Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta  (Luettu 318525 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #840 : 03.06.03 - klo: 12.04 »
Onko Ruotsissa halvemmat zetat? olen menossa ruotsiin ensi kuussa kaverin mökille. Siellä on ilmeisesti halvemmat zetat niin enköhän sieltä hanki zetan, jos jää ripari rahaa oikeen paljon niin ostan overin kaikilla herkuilla! :mrgreen:

paljonkos muuten uppoo overiin kaikilla herkuilla? muistan lukeneneeni, että jollakin olisi ollut semmoinen täällä foorumissa! ClodZ??CueBall??Rc-Poika??zeta friikki?? kenellä??
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa hexi

  • Jäsen
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #841 : 03.06.03 - klo: 12.05 »
Mitkäs on oleellisimmat viritysosat hinta/vauhtisuhteelle mikäli sähköjen virittäminen on rajattu pois.

Kuulalaakerit, parempi h-plate, pehmeät renkaat lienevät itsestäänselvyys, mutta mitäs lisää. Kuulalaakerit kannuun, kuuladiffi...?

Perstuntumalta vois sanoa, että kone kiertää paremmin kun tiputtaa joskus öljyä moottorinakselille, mutta onko tuosta kuuladiffistä oleellista hyötyä? Mattoradalla ei juurikaan huomaa eroja kulussa kuuladiffin ja vakion välillä, samoin on laita kuulalaakereiden ja liukulaakereiden välillä (akseleihin kerääntyvä nöyhtä/hiukset tuhonnee kuulalaakereiden vaikutuksen). Akkujen vaikutus on ehkä helpoiten havaittavissa.

Mitkä akut antavat virtaa hyvin ja pitkään, kommentteja?

Poissa CueBall

  • Jäsen
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #842 : 03.06.03 - klo: 12.38 »
Matias, rahaahan saa uppoamaan melkein mitä haluaa! :lol: No ei siitä sen enempää kun en ole pahemmin Overin hintoja katsellut :roll:

Hexi, eiköhän kuulalaakerit, h-platet, X-Speed/virivirimotti, kuuladiffi ja turbo. Turboa en mielestäni näe sähköpuoleen kajoamisena koska ostetut turbot vain pultataan kiinni ja annetaan kumin laulaa :wink:

Lisäksi Z:n kulkevuutta voi virittaa monin kotikonstein, yksi on madaltaminen. Tällä on aika paljon merkitystä ajon kannalta, joten rohkeasti vain askartelemaan-p*skartelemaan madalluksia Z:n ja kokeilemaan eri setuppeja eri madalluksilla 8)

Diffi auttaa paremman pidon saamisessa mutkasta ulos tultaessa. Tarkemmin en osaa selittää, joku jolla on käytännön kokemusta voi kertoa enemmän taasen :?  :lol:

Itsellä akkuina on 2x duracellin 1.2v 750mAh ja 2x GP 1.2v 750 mAh. Molemmat ovat tietenkin NIMH:jä :D  NIMH:t sen takia että niittä ei ole mitään muisti-ilmiöitä eli ei tarvi ajaa akkuja välillä ihan loppuun asti, mikä on normaalissa käytössä Z:lla mahdotonta

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #843 : 03.06.03 - klo: 12.43 »
Matias, No suunnilleen on. Ruotsissa setojen hinnat ovat 175 e paikkeilla.

CueBall, ClodZ, @rcman@, Integyn eli Topcad:in kuuladiffeissä ilmenee nykyään kyseistä pituusvikaa ERITTÄIN harvoin ellei ollenkaan.

Hexi, No aivan MUST osia on nylock-mutterit, kuuladiffi, pehmoisemmat kummit, kuulalaakerit ja hiilikuituinen h-plate. Kuulalaakerit kannuun ovat aika turhat vakiokoneen kanssa. Ennemmin kannattaa ostaa alumiininen moottoripukki, sivukallistuksenvaimentimet, takajousi ja eteen kallistuksenvaimennin. Ja varmasti parhaiten virtaa antavat akut ovat GP:n 800mh kennot joita saa partcolta.
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #844 : 03.06.03 - klo: 13.07 »
Kirjoittelenpa joutessani ajatuksia eri virityspalikoista. Eli:

