Kirjoittaja Aihe: Kysymyksiä  (Luettu 17970 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #60 : 31.08.08 - klo: 18.29 »
"tuosta kuvasta poiketen noissa paloissa on 2 reikää, eli jotenkin säädettävä malli?"
Jos nuo reijät ovat peräkkäin,niin laita tappi reunimmaiseen,jolloin ulospäin pyrkivä
massa on suurempi ja kytkin ottaa kiinni aikasemmin.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa OnZki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #61 : 08.09.08 - klo: 14.45 »
Millaset hehkutulpat menee kyoshon tr15 stadiumforceen, onks ne kylmät kuumat vai mediumit vai mitkä?
Pistäkää vaik joku linkki. :wink:
Kyosho TR15 stadium force

Poissa DamFast

  • Jäsen
    • Profiili
Peruskysymyksiä
« Vastaus #62 : 09.09.08 - klo: 11.10 »
Just tilasin Hobao Hyper ST RTR:n ja siis ensimmäisen polttisauton.

Olen koittanut löytää jonkin kattavan ohjeen aiheeseen liittyen, eli jossa kerrottaisi kuinka vältän moottorin tuhoutumisen omaa taitamattomuuttani, aihe josta täälläkin kirjoitellaan muttei kerrota miten.

Siis joku sen tyylinen kuin cenracing sivulla oleva ohje. Saa sisältää kaikenlaista käytännöllistä hehkusta onko niitä eri autoon erilaiset vai jokin yleinen, moottorin lämmittämisestä tukankuivaajalla, moottorin lämpötilasta sen seuraamisesta, polttoaineesta, tulpista, voitelusta, after run öljystä kuinka se laitetaan ja mihin, moottorin ja auton säädöistä noin yleensä, akkuhuollosta (ladataanko akut autossa ollessaan) ynnä muuta yleistä kuten "muista liimata metal-metal ruuvit araldiitilla" (miten ne saa sitten auki?) ja jos ei liimaa niin kuinka usein ruuvit on tarkistettava.

Paketissa on rattiradio, mitenkän nykyään kumpi on yleisempää tikku vai ratti noissa autohommissa? kumpaa suosittelet, joku tietty hyvä ja edullinen vakion tilalle, miksi?

Aikanaan oli eri kiteitä radioissa, miten homma toimii nykyään?

Linkit, vinkit ja muu olisi tervetullutta.

Poissa Somnium

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #63 : 09.09.08 - klo: 11.57 »
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Siinä hyvä sivu mistä löytyy kattavasti tietoa.

Poissa OnZki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #64 : 09.09.08 - klo: 13.59 »
tietääks kukaan tiedä millanen hehkutulppa on TR15 stadiumforcessa normaalisti?
« Viimeksi muokattu: 09.09.08 - klo: 16.36 kirjoittanut OnZki »
Kyosho TR15 stadium force

Mika R

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #65 : 09.09.08 - klo: 14.17 »
eiks kukaan tiedä nii..nyyh

olisko ihan standard tulppa, saat mistä tahansa RC liikkeestä sopivaa

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #66 : 09.09.08 - klo: 23.08 »
Joissakin RTR-paketeissa alkuperäisestä tulppasta ei käy ilmi lämpöarvo tai edes valmistaja. Tämän takia ensimmäistä tulppaa vaihtaessa kannattaa kysyä apua esim. liikkeestä josta on auton ostanut.


Poissa OnZki

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #67 : 10.09.08 - klo: 13.25 »
ok
Kyosho TR15 stadium force

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #68 : 09.10.08 - klo: 22.37 »
 Noista 2t pakoputkistoista epäselvyyttä.
 Kyse ei ole nyt välttämättä teho pilleistä tahi siitä mikä on paras
 vaan niiden muodoista. kaikkihan tietää minkä näköinen on perinteinen
 "pönttö" mallinen "esim savage".  Mielenkiinto heräsi kun selailin
 nettiä ja eksyin  New Era Choppersin sivuille -> Nitro Drag Motorcycle
 http://www.neweramodels.com/prod65_motorcycle_a.htm
 Myös Ducatin poltiksissa (JR Hobby) sama juttu.
 Olen myös nähnyt dragster pienoismallin (en nyt löydä linkkiä) pakoputkisto oli jaettu
 kumallekin puolelle 4/4. 

 Mitenkä noissa on toteutettu kammiot ym systeemit?
 Miten ne on yleensä saatu toimimaan? 
 Onko pahoja tehohäviöitä jne?
 Ennenkaikkea mistä lisätietoa?
 
-Koiranputki
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #69 : 11.10.08 - klo: 01.37 »

 Mitenkä noissa on toteutettu kammiot ym systeemit?
 Miten ne on yleensä saatu toimimaan? 
 Onko pahoja tehohäviöitä jne?
 

