Kirjoittaja Aihe: Polttomoottorin sisäänajo  (Luettu 27263 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Polttomoottorin sisäänajo
« : 21.06.07 - klo: 09.26 »
Eli miten autonmoottorin sisäänajo pitäisi oikeaoppisesti suorittaa? Kyseessä kun taitavat olla ABC-tyypin moottorit, joissa sylinteri on hieman kartiomainen ja yläpäästään varsin tiukka etenkin uutena. Sisäänajossa moottorin pitäisi saada lämmetä tarpeeksi eli ei röpötetä tyhjäkäyntiä, vaan käytetään moottoria vähän laihemmalla, muttei kuitenkaan liian laihalla.

Tapahtuisiko prosessi suunnilleen niin, että ajelen ensimmäisen tankillisen pysähtymättä rikkaahkolla seoksella ja seuraavat kolme tankillista aina vain vähän laihemmalla, vai pitäisikö auto nostaa pukin päälle, ja kaasutella antamalla pyörien pyöriä vapaasti?
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

Poissa M.V.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #1 : 21.06.07 - klo: 11.09 »
Pukin päälle.
I did my time

Poissa OLRA

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #2 : 22.06.07 - klo: 00.17 »

Oikeaoppisia sisäänajo ohjeita on ehkä yhtä paljon kuin on moottorin valmistajia.
Moottorin sisäänajoon kannatta paneutua kunnolla, koska siinä vaiheessa, sisäänajo joko onnistu ja moottori on pitkäikäinen tai sitten se on heti pilalla (jos harrastekone niin vahingot on pieniä toisin kuin kisakoneissa).
Ensisijaisesti kannattaa kuitenkin noudattaa moottorin valmistajan ohjeita.
Hyvää vinkki lämmön nostamiseen on tukankuivaaja ja jos mahdollista niin suorita sisäänajo aurinkoisessa paikassa.
Eka tankillinen suositellaan ajettavaksi pukilla ja lisäksi vielä hehku kiinni, että varmistettaisi koneen käynti rikkaalla seoksella.


Mugen / Ninja / Sanwa / Ko Propo / GRP / Tornado / HUDY

Poissa M.V.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #3 : 22.06.07 - klo: 11.15 »
O.S.18tz turbo <---tuon sisäänajo? joku joka on tuollaisen sisäänajanut "oikein", niin vois pistää infoo. Ei viitsisi hajottaa pataa heti ensitreffeillä :angel:
I did my time

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #4 : 22.06.07 - klo: 11.23 »
Eli miten autonmoottorin sisäänajo pitäisi oikeaoppisesti suorittaa? Kyseessä kun taitavat olla ABC-tyypin moottorit, joissa sylinteri on hieman kartiomainen ja yläpäästään varsin tiukka etenkin uutena. Sisäänajossa moottorin pitäisi saada lämmetä tarpeeksi eli ei röpötetä tyhjäkäyntiä, vaan käytetään moottoria vähän laihemmalla, muttei kuitenkaan liian laihalla.

Tapahtuisiko prosessi suunnilleen niin, että ajelen ensimmäisen tankillisen pysähtymättä rikkaahkolla seoksella ja seuraavat kolme tankillista aina vain vähän laihemmalla, vai pitäisikö auto nostaa pukin päälle, ja kaasutella antamalla pyörien pyöriä vapaasti?
ei sitä moottoria todellakan käytetä laihalla sisään ajon aikana!!!!!
moottori on yleensä uutena sisäänajosäädöissä.paras tapa on lämmittää kone esim. kuumailmapuhaltimella tai jos ei ole niin vaikka hiusten kuivaajalla ennen ensimmäistä käynnistystä.
anna röpötellä tyhjäkäyntiä pukilla 2-3 tankkia.neuloja vähän kiinni ja sit 2-3 tankkia rauhallista ajoa.jne
ja tuossa kun käyttää tyhjäkäyntiä niin öljyä kertyy todella paljon pakoputkeen.(kannattaa välillä kaataa pois).
« Viimeksi muokattu: 22.06.07 - klo: 11.29 kirjoittanut miksalo »
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #5 : 23.06.07 - klo: 09.38 »
O.S.18tz turbo <---tuon sisäänajo? joku joka on tuollaisen sisäänajanut "oikein", niin vois pistää infoo. Ei viitsisi hajottaa pataa heti ensitreffeillä :angel:

