RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: peitsamo - 05.12.12 - klo: 21.47

Otsikko: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: peitsamo - 05.12.12 - klo: 21.47
Meidänkin kerholle alkaa pikkuhiljaa tiensä löytää uusia potentiaalisia kuskeja. Suurin osa on isä-poika akselia, jotka eivät ole nikkoja lukuunottamatta hommassa millään lailla sisällä.

Jokaisen suusta kuuluva kysymys on: mikä auto kannattaa ostaa?

Jos kyse olisi vaikka polttis- tai sähkökrossista, olisi helppo suositella useampaakin rtr pakettia, jolla pääsee hyvin alkuun ja jopa vähän pidemmällekin.

Sen sijaan tourinkipuolella ei oikein käyttökelpoisia rtr paketteja ole. 200 euron hiilikone-muovipulkka-nimhipatteriyhdistelmiä kun ei oikein viitsi suositella.

Onko maailmassa olemassa harjattomia, lipoakuilla varustettuja touring rtr paketteja? Jos vielä löytyisi gigaradiot ja jonkinlainen säädyllinen alusta, niin ostajia varmaan olisi?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: RCCRVETTE - 06.12.12 - klo: 01.23
Eipä nyt tullu mitään muuta kuin tällänen silmille: http://www.modelsport.co.uk/hpi-sprint-2-flux-2.4ghz-bmw-m3-gt/rc-car-products/365702 (http://www.modelsport.co.uk/hpi-sprint-2-flux-2.4ghz-bmw-m3-gt/rc-car-products/365702)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 06.12.12 - klo: 01.24
Pärjääkö tuolla esim FTT stanusarjassa?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: RCCRVETTE - 06.12.12 - klo: 01.27
Joku kokenu kisakuski voi vastaa tuohon  :smiley: ite en oo kisaillu.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Soo - 06.12.12 - klo: 09.52
Assolta tuli kanssa just tällä viikolla muovipulkka RTR eli ilmeisesti tollasille ois kysyntää:
http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/Apex/RTR/ (http://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/Apex/RTR/)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: jucca - 06.12.12 - klo: 10.39
Tuommoinenkin on  http://www.rccaraction.com/blog/2012/10/31/serpent-rtr-s411-190mm-touring-car/ (http://www.rccaraction.com/blog/2012/10/31/serpent-rtr-s411-190mm-touring-car/)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: IIVONEN - 06.12.12 - klo: 10.56
Tuo Serpent olisi varmaan kohtuullinen TSS-luokassa . Hinta näyttäis olevan siinä 350 euroa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Metsäläinen - 06.12.12 - klo: 11.44
Tuo Serpent olisi varmaan kohtuullinen TSS-luokassa . Hinta näyttäis olevan siinä 350 euroa.
Tohonkin pitäisi vaihtaa moottori ja nopeudensäädin, jos kisoihin aikoo. Hinta pomppaa aikalailla.

Kauppiaat voisi alkaa  tehdä myymistään autoista valmiita paketteja eri luokkiin ja laittaa niitä sivuilleen,

niin aloittelijat löytäisivät helposti oikeanlaiset ja käyttökelpoiset vehkeet lajin aloittamiseen.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: JUkka-san - 06.12.12 - klo: 13.01
Hyvä kysymys Pekalta!

Näyttää siltä että kukaan turistivalmistaja ei ole vielä uskaltanut avata peliä rtr-rintamalla kunnolla. Krossipuolella kun saa jo kunnon kalustoa rtr:nä ainakin Losilta ja Durangolta. Molemmissa on jopa sensorilliset koneet ja säätimet vakiona. Materiaaleissakaan ei ole oikaistu niin paljoa kuin oli esimerkiksi tuossa Serpentissä.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: RCCRVETTE - 06.12.12 - klo: 14.11
ei kahteen kertaan pitäny.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: RCCRVETTE - 06.12.12 - klo: 14.13
ei siinä kyllä halvalla pääsee jos haluaa johki kisaluokkiin. Yksinkertasempaa ois että jos tietää mitä luokkaa haluis mennä ajamaan. Soittaa RC liikkeeseen ja ne rakentaa sulle auton millä pääset kyseiseen luokkaan ajamaan. Ois aika simppeli jos ei ite halua rakentaa autoja, lisähintaahan siitä tulis ku joku muu kasaa. RTR paketeista joutuis kumminki vaihtaa moottoria ja noparia ni sama se ois sit ostaa kerralla kitti paketti ja erikseen moottori paketti, antaa se sellaselle sit kuka osaa kasaa jos ite ei osaa kasaa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: mauska - 06.12.12 - klo: 15.37
Hiukan on kyllä juu touring puolella harvassa nuo rtr-paketit. Tuossa yksi paketti soppaan sekaan http://www.area52.cc/news/3031-thunder-tiger-ts4e.html (http://www.area52.cc/news/3031-thunder-tiger-ts4e.html)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 06.12.12 - klo: 16.38
Tämä asia konkretisoitui tällä viikolla, kun serkkupojalle piti etsiä autoa. Tietysti +1000 euroa ei moni ole alkuun valmis sijoittamaan, joten mikä on seuraava vaihtoehto? Ostaa autopaketti käytettynä tai valita se 200 euron muovipulkka.

Kun vanhemmille ehdottaa 500 euron käytetyn rc auton ostamista, se luonnollisesti herättää tunteita ja kysymyksiä. Maallikon on helppo valita se halpa (ja huono), mutta uusi auto kunnollisen käytetyn sijaan. Vaikka tosiasia on se, että hyvän käytetyn saa aina myytyä, melkein uutta muovipulkkaa on hankalampi kaupitella.

Näiden kahden väliin jää aika iso rako (markkinaraoksikin sitä joku voisi kutsua). Olisiko kenelläkään kauppiaalla tai maahantuojalla mahdollisuus miettiä tällaisen paketin kasaamista ja markkinointia, kysyntää olisi varmasti. Hintaluokka voisi olla kaikkinensa noin 500-600 euroa, uskoisin että tuohon budjettiin paketin myynti olisi ihan mahdollista. Työnimenä voisi olla "FTT READYSET"  :wink:
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: *HOKE* - 06.12.12 - klo: 17.04
yksi selvä ongelma on se että rtr autossa olisi aina jotkin sähköistä pakko vaihtaa.

Ainoastaan viri luokkaan sopivan rtr auton voisi valmistaa, mutta ei muihin stock luokkiin.

Säännöt kun ovat ympäri maailman toisistaan enemmän tai vähemmän poikkeavia siinä hitaimmassa eli stanu luokassa.

Miten yksikään tehdas voisi valmistaa rtr auton jossa on alla sweepit, moottorina LRP/Nosram 17.5 koppana mazda speed 6 lw... Joku hyvä lipo ja laturi + jäätävät ohjeet niiden lipo akkujen lataamiseen varoitusteksteineen ym. Kun ikäväkyllä niiiiin monet vanhemmista ostaa nää rtr autot ja antaa ne junioreille ilman kummoista tutustumista saati juniorin opetusta ja valvontaa.

Eli sellaisen paketin rakentaminen joka olis oikeasti suoraan ok laite ftt stanu luokkaan... On oikeasti lähes mahdotonta, ellei sitä tehdä täällä suomessa tai tilata erikseen joltain tehtaalta kyseisillä spekseillä... Ja se taas maksaa niin paljon että koko idea siitä aloittelijanrtr kilpurista katoaa.


