150A.
Kisaajillakin on paljon taikauskoa ja luuloa siitä että asioilla olisi merkitystä.
Juu on sillä, mutta ei edes ihan noin suoraviivaisesti. Tullut testattua aiheen mukaisella autolla saman valmistajan muuten samanlaisilla 4000 mAh 2S -akuilla 20C, 25C ja 30C. Autoon kytkettiin dataloggeri, akut ladattiin täyteen ja testattiin auton kulkua noin 100 m pitkällä asfalttisuoralla paikaltaan lähtien täydellä kaasulla. Ensimmäisen täyskaasukiihdytyksen jälkeen toistettiin edestakaisin ajoa täydellä kaasulla kunnes cutoff katkaisi menon. Testi toistettiin, jotta saadaan eliminoitua satunnaisuutta.
Lopputulos oli että suorituskyky oli paras pienimmän C-arvon akulla. Ero oli kuitenkin niin marginaalinen, että sitä paha laittaa esimerkiksi akun pienemmästä painosta johtuvaksi, tosin muutakaan syytä ei keksitty. Loggerin mukaan jännite putosi jokaisessa akussa aivan saman verran, joten siinäkään ei mitään eroa. Ajoajoissa oli pientä vaihtelua, pisin se oli 25C-akulla, toiseksi pisin 20C-akulla ja lyhin 30C-akulla. Edelleen erot marginaalisia ja loggerin mukaan johtuivat yksinomaan akkujen antamasta mAh-määrästä, joka kaikilla akuilla meni yli 4000 mAh:n.
Sitten tulee se ero mikä tuolla suuremmalla C-arvolla havaittiin:
Akuilla ajeltiin kesä pitkin pihoja, kenttiä, monttuja ja missä milloinkin. Niitä kaikki latailtiin tasaisesti suunnilleen sama määrä (n. 50 purkua cutoffiin ja latausta). Yllämainittu koe toistettiin. Kaikilla akuilla onnistui edelleen kiihdytys täyskaasulla, mutta niissä oli jo silmin havaittavia eroja. Mitä pienempi C-arvo, sen enemmän akun jännite putosi kiihdytyksessä ja 20C-akun jännite romahti niin paljon, että siitä ei käytännössä pystynyt enää purkamaan koko kapasiteettia täydellä kaasulla ajellen.
Eli kyllä sillä ylimääräisellä C-arvolla periaatteessa ja käytännössäkin on merkitystä, mutta jossain kohtaa sillä erolla ei sitten ole enää mitään merkitystä eikä edes mittavissa olevaa eroa.
Sellainen mielenkiintoinen havainto Stampede VXL:llä, että halpis Turnigy 5000 mAh 2S 20C akku vie havaittavasti ripeämmin kuin ei ihan niin halpa halpis Zippy Flightmax 4000 mAh 2S 25C. Numeroiden perusteella ei pitäisi olla näin, mutta näin vaan on ja kokeiltu useammalla yksilöllä että ei ole akkuyksilöstä kiinni. Noista kumpikin vie silti ihan riittävästi spedeä ja kun kulku ei enää riitä, niin eipä hinta päätä huimaa ostaa uudet akut.