Kirjoittaja Aihe: FTT 2010 rengas / Xenon 28  (Luettu 18335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
FTT 2010 rengas / Xenon 28
« : 15.11.09 - klo: 18.44 »
Kokemuksia 2010 FTT kisarenkaasta, Xenon 28, on Kapinoiden jälkeen kertynyt eri radoilla muutaman viikon verran.

Olisi kiinnostavaa kuulla minkälaisia kokemukset ovat olleet esim.
  -kuinka monta akkua ajoa renkaat kestävät ennen hajoamista tai ominaisuuksien oleellista
   heikkenemistä (virissä ja muissa luokissa)
  -kuinka tasaiselta on laatu vaikuttanut (liimaukset, renkaan vyön kestävyys, vanne)
  -ajettavuus
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #1 : 16.11.09 - klo: 22.33 »
Aloitetaanpa sitten, näyttää aihe monia vähän ujostuttavan. Mäntsälässä uusi rengas tuntui ihan hyvälle ajettavuuden ja pidon suhteen, ongelmia alkoi kasaantua vasta kiinteällä radalla treenatessa. Kuskeja on viikottain paljon, ja ajolinjalle alkaa kertyä paksu kerros mustaa töhnää, jota näistä renkaista tuntuu irtoavan melkoisesti. Xenonissa on varmasti paljon hyvääkin, mm. renkaan kulutuspinnan kestävyys, mutta viimeaikaiset kokemukset ovat hieman negatiivisempia. Tässä muutama auton toimivuuteen vaikuttava seikka:

-auton pohja kiinteällä radalla ajettaessa aivan tahmea
-rengassarja n. 30 grammaa painavampi kuin viime kauden FTT-rengas
-rengas edellistä FTT-rengasta n. 1,5 mm korkeampi

Nämä asiat ovat ainakin allekirjoittaneelle tuottaneet harmaita hiuksia, koska auton käytös on Xenoneilla huomattavasti rauhattomampi kuin aiemmilla pyörillä, ja pito on välillä melko äkkinäinen.
En epäile etteikö autoa saisi säädettyä uusille pyörille toimivaksi, parhaat kierrosajat ovat nyt samaa luokkaa kuin edellisellä FTT-renkaalla. Hieman kuitenkin huolestuttaa se että suurimmassa osassa ajetuista renkaista on renkaan leveyssuuntainen jälki. En ole rengasta avannut, mutta taitaapa olla insertti poikki.

-Sami-
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #2 : 16.11.09 - klo: 23.02 »
Xenon tuntuu olevan käytökseltään paljon anteeksiantamattomampi kuin Sorexit olivat. Ajolinjalla on pitoa, mutta linjan ulkopuolella kaikki pito häviää. Renkaisiin tarttuu nöyhtää mielettömän paljon ja pidon takaisin saamiseen menee taas pitkä aika. Ajouralla kyllä pito on parempi kuin Sorexilla.

Poissa TommyW

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #3 : 16.11.09 - klo: 23.36 »
Itselleni Xenonit ovat ollet selkeä askel taaksepäin touring-harrastuksessani.

En väitä, etteikö ajotaidoissani olisi hiomisen varaa - enkä liioin väitä, etteikö setuppien vääntämisessäni olisi niin ikään hiomisen varaa, mutta en muista, milloin viimeksi touring-autoilu olisi ollut minulle näin vaikeaa.

Voi olla, että Sorexit olivat liian anteeksiantavat ja opettivat minulle turhan "roiskivan" ajotyylin, mutta itse ainakin elin siinä uskossa, että Sorexeilla autoni toimi varsin mukavasti.

Xenonit sitten ovatkin olleet minulle juuri se toinen äärilaita, Samin ja Jukan edellä mainittuja argumentteja lainaten: auto on rauhaton, pito äkkijyrkkää, käytös anteeksiantamatonta, etc.

Ongelmat varmastikin kasaantuvat juuri Torpan kaltaisella radalla, missä matto "pinnoittuu" Xenoneista - mutta ne nyt vaan sattuvat olemaan ne olosuhteet, joissa itse useiten ajan.

Renkaan näennäinen kestävyys lienee positiivinen ominaisuus, mutta jos vain renkaan pinta säilyy hyvänä rungon (vyö) katketessa - ei tätäkään detaljia liioin pääse hehkuttamaan.

Toivottavasti säädöt autoihin löytyvät ja hauskuus saa jatkua - itse pidän nyt kuitenkin hetken taukoa sähkötouringeista.