Se että kauppias muokkaa jonkun auton suomessa sitten suoraan ftt luokkaan sopivaksi, nostaa sekin aika hyvin hinnan sille tasolle että jopa halpa 300 euron muovipulkka maksaa enemmän kuin siitä setistä ollaan valmiita maksamaan.

Laskekaa vaikka suoraan jonkun halvan turistiauton päälle stanu kone, stanulaillinen säädin, renkaat, kori, akku, laturi ja vielä pitää laskea päälle sen rakentamisen arvo.

Jo noiden edellä mainitsemien tavaroiden arvoksi tulee asennuksineen väkisinkin pyöreä 300.

Ja autossa on siltikin vielä se ritsa radio ja servo joilla ei kuitenkaan ihmeitä tee jos tosiaan meinaa radalle mennä ajelemaan ideana edes hetken päästä kisailu.
Ja siinäkin vaiheessa se halpa auto alkaa pistämään vastaan ja se on vaihdettava jotta kehtaa sinne ftt kisoihin mennä.

Ikävän hankala yhtälö jonka varmasti monikin kauppias täyttäisi jos siihen löytyis fiksu ratkasu.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 06.12.12 - klo: 18.58
Tässähän ei ollutkaan ajatuksena se, että kaikkien romppeiden pitäis olla "state of the art", vaan harkittuja kompromisseja, joilla hinta saadaan järkeväksi. Lasketaanpa:

Stockkikone 70€
Kori 27€
Renkaat 27€
Nopari 60€
Servo 30
Radiot 70€
Akku 40€
Laturi 25€
Auto 150€

Yhteensä 499€ jos oikein päässä laskin. Minun mielestä ihan tehtävissä. Haasteeksi tuossa muodostuu ainoastaan se, mikä olisi sopiva auton runkontuon paketin perustaksi.

Tuskin mikään tehdas tuota valmiiksi tekis, mutta maahatuoja/kauppias vois hyvinkin tehdä?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Koheltaja - 06.12.12 - klo: 19.11
Siihen satanen lisää niin saa T3R alustan joka on kilpuri moneen muovikippoon verrattuna.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: *HOKE* - 06.12.12 - klo: 20.37
unohdit Pekka laskea tuohon päälle vielä kasaamisen.
Ellei tarkoitus ole että olis vaan valmis kasa tavaroita, mutta ei valmista rtr pakettia.

Entä mikäs auto on 150e
sellainen joka on valmiiksi kasassa mutta ilman sähköjä.

Vai pitäiskö kauppiaan rakentaa kaikki valmiiksi???

Se ei ole kannattavaa ellei siitä tehdystä työstä oteta vielä korvausta.

Eli jo noilla pekan laskemilla summilla hinta olis jo vähintään 550e vaikka autot kasautettais jollain juniorilla joka suostuis setin pistämään läjään viidestä kympistä.

Ps: laturi 25e... Särähtää mun korvaan niin että hampaita vihloo
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 06.12.12 - klo: 20.46
Hinnat on suuntaa antavia. Viesti on se, että periaatteessa homma voisi toimia. Tottakai kasaamisesta pitää pieni palkkio saada, muutenhan siinä ei ole mieltä. Kauppiaan näkökulmasta idea on myös siinä, että yksittäisen tuotteen myymisen sijasta voisi myydä koko paketin, jolloin ainakin periaatteessa voi vähän tingata hinnasta.

Xray t3r olisi varmaan hyvä alusta, mutta sitä ei taida olla enää saatavilla. Valitettavasti muita ns. Semikilpureita ei juurikaan ole. Ihan halvimpaan muovipulkkaan tuota pakettia ei kannata rakentaa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Koheltaja - 06.12.12 - klo: 20.55
Tottakai kasaamisesta pitää pieni palkkio saada, muutenhan siinä ei ole mieltä.

Jos kitistä lähtee kasaamaan auton radalle valmiiksi asti niin käytännössä aikaa menee yhden työpäivän verran, eli satanen lisää loppusummaan.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: *HOKE* - 06.12.12 - klo: 21.17
voisi voisi.

Tarkoitankin puhtaasti sitä että kun paketti olisi rakennettu sellaiseksi että siinä ei mikään osa ole totaalisen ritsa ja jotta paketti ajaisi asiansa nimenomaan sellaisena että sillä voisi aloitella sitä turisti kisailuakin ehkä ilman että joutuu kuitenkin kaiken ostamaan taas uutta niin se hintahan nousee väkisinkin sellaiselle tasolle ettei siitä ole matka eikä mikään ihan oikeaan kisa pakettiin.

Koska nimenomaan sille paketin kasaamisellekin on pakko laskea arvo jotta se ei ole pelkkää hyväntekeväisyyttä.

Kovin ihmeellistä alennustahan myöskään ei tuollaisesta paketista pystyisi kuitenkaan antamaan koska monet tavarat tulisivat eripuolilta.
Eli harva asia olisi kauppiaan omia maahantuonteja, jolloin ei noissa monissa osissa olis kovin ihmeellisiä katteita jolloin tosiaan ei ihmeellisestä pyöristyksestä voi puhua.
Laskettuna päälle että tilaat tavarat tyyliin 4 eri toimittajalta, ellet reilusti useammalta... Kaikilla toimituskulut jne... Ja annas olla kun jollain toimittajalla ei olekaan jotain... Esim sitä 70e radiota...
Okei... Silloin siihen laitetaan se minkä asiakas tilalle haluaa... No mutta sithän on sama myydä ihan vaan kasauspalvelua missä asiakas saa räätälöidä setin mieleisekseen ja se sitten rakennetaan... Koska niin moni haluaa sitten kuitenkin jotain muuta kuin toinen... Tai toisella viikolla onkin sitten ne halpis laturit loppu... Tälläkertaa säätimet loppu ja viimeks olikin korit lopussa...

Tarkoitan siis tällä sitä että olisihan noita paketteja ollut jo aikapäiviä sitten olemassa jos se nähtäisiin kannattavaksi.

Ei vaan meinaa olla sellaista autoa jonka tuohon kasaan laittais... Ja sit kun on niin saa huomata että ei sitä reiskan R mallia tosiaan olekaan enää saatavilla...
Ja sekin olis vaatinu vakaajat...
Ja tosiaan muutaman tunnin kasaamisen per paketti...
Eli hinta alkaa tosiaan olemaan todellisuudessa siellä lähellä tonnia kuitenkin... Ja jälleen on ziljoonasti fiksumpaa ostaa kisaajan edelliskautinen auto ja ehkä jopa sähköt mukana noin 300-400.
Päälle omavalintainen radio, laturi ja akut... Jotka ehkä nekin saa samalta kisaajalta halvalla...
Ollaan ehkä taas lähellä tonnia, mutta kalusto on selvästi parempi kuin se kauppiaan uusi setti jollain ämpärimuovirungolla.

Ps: koheltaja näköjään ehti kommentoida väliin...
Jep... Kyllä siihen tosiaan työpäivän verran aikaa menee jos vielä riittääkään.
Ja tämähän siis menis monella kauppiaalla omasta vapaa-ajasta...
Jos pakettia rakennettais kesken työajan niin paketin rakentamiseen menee äkkiä viikko ja se käytetty aika on vielä arvokkaampaa, eli ei satanen riitä.

