Kirjoittaja Aihe: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)  (Luettu 4479 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moikka !

Olisiko porukalla kiinnostusta ajaa sisäcrossia "polttiskaaviolla" jos semmoiseen olisi mahdollisuus??
Eli aamulla aika-ajot minkä mukaan osa suoraan semiin ja loput 1/16 finaaliin ja niin edelleen. Eli siis vaikka mokaat kaikki aika-ajot niin on vielä mahdollisuus voittaa koko kilpailu :grin: pankaa vastauksia tähän alle jos on kiinnostusta niin alan tekemään asian eteen duunia...
-Henry Mort

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #1 : 28.09.11 - klo: 00.26 »
Aina on kiinnostusta kilpailuille.

Poissa speedo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #2 : 28.09.11 - klo: 09.04 »
No kyl määkin jos toikin
+1

Poissa speedo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #3 : 28.09.11 - klo: 09.06 »
Olisiko samalla aika vetästä pidemmät finaalit,kun polttis tyylillä mennään?

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #4 : 28.09.11 - klo: 11.26 »
Olisko tässä yhteydessä mahdollista kokeilla sitä WRC rallin yhteydessä (kuulemma hyväksi havaittua) ajokaaviota? Vai onko se mahdoton toteuttaa sähköluokissa?

Poissa TAlho

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #5 : 28.09.11 - klo: 11.51 »
Olisiko samalla aika vetästä pidemmät finaalit,kun polttis tyylillä mennään?

Kannatetaan!
Itsestä tuntuu typerältä 5 minuutin finaalit kun nyky akuilla ja moottoreilla pääsisi helposti 15-30 minuuttiakin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #6 : 28.09.11 - klo: 12.01 »
No toki riippuen hieman kalustostakin.

Itse en nelkkukrossarilla paljon yli 10 minuuttia puske kun alkaa moottorin lämmöt olemaan epäterveellisellä tasolla.

Poissa speedo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #7 : 28.09.11 - klo: 16.16 »
Tuokin tuplais jo ajoajan finaaleissa.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #8 : 28.09.11 - klo: 17.21 »
Ehdotuksia saa laittaa ja mietitään.... 10 min olis kyllä varmaan ihan OK aika... Todellakin lämpöjen takia... Mutta onhan sekin enemmän kun normaali 5 min. Ainoa minkä näen pienenä ongelmana että jokaisella kilpailijalla pitäisi olla 2 akkua... Koska polttis kaaviolla ajettaessa nousijat joutuvat ajamaan aika nopeasti uudelleen...
-Henry Mort

Poissa Jerzka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #9 : 28.09.11 - klo: 17.47 »
Kisat ovat aina tervetulleita mielestäni :grin:. Vielä, jos näistä saataisiin alottelijaystävälliset, niin tämähän olisi aivan huippujuttu.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #10 : 28.09.11 - klo: 19.01 »
Ainakaan hitaammille kuskeille (ei A finaali kalipeeria) tämä ei kuulosta miltään herkkupotilta. Päivaä olisi ohi jo alkuerien + 1 nousun jälkeen. Mutta kai sen jälkeen saisi vielä jäädä nostamaan?

Onko jo monta kisajärjestäjää ilmoittautunut? Eli missä kisat?.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #11 : 28.09.11 - klo: 21.45 »
Kerhokisoja jollain tasapuolisemmalla formaatilla kiitos.
Sopii paremmi aloittelijoille ja meille muuten vaan kädettömille.  :tongue:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #12 : 28.09.11 - klo: 22.48 »
Käännetään paletti senverran selälleen, että alkuerien jälkeen nopein on viimeinen, ja hitain on ykkönen.
:P

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #13 : 29.09.11 - klo: 01.04 »
Mutta siis jos lopetan vitsailun niin...

Mikäli ajetaan polttis kaaviolla, mutta jokainen finaali on 10 minuuttinen niin tottapuhuakseni niillä jotka ovat alkuerien jälkeen alimmassa finaalissa, on mahdollisuus ajaa jopa paljon enemmän kuin niillä nopeimmilla.

Jos siis tietää ja ymmärtää polttiskaavion niin tietää myös että yksikään kuski ei mene suoraan A finaaliin, vaan jokainen menee ns nousufinaaliin.