PS. Minusta olisi mukava kuulla, miksi juuri tämä rengas valikoitui lajiryhmän tiukassa seulassa viralliseksi FinTrack-renkaaksi? Ilmenikö kattavissa testeissä ominaisuuksia, jotka nostivat sen selkeästi muiden vaihtoehtojen yläpuolelle?

« Viimeksi muokattu: 16.11.09 - klo: 23.41 kirjoittanut TommyW »

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #4 : 17.11.09 - klo: 13.43 »
Renkaan käyttäytymisestä ei omilla ajotaidoilla vielä osaa sanoa oikein mitään, mutta muutaman sarjan kokemuksella uskaltaa jo sanoa, että kovin tasalaatuisesta tuotteesta ei ole kysymys. Viidestä ostetusta sarjasta kahdessa oli liimaukset unohtuneet sisäreunoista kokonaan, kaikki renkaat eivät olleet pyöreitä ja renkaiden pintaan tule kuluessa joskus tosi oudon näköisiä viivoja, halkeamia ja muita kulumajälkiä. Noilla jälkimmäisillä tarkoitan jälkiä, jotka eivät ole peräisin pommituksista tai muista kolaroinneista, vaan aivan normaalista ajosta. Kulutuspinta tuntuu kyllä kovinkin hyvin kulutusta kestävältä, eivätkä vanteetkaan ole aivan yhtä herkkiä rikkoutumaan kuin FTT-Sorexissa.
Tiim Lahti

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #5 : 17.11.09 - klo: 14.49 »
Moikka,

Vastaan jo jotain vaikka omat kokemukseni xenoneista rajoittuu vasta yhteen sarjaan, ihan uuteen autoon jolla en ole edes sorexeilla ajanut ja yhden kahden päivän treeneihin. Oma fiilis oli tosiaan ekan treeni-illan jälkeen, että oliko tämä ollut joskus kiva harrastus, voisin olla yhtä hyvin kotona pistelemässä itseäni piikeillä tms... Mutta seuraava päivä oli jo varsin erilainen hyvin nukutun yön jälkeen jaksoin keskittyä ajamiseen enempi ja siitä jopa tuli jotain. On selvää, että auto vaatii hyvin erilaisen setupin kuin ennen, nyt jos renkaista löytyy pitoa huolella siten, että jopa kaataminen pidon takia onnistuu. Niin autoa pitää säätää liukkaammaksi tms. jäykempää vakaajaa, jähmeempää rasvaa iskariin jne... mitä sitä kukin keksii. Uskoisin, että noillekin renkaille saadaan toimivat säädöt kun hieman jaksaa funtsia mitä pitää tehdä ja kokeilla. Renkaat on kuitenkin kaikille samat.

Monet ovatvalitelleet sitä Xenonin renkaiden laatuerosta. En tosiaan ole itse päässyt ajamaan kun vasta ekaa sarjaani. Mutta näkemieni kokemusten perusteella tuli mieleen, että voisiko olla niin, että xenonit eivät ihan uutena toimi. Vaan niissä esiintyy sitä pidon totaalista katoamista yllättäen uutena jne. Koska itsekin kärsin siitä kuten myös epätarkasta ajettavuudesta perjantaina uusilla renkailla, mutta lauantaina auto alkoi toimimaan paremmin vaikken säätöihin vielä juuri puuttunutkaan. Mikäli sitten renkaissa on oikeasti laatueroja jotka vaikuttavat pitoon, aiheuttaa se kieltämättä ongelmia. Varsinkin jos kisoihin saa renkaat jotka ei toimi lainkaan. Mikäli renkaat ovat sellaiset, että ne eivät uutena toimi läheskään niin loogisesti kuin hieman käytettyinä, saattaa se aiheuttaa pelaamista renkaiden kanssa jonkin verran. Esim kisojen ajamista edellisen kisan renkailla mahdollisuuksien mukaan tai renkaiden ostamista kisapaikalta jo edellisenä iltana jolloin niitä voi keinotekoisesti yrittää kuluttaa etukäteen tai uittaa yön pidotusaineessa tms.

Pidotusaineesta tulikin mieleeni, että perjantain ja lauantain suurin ero olikin siinä, että pidotin takarenkaat kokonaan ja eturenkaat vain puoliksi. Tämä paransi ohjaustuntumaa merkittävästi. Jollette ole vielä kokeilleet niin kokeilkaa ihmeessä. Jäykempien jousien kokeilu voi olla myös kokeilemisen arvoinen juttu.