Pps: kyllä mä voisin huvikseni korvausta vastaan rakennella tollasia settejä omalla ajallani... Mutta tosiaan jos yhtään tarkemmin ajatellaan niin täysin kasattu auto niin että radiotkin on kalibroitu, kori leikattu ja ehkä jopa yhdellä värillä maalattu... Ei siihen satku riitä että siinä olis mulle mitään järkeä.
200 puhtaana käteen niin rakennan viikossa jollekin setin jota voi kutsua RTR autoksi ja on ftt sääntöjen sisään mahtuva...
Eli tälllhetkellä järkevistä komponenteista kasattu RTR tulee väkisin arvokkaaks, tai auto on joku muovinen pulkka jonka kanssa tulee itku kun haaveillaan ftt kisassa ajamista.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: MonsTTer - 06.12.12 - klo: 21.24
Olen etsinyt halpaa uutta runkoa VTR luokkaan. Ainut n.150€ olis tuommonen 416 kopio http://www.r2hobbies.com/rc-cars/cars/1-10-rc-ep-tmy-4wd-on-road-belt-drive-racing-car-carbon-fiber-chassis.html (http://www.r2hobbies.com/rc-cars/cars/1-10-rc-ep-tmy-4wd-on-road-belt-drive-racing-car-carbon-fiber-chassis.html)
Tuolla ois myös Mi4 kopio.
Ei tuohon 150-200 kyl oikeen mitään järkevää saa :huh:
Tuohon Serpentiin ei tuu akkua eikä laturia...
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 06.12.12 - klo: 21.30
Pitäs olla semmoinen t3r tyylinen alusta, joka olis tehtaalla valmiiks kasattu. Siihen sähköjen laitto ja korin maalaus ja leikkaus menisi noin tunnissa. Jos alkaa päivän tekemään yhtä pakettia, niin siitä ei kyllä pisnestä tule.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: *HOKE* - 06.12.12 - klo: 21.48
Niin pitäis...
Sellanen olis loistava.

Tosin uskallan väittää että ei se tunnissa mee ne juottelut, kalibroinnit, korin leikkely ja maalaus... tai on kohtalaisen juosten kusastu.
Mut joo... parissa tunnissa vois ajovalmiiks saadakin jos tosiaan tuollainen runko on valmiiksi kasassa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Miika.laurila - 06.12.12 - klo: 22.14
Ajattelin oman kontribuutioni tähän säikeeseen tuoda seuraavanlaisella paketilla/vaihtoehdoilla:

Huomaa, että kaikkia osia ei saa samasta paikasta (eli siis hypoteettinen tilanne todellakin):

Auto:
-Schumacher Mi1, varmasti stanuluokassa ehtii, nopeammissa luokissa en usko niinkään: 190€
-Asson TC4, joka tulee valmiiksi kasattuna ilman sähköjä. Varmasti tälläkin stanussa ehtii: 199€

Akku:
-GensAce 5A 50C: 50€
-Muitakin vaihtoehtoja varmasti on samassa hintaluokassa

Nopari:
-Hobbywing Justock ClubSpec 49€

Radiot:
-Sanwa MX-V, tällä ratilla pärjää varmasti kaikissa sähköautoluokissa: 119€
-FlySky FS-GT2, halpa ja ... halpa: 49€

Servo:
-TeamC Low Profile Servo, riittävää keskitasoa: 29€

Laturi:
-ThunderPower TP610C, 10A lataus, tasuri, sisäinen virtalähde: 99€

Moottori:
-LRP X12 17.5: 75€

Renkaat:
-Sweep QTS28: 27€

Kori:
-Mazda Speed 6: 26€

Työkalut:
-EDS-setti: 30€
-"Tamiya-avain", varmasti kaikilla kokeneemmilla harrastajilla pakissa näitä useampia, sopii moneen mutteriin: tosi halpa
-Korisakset: 5€
-Joku bilteman tms minityökalusetti missä pihtejä jne.: 10€
-Korimaali mastonin valkosta kilikalia: halpa

Listaamattomat kulut joita en just nyt muista:
-Varataan vaikkapa 50€ tähän

Kasaus:
-50€ hinnasta voisin vaikka itse kasata tälläsen setin ihan varmasti (osien tilauskulut plussataan hintaan)

YHT:
Halvimmillaan: 740€, itse kasattuna 690€.

Eli siis todellakaan ei muutamalla sadalla saa mielestäni peliä, jolla edes kehtaa mihinkään lähteä. Tässä listasin mielestäni ehdottomat minimit mitä TÄYTYY olla, jotta kisoihin viitsii lähteä.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: goos - 06.12.12 - klo: 23.18
YHT:
Halvimmillaan: 740€, itse kasattuna 690€.

Eli siis todellakaan ei muutamalla sadalla saa mielestäni peliä, jolla edes kehtaa mihinkään lähteä. Tässä listasin mielestäni ehdottomat minimit mitä TÄYTYY olla, jotta kisoihin viitsii lähteä.
Samaan hintaluokkaan saa oikean kilpurin ja radion myös jos vähän metsästää käytettyjä. Eli RTR paketin pitäisi todellakin olla siellä 300-400e paikkeilla ja se ei onnistu jos ostaa "kisatasoista" kamaa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 06.12.12 - klo: 23.23
Osa ongelmaa on se, että maallikon on vaikea hyväksyä sitä, että käytetty rc auto maksaa monta sataa euroa, vaikkakin se olisi usein just se paras vaihtoehto.

Minun mielestä toimiva rtr paketti sais maksaa maks. sen 500€. Työkaluja ei siihen pakettiin tarvita, muita kuin ne ihan pakollist, niinkuin muissakin rtrissä.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Miika.laurila - 06.12.12 - klo: 23.35
YHT:
Halvimmillaan: 740€, itse kasattuna 690€.

Eli siis todellakaan ei muutamalla sadalla saa mielestäni peliä, jolla edes kehtaa mihinkään lähteä. Tässä listasin mielestäni ehdottomat minimit mitä TÄYTYY olla, jotta kisoihin viitsii lähteä.
Samaan hintaluokkaan saa oikean kilpurin ja radion myös jos vähän metsästää käytettyjä. Eli RTR paketin pitäisi todellakin olla siellä 300-400e paikkeilla ja se ei onnistu jos ostaa "kisatasoista" kamaa.


Ajattelin, että lisäänkö loppuun maininnan, että kyseessä olisi täysin pränikkä paketti siis. Olisi pitänyt lisätä vissiin. Tietenkin halvemmalla saa käytettynä ja jopa parempaakin. Mielestäni kuitenkin aiheena oli nimenomaan uudet avaimet käteen -periaatteella olevat 1/10 touring laitteet. Ja jos puhutaan siitä, että mitä uusi kalusto maksaa minimissään niin yllä mainitsemani vaihtoehdot ovat erittäin varteenotettavia.

EDIT: Niin ja setillä, jonka mainitsin, pääsee kisoihin ja ei pitäisi ainakaan heti olla ensimmäinen hidaste kaluston huonous. Varmasti säästää heti 100-200€ kun ei tarvitse olla kisavalmista kamaa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: goos - 07.12.12 - klo: 09.11
Ajattelin, että lisäänkö loppuun maininnan, että kyseessä olisi täysin pränikkä paketti siis. Olisi pitänyt lisätä vissiin. Tietenkin halvemmalla saa käytettynä ja jopa parempaakin. Mielestäni kuitenkin aiheena oli nimenomaan uudet avaimet käteen -periaatteella olevat 1/10 touring laitteet. Ja jos puhutaan siitä, että mitä uusi kalusto maksaa minimissään niin yllä mainitsemani vaihtoehdot ovat erittäin varteenotettavia.