samalla tavalla kuin muutkin on varmin tapa eli heat-cycling menetelmä
ekat 1-3 tankkia rikkaalla pukilla, jäähdytys välissä. renkaat ei pyöri
4-6 tankkia rauhallisesti ajaen rikkaalla, jäähdytys välissä
7-10 tankkia ohentaen seosta tankillisten välissä, ja jäähdytys kuten edellä

sitten on muitakin tapoja kuten jotain sellasta että täysikaasulla heti alusta lähtien todella rikkaalla radalla ajaen muutama tankki mutta en itse lähtis tuohon

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #6 : 23.06.07 - klo: 20.36 »
Entäs sitten lämpö sisään ajossa?
PM lehdessä tais olla juttua että pitäis saada lämmöt mahdollisimman pian yli 100:n asteen.
Sitä täs vaan että kun puhutaan että pitää olla rikkaalla ja röpöttää ja samalla kone
on kylmä kun holvi kirkko--->kone ei "laajene" tarpeeksi ja kuluu nopeasti.
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #7 : 23.06.07 - klo: 20.40 »
kannattaa uskoa sitä lehteä. Mutta ei se muuta tuota proseduuria paitsi ehkä renkaiden pyörimisen osalta ja silloin auttaa jäykempi kytkin  :laugh:
periaatteessa renkaiden ei tarvii kuitenkaan pukilla pyöriä

Poissa M.V.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #8 : 24.06.07 - klo: 21.06 »
tää tuntuu menevän ihan ööberiksi. kaikki on eri mieltä...eikö löydy kultaista keskitietä?
ja ihan perussääntöä jolla ois kaikkein simppelein hoitaa sisäänajo koneen merkistä huolimatta.
I did my time

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #9 : 24.06.07 - klo: 21.14 »
pari tankkia pukilla (pyörii ne renkaat tai ei)
muutama tankillinen pihassa hiljokseen ajelua
sitten neulojen kiristelyä.
Sisään ajon loputtua gasolinaa kulunut ehkä puoli gallonaa.

Poissa M.V.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #10 : 24.06.07 - klo: 21.22 »
Nyt se vastaus tuli niinkuin toivoinkin. tätä siis sovellan...
I did my time

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #11 : 24.06.07 - klo: 22.19 »
divi... 2 tankkia pukilla = 250ml
2 tankkia ajelua hiljalleen = 250ml
= 1/2 L
Puoli gallonaa on 2L eli ei ihan riitä  :grin:

siis:
ekat 1-3 tankkia rikkaalla pukilla, jäähdytys välissä
4-6 tankkia rauhallisesti ajaen rikkaalla, jäähdytys välissä
7-10 tankkia ohentaen seosta tankillisten välissä, ja jäähdytys kuten edellä

jäähdytys välissä on tärkeä juttu. RB:n ohje kuuluu suunnilleen noin (tosin yllä hieman yksinkertaistettuna) ja itse teen saman kaikille moottoreille. Mutta tehkää ihan miten vain  :grin:  :grin: Kyseessä on tuskin kuitenkaan 3-400 euron mooottori.

Poissa M.V.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #12 : 24.06.07 - klo: 22.50 »
: Kyseessä on tuskin kuitenkaan 3-400 euron mooottori.
[/quote] Ei paljoa puutu..mutta ehkä kysäsen täältä puolen mordoria jos joku tulis ja näyttäis sitten livenä miten homma pöhisee :lipsrsealed:
I did my time

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #13 : 24.06.07 - klo: 23.00 »

siis:
ekat 1-3 tankkia rikkaalla pukilla, jäähdytys välissä
4-6 tankkia rauhallisesti ajaen rikkaalla, jäähdytys välissä
7-10 tankkia ohentaen seosta tankillisten välissä, ja jäähdytys kuten edellä


.. toi Mikan ohje on ihan ok tapa ja sen verran lisäisin et, tuon jäähdytyksen ajaksi pyöräytät vielä männän alas vauhtipyörästä.