--
Timo Keränen

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #6 : 17.11.09 - klo: 15.02 »
Timo K:n suosituksesta huolimatta en laittaisi jäykempiä jousia, koska silloin auto reagoi nopeammin ja kippaa helpommin. Tämä siis, jos auto on liian "vikkelä"  :grin:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #7 : 17.11.09 - klo: 15.25 »
Timo K:n suosituksesta huolimatta en laittaisi jäykempiä jousia, koska silloin auto reagoi nopeammin ja kippaa helpommin. Tämä siis, jos auto on liian "vikkelä"  :grin:

En ole itse noita jäykempiä jousia kokeillut, olen kuitenkin saanut käsityksen, että osa harrastajista on saanut autonsa toimimaan rauhallisemmin vaihtamalla taakse hieman jäykemmät jouset. Eihän tuo ole iso homma kokeilla jos auton perä tuntuu keinuvan kiihdytyksissä. Tähän tosiaan kyllä jähmeämmät iskaritkin voisi olla toimiva vaihtoehto.... Jäykemmät jouset saattaisivat olla jonkin sortin ratkaisu herkkään pidosta kaatamiseen jollei saa käyttöönsä jäykempiä vakaajia tai jollei jaksa ruuvailla ulosjoustoja jotka nekin lienevät jossain yhteydessä auton kallisteluun kaatumiseen asti.

--
Timo

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #8 : 17.11.09 - klo: 15.42 »
PS. Minusta olisi mukava kuulla, miksi juuri tämä rengas valikoitui lajiryhmän tiukassa seulassa viralliseksi FinTrack-renkaaksi?

Voin valottaa taustoja tästä vaikken lajiryhmään kuulukkaan.

Alkusyksystä tarkoitus oli ajaa tuleva talvikausi vielä Sorexeilla ja testata sitten seuraaville kausille uudet renkaat. MMRc kuitekin ilmoitti, että heidän EM-kisat ajetaan Xenonin 28 -renkaalla ja kertoivat testikokemuksia ja muuta taustatietoa renkaista.

Nämä seikat huomioiden lajiryhmä luokkayhteyshenkilön (eli allekirjoittaneen) kanssa yhdessä päätyi siihen ratkaisuun, että ajetaan myös FTT-sarja tänä talvena tuolla renkaalla. Saadaan kotimaan kuskeille kokemusta ja "kotikenttäetua" kisarenkaan ominaisuuksista. EM-kisoihin osallistuva Suomalaisedustus on kuitenkin huomattavan suuri, joten tässä ei menty pelkästään pro-kuskien ehdoilla.

Kapinoihin saapunut rengaserä oli väsätty ilmeisesti kauhealla kiireellä. CAi voi kertoa lisää siitä minkälainen aikataulutaistelu renkaiden saamisen kanssa lopulta oli. Toivottavasti liimausvirheet ja muut tällaiset seikat meni tuon kiireen piikkiin. Mäntsälän kisojen jälkeen on tehtaalle oltu yhteydessä täälläkin esillä olleiden laatuongelmien korjaamiseksi. Toivottavasti myös ETS-kisojen organisaation suunnalta on toimittu samoin.

Myönnetään, että tähän asti koetun perusteella Sorexeilla elämä olisi ollut paljon helpompaa. Toivottavasti EM- ja FTT-kisoihin saapuvat renkaat ovat paremmin tehtyjä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #9 : 17.11.09 - klo: 15.57 »
Kiitos vastauksesta Kalle. Olin juuri itse kirjoittamassa samaa.

Olen monen kuljettajan kanssa keskustellut näistä renkaista ja samoja asioita on käyty lävitse keskusteluissa, myös ketjun aloittajan kanssa.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #10 : 17.11.09 - klo: 16.52 »
Selvennös MMRc:n rengas valinnasta.

Renkaat valittiin EM kisoihin ja Mäntsälän matoille, joilla ne toimivatkin kuin unelma.

Renkaita ei MMRc:n toimesta ole testattu eikä suositeltu muihin kisoihin.

Ja MrCalen kommenttiin; Kyllä, renkailla oli kiire.


En muuten muista yhtään rengasta mikä olisi otettu vastaan ilman ongelmia (lue auton säätämistä)

Traktorit oli syvältä
CS-27 oli saippuaa
LRP kaatoi
Sorex oli kallis
Xenon pitää liikaa :grin:
« Viimeksi muokattu: 17.11.09 - klo: 17.03 kirjoittanut CAi »
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #11 : 17.11.09 - klo: 17.02 »
Lajiryhmän päätöksenteon logiikka rengasvalinnassa on minusta kaikinpuolin selkeä ja OK. Siitä kait ei ole pahemmin kommenteissa edes ollut kysymyskään.

