Kotoutuminen tapahtunut, joten kisaraportti on paikallaan.
Juniori menetti Uppsalan vanhassa kaupungissa etuhampaan viikinkitappelussa. Saman kaupungin toisen kirkon edessä noin tuhat vuotta sitten kuningas Erik menetti henkensä. Ruotsalaiset yritti saada ko kaverista pyhimystä, mutta vatikaani ei oikein uskonut hänen hyvyyteensä. Erik kuoli juoppotappelussa puukkoon. Tämä tarina kertoo, että ei ruotsalaiset ole ekaa kertaa omiaan puolustamassa.
Alkuerän menivät hieman alakanttiin, kun kaatoja tuli liikaa jokaisessa erässä sekä yhdessä erässä myös stoppari. Tuomaksella oli suora linja hypyssä, mutta kaveri sen sijaan edestänsä hyppäsi vinoon. Aika harvoin noista saa stopparia, mutta ehkä suomalaisuudesta oli hyötyä. Alkueriä vaivasi, kuten jo muut maininneet, että rata kuivui. Se vähän pistätti säätöjä uusiksi pidon muuttuessa. Näissä tilanteissa on etua, kun on saman auton kuskeja useampia kisoissa. Alkuerien jälkeen tulos 36, joka merkitsi B haaran paalupaikkaa 1/8 lähtöön.
1/8 nousu meni mainiosti. Ajo oli varmaa ilman yliyritystä. Tuomas, Pete ja joku kolmas oli vaihdellen kärjessä. Tuomas lopulta voitti selvästi erän. Iloitsimme lisäajoajasta. Jaa niin vielä täytyy mainita F1 maailmasta varastettu pit stop ohitus. Jani P. oli auton kaapparina ja itse tankkaajana. Automme siirtyi johtoon onnistuneen tankkauksen johdosta.
1/4 finaaliin voitiin mennä rennoin mielin. Tuomaksella kävi munkki lähdössä. 9 paikalta lähtö ja ensimmäisen pöytähyndän kolarointien jälkeen ehkä kolmantena jatkamassa. Näissä kisoissa ja varsinkin 1/4 finaaleissa on hyvällä lähdöllä suuri merkitys nousun kannalta, kun kaikki kuskit suurin piirtein saman nopeuksisia, mutta "tahtoa enemmän semeihin kuin kykyä". Tuomas ajeli sitten 3,4 ja 5 paikoilla koko finaalin. Ensin ollessaan se viimeinen nousija ahdistelijaksi nousi Ronny Arnessen. Ronny oli nopeampi, mutta kaatoi joka toinen kierros. Isoissa hyndissa yritti ohi malttamattomana. Peräänajosta oikeutetusti stoppari - vati nurin ja ajo pipariksi (juttelin erän jälkeen hänen kanssaan). Jose mekkaili jollekin ja huusi Tuomakselle ohjeen ajaa varmasti. Ohjeesta kaksi sekunttia ja auto metikössä. Se oli kuin sketsistä. Sitten uhkaajaksi nousi vissiin joku ruotsalainen muutama minuutti ennen loppua. Pusuja annettiin vähän vissiin puolin ja toisin apujoukkojen vaatien stopparia (älämölöä mekkareilta). Stopparit jäivät saamatta ja ruotsalainen hölmöili itsensä ulos semistä. Pete nousi kanssa samasta haarasta, mutta Juha S., Artsi ja Timo J. tippuivat ulos.
Semissä onnetar hylkäsi. Viimeiseltä paikalta lähtö on helppoa. Väistää kolarit ja löytää itsensä puolivälin kastista. Kärkinelikko karkasi omille teilleen, loput kaksi nousupaikkaa kaikkien saavutettavissa. Tuomas ajeli puolivälin huonommalla puolella, mutta vain sekunttien päästä nousupaikasta, kunnes noin viiden minuutin ajon jälkeen samalla kierroksella ajettiin kahdesti perään. Molemmista spinnaus ja pari pykälää huonommaksi per spinni. Kierroksen kruunasi isä Ronnefalk, joka hakiessaan stumpannutta autoa yli ajorampin kaatui pääsuoralle suoraan tietysti automme eteen. Ja koska kyseessä oli ruotsalainen, niin saahan sitä ilman rangaistusta nyt noin tehdä. Mukava kaveri sinänsä, annoin palautetta heti ja ajon jälkeen. Vaimon mielestä auto ei käyttäytynyt tuon episodin jälkeen enää normaalisti. Naiset on aina oikeassa vaikka en sitä uskaltanut ääneen epäillä - etu alatukivarsi puoliksi poikki. Episodien jälkeen ekalle tankille piti ottaa yhtä kierrosta liian aikaisin, joten toiselle tankille venytettiin yksi kierros lisää ja sehän tietää sammumista. Onneksemme vasta ponderilinjan jälkeen, mutta kierros siinä meni hukkaan. Loppu noususta oli ajelua ja nousijoiden väistelyä. Kisat ohi. Viimeisestä ajosta jäi vähän huono maku muuten mukavista kisoista, viimeisestä finaalinousijasta olisi rahkeet riittäneet tapella ilman häppeninkejä. Vehkeet toimi ja kisajärjestelyt samaten. Tunnelmaa tietysti latisti nuo varkaudet sekä tuomaroinnin sinikeltaisuus vaikka mielestäni ajaminen yleisesti oli puhdasta toisin kuin esimerkiksi B-Em kisoissa. Onneksi Joonas voitti lohdutukseksi Ladan vai mikä se oli? Ja ehkä Robbania lohduttaa arvonnassa voitetut Medial Pron renkaat :lol:
Finaaliin menin varta vasten nostajaksi pomppusuoran jälkeiseen mutkaan, jossa puolet kaadoista tapahtui, ehkäisemään ruotsalaisten voitonnälän sammuttamista. Mutta en se minä ollut, joka Robbanin autoa huonosti nostelin, vaikka sainkin turkulaisilta palautetta hyvin suoritetusta nostotyöstä. Jose pesi muut finaalissa selkeästi ajamalla.