Mika R

  • Vieras
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #14 : 24.06.07 - klo: 23.00 »
Ok. Kuulostaa vaikealta mutta ei ole. Aikaa vaan vie jokusen tunnin. Kannattaa silti tehdä rauhassa, se palkitsee. Tietty ensisijaisesti kannattaa lukea moottorin ohjekirjasta ne sisäänajo-ohjeet. Tuo yllä on RB kolmepuolikkaille offroad moottoeille. Ratamoottoreissa homma voi mennä ihan eri tavalla. Silti muistelen että ei se RB:ssä poikennut kauheesti off- tai onroad sisäänajo kun sen kerran tein ratamoottorillekin.
Just eilen ajoin sisään vanhaa RB:tä kolmatta kertaa kun uusin pyttysatsin (pata vuodelta 2002). Tosin tuolla pyttysatsilla oli jo ajettu (sisään) 5 tankillista ennen eilistä joten sujui nopeasti loppuun.

edit: hyvä pointti Jankka! Helpottaa kummasti ...

Poissa M.V.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #15 : 24.06.07 - klo: 23.05 »
Yrittänyttä ei laiteta :laugh: juuh, lukaista tarvii ne manuskat jos jankalla ne on..
I did my time

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #16 : 24.06.07 - klo: 23.11 »
Tässä on vielä kyseiseen pataan manuaali http://manuals.hobbico.com/osm/18tz-manual.pdf ja sisäänajo ohjeet alkaa sivulta 17 , mut jos noudatat noita Mikan ohjeita niin et metsään mene. Noi neulojen alkuasennot voit luntata tuolta manuskasta.

Poissa pjp

  • EPUArc
    • Profiili
    • Petrin sivut
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #17 : 25.06.07 - klo: 15.37 »

siis:
ekat 1-3 tankkia rikkaalla pukilla, jäähdytys välissä
4-6 tankkia rauhallisesti ajaen rikkaalla, jäähdytys välissä
7-10 tankkia ohentaen seosta tankillisten välissä, ja jäähdytys kuten edellä


.. toi Mikan ohje on ihan ok tapa ja sen verran lisäisin et, tuon jäähdytyksen ajaksi pyöräytät vielä männän alas vauhtipyörästä.
Ja muistakaa tarkkailla niitä lämpöjä! Yli 100c Ettei kone vaan röpellä jossain 40-50c
Xray T2R,Tamiya M03/M03R+Speed passion/TLT 1/36 baja,Futaba 3PM 2,4GHz/Axial SCX10/XR10--->MYYTÄVÄNÄ

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #18 : 25.06.07 - klo: 16.18 »
Mika R pari tankkia hiljokseen, sit useampi tankki hiljokseen neuloja kiristellen... En tarkoittanu että se kone säädetään heti kerasta kohdalleen ja se on sit siinä, lämä pohjaan.

Poissa nuuska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #19 : 01.07.07 - klo: 21.52 »
Kertokaas noista low ja highend -neulojen säädöistä... mitkä ovat sellasia nyrkkisääntöjä. Toki riippuu moottorista, mutta onko porukat mennyt ihan manuaalin mukaan.

Mä olen nyt omaa GS:ää ajanut pukilla pari tankkia, puoltoista tankkia toooosi hiljaa ja tänään sitten yhden tankin pikkasen isommilla kierroksilla ja hetkellisesti kaasutellen.
Toistaiseksi toiminut ihan jees.

Kisa-autoa tuosta nyt ei kumminkaan tule, mutta toivottavasti kestää mahdollisimman pitkään tällen sunnuntai-ajelijalla.  :smiley:  :p
[BigBear '87]   [Stampede XL5 '07]

Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #20 : 06.07.07 - klo: 20.42 »
Moottori on nyt sisäänajettu. Saadessani koneen käymään aloin heti varovaisesti kaasutella, ja moottori sammui. Huomasin varsin nopeasti, että moottori ei jaksa käydä juuri tyhjäkäyntiä laihemmalla ja että moottori pysyy lämpimänä röpötettäessäkin.

