Kirjoittaja Aihe: M8 buggy säännöt ja rajoitukset  (Luettu 33492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #30 : 22.03.09 - klo: 09.24 »
Sääntökirjasta poimittua:
- takaspoilerin
- jänne max 77 mm
- leveys max 217 mm
- max kulma 45 ast
- paino min 3000 g

==> Tuukka, Copter, jäävätkö mainitut arvot voimaan vai muuttuvatko?? Milloin sarjasäännöt ilmestyvät??

-A-

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #31 : 22.03.09 - klo: 20.27 »
En nyt tässä ulkoa muista kaikkia näitä, mutta sanottakoon tässä vaiheessa että kauden 2009 sääntökirja ei ole mitenkään hirveän "ideaali". Siitä puuttuu monia muutoksia. Tämän takia suosittelen että pelisäännöt katsotaan sarjasäännöistä, joissa sääntökirjan puutteita on paikattu. Siiven mitat mielestäni pitäisi olla (tai varmaan onkin) EFRA säännön mukaan (enemmän pelivaraa).

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #32 : 22.03.09 - klo: 22.46 »
Ok, odotellaan sarjasääntöjä.

-A-

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #33 : 22.03.09 - klo: 22.54 »
Mun mielestä koko EFRA touhu vaikuttaa pieni-piiri-pyörii rahastukselta.

Olis kiva tehdä mieltymysten mukainen tehopilli itse, mutta se onpi kielletty :(

.w

Voit tehdä oman putken ja hyväksyttää sen Efrassa. Maksaa muutaman satasen muistaakseni ja 2 pilliä, joita ei saa takaisin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa wictro

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://personal.inet.fi/perhe/vakivalta/
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #34 : 23.03.09 - klo: 04.07 »
Voit tehdä oman putken ja hyväksyttää sen Efrassa. Maksaa muutaman satasen muistaakseni ja 2 pilliä, joita ei saa takaisin.

Tuohan on loistavaa!

.w
-Lithium Love Racing-

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #35 : 27.03.09 - klo: 16.54 »
Voit tehdä oman putken ja hyväksyttää sen Efrassa. Maksaa muutaman satasen muistaakseni ja 2 pilliä, joita ei saa takaisin.

Tuohan on loistavaa!

.w

Ei mun mielestä  :smiley:
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #36 : 11.04.09 - klo: 12.18 »
Onko truggyissä noi samat efra merkinnät, omaa ei löytynyt tost listast (efra merkintä 2059).
Olis kiva tietää kun olis tarkoituksena kilpailla vähän, eikä tulis hylkäyst laittomasta pillist.  :lipsrsealed:


-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #37 : 11.04.09 - klo: 13.29 »
Trukeilla ei ajeta SM-sarjaa, eikä niille tästä syystä ole myöskään SM-sääntöjä. Kerhokisoissa missä trukeilla on ajettu, ei ole pillin suhteen ollut leimavaatimuksia, eikä myöskään laittomia pillejä.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #38 : 11.04.09 - klo: 20.31 »
Trukeilla ei ajeta SM-sarjaa, eikä niille tästä syystä ole myöskään SM-sääntöjä. Kerhokisoissa missä trukeilla on ajettu, ei ole pillin suhteen ollut leimavaatimuksia, eikä myöskään laittomia pillejä.

Suomeksi siis sitä että truggyluokassakin on hyvä ajaa pilleillä joissa on joku efra numero, mukaanlukien siis nekin joita ei viimeisimmässä efra listassa ole...  ...tällä tavalla saadaa pidettyä melutaso siedettävänä.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Antti M

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #39 : 11.04.09 - klo: 20.44 »
Trukeilla ei ajeta SM-sarjaa, eikä niille tästä syystä ole myöskään SM-sääntöjä. Kerhokisoissa missä trukeilla on ajettu, ei ole pillin suhteen ollut leimavaatimuksia, eikä myöskään laittomia pillejä.

Suomeksi siis sitä että truggyluokassakin on hyvä ajaa pilleillä joissa on joku efra numero, mukaanlukien siis nekin joita ei viimeisimmässä efra listassa ole...  ...tällä tavalla saadaa pidettyä melutaso siedettävänä.

Selevä!

Olen itse aina luullut että truggyilla on suomessa oma virallinen luokka, mutta ei se mitään kun joitain kerhokisoja olen vain aatellut ajaa.

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #40 : 03.06.09 - klo: 16.23 »
Jaahas. Kv-lisenssin kera tuli myös Efrasäännöt 2009, jossa on painoraja 3200g.