EDIT: Niin ja setillä, jonka mainitsin, pääsee kisoihin ja ei pitäisi ainakaan heti olla ensimmäinen hidaste kaluston huonous. Varmasti säästää heti 100-200€ kun ei tarvitse olla kisavalmista kamaa.
Joo ymmärsin kyllä, mutta aloittelevalle kuskille käytetty paketti on kumminkin se parempi ostos samalla rahalla, se on sit eri asia haluavatko he semmoisen ostaa ja kelpaako käytetty.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: baja5t/juhis - 07.12.12 - klo: 10.44
käytettyjen autojen myyjät voisi tuoda niitä näytille kisapaikoille ja laittaa ne samalle pöydälle kiinnostuneiden vertailtavaksi. kisoja on tietysti suht harvakseltaan. se tiksin yleisöpäivä viime kaudella oli hyvä idea, mites jos vaikka myytävät kokonaiset autot olisi samalla pöydällä hintoineen. pitäisi vain saada ostajat ja myyjät saman katon alle. tämä on touringista mitään tietävän näkemys.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Miika.laurila - 07.12.12 - klo: 13.29
Ajattelin, että lisäänkö loppuun maininnan, että kyseessä olisi täysin pränikkä paketti siis. Olisi pitänyt lisätä vissiin. Tietenkin halvemmalla saa käytettynä ja jopa parempaakin. Mielestäni kuitenkin aiheena oli nimenomaan uudet avaimet käteen -periaatteella olevat 1/10 touring laitteet. Ja jos puhutaan siitä, että mitä uusi kalusto maksaa minimissään niin yllä mainitsemani vaihtoehdot ovat erittäin varteenotettavia.

EDIT: Niin ja setillä, jonka mainitsin, pääsee kisoihin ja ei pitäisi ainakaan heti olla ensimmäinen hidaste kaluston huonous. Varmasti säästää heti 100-200€ kun ei tarvitse olla kisavalmista kamaa.
Joo ymmärsin kyllä, mutta aloittelevalle kuskille käytetty paketti on kumminkin se parempi ostos samalla rahalla, se on sit eri asia haluavatko he semmoisen ostaa ja kelpaako käytetty.

Samaa mieltä tuosta. Jos joku minulta tulee kysymään, että mitä kannattaa ostaa, niin suosittelen ensimmäisenä kääntymään paikallisen/lähimmän kerhon puoleen josko sieltä saisi käytettynä kisakuskien vanhaa tavaraa, joka varmasti on vielä täysin kelpoista aloittelevalle harrastajalle. Jos ei apu löydy kerholta, niin internettiin vain käytettyjä paketteja etsimään. Ongelmaksi muodostuu siinä vaiheessa vain se, että uusi harrastaja ei välttämättä tiedä mitä kannattaa ostaa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 07.12.12 - klo: 15.35
Minulle on vähän ajan sisällä parikin lapsen isää/äitiä todennut tästä asiasta nimenomaan sen, että "tuntuu aika isolta summalta maksaa käytetystä rc autosta 300 euroa". Käytetyn tavaran ostaminen tuntemattomalta henkilöltä on myös iso kynnys monelle, ainakin jos tavaran arvo on satoja euroja.

Se on ihan totta, että monelle se käytetty olisi paras vaihtoehto myös taloudellisesti, mutta siitäkin huolimatta uusille rtr paketeile on kysyntää. Tämä on myös yksi syy siihen, että krossaaminen on helpompi aloittelijalle, koska vaihtoehtoja on tarjolla selvästi enemmän.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: RCCRVETTE - 07.12.12 - klo: 15.46
Pitäs olla semmoinen t3r tyylinen alusta, joka olis tehtaalla valmiiks kasattu. Siihen sähköjen laitto ja korin maalaus ja leikkaus menisi noin tunnissa. Jos alkaa päivän tekemään yhtä pakettia, niin siitä ei kyllä pisnestä tule.


Saa olla aika kova että ehtii vetää tunnissa sähköt, leikkaa kopan ja maalaa se vielä  :smiley:
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 07.12.12 - klo: 15.58
Toiset on, toiset ei.  :shocked:

Liukuhihnahommina kun tekee ja kunnon vehkeillä, niin varmaan tunnissa menee per auto kekimäärin.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Miika.laurila - 07.12.12 - klo: 15.59
Pitäs olla semmoinen t3r tyylinen alusta, joka olis tehtaalla valmiiks kasattu. Siihen sähköjen laitto ja korin maalaus ja leikkaus menisi noin tunnissa. Jos alkaa päivän tekemään yhtä pakettia, niin siitä ei kyllä pisnestä tule.


Saa olla aika kova että ehtii vetää tunnissa sähköt, leikkaa kopan ja maalaa se vielä  :smiley:


Oulun FTT 2008, tiim lahti kasasi porukalla auton, sähkötti, ja teki kopan stimpylle yhdessä erävälissä. Näin ainakin muistelen  :wink:
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Stilo - 07.12.12 - klo: 18.02
Menee jo vähän legendan puolelle vaikka aika kova suoritus se aikanaan olikin.  :grin: Ei siinä ollu Tiim Lahtea kuin meikäläinen ja ei se nyt ihan yhdessä erävälissä onnistunut. Sähköt siirrettiin vanhasta autosta ja korikin oli meikäläiseltä lainassa. Olikohan siinä 3 sen aikaista Tamiya kuskia ja Stimpy itse kasaamassa. 2h 20min paketin avaamisesta auto oli radalla, ainoa mikä unohtui säätää kiireessä oli maavarat...
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Miika.laurila - 07.12.12 - klo: 18.33
Menee jo vähän legendan puolelle vaikka aika kova suoritus se aikanaan olikin.  :grin: Ei siinä ollu Tiim Lahtea kuin meikäläinen ja ei se nyt ihan yhdessä erävälissä onnistunut. Sähköt siirrettiin vanhasta autosta ja korikin oli meikäläiseltä lainassa. Olikohan siinä 3 sen aikaista Tamiya kuskia ja Stimpy itse kasaamassa. 2h 20min paketin avaamisesta auto oli radalla, ainoa mikä unohtui säätää kiireessä oli maavarat...

Joo ei ollut aivan tarkkaa muistikuvaa tuosta  :grin: Kova suoritus kuitenkin ja respectit siitä  :afro:
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Jarpeli - 07.12.12 - klo: 22.48
Omat kokemukseni hieman sivuavat tätä aihetta koska kyseessä M2-10, mutta tuon nyt kuitenkin mielipiteeni ilmi.
Viimme talvena iski yllättäen himo saada "kunnon rc-auto". Hinta rajaksi asetin 300e. No aluksi sekin tuntui paljolta. Mutta hieman foorumeita selailleena maailma valkeni, että eihän tuohon hintaan saa mitään.

En kuitenkaan masentunut vain ajattelin yrittää.