Omia terveisiä ja toivomuksia (oikeastaan vaatimuksia) sen sijaan lähettäisin suoraan valmistajalle, joka kantaa vastuun tuotteen laadusta.
Kapinoiden kohdalla tehdas on ilmeisesti joutunut liikaa kiirehtimään uuden rengastyypin ensimmäisen erän valmistumista. Itse Kapinoissa rengasmerkintöja tehdessäni oli nopeasti havaittu millä laatutasolla renkaiden liimaukset oli tehty. Se laatu ei vastaa täyteen hintaan ostettavalle tuotteelle kuuluvaa tasoa.
Samaa näin Torpassa viime sunnuntaina, kun ensimmäistä kertaa sinne ajamaan tulleet isä ja poika olivat ihan ymmällään auton oudon käytöksen vuoksi xenoneilla, kun ensimmäiset akut toisilla renkailla sujuivat OK. Menin katsomaan ja totesimme liimausten puuttuvan kokonaan toisesta takarenkaasta. Tarkistus toisesta ostamastaan sarjasta paljasti siellä saman tilanteen.

Näistä renkaista todellakin on syytä tarkistaa liimaukset erityisen huolella ennen käyttöönottoa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.09 - klo: 18.46 kirjoittanut jarkko »
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #12 : 17.11.09 - klo: 17.16 »
Ei se rengas siitä mihinkään muutu. Ainahan sinne voi kyselyitä laittaa jne. Veikkaan että koneet on sylkenyt ulos jo tämän talvikauden renkaat.

Se mihin voi vaikuttaa on katsoa ennen ekaa ajoa liimaukset ja jos on liimaamatta niin korjaa asian. Itseasissa aina tulisi tarkastaa limmaukset on sitten kyseessä kenen tahansa valmistajan liimaama  rengas
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #13 : 17.11.09 - klo: 17.32 »
Niin, Olli on tuossa kyllä oikeassa. EM kisoja varten ainakin suurin osa renkaista on jo maassa (Mäntsälässä). Samoin myös FTT sarjan renkaat ovat olleet matkalla Suomeen jo hetken aikaa, eli siis asioihin ei enää hirveästi voi vaikuttaa niidenkään osalta.

Tehtaalle on kyllä laitettu asiaan liittyen viestiä, mutta koska tavara on jo maassa taikka ainakin lähtenyt tehtaalta, niin mahdollisuudet vaikuttaa ovat aika minimit. Asia kulminoituukin juuri siihen, että renkaiden käyttäjä voi vaikuttaa asioihin.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #14 : 17.11.09 - klo: 17.41 »
Asia ei minua kosketa (ainakaan toistaiseksi) millään lailla, mutta tässä taidetaan puhua aidasta ja aidan seipäästä.

Ainakin vierestä katselleena ja kuunnelleena kyse ei ole pelkästään siitä, että rengas olisi tehty huonosti vaan siitä, että renkaan ominaisuudet ja sitä kautta vaikutukset auton käyttäytymiseen ovat epätoivottuja/huonoja. Paljolti on varmaan kyse mielipiteistä, tuntemuksista ja auton säädöistä, mutta ainakin "torppalaisten" suusta kuultuna tämä on ollut varsin yhtenevä näkemys.
Flying Calacucco

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #15 : 17.11.09 - klo: 18.03 »
Ainakin vierestä katselleena ja kuunnelleena kyse ei ole pelkästään siitä, että rengas olisi tehty huonosti vaan siitä, että renkaan ominaisuudet ja sitä kautta vaikutukset auton käyttäytymiseen ovat epätoivottuja/huonoja.

Juuri näin. Renkaan liimaukset ja beltin katkeaminen on tässä combossa se pienin ongelma.
---

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #16 : 17.11.09 - klo: 18.40 »
Renkaan hankalassa ajettavuudessa on myös hyvä puolensa ainakin niiden kannalta, jotka käyvät ajamassa ulkomailla mattokisoja.
Xenon opettaa säätämään autoa enemmän sen tyyppisiin kaato-olosuhteisiin, kuin mihin kv. kisoissa usein törmää.

Kuulemani perusteella muilla radoilla ongelmat eivät ole olleet ihan yhtä suuria ja yhtenäisesti koettuja kuin Torpassa, missä ajetaan paljon ja profiili pysyy samana koko ajan.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa AAKE K.

