Kyllä se hihnavetoisuus taitaa tuoda jonkun verran extraa autojen hintaan, imho. Ja mitä tulee siihen rtr- meininkiin, niin itse ajoin viimevuonna vielä DM1:sellä (en specillä) ja Forcen orkkis pannulla. Autoon päivitin kauden mittaan (ehkä ihan turhaan) uudet Ohjauspallot(jotka kevyemmät), sekä cnc koneistetut runkojäykkärit ja etu ja taka iskareiden tuet. Muuten auto on vakio. Radioina toimii kyllä Sanwan M11 ja servot on savöxit, mutta jos enemmän ajaa niin pitemmän päälle se paremman radion ja sähköjen hankinta kannattaa. Oma autoni painoi noin 4-500 grammaa enemmän kuin kevyimmät autot. Silti taisin päästä nopeudessa parhaimmillaan 4 nopeimman kuskin joukkoon nopeuden osalta. Eli kyllä siellä vakioautollakin ehtii jos auto on säädöissä.
Sitten siihen mitä tulee tohon yksimerkki/RTR osat hommaan. Oma mielipide on että jos aletaan karsia kuskit merkin mukaan, katoaa puolet kuskeista. Tällähetkelläkin suomesta saa ainakin 3 eri valmistajan autoa, joilla luokkaan pääsee. Kisoissa on ollut Kössejä ja Honkkareita. RTR meininkiä kokeiltiin 2 kauden verran moottorien osalta ja huomattiin selvästi, että RTR pannut (pois lukien ehkä Force) eivät kestäneet ja olivat epävarmoja käyttää, eli ne eivät tulleet halvoiksi ja ne tekivät autoista epäluotettavat -> tappaa mielenkiintoa. RTR sähköt on sellaiset, joilla pystyy ajamaan, mutta hajoat suht helposti, jolloin ei ole mitään järkeä ostaa samanlaista tilalle, vaan parempaa. Näillä kuitenkin pystyy ajamaan joten se ei ole este osallistumiseen kisaan vaikka sillä suoraan paketista autolla.
Viime kaudelle valikoitiin 3 uutta moottori merkkiä vähän kalliimmasta (alle 200 eskoa) hintaluokasta. Osoittautui erittäin hyväksi ratkaisuksi. Näillä moottoreilla ei päässyt yhtään kovempaa, mutta luotetaavuus ja kestävyys parani huomattavasti. -> RTR pannuillakin ehtii luokassa, jos ne toimivat hyvin. Eli kun rtr pannu kilahtaa, voi päivittää parempaan (lue kestävämpään) niin halutessaan.
Yksityyppi rengas, joka viimevuonna oli, oli saatavuudeltaan hyvä (pois lukien pieni kämmi ennen vikaa kilpailua) mutta siitäkin selvittiin eikä kukaan ajanut vanhoilla renkailla. Rengas toimi, oli kestävä ja loi tasaisuutta sarjaan. Ei parempaan juuri pystytä.
Eli mielestäni viimevuoden sääntöihin tuli sellaiset parannukset, joilla luokasta saatiin erittäin toimiva ja hauska. Itse en lähtisi muuttamaan mitään säännöistä ensi kaudeksi, jos moottoreita vain on saatavana. Näillä säännöillä päästään luokassa tasaisuuteen ja kohtuullisiin kuluihin kuitenkin siten, että autot on kestävät ja mukavat ajaa.
Luokan ainoa ongelmahan on ollut ja oli, että emme jostain syystä ole saaneet "pihasuttaajia" houkuteltua mukaan. Poislukien viimekauden loppu, jolloin vikassa kilpailussa saatiin useampi uusi kisaaja mukaan. Ehkä jonkun sortin GT8 "kerhoillat" olisi ollut se eväs, jolla oltaisiin saatu lisää kuskeja, kalustoa kyllä löytyy monelta. Ongelma olikin ehkä siinä, että aktiiveilla ei ollut aikaa alkaa pyörittää säännöllistä ajoiltaa esim tattiksella. Itseni mukaan lukien. (Ehdin kesän aikana 1 kerran käydä tattiksella ajamassa ennen kautta ja sen jälkeen ajoin pelkästään kisoissa). Se että tästä luokasta lähti monta kuskia LS5 sarjaan oli vääjäämätöntä, koska moni koki sen noin 10 aktiivikisaajan joukosta jo 2-3 kautta ajaneena nähneensä koko luokan, eikä mitään lisäsaavutettavaa enää ollut olemassa. Lisäksi kilpailijoiden vähyys alkoi ahdistaa myös toisia. Jos ajetaan päivä ensin alkueriä ja päivän päätteeksi kuitenkin nopeimman ja hitaimman kuskin ero on 30 metriä lähtöviivalla ja kaikki kuitenkin samassa finaalissa, voi miettiä, miksi on turhaan pörrätty puolipäivää kun lopputuloksen ratkaisee vasta finaali. Tähän voisi keksiä jonkun vähemmällä kuskimäärällä toimivan formaatin, mutta sitä ei voida toteuttaa, jos kisailu jatkuu SM- sarjan kylkiäisluokkana?
Moni femmoihin siirtyvä kuski kuitenkin säilytti oman GT8 autonsa minä mukaan lukien ja varmasti aion osallistua GT8 kisoihin, jos ne vain ajetaan eri aikaan kuin LS5 kisat.
Tiiviisti koostettuna voisi sanoa, että edelliskauden säännöt olivat loistavat, luokka niin edullinen kuin sen voi saada järkevästi ja toimivasti. Autot ovat erittäin hauskoja ajaa. Tunnelma on parasta, mitä olen pienoisautoilun saralla saanut kokea (varsinkin ylistaro paloi verkkokalvolle ja muistin syövereihin ikuisiksi ajoiksi
). Vain kilpailijoiden määrä oli vähäinen ja olisi harmi, jos näin hieno luokka kuolisi!