Mitäs tehdään? Itse meinasin, että jos ensi SM kisa olisi vielä 3000 g rajalla ja kaksi viimeistä kisaa 3200 g rajalla. Eiköhän siihen mennessä löydy säädöt ja paikat lyijypunteille.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #41 : 03.06.09 - klo: 17.02 »
Oliko tuo raja tankki täynnä vai tyhjänä?

Eipähän tuolla kauhavallakaan ollut alle tuon rajan kuin muistaakseni yksi auto.
Kaikki muut meni yli tuon... Ei siis liene oikeasti mikään ongelma jos suomessakin raja laitetaan samaan.

Poissa hva

  • PRCA
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #42 : 03.06.09 - klo: 19.23 »

Onkos noita Efrasääntöjä jossain saatavilla/ladattavissa?
Itse en heti Efran sivuilta löytänyt, mutta voin olla kyllä puusilmä...


Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #43 : 03.06.09 - klo: 19.32 »
Tuolta löytyy sääntökirjat: http://www.efra.ws/news/handbook/index.htm

Poissa TAlho

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #44 : 04.06.09 - klo: 16.49 »
Onkohan se ihan sääntöjen mukaista ruveta muuttamaan teknisiä säädöksiä kesken kauden.
Mielestäni on vähän kummallista jos olen rakentanut kalustoni SM-sääntöjen mukaiseksi alkukaudeksi ja kesken kauden se muuttuu sääntöjen vastaiseksi.

Olin keväällä siinä uskossa, että tämä kausi mennään 3000 gramman minipainolla ja ensi kesänä painoraja nousee 3200 grammaan.

Muutenkin tuntuu tämä sääntöjen edestakainen veivaaminen vähän turhauttavalta.

Poissa *Wimmu*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #45 : 04.06.09 - klo: 17.00 »
Sääntöjä hienosäädetään koko ajan kohti efra yhteneväisyyttä eikä seilata edes takas, mikä on
todella positiivista. Sääntöjen muokkaaminen kesken kisakauden, (yksi kisa ajettu)
lajiryhmä sen päättää tietääkseni ja voisi omasta mielestäni toimia siinä
juuri niin kuten Tuukka ehdottikin. Menet sitten PM,EM-B/EM-A tai mikä tahansa
muu niin siellä tuo 3200 on käytössä. Muutos painoon Suomessa heti, se ei haitanne ketään
muuta kuin pilkun viilaajia  :wink:
The

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #46 : 04.06.09 - klo: 17.09 »
No eihän niitä edestakaisin ole veivattu.
Tuo painoraja on maailmalla jo jonkin aikaa ollut, ja nyt samaa meinataan sitten suomeenkin laittaa että olis EFRA sääntöjen mukainen kuten pitää.
Mut tuskin tuota painorajaa suomessa kesken kauden pläjäytetään jos siitä joillekin tosiaan haittaa on.
Kuten edellä totesin niin harvalla on tuon rajan alle menevää autoa tällähetkellä.
Sulla tais olla ainut alle 3200 painava auto kauhavalla... näin muistelisin.
Tuukkahan sanoikin "mitäs tehdään" eli se oli kysyvässä muodossa.

Edit:
Wimmu ehtikin ensin...

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #47 : 04.06.09 - klo: 23.08 »
Joo, en ole veivaamassa ohjeistoa kuin kirjoituksissani. Ennen kautta olin muuttamassa painorajaa 3000 -> 3200 g, joka oli tietojeni mukaan efraraja. Sitä en pystynyt mistään varmistamaan varsinkaan, kun efran sivustolta ei löytynyt koko sääntökirjaa. Sehän on vieläkin suurelta osin "under construction" tai jotain vastaavaa. Olen kuullut tarinan, että 3000 g raja on aikanaan virheellisesti kopioitu ROARin painorajasta. Tuota rajaa ei ole vain jaksettu vuosien saatossa muuttaa.

Koko painoraja on ollut kuollut kirjain, koska yhtään oikeasti toimivaa kevyttä autoa ei ole ollut markkinoilla ennen tätä vuotta. Varsinkin jos hankit vähän titaania ja jyrsit metallia.

Ei kuitenkaan ole lajin harrastajien etu, että voittaja-autoon tarvitaan autosarjan lisäksi näitä ylimääräisiä kuluja. Valmistajat ja myyjät toki tykkäävät näistä lisäeuroista.

Onpa minua lähestytty myös rajan nostamisen suhteen. Että tälläisiäkin mielipiteitä löytyy.