Käytin pari tankillista tyhjäkäyntiä pukin päällä. Sitten nostin auton pukilta ja aloin ajella hyvin hitaalla vauhdilla. Neljännellä tankillisella ajelin jo reippaammin, kuitenkin vielä hieman rikkaahkolla seoksella. Viidennellä tankillisella säädin moottorin aikalailla hyvään trimmiin. Seos on nyt sellainen, että moottori pyörii kovaa, mutta pakoputkesta tulee silti sinistä savua.
Mennään hiekka pöllyten, mutta hallitusti.

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #21 : 06.07.07 - klo: 21.04 »
sulla taitaa olla sitte bensana sidewinder?????sillä savuttaa kone oli säädöt melkein mitkä tahansa (ainakin kun itse sitä joskus kokeilin) :shocked:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Narmer

  • Vieras
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #22 : 07.07.07 - klo: 15.19 »
Kävin äsken ostamassa RB TM323 moottorin. Onko tämä kone hyvä? Miten tämä pitäisi sisäänajaa?

Poissa miksalo

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #23 : 07.07.07 - klo: 21.28 »
katsohan noita muita sisäänajo ohjeita...kaikki moottorit ajetaan suunnilleen samalla tavalla sisään ja jokainen sen tekee vielä omalla tavallaan..eikö tullut ohjetta mukana?????
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Narmer

  • Vieras
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #24 : 07.07.07 - klo: 21.37 »
eikö tullut ohjetta mukana?????

Tuli, mutta löysin ne vasta vähän myöhemmin.

Poissa ryskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #25 : 15.08.07 - klo: 22.36 »
Ennen sisäänajoa moottori on tiukka ja mäntä jumittaa yläkuolokohdassa. Sain hobaon .21 koneen sisäänajettua, 2 tankillista tyhjäkäynnillä ja sitten noin 3 tankillista ajoa, ei nyt kaasu pohjassa, mutta ei "kävelyvauhtiakaan".

Autoa kotona putsatessani kokeilin, ettei mäntä vain jäännyt yläkuolokohtaan ajon jäljiltä, jos se vaikka sitten "jämähtäisi" ylös. Yllätyksekseni huomasin, että konetta pystyi pyörittämään parilla sormella vauhtipyörästä. Työtahdit tuntuvat vauhtipyörässä, mutta aika helpolla se mielestäni pyörii.

Onko tuo "väljyys" normaalia vai olenko hankkinut erinomaista kokemusta siitä, miten moottoria ei tulisi sisäänajaa (eli rikkonut sen)?




Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #26 : 16.08.07 - klo: 00.04 »
Kun käytit sitä tyhjäkäynnillä niin miten paljon se räki pakoputkesta palamatonta?
Pari tankillista kun tyhjäkäyttää, niin jos alla on asvaltti niin kyllä se tummunut ja kosteahko jo tossa vaiheessa pitäisi olla.

Sitten kun ajelit osakaasulla niin tuliko savua? Röpöttelikö vai kuulostiko erittäin kimeältä? Jos röpötteli ja tuli savua sekä asvaltti oli märkä niin kaikki kunnossa. Sä kerkisit vaan tottua siihen millanen uus kone on.

Se itse asiassa herkistyy tosta vielä lisää. Kun oot suunnilleen 5 tankillista ajanut lisää ihan kunnolla niin huomaat että sitä tarttee säätää vielä hieman ja sitten alkaa ne loputkin hevosvoiman osat löytymään.

Itse ajan koneita sisään siten, että käytän noin 20% nitroa jossa on suunnilleen 14% öljyä ja annan käydä tyhjäkäynnillä siten että lämmöt on pauttiarallaa 90 astetta, väännän alaneulaa sen mukaan joko rikkaammalle tai laihemmalle että lämpö pysyy tasaisena, mittari on koko ajan kiinni. Sitten ajan pari tankillista osakaasulla maksimissaan 2/3 kaasua ja mittailen välillä lämpöjä, oltava suunnilleen 100-120 astetta.