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #17 : 17.11.09 - klo: 19.08 »
Aivan loistava TSM-10 -luokkaan: renkaan ominaisuudet ovat juuri sellaiset, jolla on hyvä treenata, jos aikoo maailmalla pärjätä. Rengas jättää kumia rataan, joka muuttuu pidoksi aika nopeasti. Isoissa kisoissa +200 kuskia, tulee kaatopito suht nopeasti.
Nyt kaverit joutuu monen vuoden jälkeen oikeasti säätämään autoja sekä miettimään nopeinta ajotyyliä, jopa muuttamaan sitä. Autot reagoi pieniinkin säätöihin niin, että sen huomaa.
Aikaisemmin arvostelin vanhaa rengassääntöä (Sorex), juuri sen liian helpon ajettavuuden takia. Kunhan auto oli sinnepäin niin sen pysty ajamalla paikkaamaan auton puutteet.
Laatuongelmat toivon mukaan korjaantuu seuraavassa erässä.

Valintakriteerit: en kommentoi ...
Renkaan luovutus kisoissa pitää tapahtua nimenomaan kisa-aamuna.
 
TSS-10 ja TSP-10 luokkaan: todennäköisesti liian työläs. Viljami testaa renkaita poroluokan autolla alue-8 kisassa, niin saamme tietoa lisää.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #18 : 17.11.09 - klo: 19.16 »
Laatuongelmat toivon mukaan korjaantuu seuraavassa erässä.



Rengaserä on sama myös seuraavassa saapuvassa erässä. Liimaus on toivottvasti tehty joka renkaaseen.

Rengas on päätetty talveksi ja sitä on nyt turha sen enempää puida. Ruuvari vaan käteen.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #19 : 17.11.09 - klo: 20.45 »
Rengas on päätetty talveksi ja sitä on nyt turha sen enempää puida. Ruuvari vaan käteen.

Keskustelu ei ollut turha, jos se muistetaan ensi syksynä.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #20 : 17.11.09 - klo: 20.52 »
SS: Tämä on totta.

Ei tuo toimitus ym. prosessi minultakaan positiivista merkintää saa. Tosin renkaan käyttäytyminen ainakin meidän matolla on todella hyvä


Ensi vuoden kapinat voidaan ajaa jopa LRP renkailla, jos neuvottelut päättyy onnellisesti.

Kantsii nyt katsoa ensin SM sarja ja vetää sitten johtopäätöksiä. Nyt näkökulma on varsin suppea...

« Viimeksi muokattu: 17.11.09 - klo: 21.04 kirjoittanut CAi »
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa mairue

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #21 : 17.11.09 - klo: 21.12 »
Pistetään nyt omakin lusikka soppaan sekaan.

Joo, onhan renkaat samat kaikille ja peli saadaan tällätavoin "tasaiseksi" kaikille..
Siltikin veikkaisin, että ihan puhtaasti harrastajan näkökulmasta tuo laskee
kummasti treenausmotivaatiota, kun auto ei todellakaan ole kovin looginen ajettava.
 
Itse olen hakenut säätöjä Riihimäellä ja Race centerissä, joista jälkimmäisessä
on myös "kaatopito", ja samanlaisia oireita on ollut havaittavissa kuin torpassakin
ajaneillta. Autoa on tullut ruuvattua, ja saatu nopeammaksi sekä ajettavammaksi,
mutta ehkä olen säätötaidoton/jotain vastaavaa kun mielestäni sorexeilla on
huomattavasti mielekkäämpää ajaa kyseisissä olosuhteissa, enkä ole ainoa kuka tätä mieltä on ollut..

Toki, on renkaassa hyviäkin puolia, aikaisemmin mainittu kulutuskestävyys on
moninkertainen sorexeihin verrattuna ja rengas pysyy ajo-omituisuuksiltaan hyvin
samanlaisena koko elinkaarensa ajan.

KV-kisoihin tuskin aivan aloittelijat lähtevätkään, tai jos lähtevät, heillä tuskin
on heti A-finaalipaikka mielessä. Joten oletan, että sinne (varsinkin TSM-luokkaa)
ajamaan lähtevät kuskit osaavat mukautua olosuhteisiin hieman paremmin kuin suurinosa
FTT-kisailijoista.

PS. itselläni ainakin talven rengaskulut pienevät huomattavasti valitun renkaan ansiosta..
Jokainen arvelkoon syytä toki itsekseen.
Team EuroRc - Xray - Hobbywing
Future-rc - Capricorn - Max power

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #22 : 17.11.09 - klo: 21.20 »
Itseasiassa sain juuri tiedon, että myyntiin tulevat FTT renkaat ovat uudemmasta erästä. Olin väärässä tietoni suhteen kun aikaisemmin sanoin että renkaat olisivat lähteneet tehtaalta jo aikaisemmin laivarahdilla.