Laakerit - Jos ei muuta niin ainakin hiljentävät autoa, uutena ero alkuperäisiin on kyllä merkittävä, auto vierii aivan toisella tavalla. Eri asia sitten on onko tästä ilmiöstä zetoissa niin hyötyä, koska samalla auton hidastuvuus kurveihin tultaessa on heikompaa. Huippunopeuteen ja kiihtyvyyteen ero on kokolailla kosmeettista, niin kauan kuin rata ei ole tenniskentän kokoinen. Ajan mittaan nyloniset orkkislaakerit kuluvat ja väljyyttä syntyy, mutta auton pieni paino aiheuttaa sen että niilläkin voi kilpailla hyvällä menestyksellä.

Kuuladiffi - Kuuladiffillä ei minusta ole oikeasti mitään virkaa, harvalla riittää intoa/osaamista säätää diffiä ratakohtaisesti ja uskon vakaasti että suurin muutos ajo-ominaisuuksiin syntyykin diffin tuomasta lisäpainosta taakse. Tämä lisää pitoa ja se on helppo laittaa hienon värisen diffin ansioksi. Etuna on kyllä taas hiljaisempi toiminta ja jykevämpi pääratas. Miinuspuolena lisääntynyt pyörivä massa vakioon nähden. Edelleenkin käyttäisin (radasta riippuen) umpeen liimattua vakiodiffiä jos autolla on tarkoitus ajaa kilpaa eikä säilyttää hyllynkoristeena. Kyoshon oma diffi toimii kyllä todella äänettömästi, mutta hinta on sitten sen mukainen.

Alumiinimoottoripukki - tyypistä riippuen rattaiden välyksen voi saada säädettyä alkuperäistä huomattavasti paremmin > vähemmän melua, vähemmän kulumista. Lisäksi jäähdyttää moottoria jonkin verran, tämä voi olla hyväksi jos ajellaan pitkää kisaa kovalla moottorilla. Suurin ansio on jälleen kerran se lisääntynyt takapään massa ja sen myötä lisää pitoa.

Kallistuksenvaimentimet/jouset - Jälleen lisäpainoa, uskon ja tiedän että sopivalla h-platella voidaan korvata nämä molemmat. Hyvän näköisiä, siitä pisteet. Käsissä kun autoa pyöritellään ja ihmetellään että "kyllä siinä nyt hienosti alusta pelaa" näyttää viritelmä tosi asialliselta, mutta radalla merkitys on olematon. Etupään jousista en viitsi edes kirjoitella.

turbo/fetit - tässä alkaa eroa syntyä, radan koosta riippuen. Fetit hakkaavat erillisen turbon 6-0, mutta eroa voi tasoittaa etsimällä turbon jatkoksi tehokkaampaa moottoria.

Yhteenvetona, suuri osa Zetan lisäosista on lähinnä kosmeettisia parannuksia mutta jokainen voi arvioida omat tarpeensa ja toimia sen mukaan. W-Tonen zeta on mielestäni kokolailla täydellinen viritelmä fetinvaihtoineen ja kyoshon alkuperäisosineen. auto on äänetön, kaunis, herkkä ja tarkka kuin sveitsiläinen kello, mutta...aivan helvetin vaikea ajaa. Autossa on niin paljon puhtia ja liikkeet äkkinäisiä sekä tarkkoja, ettei se anna mitään anteeksi. Omani huusi kuin sisävesihinaaja, kulki sen minkä tarvi ja meni kurvit kuin raiteilla eikä kääntynyt kunnolla kuin kaasulla.. Ja oli melko tylsä sen myötä ajaa. Tässä on ne kaksi ääripäätä jollaisiksi zetan voi osavalinnoilla tehdä, jokainen tottumuksiensa mukaan.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa hexi

  • Jäsen
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #845 : 03.06.03 - klo: 15.15 »
ClodZ: Samansuuntaisia mielipiteitä täälläkin. Kun sotkeuduin tuohon mini-x:ään, niin Zetaan en viitsinyt rahaa laittaa. Nyt voisin vahingosta viisastuneena zetaan jotain laittaakin.