HK sivut auki ja katselemaan mikä vastaisi edes hieman ns. kunnon sähköjä ja tavarat tilaukseen. Taisi ostokset maksaa noin 100e(akku, nopari, servo ja moottori),  tuohon mukaan ei tullut radia koska silloin niitä ei ollut varastossa.  Laturi(huono) jo olikin lennokki ajoilta varastossa.
Tuohon päälle käytetty ok auto 120e. Ja radio 90e(saa varmasti halvemmalla kiinasta samanlaisen mutta kun oli kiire). Mutta nyt oltiin lähellä 300e ja olin melko tyytyväinen.

Nykyään rahaa kulunut njo monin kerroin tuo 300e, mutta täytyy myöntää mikäli alku setti olisi ollut sen 600e olisi hommat jääny sikseen.


Yhteenvetona.
Halvalla voi aloittaa, mutta voisin melkein sanoa että tässä lajissa tietää mistä maksaa. Enkä myöskää viitsi suositella rtr kittejä kenellekään sillä niiden päivittäminen "kunnollisiksi"maksaa maltaita.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: RCCRVETTE - 08.12.12 - klo: 00.41
Omat kokemukseni hieman sivuavat tätä aihetta koska kyseessä M2-10, mutta tuon nyt kuitenkin mielipiteeni ilmi.
Viimme talvena iski yllättäen himo saada "kunnon rc-auto". Hinta rajaksi asetin 300e. No aluksi sekin tuntui paljolta. Mutta hieman foorumeita selailleena maailma valkeni, että eihän tuohon hintaan saa mitään.

En kuitenkaan masentunut vain ajattelin yrittää.

HK sivut auki ja katselemaan mikä vastaisi edes hieman ns. kunnon sähköjä ja tavarat tilaukseen. Taisi ostokset maksaa noin 100e(akku, nopari, servo ja moottori),  tuohon mukaan ei tullut radia koska silloin niitä ei ollut varastossa.  Laturi(huono) jo olikin lennokki ajoilta varastossa.
Tuohon päälle käytetty ok auto 120e. Ja radio 90e(saa varmasti halvemmalla kiinasta samanlaisen mutta kun oli kiire). Mutta nyt oltiin lähellä 300e ja olin melko tyytyväinen.

Nykyään rahaa kulunut njo monin kerroin tuo 300e, mutta täytyy myöntää mikäli alku setti olisi ollut sen 600e olisi hommat jääny sikseen.


Yhteenvetona.
Halvalla voi aloittaa, mutta voisin melkein sanoa että tässä lajissa tietää mistä maksaa. Enkä myöskää viitsi suositella rtr kittejä kenellekään sillä niiden päivittäminen "kunnollisiksi"maksaa maltaita.


Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: rizardi - 08.12.12 - klo: 10.20

Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.

Xerun 60A V2.1 69€
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: peitsamo - 10.12.12 - klo: 11.57
Tuommoinenkin on  http://www.rccaraction.com/blog/2012/10/31/serpent-rtr-s411-190mm-touring-car/ (http://www.rccaraction.com/blog/2012/10/31/serpent-rtr-s411-190mm-touring-car/)

Tämä auto oli eilen esillä Tiksin FTT kisoissa virolaisen kauppiaan toimesta. Varmaan ihan toimiva peli, ainakin paljon enemmän kilpa-automaisempi kuin monet kylpyammepohjalle tehdyt autot. Plussaa tietysti vielä se, että autoon käy sisarmallin, eli varsinaisen kilpatouringin osat, joten autoa voi halutessaan päivittää paremmilla osilla. Pakettiin ei tule mukaan akkua, eikä laturia. Jos tällä meinaa FTT sarjaa ajaa, niin moottori ja ilmeisesti myös nopari menee uusiksi. Kun autolla on lähtöjään hintaa 350€, niin ollaan helposti takaisin lähtötilanteessa.

Toki tämä on varmaan hyvä vaihtoehto aloiittelevan tourinkikuskin ekaksi autoksi.

Saakohan tätä kenenkään suomalaisen maahantuojan/kauppiaan hyllystä?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: uijui - 10.12.12 - klo: 12.48

Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.

Xerun 60A V2.1 69€

Tuntus Hobbywingissä olevan vähän epäkelpo jarru tourinkiin. Vai saako siitä viiveen jotenkin pois, samanlaiseksi kuin LRP:ssä vaikka?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: goos - 10.12.12 - klo: 13.16

Mistä saa kunnon sähköt 100 euroon?  :roll: Jo pelkästään itse kunnon noparia ei saa alle 100 euron.

Xerun 60A V2.1 69€

Tuntus Hobbywingissä olevan vähän epäkelpo jarru tourinkiin. Vai saako siitä viiveen jotenkin pois, samanlaiseksi kuin LRP:ssä vaikka?

Hyvin se Hovi ja Mairue ajoi prostockissa A-fiinaalissa niillä esim viikonloppuna sijat taisivat olla 2 ja 4. Et jos hobbywingissä olis epäkelpo jarru veikkaan ettei kyseiset herrat niillä ajais. Sit taas jos muistat semmoisen herran kuten Marc Rheinhard se tais olla joku MM voittaja joskus, sekin ajoi mallia vanhemalla Hobbywingillä, tosin kyljessä luki Speed Passion.

Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: jucca - 10.12.12 - klo: 15.24
Dantom.fi on ainakin ennen edustanut Serpent merkkiä mutta kauppa ei taida olla enää toiminnassa?

...Hobbypeople:lla on pari Serpent nitroautoa myynnissä joten ehkä sitä kautta muitakin malleja saa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: pijokela - 11.12.12 - klo: 10.49
Meidän kerhossa on kiinaradioita pari kertaa kokeiltu ja kukaan ei ole niillä oikein pystynyt ajamaan. Turistiin on pakko ostaa merkkiradio. Mikä tahansa Futaba tai Sanwa ainakin ajaa asian, varmaan monet muutkin.

Autorungossa on vähän vastaavaa vaihtelua: Tamiyan muoviautosta loppui ominaisuudet kuukaudessa, T2'007 alkoi tuntumaan hidasteelta vuoden jälkeen. Kun otin tuon 2011 Xrayn käyttöön, se oli välittömästi paljon parempi ajaa. Kierrosajat ja varsinkin niiden tasaisuus meni heti paljon paremmiksi.

Nollasta 2010 syksyllä aloittaneena sanoisin, että ekana vuonna ei tarvitse huolehtia sähköjen kisalaillisuudesta. Yhden vuoden voi ihan hyvin treenata ennen kuin änkeää itseään FTT kisoihin. Kerhokisoihin käsittääkseni voi mennä jollain suht vastaavilla sähköillä... ainakin täällä on voinut. Opettelee ensin ajamaan sitä rataa ilman jatkuvia kolareita ja sitten onkin jo paljon valmiimpi kisoihin. (Totta kai jokaisessa treenissä otetaan kavereiden kanssa pieni kisa jossain välissä.  :wink:)

Yksi mahdollinen säästökohde on akut: jos on ainakin 6A laturi pärjää stanulla yhdelläkin akulla. Tai ainakin minä ole pärjännyt hyvin yhdellä akulla, kun lataan 10A virralla. Akun pohjassa lukee, että näin saa tehdä ja ei siitä mitään haittaa ole ollut. (Tätä ei saa tehdä virallisissa kisoissa.)