Taidan kallistua sellaiselle kannalle, että ehdotan lajiryhmälle uutta rajaa sen jälkeen kun on käytettävissä 3200g metallinen kalibrointipunnus. Näen jo nimittäin seuraavan haasteen, joka on vaakojen kalibrointi. Olisin äärimmäisen onnellinen jos joku metallimies tuollaisen punnuksen tekisi.

Poissa TAlho

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #48 : 05.06.09 - klo: 00.07 »
Juu kyllä itsekkin puollan tuota painorajan yhtenäistämistä EFRA:n sääntöjen kanssa mutta kummastelen tuota ehdotusta muuttaa rajaa kesken kauden.
Mielestäni sarjasäännöt pitäisi kyllä olla koko sarjan ajan mahdollisimman samat.

Enhän tietenkään olisi nähnyt vaivaa ja tehnyt autostani alipainoista jos olisin tiennyt etten pysty sillä ajamaan kuin yhden SM kisan jonka jälken pitää liimata pohja täyteen sinkkiä (Salon SM-kisat jää välin muiden menojen takia).

Tuolla sääntöjen huopaamisella tarkoitin lähinnä tätä EFRA:n pilli sähläystä, vaikka onhan se hieno omistaa 3000 sarjan pillejä joilla ei näillä näkymiin tee juuri mitään.

Ja kyllä tässä on joutunut vähän muutakin viilamaan kuin pilkkua, että saatiin auto "alipainoiseksi"

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #49 : 05.06.09 - klo: 05.56 »
Joo, en ole veivaamassa ohjeistoa kuin kirjoituksissani. Ennen kautta olin muuttamassa painorajaa 3000 -> 3200 g, joka oli tietojeni mukaan efraraja. Sitä en pystynyt mistään varmistamaan varsinkaan, kun efran sivustolta ei löytynyt koko sääntökirjaa. Sehän on vieläkin suurelta osin "under construction" tai jotain vastaavaa. Olen kuullut tarinan, että 3000 g raja on aikanaan virheellisesti kopioitu ROARin painorajasta. Tuota rajaa ei ole vain jaksettu vuosien saatossa muuttaa.

Koko painoraja on ollut kuollut kirjain, koska yhtään oikeasti toimivaa kevyttä autoa ei ole ollut markkinoilla ennen tätä vuotta. Varsinkin jos hankit vähän titaania ja jyrsit metallia.

Ei kuitenkaan ole lajin harrastajien etu, että voittaja-autoon tarvitaan autosarjan lisäksi näitä ylimääräisiä kuluja. Valmistajat ja myyjät toki tykkäävät näistä lisäeuroista.

Onpa minua lähestytty myös rajan nostamisen suhteen. Että tälläisiäkin mielipiteitä löytyy.

Taidan kallistua sellaiselle kannalle, että ehdotan lajiryhmälle uutta rajaa sen jälkeen kun on käytettävissä 3200g metallinen kalibrointipunnus. Näen jo nimittäin seuraavan haasteen, joka on vaakojen kalibrointi. Olisin äärimmäisen onnellinen jos joku metallimies tuollaisen punnuksen tekisi.

Otan toimeksiannon vastaan. Löytyy sekä raskaita raaka-aineita että tarkkuusvaakoja.
Mutta ennen kuin pääsee sorvin ääreen:

Aikaisemmissa säännöissä minimipaino oli mainittu 3000g, tankki tyhjänä ja ilman ponderia. Tänä vuonna vastaavaa en löydä, ainostanaan: minimipaino 3200g. Tuukka selventäisitkö tätä?

Mutta myös pitää harkita ja päättää, miten käytännössä mittaus tehdään tankissa olevan polttoaineen suhteen. Olisiko yksinkertaisempaa punnita autot tankki täynnä ja nostaa vastaavasti painorajaa, kun se että tankkejä tyhjennetään erän jälkeen?

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #50 : 05.06.09 - klo: 08.28 »
paino mitataan aina tankki tyhjänä
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #51 : 05.06.09 - klo: 08.47 »
Näinhän se pitäis olla...
Millon vaan olet nähnyt että suomessa varsinkaan olisi tankki tyhjennetty ennen mittausta?
Polttoainejärjestelmän mittaus jos on satuttu tekemään niin tämä on ollut ainoa tilanne jonka jälkeen tankki on ylipäätään ollut tyhjä.
Muuten ei ole kyllä katsastajat missään tankkeja tyhjennelleet ennen puntarointia.

Aina se on auto vaan sellasenaan mitä erän jälkeen on, heitetty vaakaan.
Jotenkin on huvittanu koko puntarointi edellisinä vuosina.
Jokaisen autot paino helposti 3500 ja auto vielä punnittiin sillä polttoainemäärällä mitä tankissa sattui erän jälkeen olemaan.
Miksi edes punnittiin???