Tällähetkellä h-plate omavalmiste hiilikuituinen viilattu jätepalasta (45 asteen hiilikuitu, taivutusjäykkyys pieni, vääntöjäykkyys suuri, olisi tarkoitus toimia kallistuksenvaimentimen tavoin), renkaita pehmennetty tenulla ja crc:llä tarvittaessa. Muuten auto on vakio, mutta eipä sillä toistaiseksi ole leikkimielisessä kisassa jalkoihinkaan jäänyt (kaikilla vakiokoneet/sähköt, ei turboja).

Ehkäpä mattoradalla olisi oleellista että autossa olisi leveämpi raideväli ja matalampi painopiste, kun se haluaa kaatua liian herkästi. Joten taitaa leveät pehmeät renkaat olla hankintalistalla kärjessä GP:n akkujen ohella.

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #846 : 03.06.03 - klo: 17.24 »
Oma mielipiteeni takakallistuksenvaimentimista on erittäin positiivinen sillä vähenti autoni kaatuvuutta todella paljon verrattaen ilman kallistuksenvaimentimia. Takajousi on vain melkeinpä kosmeettinen mutta silti aika tärkeä osa, sillä parantaa h-platen kestävyyttä, kuten myös kallistuksenvaimentimet taakse.

Etuylätukivarsi alumiinista on vain hieno kosmeettinen härvellys joka vain painaa.  :?

Turbo/fetit ovat hyviä, mutta fetit parempia herkkyytensä takia. Turbon kanssa ilmenee viivettä ja herkemmin radiohäiriöitä.

Kuuladiffi ja -laakerit vaikuttivat omassa autossani paljon auton rullaavuuten, meluun ja huippunopeuteen/kiihtyvyyteen. Autolla oli PALJON parempi ajaa, joka tosin saattoi johtua vakiodiffin ja liukulaakereiden "pienestä" kuluneisuudesta ja nehän saa kulumaan kun ajaa 3kk joka viikko ainakin 6 kertaa..  :wink:

Ja sitten vielä pitää sanoa aloittelijoille niitä painavia sanoja koreista, kun on kuulut noita itkettävän huonoja , mutta hienoja, korivalintoja. Eli parhaimmat korit ajamiseen ovat ehdottomasti vanhan mallinen Mercedes CLK ja Viper GTS-R. Nämä kaksi koria ovat erittäin vakaita ja Viper on kaikenlisäksi jotenkin kummasti muita koreja hiljaisempi. Välttäkää eritoten BMW Z8:ia ja Audi TT:tä, sillä ovat erittäin huonoja ajotuntumaltaan ja vakaudeltaan.

Saa korjata jos nimi tai muu asia on väärin tai haluaisit lisätä jotain listaan!
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa @rcman@

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.geocities.com/rcman1000/rc.html
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #847 : 03.06.03 - klo: 17.32 »
ihan vaan halusin kysyä että onko joku saanut autonsa kipolleen vakiona ajaessaan suoralla lattialla??
itteltä se ei ainakaan ole onnistunut.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #848 : 03.06.03 - klo: 17.52 »
Voisihan se onnistua jollain äkkinäisellä liikkeellä ja todella pitävällä alustalla.

Joku, jolla on tarkka vaaka, voisi kokeeksi punnita mitä auto painaa kuuladiffien, jousien ja aluosien kanssa. Uskallan nimittäin väittää että parantunut ajotuntuma on suurimmalta osin lisääntyneen painon tuomaa rauhallisuutta. Vaikka samapa kai se on mikä ominaisuudet parantaa, jos ne paranevat. Parannusten kilohintaa voi sitten miettiä enemmänkin.

Itselläni oli muuten paksuin hiilikuituinen h-plate ja se tuntui olevan melko ikuinen. Tein vielä niin että siirsin rungon ja h-platen välissä olevan tukikappaleen platen alapuolelle, jolloin se rajoittaa takapään ulosliikettä eikä levy pääse katkeamaan törmäyksissä. Samalla auto myös madaltui tukikappaleen verran.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #849 : 03.06.03 - klo: 19.31 »
Selostakaapas nyt perusteellisesti mitä nämä turbot ja fetit ovat, mitä niillä saa aikaan ja kuinka kalliita ne ovat.
Olen nimittäin aivan pihalla näistä teidän sähköautojutuista.
LRP - Ei tulta ilman savua

Otsomaani

  • Vieras
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #850 : 03.06.03 - klo: 20.51 »
Lainaus käyttäjältä: "late"
Selostakaapas nyt perusteellisesti mitä nämä turbot ja fetit ovat, mitä niillä saa aikaan ja kuinka kalliita ne ovat.
Olen nimittäin aivan pihalla näistä teidän sähköautojutuista.