Renkaat valmistuivat tuotantolinjalta eilen 16.11.2009 ja tehtaan kommenttien mukaan liimauksia sekä valmistusprosessia muuten on parannettu. Antamamme palaute oli mennyt perille. Toivon mukaan tämä koskee myös renkaan vyön liimausta, eikä ainoastaan renkaan liimausta vanteelle. Renkaat lähtivät lentorahdilla tänään 17.11.2009 kohti Suomea, joten siis ovat maassa n. viikon kuluttua maahantuojalla.

Maahantuoja ja jälleenmyyjät varmasti ilmoittelevat milloin renkaita on saatavilla tästä uudemmasta erästä.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #23 : 17.11.09 - klo: 22.07 »
Niin Cai:n toteamus että ruuvari vaan käteen on hyvä heitto ...  ;)

Mutta asia varmaan helpottaa kun eri merkkien kokeneemmat kuskit laittaa perus set uppeja jakoon mitä on ajettu Xenonin renkailla. Sähkö osiossa taitaa olla joka merkillä jo topikki niin sieltä ne sitten löytyy.

Jonka seurauksena hommasta tulee taas hauskaa kaikille.
Hmmm... tai ainakin helpompaa, toivottavasti... ;)
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

to_lat

  • Vieras
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #24 : 17.11.09 - klo: 22.09 »
Kapinoiden jälkeen kun ajoimme ensimmäisen kerran renkailla ei itku ollut kaukana. Nyt kun autoa on säädetty ja säädetty niin rengas alkaa vaikuttamaan hyvältä. Tänään saimme RC Pisteen radalla auton erittäin hyväksi. Nyt on mukava Lassin lähteä lauantaina Torppaan kisoihin. Itse olen ajanut stanua ja siinä en ole renkaan kanssa huomannut mitään ongelmaa.

Itse olen oppinut auton säätämisestä ja siitä miten säädöt vaikuttavat autoon Kapinoiden jälkeen enemmän, kuin näiden kolmen vuoden aikana yhteensä mitä olemme harrastaneet.

Toni

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #25 : 17.11.09 - klo: 22.48 »
Minun mielestä lajiryhmä on valinnut renkaat turhan hepposin perustein ajaen kansainvälisellä tasolla kilpailevien kuljettajien etuja.

Todella huonoa argumentointia vuosikausia, jopa vuosikymmeniä harrastuksessa mukana olleilta kavereilta huudella foorumilla työkalujen käytöstä ja auton säätämisestä. Onko tämä oikea keino edistää harrastuksen tietotaitoa? Ennemmin kaivattaisiin säätötietoa, jolla voidaan kompensoida renkaiden kelvottomia ajo-ominaisuuksia, koska ensikauden renkaat ovat jo lukossa.

Näyttäisi Rajatorpassa tehdaskuljettajien autotkin liikkuvan enemmän katollaan kuin pyörillään, ettei säätötyön iterointi helppoa heillekään ole. Mitä luulet kuinka helppoa aloittelijalle on tulla mukaan harrastukseen, kun hädin tuskin tietää miten päin radiota pidetään kädessä ja auto kaatuu radalla ratin hipaisusta. Toteatteko heillekin "Työkalut käteen, säädä autoa!"?

Lopuksia kokemuksia Xenoneista:
-Ajo-ominaisuudet hipovat karmottavaa. Kierrosajat epätasaisia ja renkaat tekevät autosta kaatumisherkän. Renkaiden suurempi halkaisija, vanteiden offset ja massa vaativat massiivisia säätötoimenpiteitä monen merkin pakettisäätöihin.
-Kumissa tuntuisi olevan hyvin mekaanistapitoa, jopa enemmän kuin Sorexeissa, mutta yllämainittujen tekoijöiden takia ominaisuuksia ei saa siirrettyä rataan.
-Pito ei ole vakaa läpi päivän. Pitoaine ja rataan jäävä kumi tuntuu muuttavan kumin entistäkin niljakkaammaksi, joka edelleen lisää kaatumisherkkyyttä.
-kudokset katkeilevat

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #26 : 18.11.09 - klo: 01.21 »
Kaikenlaista kommenttia on tullut. En ala puhumaan sen enempää auton säätämisestä taikka renkaiden valintaprosessista, koska niitä tässä on jo käsitelty.

Mitä tulee sitten näihin ilmenneisiin ongelmiin. Muutamia seikkoja, joita olen tässä päässäni pyöritellyt.