Rajaks 3200 niin alkaa puntaroinnilla olemaan merkitystäkin...
Tosin menee melkoseks lotraamiseks jos katsastaja tyhjentää jokaisen auton tankin ensin.
« Viimeksi muokattu: 05.06.09 - klo: 08.54 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #52 : 05.06.09 - klo: 11.13 »
Kaiketi pitää kuitenkin mitata auto tankki tyhjänä, siten ei tule eroa Efrasääntöihin + mitäs se löpö oikein painaa? Tai oikein hiuksia halkoen kaverilla on alimittainen tankki autossa ja jne..

Ei niitä tankkeja tarvitse katsastajan tyhjentää kuin niistä autoista, joissa on alimittaisuuden vaara. Kait me saadaan tankin määrällisen polttoaineen paino selville. Käytännössä voitaisiin kuitenkin autot mitata tankki täynnä ja jos tarvetta on, niin tankki tyhjänä se virallinen mittaus. Jokainen kuitenkin tietää, että niillä viimeisillä grammoilla ole mitään merkitystä itse ajosuoritteeseen.

Toinen painorajaongelma on ponderi. Siksi itse kirjoitin nykysääntöihin sen paino-olettaman 10 g amb ponderille ettei tarvitse punnitsemisen takia repiö ko mokkulaa irti. Se kuulemma painaa 7 g.

Kalibrointipunnuksen näen tarpeelliseksi siksi, että punnitustapahtuma + vehkeet todennäköisesti ovat kaukana tarkasta. Nyt kun vielä mietin niin olis paikallaan olla 2 punnusta. Toinen vaikka se 3200 ja sen sisäksi toinen pienempi (100 g?), jolla saa jotain käsitystä miten vaaka toimii.

Kiitos Aki jo etukäteen. Mietitään vielä rauhassa mikä on fiksua. Onkos tietoa sähköautoilijoiden vaaituksesta? Onko siellä kisapuntari = jumalan sanaa?

Ainoa minkä varmasti tiedän, niin punnitus pitää miettiä, koska rajalla olevia autoja on jatkossa paljon oli raja sitten kumpi vaan.

Paljonko saa autossa olla savea mittaushetkellä? Ilmeisesti "ei yhtään". Mites tuokin kirjataan fiksusti?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #53 : 05.06.09 - klo: 12.15 »
Kiitos Aki jo etukäteen. Mietitään vielä rauhassa mikä on fiksua. Onkos tietoa sähköautoilijoiden vaaituksesta? Onko siellä kisapuntari = jumalan sanaa?
Sähköratapuolella sama vaaka (ja muutkin katsastusvehkeet) kiertää kaikki kisat ja tämän puntarin lukema on "jumalan sana". Olennaista juuri tuo, että kaikissa kisoissa on se sama puntari. Tietysti, jos tekee tuollaisen vertailupainon 3200 g, niin helppohan sitä on verrata vaa'an vaihtuessakin, onko auto sitä painavampi vai ei.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #54 : 05.06.09 - klo: 14.38 »
Toinen painorajaongelma on ponderi. Siksi itse kirjoitin nykysääntöihin sen paino-olettaman 10 g amb ponderille ettei tarvitse punnitsemisen takia repiö ko mokkulaa irti. Se kuulemma painaa 7 g.

...

Paljonko saa autossa olla savea mittaushetkellä? Ilmeisesti "ei yhtään". Mites tuokin kirjataan fiksusti?

"Paino ilman ponderia" on jäänne siltä ajalta, kun oli irralliset lainaponderit ja ne irrotettiin jokatapauksessa erän jälkeen.

Punnitus suoritetaan aina ajetun erän jälkeisessä kunnossa, eli sillä määrällä kuraa, mikä on mukaan tarttunut. Kuitenkin siis tankki tyhjennettynä.

Jos ollaan ihan siinä rajoilla, pitää ottaa vielä tuulen suunta huomioon. (Vaikuttaa kymmeniä grammoja mittaustulokseen). Asvalttikisoissa on tämän takia usein käytetty esim sopivaa isoa pahvilaatikkoa tuulensuojana.

-A-


 

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #55 : 05.06.09 - klo: 14.42 »
Yksi helppo tapa poistaa tämä miettiminen, olisi poistaa koko painoraja. Se ei juurikaan vaikuttaisi käytettäviin autoihin, vaikka niitä ei punnittaisi ollenkaan. Ne jotka kävis ulkomailla ajelemassa, jumppais vain sitten tuon painoasian kanssa ennen matkaa vähän enemmän.