Sitten, kun tuolla ylempänä oli keskustelua auton kokoamisen hinnasta ... varsinkin jos ollaan isä/poika kombona aloittamassa, niin kyllä sen auton ohjeilla kokoaa. Kokoaa sen mitä osaa ja siellä kerhossa loput. Säädöt voi tehdä ohjeitten mukaan ja kerhossa sitten protipsejä paikallisilta kisakuskeilta. Jos sitä autoa ei saada ohjeilla kasaan, niin miten sen huolto sitten myöhemmin onnistuu? Ja jos sen auton kokoamisesta ei (edes se isä) yhtään pidä, niin onkohan harrastus ihan oikea, kun sitä mekkaamista kuitenkin riittää todella paljon.

Sabelta saa muuten uusia turistikoreja noin 12,90€ kappale. Ne ei ole niitä kahta mallia, joita kisoissa näkee, mutta se ei aloittelijalla haittaa. Nythän siellä on muuttoale.

edit: ostoslista.

12,90€ koppa: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=41736&grpid=5041 (https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=41736&grpid=5041)
69,00€ radio (vastarilla ajaa vaikka missä kisoissa, ratti pitää jossain vaiheessa päivittää): https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=52162&grpid=2903 (https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=52162&grpid=2903)
25,80€ servo: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=25986&grpid=3203 (https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=25986&grpid=3203)
27,00€ renkaat: http://fi.eurorc.com/product/2507/sweep-racing-qts28--exp-ls--exp-waw-ftt-2013-4 (http://fi.eurorc.com/product/2507/sweep-racing-qts28--exp-ls--exp-waw-ftt-2013-4)
59,00€ akku: http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo (http://fi.eurorc.com/product/532/gens-ace-5000mah-50c-74v-lipo)
49,00€ ESC: http://fi.eurorc.com/product/481/hobbywing-justock-club-spec-esc-ftt (http://fi.eurorc.com/product/481/hobbywing-justock-club-spec-esc-ftt)
65,00€ moottori (ei FTT laillinen): http://fi.eurorc.com/product/530/hobbywing-xerun-sensored-175t-blue (http://fi.eurorc.com/product/530/hobbywing-xerun-sensored-175t-blue)
79,90€ laturi: http://fi.eurorc.com/product/1266/skyrc-e6680-lipo-charger-6a (http://fi.eurorc.com/product/1266/skyrc-e6680-lipo-charger-6a)
150,00€ käytetty auto: http://rc10.fi/index.php?topic=72081.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=72081.0)

Nämä olisi voinut kerätä yhtä hyvin muistakin kaupoista ja voi olla, että jossain voisi vielä säästääkin hintoja selaamalla. Ehkä tuon käytetyn auton mukaan saisi jotain renkaita tai kopan...

30,00€ 3* posti
10,00€ 1* maali koppaan
50,00€ huonot juotoskamat Biltemasta tms. kaupasta

Yhteensä: 661,30€ (listaa muokattu, summa ei täsmää). Onhan se aika paljon rahaa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: goos - 11.12.12 - klo: 21.36

Sabelta saa muuten uusia turistikoreja noin 12,90€ kappale. Ne ei ole niitä kahta mallia, joita kisoissa näkee, mutta se ei aloittelijalla haittaa. Nythän siellä on muuttoale.

edit: ostoslista.

12,90€ koppa: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=41736&grpid=5041 (https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&prodid=41736&grpid=5041)
33,70€ virtalähde: https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&grpid=5018 (https://sabe.fi/hobby/?lang=fi&grpid=5018)
Itse ainakin ohjaan aloittelijat ajamaan mazda6, ltr-c tai spee6:lla. Syy tähän on se että silloin auto käyttyy kuin kisauato ja kaikki säädöt voi kysyä kokeneemmiltä, jos sulla on joku mikä sattuu koppa päällä niin säädöt joutuu etsimään itse.

Mazda6 on tosi hyvä koska se puskee hiukan mutta käyttäytyy muuten samalla tavalla. Sen saatavuus tosin on yleensä huono mikä on haitaksi.

Virtalähdettä ei tarvita, laturihan toimii verkkovirralla.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: McJones - 12.12.12 - klo: 16.01
Mitens esim. Tamiya TA-06? Koitin tätä teemaa sivuten katsella olisiko jotain fiksua välimallia perusmuovipulkan ja kisa-auton välissä, lähinnä jäi tuo mieleen.

Itsehän ajan Suzukilla ja syön vain kertakäyttöasioista, joten vain uusi auto on kyllin hyvä  :afro:
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: pijokela - 12.12.12 - klo: 21.36
Itse ainakin ohjaan aloittelijat ajamaan mazda6, ltr-c tai spee6:lla. Syy tähän on se että silloin auto käyttyy kuin kisauato ja kaikki säädöt voi kysyä kokeneemmiltä, jos sulla on joku mikä sattuu koppa päällä niin säädöt joutuu etsimään itse.

Jaa'a. En nyt ehkä pitäisi tuota ihan niin hirveän tärkeänä. Ei se auto täysin erilaiseksi muutu, jos käytössä on joku muu noista prolinen kopista. Se eka koppa kuitenkin menee aika vauhdilla tohjoksi. Sitten asia onkin jo erilainen, kun pikkuisen osaa ajaakin voi olla syytä ostaa setuppien mukainen koppa.

Virtalähdettä ei tarvita, laturihan toimii verkkovirralla.

Kiitos - korjasin listaan.

edit: se käytetty autokin oli mennyt, joten tässä olisi toinen samaan hintaan:
http://rc10.fi/index.php?topic=70948.0 (http://rc10.fi/index.php?topic=70948.0)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: pijokela - 12.12.12 - klo: 23.19
Mitens esim. Tamiya TA-06? Koitin tätä teemaa sivuten katsella olisiko jotain fiksua välimallia perusmuovipulkan ja kisa-auton välissä, lähinnä jäi tuo mieleen.

Mistä ajattelit ostaa varaosia? Jääkö mitään kustannussäästöä, kun varaat tarvittavat varaosat itsellesi sen sijaan, että Suomalainen kauppias toimittaa kahdessa päivässä ja viereisellä kaverilla on yleisimmät osat?

TA-06 on kyllä siitä hieno, että kun iskarit saa mataliksi siihen saa niitä todella matalia koreja.  :smiley:
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Koheltaja - 13.12.12 - klo: 07.23
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa? Budjettiauton voi sitten myydä pois toiselle aloittelevalle kuskille kun huomaa että laji kiinnostaa, oma nälkä kasvaa ja haluaa kilpailukykyisemmän kaluston?

Jos taas prioriteettinä on heti lähteä FTT kisoihin kilpailukykyisellä kalustolla niin yhtälö menee tässäkin tapauksessa mahdottomaksi.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: pijokela - 13.12.12 - klo: 08.22
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa?

Olisi. SupaStoxeilla kai yritetään juuri tuota (http://www.rcm.fi/schumacher-supastox-1-12th-gt12-circuit-car-4-cell-1s-shorty.html (http://www.rcm.fi/schumacher-supastox-1-12th-gt12-circuit-car-4-cell-1s-shorty.html)). Kesällä toivottavasti sitten nähdään auttoiko tuo luokka tuomaan uusia harrastajia niille paikkakunnille, joissa sitä puuhattiin. Olisi kyllä kiinnostavaa kuulla jo nyt, jos jollain on toiminnasta kokemusta.