Nopeimmat menee 1/2 finaaleihin, josta on vielä taisteltava itsensä jatkoon että pääsee ajamaan A finaalia.
Toisinsanoen vaikka olis alkuerien nopein niin ajot voi loppua siihen yhteen 1/2 finaaliin...
Aivan yhtälailla kuin aloittelijalla voi katketa meno omassa finaalissa.
Täysin tasapuolista... Molemmat siis ovat saaneet ajaa oman 10 minuuttisen finaalinsa.

Mutta... kuski joka on alkuerien jälkeen esim 1/8 finaalissa, voi nousta kyseisestä finaalista seuraavaan... eli 1/4
Ja siitä jälleen 1/2 ja vaikka jopa A finaaliin asti.

Jokainen pudonnut on siis saanut ajaa päivän aikana aivan yhtä paljon kuin missä tahansa nousussa pudonnut.
Täysin tasapuolista.
Niillä jotka on alkuerien jälkeen sijoittunut heikommin, on mahdollisuus ajaa enemmän kuin heti alkujaan korkeammin sijoittunut...

Älkää lynkatko asiaa mikäli kaavio ei ole täysin tuttu... Älkääkä verratko suoraan polttikseen, koska erien pituudet ovat erilaiset.

Mikäli sähköillä ajaa samalla kaaviolla, mutta jokainen finaali on aivan yhtä pitkä niin jokainen kuski saa minimissään ajaa aivan yhtä paljon.... nousseet sitten karvan enemmän...
Mutta muistakaa että sieltä alemmasta noususta on AINA helpomi nousta ylemmäs, kuin 1/2 finaalista A finaaliin.
Siellä puolikkaissa kun oletettavasti on heti suoraan ne kaikkein nopeimmat kuskit, ja yhden lähdön aikana jokainen näistä nopeista yrittää päästä Aahan, ja vastushan on ilmanmuuta kovempi.

Mikäli mahdollisimman pitkää ajoaikaa kilpailussa halajaa niin sitten pitää hoitaa itsensä sinne alimpaan hiittiin ja nousta erä toisensa jälkeen ylemmäs.

Itse olen pari kertaa polttiskisoissa startannut matalimmasta finaalista, ensin ryssittyäni alkuerät... Noussut sieltä aina A finaaliin asti ja ajanut maaliin.
Saanut ajaa moninkerroin enemmän kuin hyvin monta muuta jotka ovat heti alkuerien jälkeen olleet suoraan 1/2 finaalissa.
Vielä useammin olen ollut alkuerien jälkeen aivan kuumimmassa kärjessä ja meno on loppunut kesken parin minuutin ajon jälkeen 1/2 finaalissa.

Pitäisin tätä kuitenkin aika tasapuolisena mahdollisuutena jokaiselle... kun muistetaan että jokainen finaali pidetään samanmittaisina.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #14 : 29.09.11 - klo: 08.46 »
Polttiskaavio ei kyllä ole tasapuolinen ajomäärän suhteen jos sitä verrataan sähkökaavioon.

Joo totta_minimissään_kaikki ajaa saman verran, mutta kuten edellä on kerrottu niin toisilla kisa loppuu siihen ekaan nousuun ja toisilla myöhemmin. Ja erityisesti polttiksissa kun otetaan lisäksi huomioon se, että finaalien pituudet tuppaa kasvamaan loppua kohti, niin on tasavertaisuus aika kaukana.

Sähkökaaviossa kaikki ajaa saman verran riippumatta alkuerien tuloksista. Pois lukien tietysti SM-kisat joissa A-finaali ajetaan x3 ja muut x2. Tätäkin hiukan ihmettelen, että miksi ei kaikki voisi ajaa finaalit x3 - jos aikataulu antaa myöden...

Jos sähköillä haluttaisiin ajaa polttiskaavion mukaan ja lisäksi ajettaisiin 10 min finaalit niin kaksi akkua ei riittäisi. Yhdellä akulla voi ajaa reilun tunnin välein (ajo 10 min + akun jäähdytys 10 min + lataus 50+ min). Eli jos finaali on 10 min ja finaalien lähtöväli 5 min, tarvittaisiin 4 akkua, kolmella saattaisi juuri ja juuri pärjätä. Lisäksi tietenkin pitäisi olla ainakin kaksi laturia. Toisekseen riittääkö finaalien välit sähköjen kunnolliseen jäähtymiseen?