Vastaukset ainakin kolmeen kysymykseen:

1: Ei mitenkään, ulkonäkö on tärkeintä.

2: Kyllähän 2-tahtimoottori ilman putkeakin käy, eli kai ne jotenkin toimii.

3: Aivan varmasti... Tosin maksimiteho ei ole näiden vehkeiden päätavoite.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #70 : 11.10.08 - klo: 09.52 »
Tuohon 2-t moottorin käymiseen ilman pakoputkea...

Eli, moottori kyllä käy melkoisen varmasti ilman pakoputkea. Tämä on huomattu mopossa, jossa tukkoinen pakoputki kun jotain oli sinne tungettu. Alkukäyrän pultit auki ja toimi. Mutta homma ei mene niin yksinkertaisesti kuin voisi kuvitella. Vaikka putki oli tukossa ja pultit auki, pääsi pakopulssi (ei varmuutta oikeasta nimestä) putken paisariosaan asti ja tuli vastapaineeksi moottorille. Kun 2-t moottoria viritetään, on pakopulssin ajoitus takaisin moottorille todella tärkeä. Pulssin terävyyttä ja tiheyttä muokataan muuttamalla paisaria, sen halkaisuutta, pituutta ja muotoa. Pelkällä hyvällä pakoputken muotoilulla ja laskemisella saadaan moottori aivan eri luontoiseksi. Mopossa tämän huomasi kun otti kuristinputken pois, kummasti kulkee nyt 75km/h, kun on niin kuristettu putkesta.

Kun nakkasin pakoputken nuotioon ja poltin karstat jne muut roskat putkesta, sain kiristää alkukäyrän pultit kunnolla. Moottorin luonne muuttui täysin, alavääntöä tuli lisää ja ylhäältä väänsi paremmin. Tietenkin 2-t moottorin voisi olettaa toimia ilman putkea, mutta ei se ole hyvä ratkaisu. Moottorin täytyy saada vastapaine, jotta se toimii kunnolla. Melkein sama asia olisi sanoa, että moottori toimii ilman öljyä --> Toimiihan se, mutta ei kauaa. Tehohäviöitä siis on, koska moottori voi olla jopa mitoitettu pakoputkelle jolla se toimii.

Paljon asiaa aiheesta

Tuolla samainen lause olisi kirosanoja toistensa perään.

janitor

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #71 : 11.10.08 - klo: 20.16 »
2-tahtinen käy hyvinkin ilman putkea. Eihän ennenvanhaan (80-luvulla) kaikissa nitrokoneissa ollut edes putkea. Maakulkuneuvoa en kyllä ajelisi ilman putkea, ettei pyttyyn pääse pakoaukon kautta mitään ..skaa.

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #72 : 12.10.08 - klo: 01.45 »
Tätä on varmaan kysytty ennenkin mutta en nyt löytänyt haulla mitään...

Eli mulla olis just sisäänajettu (se 5 tankkia + saman verran tiukempaa ajoa) kone ja on tavallaan sellainen positiivinen ongelma että kone on aika haastava saada käyntiin kylmänä. Hiustenkuivaajalla olen lämmittänyt jolloin kone hyvin lähteekin käyntiin mutta hiustenkuivaajaa ei oikein noilla ajopaikoilla sähkönpuutteesta johtuen voi käyttää. onko tähän olemassa jotain kikkaa talvea varten miten koneen sais lämmitettyä ilman että tekee autosta nuotion tai ottaa kosaanipullot matkaan? kosaanillakin aika hankala nitromottia lämmittää  :p

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #73 : 12.10.08 - klo: 11.55 »


Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista  :wink:

Tuote nro: 19739

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #74 : 13.10.08 - klo: 01.24 »

 No nythän mä ihan hämilleni menin.
Kun olen kahlannut tätäkin sivustoa on "joka" paikassa selitetty että
1:1 kaksitahtisen ja nitrokoneen kanssa ei mikään ole samaa koskien viritystä,
jne. Pakoputkethan ovat osa viritystä.
Jos pakoputkiin päteekin samat säänöt kuin oikeissa 2t koneissa homma muutuu
helpomaksi koska mennään ammattin puolelle :P  Ok hyvä näin.

Miten hoidetaan poltoaineen syöttö kun "impulssi?" letku puuttuu varsinkin jos koko putkisto puuttuu?
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #75 : 13.10.08 - klo: 01.49 »
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/19/large/19-739_l.jpg

Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista  :wink:

Tuote nro: 19739

Kiitos vinkistä, ei olis edes kallis koittaa jotain tommosta. Pitää tosin olla tarkkana ettei polta vehkeitä :D

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #76 : 13.10.08 - klo: 14.17 »

 No nythän mä ihan hämilleni menin.
Kun olen kahlannut tätäkin sivustoa on "joka" paikassa selitetty että
1:1 kaksitahtisen ja nitrokoneen kanssa ei mikään ole samaa koskien viritystä,
jne. Pakoputkethan ovat osa viritystä.
Jos pakoputkiin päteekin samat säänöt kuin oikeissa 2t koneissa homma muutuu
helpomaksi koska mennään ammattin puolelle :P  Ok hyvä näin.