Zetaan tarvitsee nopariin uudet tehokkaammat fetit jos asentaa tehokkaamman moottorin, muuten  nopari kärähtää.
Muuten sähköautoissa ei tarvitse mitään lisä fettejä tai turboja.

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #851 : 03.06.03 - klo: 21.14 »
late, Turbo on ulkoinen tehokkaampia fettejä sisältävä ns. "nopari", jota tosin ei voi käyttää muutakuin setassa vauhtia lisäävänä ja esc:in kestoa lisäävänä. Fet:it ovat esc:iin vakiokaasu/pakki fettien paikalle vaihdettavat tehokkaammat fetit, jossa tosin sitten menee Kyoshon takuut umpeen että jos sohit kolvilla väärin tai menee kolvaukset pieleen niin sitten on vain ostettava uusi esc tai laitettava vanhaa niin että alkaisi toimimaan.  Fettipäivitys on parempi sillä herkkyys on parempi kuin ulkoisella "turbolla" ja ulkoinen "turbo" ottaa herkästi radiohäikkää.
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #852 : 03.06.03 - klo: 21.14 »
Noh!
Ethän sä kertonut ollenkaan mitä ne tekee, mitä ne on ja mitä ne maksaa.
Tarvitseeko ostaa tollanen fet, jos hankkii Kyoshon X-Speed moottorin Mini-Z:aan?

EDIT
Justiinsa.
Laitoit sitten just samaan aikaan viestin kun mä.  :D
Tämän viestin voikin poistaa.
Oli tarkotus vastata tällä viestillä Otsomaanille, mutta sitten Rc-Poika laittoikin viestin josta sainkin kaiken tarpeellisen selville.
Oma kämmi. Sori!
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #853 : 03.06.03 - klo: 21.17 »
late, No kyllä esc kestää Kyosho X-speed moottorin, mutta en suosittele sitten revittelemään paikoillaan,seinää vasten, tms. vasten tai kiinnipitämällä sillä silloin voi esc kärytä.
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa hermo1989

  • Jäsen
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #854 : 04.06.03 - klo: 15.34 »
Olen hankkimassa mini-z:taa ja ajattelin ostaa heti akut siiihen, koska se tulee pidemmän päälle halvemmaksi. Kävin tänään citymarketissa. Sillä oli 1,5v 1700mAh "AA" ja "AAA" akkupatterita. Käyvätkö nämä akkupatteri mini-z? Siis autoon 4 "AAA" ja lähettimeen 8 "AA". Laturi oli joku 55e maksava, mihin meni "AAA", "AA" ja 9v laatikko patterit ja se lataa patterit tunnissa. Siinä oli mukana neljä 1,5v 1700mAh  "AA" akkuparistoa.
kyllä se auto kulkee yli 300km/h, mutta kiihtyvyys lopuu kesken.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #855 : 04.06.03 - klo: 15.48 »
Ohjaimeen menee AA:t ja autoon AAA:t. Oma neuvoni olisi ostaa AAA:t biltemasta ja laturiksi vaikka Anttilasta Hama jossa on jonkinlainen deltapiikkikatkaisu ja latausaika parin tunnin luokkaa. Hinta on 39 euroa sisältäen 4kpl 2000 mahhisia AA-akkuja.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa *toba*

  • Veteraani
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #856 : 04.06.03 - klo: 18.32 »
Tänään päästiin rataa kokeilemaan! Oli eritätin hienoa ajaa radalla, mutta rata tuli tehtyä osittain liian kapeaksi. Sinäänsä se ei menoa haittaa koska radalla ajaa 2 autoa. Suosittelen oman radan tekoa jos ei kaverilla ole.
Prrr

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #857 : 04.06.03 - klo: 19.13 »
Lainaus käyttäjältä: "@rcman@"
ihan vaan halusin kysyä että onko joku saanut autonsa kipolleen vakiona ajaessaan suoralla lattialla??
itteltä se ei ainakaan ole onnistunut.