-A-

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #56 : 05.06.09 - klo: 15.17 »
joo tosi hyvä idea, poistetaan samalla kaikki muutkin säännöt
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #57 : 05.06.09 - klo: 15.22 »
Kalibrointipunnuksen näen tarpeelliseksi siksi, että punnitustapahtuma + vehkeet todennäköisesti ovat kaukana tarkasta. Nyt kun vielä mietin niin olis paikallaan olla 2 punnusta. Toinen vaikka se 3200 ja sen sisäksi toinen pienempi (100 g?), jolla saa jotain käsitystä miten vaaka toimii.

Ei tuohon kahta eripainoista tarvita.
Kunhan on yksi punnus joka varmasti painaa sen 3200g.
Tällä punnuksella jos taaraa käytössä olevan puntarin niin se jo riittää tarpeelliseksi infoksi.
Eli puntarin ns nollapaino on se 3200g ja siis jos näyttöön tulee lukemia niin auto on sallitun puolella, ja jos näkyy näytössä err tai miinuslukemia tai miten vaaka ilmoittaakaan niin silloin auto on alipainoinen.

Eihän sillä ole tuon taivaallistakaan merkitystä paljonko auto on sallitun rajan ylä tai alapuolella kun katsastuksessa autoja puntaroidaan.
Tärkeintä että tarkistetaan auton kisalaillisuus... muulla infolla ei kukaan OIKEASTI tee yhtään mitään.

Tuo yksi punnus myös tekee sen että ei ole mitään merkitystä miten paljon puntari heittää kyseisissä painoissa... eli näyttääkö 100g eron juuri oikein jne... Kun se on kerta nollattu juuri tuohon rajapainoon niin se silloin varmasti näyttää onko auto laillinen vai ei.

Jos jollain on alipainoinen auto niin kettuako silläkään tiedolla OIKEASTI tekee että paljonko auto on alipainoinen...
Laittaa autoon vaan takas painavampaa osaa niin kauan kunnes vaaka näyttää hyväksyttyä...

Veri simpil
« Viimeksi muokattu: 05.06.09 - klo: 15.25 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #58 : 05.06.09 - klo: 15.39 »
hoke älä nyt vaikeuta asioita turhaan. Tietenkin sillä tiedolla tekee jotain. Pakkohan se on tietää että onko auto 10g vai 100g alipainoinen
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 buggy säännöt ja rajoitukset
« Vastaus #59 : 05.06.09 - klo: 15.48 »
Jos auto on 100g alipainonen niin kyllä sen auton omistaja sillon ite tietää kun on kevennelly ja puntaroinu kuitenkin...
Vai oletko itse keventäny autoas ilman että oot sen jälkeen mitannu mikä on tulos.
Ja tosissaan jos auto on alipainonen niin hatut sillä merkitystä paljonko... se on sääntöjen vastanen silti, eli olkoot vaikka kilon alipainonen niin auto on sääntöjenmukanen vasta kun se on vähintään 3200g...
Ei muuta siis ku painoa autoon ja puntarille niin kauan kunnes lukemaa näkyy.

Keventelijöitä nimenomaan kiinnostaa se paljonko on vielä vara keventää, eikä se että menikö kevennys gramman vai 10 yli...
Vaihdetaan niitä kalliita titaaniruuveja takas teräksisiin yksi kerrallaan niin kauan että vaaka näyttää vaikka tasan nollaa...
Jos tosiaan joku niin tarkkaan mukamas tässä luokassa haluaa viilailla.

Ja tämänhän jokainen kyseistä luokkaa ajava tietää että ketut se oma menestyminen parista grammasta kiinni on...
Tai jos on niin se on oma häpeänsä.

Tämän yksinkertasempaa painorajan mittaamista tuskin äkkiä kukaan edes keksii.

Jos ja kun se painoraja tuonne 3200g suomessa muutetaan niin kyllä tuohon painorajaan autojaan viilailijat hakevat nimenomaan juuri tuota painoa, eikä siis "vahingossa" ainakaan kevennä autoa 100g liikaa...
Jokainen keventelijä tietää että noin paljon yli keventämiseen vaaditaan kuitenkin aika rajuja toimenpiteitä auton suhteen.

Nimenomaan turha tässä on siis asioita vaikeuttaa yhtään...
Jokainen joka auton hommaa, kasaa ja kisoihin saattaa, voi olla varmoja että auto on yli tuon 3200 vakiokuntoisena, ja jos sitä keventämään lähtee niin sillon aivan varmasti katsovat paljonko painoa milläkin tempulla lähti.
« Viimeksi muokattu: 05.06.09 - klo: 16.06 kirjoittanut *HOKE* »