Miten hoidetaan poltoaineen syöttö kun "impulssi?" letku puuttuu varsinkin jos koko putkisto puuttuu?


Uskoisin että tankki on ollut hieman moottoria ylempänä ja letku tankin alaosassa, jolloin polttoainetta tulee lähes itsestään. Etenkin, kun vanhemmat nitromotit ovat tuskin olleet kovin tehokkaita ja vaatineet nopeaa polttoaineensyöttöä. Tämä kyllä aivan arvailua  :wink:

Pakoputkiin pätee monia samoja seikkoja kuin normaaleissa 2-t moottoreissa. Onhan nitromotin pilli muotoiltu kuitenkin paksummaksi loppupäästä kuin alkukäyrästä, paisarimuotoilua siis. Jos ei siitä mitään hyötyä olisi, miksi sellainen sitten on? Kuten varmasti monessa muussakin, on itsellänikin suppilon tapainen osa putken sisällä, joka varmasti on muotoiltu niin että vastapaine tulee normaalisti.

Poissa Dickie

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #77 : 14.10.08 - klo: 08.04 »


Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista  :wink:

Tuote nro: 19739

Eikös tämä ole kaasukolvi? Liekkiä tuskin näkyy ja jos näkyy sit on jotakin vialla...

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #78 : 14.10.08 - klo: 08.43 »
Monesta kaasukolvista saa kolvausterän pois, jolloin se toimii ikäänkuin "tohona". En tunne tuota Bilteman vekotinta, mutta vastaa Clas Olssonin värkki ainakin toimii niin.
Flying Calacucco

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #79 : 16.10.08 - klo: 01.42 »
Ihan semmoinen kävi mielessä, että onko 1,2cm3 koneet herkempiä säädöille, vuodoille kuin esim 15 (2,46cm3)koneet? Itsellä tekee kovasti mini autoa mieli, tällä hetkellä Lrp nitro Shark 1/18. Toisaalta sähköautot ovat minulle tällä hetkellä tutumpia, ollut kyllä pari vuotta sitten 2,46cm3 koneella oleva auto ja jäi hieman karvas maku.

Ja ei kannata ihmetellä, kun olen kysellyt monesta autosta täällä. En kysele lämpimikseni, vaan täytyy miettiä tarkkaaan seuraavaa autoa  :wink:

Mika R

  • Vieras
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #80 : 16.10.08 - klo: 09.14 »
Eiköhän se ole nitro kuin nitro moottori, kokoon katsomatta. joten ei tuohon voi vastata, yksilöitähän ne on kaikki mitä ilmavuotoihin tulee. Ja säätämisen helppous/vaikeus riippuu moottorista (esim porttien määrä, kaasari jne) eikä koosta. Tuosta nitro sharkista en tiedä mitään.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #81 : 16.10.08 - klo: 20.15 »

*kuva*

Biltemasta tällainen? Ei iso, mottia kyllä voi lämmittää helposti kun liekki ei ole suuri. Mutta kannattaa varoa ylikuumentamista  :wink:

Tuote nro: 19739

Eikös tämä ole kaasukolvi? Liekkiä tuskin näkyy ja jos näkyy sit on jotakin vialla...

Kyllä kummasti liekki näkyy...

Poissa jamppi-nossu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #82 : 19.10.08 - klo: 14.01 »
Mul on revossa semmonen vika että se ei käynnisty mulla on moottorissa jottain p****a oon yrittäny puhdistaa sitä mutta ei lähde vaan sinne menee aina lisää sitä p****aa.

Poissa Hyper

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #83 : 19.10.08 - klo: 14.44 »
No sen p*skahan ei montaa kautta sinne moottoriin pääse:
1) ilmanputsarin kautta/läpi (vuotaa, väärin asennettu, puuttuu)
2) polttoaineen mukana kaasarin kautta
3) tulppa-aukosta kun vaihtaa tulppaa
4) moottorin pakoaukosta
5) takalevyn kautta jos on vetokäynnistin muokattu tai muuten asennettu väärin

Minkälaista p****a ja missä siellä moottorissa sitä on? Sylinterin sisällä, kaasarissa vai pakoputkessa? Jos on ihan aitoa tavaraa niin kannattaa laittaa vehkeet piiloon kotieläimiltä.

Poissa Juuso_St

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #84 : 26.10.08 - klo: 11.14 »
Onko helppo laittaa ledi valot koriin kiinni ja sitte kun pistäis sähköt päälle niin ne syttyis?

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kysymyksiä
« Vastaus #85 : 26.10.08 - klo: 12.27 »
Jos kolvi pysyy kädessä ja tietää mitä tekee, on.