Ton jälkeen laittelen sitten ajopolttoaineet, yleensä 25% nitroa ja himpun yli 10% öljyä ja säädän motin laulamaan ensin yläneulasta, sitten alaneulasta ja viimeiseksi keskialueen neulan (jos on).

Tälleen mulla on asia onnistunut aina, riippumatta motista. Ja se palkitse kyllä sitten kun menee ajamaan niin vaikka mulla on vetokäynnisteinen motti niin ryypytän koneen puhaltalla pakopillin päästä tankin paineletkua niin että liemi nousee kaasariin saakka ja sen jälkeen veto. Voi sanoo että lähestulkoon joka kerralla lähtee aina ekalla käyntiin.
Just joo.

Poissa ryskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #27 : 16.08.07 - klo: 00.22 »
Kun käytit sitä tyhjäkäynnillä niin miten paljon se räki pakoputkesta palamatonta?
Pari tankillista kun tyhjäkäyttää, niin jos alla on asvaltti niin kyllä se tummunut ja kosteahko jo tossa vaiheessa pitäisi olla.

Sitten kun ajelit osakaasulla niin tuliko savua? Röpöttelikö vai kuulostiko erittäin kimeältä? Jos röpötteli ja tuli savua sekä asvaltti oli märkä niin kaikki kunnossa. Sä kerkisit vaan tottua siihen millanen uus kone on.

Se itse asiassa herkistyy tosta vielä lisää. Kun oot suunnilleen 5 tanillista ajanut lisaa ihan kunnolla niin huomaat että sitä tarttee sää tää vielä hieman ja sitten alkaa ne loputkin hevosvoiman osat löytymään.

Itse ajan koneita sisään siten, että käytän noin 20% nitroa jossa on suunnilleen 14% öljyä ja anna käydä tyhjäkäynnillä siten että lämmöt on pauttiarallaa 90 astetta, väännän alaneulaa sen mukaan joko rikkaammalle tai laihemmalle että lämpö pysyy tasaisena, mittari on koko ajan kiinni. Sitten ajan pari tankillista osakaasulla maksimissaan 2/3 kaasua ja mittailen välillä lämpöjä, oltava suunnilleen 100-120 astetta.

Tonjälkeen laittelen sitten ajopolttoaineet, yleensä 25% nitroa ja himpun yli 10% öljyä ja säädän motin laulamaan ensin yläneulasta, sitten alaneulasta ja viimeiseksi keskialueen neulan (jos on).

Tälleen mulla on asia onnistunut aina, riippumatta motista. Ja se palkitse kyllä sitten kun menee ajamaan niin vaikka mulla on vetokäynnisteinen motti niin ryypytän koneen puhaltalla pakopillin päästä tankin paineletkua niin että liemi nousee kaasariin ja sen jälkeen veto. Voi sanoo että lähestulkoon joka kerralla lähtee aina ekalla käyntiin.

Luultavasti kävi riittävän rikkaalla, sen verran sottasta puuhaa oli. Putkesta pukkas polttoainetta isoilla kierroksilla ja myöhemminkin ajossa savutti. Jossain vaiheessa kävi vähän liian laihalla äänestä päätellen ja yhdessä kohdin putken ja käyrän välikumi irtosi. Tuolloin moottori pääsi hieman huutamaan, ennen kuin äkkäsin miten koneen saa sammumaan (tuossa sähellyksessä meni parikymmentä sekunttia). Muutenhan tuo tuntui lähinnä sammuvan kun yritti lähteä ajamaan. Piti hieman kiusata moottoria kaasulla että sai kierrokset ylös ja sitten auton ajoon.

No nyt on putken kumi kiinnitetty paremmin, luettu hieman ohjeita, jos seuraavalla kerralla saisi koneen parempiin säätöihin.




Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #28 : 16.08.07 - klo: 00.33 »
Kuulostaa siltä että on ihan helkutin rikkaalla.
Just joo.

Poissa Jeba91

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Polttomoottorin sisäänajo
« Vastaus #29 : 18.08.07 - klo: 10.32 »
Mitä meinaa tää "neuloja kiristellen"?