Ainakin tuolla Overland Pajerolla se onnistuu vakioroippeilla helposti; ei muuta kuin kaasu pohjaan ja pari äkkinäistä ohjausliikettä.. ;)

Sain taas OL:n ajokuntoon, kun alumiiniset ohjaus "knucklet" saapuivat piinaavan odotuksen jälkeen postissa... ..samassa paketissa tuli "pientä-lisämaksua-vastaan-kaupanpäälle" myös Kyoshon öljyiskarit, pehmeitä renkaita, läpinäkyvää muovia.. jne. :D

On kyllä sairaan kiva auto tämä OL!

Poissa late

  • Veteraani
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #858 : 04.06.03 - klo: 21.22 »
turtle,
mitkä viriosat vaikuttavat Overin tasapainoon?
LRP - Ei tulta ilman savua

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #859 : 04.06.03 - klo: 21.23 »
Turtle, No eikös sulla jo ollut GPM:än iskarit? Ps. Lisää kuvia!  :wink:
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa noutaja

  • Tulokas
    • Profiili
Mini-Z:n Overland hankinnasta
« Vastaus #860 : 04.06.03 - klo: 21.54 »
Hei kaikille

Olen ostamassa Overia itselleni hupiajoon ja lueskeltuani eilen koko tämän topicin läpi ( 4 tuntia ) huomasin että nämä Mini-Z:n Overit ovat uutudestaan johtuen vielä melko tuntemattomia vehkeitä arvon asiantuntevalle raadille .

Mutta olisin nyt kuitenkin kysynyt mitä tuohon Overiin on Suomesta lisävarusteita saatavissa ja mitä siihen olisi heti alkuun syytä ottaa mukaan .Mitenkä tällainen " poropeukalo " pärjää tuon kasaamisen ja huollon etc. kanssa .

Missä  tuo mainittu laite on omimmillaan .onko täällä Etelä-Suomessa jotain hyviä ajomahdollisuuksia ja missä olette ajelleet itse .

Jos saisin nopean vastauksen vielä tänä iltana kun olen huomenna menossa Nikkarista laitetta ostamaan .

Olenko väärässä mutta kun kysyin Nikkarista Hummerin koria ,ei tästä oltu kuultu / nähty mitään .
Mielestäni jossain näin tällaisen ,mutta enää en löydä edes Kyoshon omilta sivuilta mitään tähän viittaavaa .

Kiitokset etukäteen

Poissa turtle

  • Veteraani
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #861 : 05.06.03 - klo: 07.13 »
Lainaus käyttäjältä: "late"
turtle,
mitkä viriosat vaikuttavat Overin tasapainoon?


Leveämpiä renkaita ja vanteita on saatavilla... alumiiniosilla saa lisää painoa auton alaosaan, siitäkin on varmaan hyötyä. OL:n akseliväli on säädettävissä; pidemmällä korilla (Land Cruiser) auto on ehkä vakaampi, tosin lyhyt akseliväli on muuten ketterämpi.

Lainaus käyttäjältä: "Rc-Poika"
Turtle, No eikös sulla jo ollut GPM:än iskarit? Ps. Lisää kuvia!  :wink:


Joo ;) pitäähän sitä selvittää mikä toimii... molemmat ovat erinomaisia... GPM:t toimivat paremmin hypyissä, Kyoshot muussa maastoajossa.. GPM:t saattavat mennä jossain vaiheessa myyntiin...

Lainaus käyttäjältä: "noutaja"
...mitä siihen olisi heti alkuun syytä ottaa mukaan..


Kyoshon overin osia saa varmaankin tilaamalla alan liikkeistä, mutta esim. GPM:n alumiiniosat pitänee ostaa verkosta... Suosittelen ainakin kuulalaakeri-settiä (Huom. Overlandin omat laakerit - 9 kpl) ja alumiinisia Steering Knuckleseja (valmistaja GPM). Overlandilla voi ajella melkein missä vain... itse olen menossa pian auringonlaskun aikaan meren rantaan, sileille kallioille kruisailemaan...

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Re: Mini-Z:n Overland hankinnasta
« Vastaus #862 : 05.06.03 - klo: 08.50 »
Lainaus käyttäjältä: "noutaja"
Mitenkä tällainen " poropeukalo " pärjää tuon kasaamisen ja huollon etc. kanssa .