Mutta silti RC harrastuksessa on sellainen ongelma, että ratti + sähköt + akku + laturi = aika paljon rahaa. Vaikka millä ajaisi. Ja kerhomallisessa toiminnassa laturin pitää pystyä lataamaan akku tunnissa, joten ei se voi ihan onneton olla.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: jon.lindgren - 13.12.12 - klo: 08.39
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa? Budjettiauton voi sitten myydä pois toiselle aloittelevalle kuskille kun huomaa että laji kiinnostaa, oma nälkä kasvaa ja haluaa kilpailukykyisemmän kaluston?

Jos taas prioriteettinä on heti lähteä FTT kisoihin kilpailukykyisellä kalustolla niin yhtälö menee tässäkin tapauksessa mahdottomaksi.

Juuri näin.

Auton pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja rajoittunut säädöiltään jotta voisi keskittyä ajamiseen. Ruuvaamisen ja ajamisen aikasuhde kallistuu kaikissa "oikeissa" luokissa ruuvaamisen puolelle ja tämä pelottaa pois monet aloittelijat. Jos isä ei halua/ jaksa/ osaa ruuvata niin poika ei pääse ajamaan.

Ja näistä voisi kiinnostua jokunen kokeneempikin kuski jolla ei motivaatio riitä "oikeaan" kisaamiseen.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: Bigbear - 13.12.12 - klo: 10.49
Näyttää siltä että oli paketti kasattu miten tahansa, maaginen toimintatonni lähestyy joka tapauksessa. Olisiko syytä alkaa miettiä aloittelija/budjettiluokkaa niitä varten jotka haluaa harrastaa mutta ei panostaa suuria summia, ainakaan alussa? Budjettiauton voi sitten myydä pois toiselle aloittelevalle kuskille kun huomaa että laji kiinnostaa, oma nälkä kasvaa ja haluaa kilpailukykyisemmän kaluston?

Jos taas prioriteettinä on heti lähteä FTT kisoihin kilpailukykyisellä kalustolla niin yhtälö menee tässäkin tapauksessa mahdottomaksi.

Juuri näin.

Auton pitäisi olla mahdollisimman yksinkertainen ja rajoittunut säädöiltään jotta voisi keskittyä ajamiseen. Ruuvaamisen ja ajamisen aikasuhde kallistuu kaikissa "oikeissa" luokissa ruuvaamisen puolelle ja tämä pelottaa pois monet aloittelijat. Jos isä ei halua/ jaksa/ osaa ruuvata niin poika ei pääse ajamaan.

Ja näistä voisi kiinnostua jokunen kokeneempikin kuski jolla ei motivaatio riitä "oikeaan" kisaamiseen.
Juuri noin!

Minkälainen pidotus rumba odottaa aloittelijaa?

Itseänikin kiinnostaa Touring, mutta näyttää niin hankalalta, että tyydyn Correihin.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: goos - 13.12.12 - klo: 10.51

Minkälainen pidotus rumba odottaa aloittelijaa?

Itseänikin kiinnostaa Touring, mutta näyttää niin hankalalta, että tyydyn Correihin.

Laitat pidot renkaisiin 10-15mins ennen radalle lähtöö, pyyhit ne pois 5mins ennenkuin menet radalle. Takarenkaita voi pidottaa pidempään kuin eturenkaita. Ei ole vaikeeta. Minipinnien säätö ja viilaus on hankalempaa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: peitsamo - 13.12.12 - klo: 10.59
Muokkasin vähän otsikkoa, niin voidaan samaan syssyyn keskustella muistakin touringin aloittamiseen liittyvistä asioista, vaikkapa renkaiden pidotuksesta tai auton säätämisestä.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: uijui - 13.12.12 - klo: 11.14
Helpompaa tuo on kuin krossin aloittaminen minun mielestä. Johtuen siitä ettei ole hyppyreitä. Tietysti itsellä auttoi että on ajanut monenmoisia vehkeitä ja mattorataa kauan sitten.

Näin itse tein:

- Auto huolella kasaan, herkäksi (ei kannata oikoa tässä), setuppi manuaalista
- Pohja suoraksi induktiohellan päällä, camberit kohilleen crossin cambermitalla, aurauksen säätö crossin aurausmitalla
- Droopit suurinpiirtein kohilleen
- Korin leikkaus vasta radalla sopivaan korkeuteen
- Pitoaineen kanssa ei kyllä mielestäni alkuun ole kovin tarkkaa, muutakun läträä 10-20min ennen ajoa ja pyyhkii pois ennen ajoa
- Kääntyvyyden rajoittaminen ja expon lisäys alkuun helpottaa ajoa
- Kulkua voi olla alkuun hyvä rajoittaa EPA:lla, prostockkikin kulkee melko kovaa alkuun
- Esim. Schumacherin ohjekirjassa lukee aika hyvin mitä mikin säätö vaikuttaa, ja näissä vehkeissä ne muutokset oikeasti huomaakin.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: MSA - 13.12.12 - klo: 11.28
Tällaisilla RTR-paketilla on ajettu kaksi talvea kilpaa LRP Areenalla (RTR-luokka) ja erittäin positiivisia kokemuksia on ollut. Tämä luokka suunniteltiin paikallisten gurujen kanssa (Lasse ja Juha). Harmi vaan, että nyt meillä ei ole kiinteää rataa missä ajaa näillä.

http://www.hobbylinna.com/maverick-strada-electric-touring-p-1495.html (http://www.hobbylinna.com/maverick-strada-electric-touring-p-1495.html)
http://www.hobbylinna.com/sprint-sport-24ghz-with-body-p-25631.html (http://www.hobbylinna.com/sprint-sport-24ghz-with-body-p-25631.html)

Moottorina oli LRP:n K4 13.5 lankainen ja säätimenä A.I /A.I Pro . Itse ajoin aluksi Maverickilla ja en tehnyt koko talvena oikeastaan mitään muutoksia. HPI Sprint oli vähän "herkempi" ja vaati hieman säätämistä. Jos säädöt sai kohdalleen niin oli ehkä hitusen nopeampi.

Yhteensä hintaa koko paketille kertyi kerhoalennuksien kanssa n. 240-300e.



Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: mikari - 13.12.12 - klo: 12.36
.. mutta aiheesta ei voitu keskustella täällä forumilla vaikka kiinnostusta olisi ollut vaan Turun omalla forumilla... oli niin salaista  :wink:

itse kävin ajamassa keppivetoisella muovipulkalla viime talvena (nyt drifteri) "GT 200mm"
ja otin puheeksi täälläkin mutta eihän se kelvannut ku ei ollut Xray pälä pälä..

http://rc10.fi/index.php?topic=62844.msg571826#msg571826 (http://rc10.fi/index.php?topic=62844.msg571826#msg571826)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: peitsamo - 13.12.12 - klo: 12.52
.. mutta aiheesta ei voitu keskustella täällä forumilla vaikka kiinnostusta olisi ollut vaan Turun omalla forumilla... oli niin salaista  :wink:

itse kävin ajamassa keppivetoisella muovipulkalla viime talvena (nyt drifteri) "GT 200mm"
ja otin puheeksi täälläkin mutta eihän se kelvannut ku ei ollut Xray pälä pälä..