1. Renkaiden vyön katkeaminen

Tietyillä kuskeilla ja ennen kaikkea tietyillä radoilla vyön katkeamista on tapahtunut. Olen saanut jotain statistiikkaa tähän liittyen, mutta kovin laajalti tätä ei ole tapahtunut tai ainakaan minulla ei ole tiedossa että olisi tapahtunut. Kyseessä on lähinnä virikuskien raportit ja Stock / Prostock kuskit ovat tietääkseni selvinneet ongelmitta. Lisäksi myös on raportoitu että renkaat ovat ajettavissa vaikka vyö on katkennut, eli vyön katkeaminen ei ole tehnyt renkaasta ajokelvotonta vaikka renkaassa jälki katkeamisesta näkyykin. Vyön katkeaminen on tapahtunut saamieni tietojen mukaan välillä 5-15 akkua, mutta puolestaan olen myös keskustellut (viri)kuskien kanssa jotka ovat ajaneet renkailla 20-30 akullista ilman repeämistä. Eli siis tämä vaihtelee ja mitä ilmeisimmin liittyy rataan, ajotapaan sekä pidotukseen.

2. "Liika pito" ja kippailu

Ongelma korostuu Rajatorpan radalla. Muilla radoilla vastaavaa ongelmaa ei samassa mittakaavassa ole tapahtunut. Rajatorpan kiinteällä baanalla pitoa kerääntyy liikaa. Tämä ei kuitenkaan vastaa kilpailutilanteita, joissa kussakin kisassa on uusi profiili johon pitoa ei ole kerääntynyt samalla tapaa kuin Rajatorppaan. Mäntsälässä renkaat toimivat OK kun "tajutonta" pitolinjaa ei ollut kerääntynyt. Olen keskustellut kuskien kanssa muilta radoilta ja tosiaan vastaavaa epidemiaa pidon suhteen ei ole tullut ilmi.

3. Renkaiden liimaukset

Tämä tuli ilmi jo kapinoissa, että renkaiden liimaus ei kaikissa seteissä ole ollut täydellinen. Kuten sanottu, niin liimausta on parannettu jatkoa ajatellen. Liimausten tarkistus ennen ajoa korjaa tämän ongelman.

4. Aloittelijat

On totta että Xenon ei varmasti ole aloittelijalle paras mahdollinen rengas ainakaan Rajatorpan radalla. Tämän takia aloittelijoille tarkoitetuissa kerhokilpailussa on sallittu myös muita renkaita kuten LRP VTEC ja käsittääkseni myös Sorexeilla saa ajaa joissa kerhokilpailusarjoissa. Kyseessä on FTT sarjarengas ja toki on "normaalia" että sillä ko. sarjaa ajavat kuskit harjoittelevat, mutta aloittelijoilla on muitakin vaihtoehtoja.

5. EM kisojen "kansainväliset kuljettajat"

Näitä kuljettajia on 32 kappaletta. Siis suomalaisia, jotka ovat menossa ajamaan meidän omiin EM kisoihin muutaman kuukauden kuluttua. Mielestäni kyseessä ei ole mikään pieni määrä kuljettajia, joiden etua tässä on yritetty hakea arvokilpailuihin.

---

Noh, tuossa muutamia mietteitä näistä asioista jotka ovat tulleet esille. Jos nyt mietitään "normaalia" FTT sisäkisaa, niin voidaan ym. kohdista (1-2) mainita seuraavaa:

1. TSS-10 ja TSP-10 luokissa on sallittu 1 kierros renkaita, jonka pitäisi kestää ongelmitta ko. tehoilla ajettavien kierrosten määrä (2 treeniä + 4 alkuerää + 3 finaalia). TSM-10 luokassa on käytössä 2 kierrosta renkaita, joka tarkoittaa että yhdellä kierroksella "tarvitsee" ajaa 4½ erää. Tämä on alle raportoidun 5 akullisen, jossa renkaan vyö on saatu pettämään.

2. FTT kisoissa sisällä on kaikissa uudet ajamattomat profiilit joihin pitoa ei ole kerääntynyt samassa mittakaavassa kuin Rajatorpan kiinteälle radalle. Tästä syystä pito-olosuhteiden pitäisi olla inhimilliset. Esim. Kuusankosken treeneissä on nyt ajettu kohta kuukausi samalla profiililla ja liikaa pitoa ei ole vielä muodostunut.

Summa summarum yritän tässä sanoa, että FTT kisoissa esille tuotuja ongelmia ei pitäisi esiintyä siinä mittakaavassa mitä tässä nyt on maalailtu seinille. Tosin myös kuten yllä kirjoitin, niin renkaiden liimausta on parannettu FTT rengaserässä ja on täysin mahdollista, että ongelmia renkaiden liimauksien sekä mahdollisesti myös renkaan vyön kestämisen suhteen ei ole edes näillä renkailla. Käyttäytyminen lienee kuitenkin sama.