Missä  tuo mainittu laite on omimmillaan .onko täällä Etelä-Suomessa jotain hyviä ajomahdollisuuksia ja missä olette ajelleet itse .

Olenko väärässä mutta kun kysyin Nikkarista Hummerin koria ,ei tästä oltu kuultu / nähty mitään .


Helposti. Auto on valmiiksi koottuna, akut/patterit vain sisään ja kovaa ajoa. Mitään erityistä huoltoa puhdistamisen lisäksi auto ei vaadi, ja mahdollisesti rikkoutuvat osat on helppo vaihtaa uusiin.

Näkemien videoiden perusteella auto on parhaimmillaan kun alla on kovaa maata, kalliota tms. Takaveto asettaa kuitenkin rajoituksensa upottavassa maastossa ajamiselle. Tämä ei kuitenkaan perustu omaan kokemukseen, joten saa korjata.

Hummerin koria saadaan todennäköisesti odotella vielä hyvä tovi Suomeen, se kuitenkin on autoscalen kori eli eiköhän se jossain vaiheessa putkahda. Ymmärtääkseni Land Cruiseriakaan ei vielä saisitäältä?

Käyn tänään hakemassa itselleni yhden Pajeron, palaillaan sitten omien kokemuksien kera.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa hermo1989

  • Jäsen
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #863 : 05.06.03 - klo: 11.45 »
ClodZ: tarkotitko näitä AAA ja näitä AA akkuja?
kyllä se auto kulkee yli 300km/h, mutta kiihtyvyys lopuu kesken.

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #864 : 05.06.03 - klo: 19.35 »
Joo noita tarkoitin. Nyt on punainen Pajero pöydällä. Kovaa koeajoa.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa noutaja

  • Tulokas
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #865 : 05.06.03 - klo: 20.44 »
Pystyykö ajamaan ulkona ?
-entä hiekalla
-entä nurmikolla

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #866 : 05.06.03 - klo: 21.08 »
Pehmeällä hiekalla tuo ei taida kulkea, eikä ruohikollakaan, mutta kyllä se yllättävistäkin paikoista selviytyy. En ole vielä kokeillut lukkoperää, mutta ilman sitäkin kulku on hyvää luokkaa. Verrattuna Tycon Pajeroon, Overland menee ehkä kolmanneksen pahemmista paikoista jo ilman lukkoakin.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa ClodZ

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.neppis.com
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #867 : 06.06.03 - klo: 13.02 »
Koeajoraportti

No niin, lastasin mukaan Pajeron ja pullollisen ykkösolutta ja suuntasin kohti kallioita. Laitoin diffin lukkoon jo valmiiksi koska arvelin että se on paras vaihtoehto. Mutta...ensimmäinen tuntuma oli pettynyt, tuntui ettei auto mene laisinkaan sellaisesta röpelöstä kuin Tycon halpismaasturi, voimaa ei tuntunut riittävän ja auto näytti siltä kuin se kaatuisi koko ajan. Voimaan auttanee pienempi pinjoni, tällä hetkellä kiinni vakiona paikoillaan oleva, joka taitaa olla ratassarjan toiseksi pienin.

Mitä tulee kaatumiseen, olin väärässä. Hieman lisää kaasua tilanteisiin ja hurjan näköisestä menosta huolimatta maasturi pysyi renkaillaan. Tässä on se ero Tycoon, siinähän ei ole portaattomia kontrolleja, joten täysi voima oli heti käytössä. Ja kun nyt pohtimaan alettiin niin onhan se niin ettei auto/moottoripyörä-trialiakaan mönkimällä ajeta, vaan harkituilla ajolinjoilla ja sopivalla voiman/nopeuden annostelulla. Terävillä lyhyillä kiihdytyksillä pajero selvitti kyllä melko hankalatkin paikat ja riittävällä tilannenopeudella auto menee käpyjenkin yli. Hauskimmillaan laite on melko sileällä kalliolla jolla on lyhyttä kuivaa sammalta ja hiekkaa, hypyt auto hoitaa mallikkaasti ja kaatuminenkin useimmiten korjaantuu sillä että kaasu väännetään täysille auton kellahtaessa, useimmiten se hakeutui takaisin kumeilleen.