Mutta toisaalta voisi olla mielenkiintoista kokeilla kuinka kisat sujuisi ja vehkeet kestäisi sähköpoltiskisan...
Old fart

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Talven sisäcrossi kisat 2011-2012(Polttiskaaviolla)
« Vastaus #15 : 29.09.11 - klo: 09.52 »
Joo totta_minimissään_kaikki ajaa saman verran, mutta kuten edellä on kerrottu niin toisilla kisa loppuu siihen ekaan nousuun ja toisilla myöhemmin. Ja erityisesti polttiksissa kun otetaan lisäksi huomioon se, että finaalien pituudet tuppaa kasvamaan loppua kohti, niin on tasavertaisuus aika kaukana.


Tänävuonna ajettiin M-8 kisoja kaaviolla missä kaikki nousut olivat saman pituisia.
Vain A finaali oli pidempi.
Ja sitähän yllä sanoin että kun finaalit ovat saman mittaisia niin jokaisella ajoiaika on minimissään sama.
Mielestäni sanoin myös että ei kannata suoraan siihen polttiskaavioon verrata.

Sitä en sitten oikeastaan ymmärrä että mikä siinä asiassa haittaa mihin kellonaikaan oma ajo loppuu.

Eli jos saa ajaa samanverran kuin moni muukin, mutta oma ajo loppuu tuntia aikaisemmin kuin 1/2 finaali on edes starttaamassa niin eihän tässä ole silti ajojen kanssa mitään epäreilua.
Ja sitähän moni peräänkuuluttaa että on epäreilua jos ei saa ajaa kuin vähän ja toiset saa ajaa enemmän, vaikka todellisuudessahan jokainen ajaa vähintään saman, ja alimmista finaaleista on mahdollisuus nousta enemmän ja siis ajaa enemmän.

Joku mainitsi myös että oma ajo loppuu ekaan nousuun ja nostellaan loppupäivä.
Ei tämä pidä paikkaansa.
Polttiskaavio tutuksi niin tietää mistä on kyse.
Jokainen nostaa saman verran... paitsi poikkeuksen tekee 1/2 finaalissa putoavat jotka itseasiassa nostaa reilusti eniten... Jokainen muu nostaa aivan saman määrän.

Eli... jos putoaa 1/8 finaalissa... tällöin nostaa 1/4 finaalissa ja sen jälkeen oma velvollisuus on täytetty.


Eli mitä asiaa tuolla tasapuolisuulla haetaan takaa.
Sitä että saa ajallisesti ajaa saman kuin muut, vai sitä että on omat ajosuoritukset vielä viimeisten joukossa???

Se positiivinen asia minkä polttiskaavio tuo, on että jos on alkuerissä mokannut tai potenut paljon tekniikkamurheita niin kilpailu ei silti ole pilalla.
On mahdollisuus nousta finaali toisensa jälkeen ja vielä vaikka voittaa koko kilpailu.
Sähkökaavio ei anna tähän mahdollisuutta, vaan alkuerät on pakko onnistua.
Ja jokainen joka tietää että onnistuminen ei aina ole vain itsestä kiinni.
Mukava kisakaveri kun päättääkin hieman kolauttaa ja löydätkin itsesi seinästä hajonneen auton kanssa.
Ja näitähän kyllä sillointällöin sattuu.

Jos erän pituus on 10 minuuttia ja lähtöväli on 5 minuuttia niin oman ajosuoritteen välillä on aina aikaa 15 minuuttia.
Siinä ajassa kyllä sähköt ehtii jäähtymään.
Akkuja tosin pitää olla vähintään kaksi.
Ja yhdelle akulle jää periaatteessa lähes 30 minuuttia latausaikaa mikäli sen laittaa samantien latinkiin kun tulee lauteilta.
Se riittää helposti lataamiseen.
Mutta ei toki aina akun jäähdyttelyyn ennen latausta.
Monellako akut lämpenee niin paljon ettei vai parin minuutin jäähdyttelyn jälkeen laitta latinkiin?
Itsellä akku lämpenee sellaiseksi vain mikäli ajan sen cutoffiin asti.