En halua mitenkään aliarvioida tietenkään tämän hetkistä tilannetta, mutta tuntuu että asian tiimoilta liikkuu todella paljon "mutu" tietoa ja asiat pullistuvat kun ne kulkevat suusta suuhun. Moni henkilö puhuu ongelmista, joita ei itse ole edes kohdannut, mutta on nähnyt taikka kuullut jonkun muun kohtaavan ko. renkaiden kanssa. Tähän kun yhdistetään omat "pari akkua" ko. renkailla ja mahdolliset kohdatut ongelmat säätöjen kanssa, niin näihin esitettyihin ongelmiin on helppo yhtyä. Toki totuus piilee aina siellä taustalla jollain tapaa, mutta silti en itse pysty näkemään tilannetta niin pahana kuin se täällä esitetään. Ja kuten voidaan huomata, niin on seassa myös kommentteja missä renkaista löytyy hyviäkin puolia.

Mikäli joku tuntee halua keskustella renkaista enemmälti, niin kehoitan nykimään minua hihasta Ulappatorin, RC Pisteen taikka Rajatorpan radalla. Toki minulle voi myös soittaa, numero on 0408641351. Täällä foorumissa nämä keskustelut valitettavasti menevät aina enemmän taikka vähemmän huuteluksi / äänestämiseksi. Toki silti edelleen jatkan tänne kirjoittamista.


--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
PA lajiryhmän pj
« Viimeksi muokattu: 18.11.09 - klo: 01.27 kirjoittanut copter »

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #27 : 18.11.09 - klo: 08.11 »
Näiden kolmenkymmenenkahden kv-kuljettajan yhden kilpailun ansiosta kaksisataa muuta harrastajaa kärsii koko kauden. Tämäkö oli rengastyrannian tarkoitus? Nämä kolmekymmentäkaksi huippukuljettajaa olisivat etsineet autoihinsa renkaille sopivat säädöt niin kuin aikaisempina vuosina, kun arvokisat on ajettu FinTrack-säännöistä poikkeavalla rengastuksella.

Jatkuvan peruuttamisen sijaan tulisi hyödyntää jatkuvan kehittämisen periaatteita. Viime vuosina tekniikan kehittymisen myötä laji on kokenut todella hienoja uudistuksia. Uudistukset ovat tuoneet lajiin uusia harrastajia. Renkaat ovat kuitenkin auton tärkein ajo-ominaisuuksiin vaikuttava yksittäinen komponenttikokonaisuus. Jos renkaiden ajettavuus lähentelee kelvotonta verrattuna edelliskauden renkaisiin, tämä varmasti heijastunee harrastajamääriin.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #28 : 18.11.09 - klo: 10.13 »
Mitä ehdoitat ratkaisuksi?

EDIT: Ja lisäksi olisin kovasti kiinnostunut tietämään mitä tarkoitat jatkuvalla peruuttamisella?
« Viimeksi muokattu: 18.11.09 - klo: 10.29 kirjoittanut copter »

Poissa S.Trzaska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Portfolio
Vs: FTT 2010 rengas / Xenon 28
« Vastaus #29 : 18.11.09 - klo: 12.02 »
200 muuta harrastajaa? FTT kisojen osallistumismäärät eivät todellakaan ole olleet noin hurjaa tasoa. Ne 32 kisaajaa muodostavat yleensä viikonlopun kuskeista kolmasosan, pahimmillaan melkein puolet vaikka lasketaan poro ja stanu mukaan.

Toisekseen se on edelleen kuski mikä ratkaisee, kenties vielä enemmän kun näillä renkailla ei voi runnoa rattia ihan miten sattuu. Sen jälkeen kun käytiin ekoissa kisoissa ulkomailla (LRP-mastersit, ehkä makeimmat kisat ikinä) on aina ollut vähän surullisen hupaisaa seurata kun Suomessa valitetaan "huonosti" teipatuista radoista, "röykyistä" maton alla, tai "vaikeasta" ajettavuudesta. Suomessa on aina ollu niin viimeisen päälle tehdyt radat ja helpot olosuhteet, ja silti jengi itkee. Kisat on hyvät kun otetaan sillä tapaa rennosti että lasipalatri ei säry vaikkei aina niin hyvin menisikään, kisan onnistuminen ei ole vain järjestäjän vastuulla. Mäntsälän EM warm up:ssa autot oli oikeesti aika hyviä ajaa, piti räimiä jo ihan kunnolla että sai kaatumaan pidosta.