Laite on vihkosen mukaan tarkoitettu sisäkäyttöön, ja jenkkien foorumilta löytyykin kasapäin kavereita jotka vannovat etteivät koskaan vie autoaan maastoon...mutta sanonpa vain että pelkästään sisällä ajettaessa overland on sama asia kuin saisi syntymäpäiväksi rynnäkkökiväärin ja ammuskelisi sillä ikänsä vain leukalaukauksia olohuoneessa. "laukaus, laukaus!"

Moottori lämpenee hämmästyttävän paljon, vaikka ajo olikin rauhallista ja katkonaista. Akut kestävät melkoisen tovin, johtuen samaisesta syystä. Tycon pajeroon muuten menee 2 x AA-akut, 2000 mahhisilla sormiakuilla laite kulki tolkuttoman kauan, mutta riittävä on Overlandinkin ajoaika.

Hämmästellä täytyy jälleen kerran paitsi Kyoshon laatimaa hankalahkoa rakennetta, akselivälin vaihtaminen vie vuoden, myös viritysosien suunnittelua. Overiin on jälleen kerran saatavana vaikkapa teräksisiä kingpinejä, mutta minkäänlaista lift-kitiä tai monsterikonversiota ei ole näköpiirissä. Tuotekehittelyosaston kannattaisi suunnata katseensa kohti miniz-racerin foorua ja katsoa millaisia viritelmiä heidän asiakkaansa rakentavat itse kovalla rahalla overeihinsa, koska valmistaja ei niitä tarjoa.

Omalla hankintalistalla voisi olla leveämmät renkaat sekä neodyniumit moottoriin väännön lisäämiseksi. Muuten auto on kyllä alkuperäisessä asussaan melko valmis ajettavaksi.

Raceriin Overia on huono verrata, mutta jos tykkää ajaa kilpaa, ja siihen on mahdollisuudet, on racer näistä kahdesta parempi vaihtoehto edelleen. Overland on tosiaan tuollainen jokapaikan höylä eikä välttämättä vaadi seuraa ajeluun, joskin jonkinlaista trial-kilpaa voisi kehitellä kunhan autoja alkaa seudulle ilmestyä?

Jälkikirjoitus
Välirattaasta hammas poikki. Ratas on aivan liian kovaa muovia.
XC - Poor boys Bruiser

Poissa Rc-Poika

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.muuttojokinen.fi/niklas
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #868 : 06.06.03 - klo: 19.44 »
ClodZ, Suosittelen lämpimästi myös turbon / fettipäivityksen tekemistä jos aiot neodyniumit laittaa moottoriin sillä Draconiushan myi kyseisiä magneetteja ja kun hän ensimmäisen kerran kokeili niitä ilman turboa paloi häneltä esc. Niinpä hän on sen jälkeen käytellytkin fettipäivitteistä esc:iä neodyniumien kanssa. Sen jälkeen saat varmasti Overisi menemään vaikka mistä.  :wink:
// Niklas " jokipoika " Jokinen

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kokemuksia ja mielipiteitä Mini-Z:sta
« Vastaus #869 : 06.06.03 - klo: 22.58 »
Noni, nyt on overi tilattu ruottista, mukana seuraavaa kamaa;

-Overland Readyset Mitsubishi Pajero 1790.00 Skr
-Kuldiff till Overland 350.00 Skr   350.00 Skr  
-Växeldrev Overland 110.00 Skr   110.00 Skr  
-Hjulmutter 55.00 Skr   55.00 Skr
-Kullagersats 7 st 230.00 Skr   230.00 Skr  
-Overland Däck 50gr. 98.00 Skr   98.00 Skr  
-Främre Öjle stötdämpare 315.00 Skr   315.00 Skr  
-Bakre olje stötdämpare 315.00 Skr   315.00 Skr  
-Overland Strystag Toe-in 88.00 Skr   88.00 Skr  
-Overland Fälg 98.00 Skr   98.00 Skr  
-Servodrev Overland 62.00 Skr   62.00 Skr  
-muut kulut 70.00 Skr

yhteensä; 3581 Skr eli 393.120€

heinäkuussa saan auton, autoni oottelee kaverin mökillä ruottissa niin ei tarttennu maksaa rahtia ynnä muuta... heinäkuussa kovaa ajoa!

Ps. mitäs ootte mieltä paketista??
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."