Laita Mika taas pipoo vähän löysemmälle. :police:

Ja jos sähkötouringin säännöistä olet yhtään perillä, niin 190 mm on max. auton leveys.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: mikari - 13.12.12 - klo: 13.09
monet RTR myydään kuitenkin 200mm koreilla.

onko se sit 200 tai 190 niin se sit ihan sama. Kyse on kuitenkin vaan korista ja vanteen offsetistä.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit
Kirjoitti: McJones - 13.12.12 - klo: 18.22
Mitens esim. Tamiya TA-06? Koitin tätä teemaa sivuten katsella olisiko jotain fiksua välimallia perusmuovipulkan ja kisa-auton välissä, lähinnä jäi tuo mieleen.
Mistä ajattelit ostaa varaosia? Jääkö mitään kustannussäästöä, kun varaat tarvittavat varaosat itsellesi sen sijaan, että Suomalainen kauppias toimittaa kahdessa päivässä ja viereisellä kaverilla on yleisimmät osat?

TA-06 on kyllä siitä hieno, että kun iskarit saa mataliksi siihen saa niitä todella matalia koreja.  :smiley:
Olin henkisesti ajatellut hyväksyä n. viikon ajotauot ja tilailla osat sumuisilta saarilta tms., tamijan osaa saa aina monesta paikasta ulkomailta. Kakkosvaihtoehtona oli ajatus täydestä varaosa-autosta, joka voisi mennä ajoon satunnaisesti perheen kakkoskuskille.

Ja kyllä, tallissa on parikin makaavilla iskareilla olevaa, joten tuokin asia houkuttaa  :azn:
Eikä noihin tallissa oleviinkaan ole ihan lähikaupasta osia juuri saatu.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Tapsa - 01.01.13 - klo: 14.47
Mulla olis tarkoitus aloittaa kerhoajelut stanuturistilla.
Päädyin käytettyyn Asso TC 6 autoon(150€), LRP Zero säätimeen(99€), stanukone LRP X12 17.5-lankainen käytettynä vaihtokaupalla (hinta ehkä muutama kymppi), servo Sanwa SDX-701 Low prof. (89€) ja ohjain+vastari oli valmiina, Sanwa MT-4 (uutena maksoin 239€, lisävastarista 75€), akut 2kpl Vampire 6800/70C (89€ kpl), kori Protoform Stratus, (Saben tarjous 12,90€) Renkaat LRP Cpx:t, oli jäljellä pari settiä Hobbylinnan RTR-cupin jäljiltä jossa ajelin Hpi Sprintillä.
Mun kiinnostus Onroad autoihin syttyi juurikin tuosta RTR cupista ja Hpi Sprintin kans harjoittelusta. Se oli halpa ja kiva aloitusluokka.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: pijokela - 17.01.13 - klo: 15.50
Mun kiinnostus Onroad autoihin syttyi juurikin tuosta RTR cupista ja Hpi Sprintin kans harjoittelusta. Se oli halpa ja kiva aloitusluokka.

Millaisilla paketeilla sitä ajetaan? Kuinka paljon sellainen setti maksaa?

Jos olet jo saanut stanuturistisi radalle, niin miten kuvailisit autojen eroa?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Tapsa - 17.01.13 - klo: 16.14
LRP areenan RTR sarjaa ajettiin Hpi Sprintillä, Maveric Strada TC:llä tai LRP:n Blast TC:llä, siis halvan hintaluokan alustoilla, sähköinä autopaketin alkuperäinen servo, tai Futaba 3010. Moottorina LRP K4 13.5 ja säädin LRP Ai reverse. Itse ajoin LRP Zerolla, joka kelpuutettiin mukaan. Hobbylinnasta sai paketin muistaakseni n. 300€ paikkeilla.
Nykyään LRP areenalla ei ole sileää rataa, joten tietääkseni luokkaa ei Turun suunnalla tällä hetkellä ajeta.
Rakensin kyseiselle Hpi:n alustalle VTR -korin ja alla on nyt vintage renkaat. Ei sillä kunnon touring alustan vauhtiin oikein ehdi (ainakaan mun lapasissa) mutta pitää kokeilla, millainen VTR-peli se olisi..
Asso TC6 on kaikkinensa nopeampi ajaa, kääntyy herkemmin, pitoa on samoilla renkailla enemmän(LRP CPX), helpompi ajaa hieman ylihjaavana jne.
Hpi Sprintillä oli minusta kuitenkin hyvä aloitella, koska alustasta löytyy säädöt, niiden vaikutuksen kyllä huomasi, kun kokeili eri setuppeja, muovilaatu on aika joustavaa ja varaosat edullisia.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: pijokela - 17.01.13 - klo: 18.10
Kiitos vastauksista!

Moottorina LRP K4 13.5 ja säädin LRP Ai reverse. Itse ajoin LRP Zerolla, joka kelpuutettiin mukaan.
Oliko se LRP AI reverse siis tämä ESC: http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushless-brushed-forwardbrakereverse/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/ (http://www.lrp.cc/en/products/electronic-speed-controls/brushless-brushed-forwardbrakereverse/produkt/ai-brushless-reverse-digital/details/) (Mulla on tuollainen tuossa laatikossa - siinä noparissa ei ole jarrua.  :shocked:)

Oliko akkuina RTR Nimh vai lipoja?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Tapsa - 17.01.13 - klo: 19.14
Tämä säädin: http://www.hobbylinna.com/brushless-reverse-digital-p-23876.html (http://www.hobbylinna.com/brushless-reverse-digital-p-23876.html) tai tuon "kesympi" versio, siis se jonka linkitit.
Akkuina käytettiin kovakuorisia Lipoja.

Alempana lainaus säännöistä, joilla mentiin, joitakin tarkennuksia noihin tuli mm. LRP:n K4 moottorit ja autojen leveys max 200mm. Tuo oli minusta tosi hyvä ja tasaväkinen aloittelijoiden kerholuokaksi.

"Perussäännöt:
LRP-HPI CUP –SÄÄNNÖT
- Alkuperäisosilla olevat seuraavat 1/10 touring autot: HPI Sprint (ei FLUX-versiot), Maverick Strada TC tai HPI E10
- Moottori- ja säädinrajoitus: LRP Eraser 13.5t ja A.I Reverse Brushless (moottoricombo 80582) tai vastaava Nosram. Myös alkuperäinen harjallinen moottori käy alkuperäisellä akulla.
- Sallitut servot: Vakioservo, Futaba S3003, Futaba S3010, Sanwa SX-01 - Maavara min. 8mm - Renkaat LRP CPX (LRP65031) tai vastaava Nosram - Down Stop (droop) ei saa olla säädettävä
- Max kokonaisvälitys 5,8 - Akut: 6-kennoiset NiMh akut tai 2S lipoakut - Kaikki kivat touring-korit sallittuja - Min korkeus n.12 cm
Sallitut muutokset : - Iskunvaimentimiin saa vaihtaa öljyt - Pyörän kulmia saa säätää linkeistä - Ruuveja saa vaihtaa mutta ne on oltava terästä - Pyörän shimmejä saa kayttää. Silloin muistettava että auton max leveys on 190 mm - Radio ja vastari: vapaa - Pyörän hex-palat saa vaihtaa alumiinisiin Sekä perinteiseen tyyliin muita muutoksia ei saa tehdä
Huom! Lipo-akut ladattava kaupallisesti myytävissä Lipo-pussissa ja kaikkia akkuja koskee lataus maximi joka on 1C"

Tässä minun RTR-kilpuri:
(http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/477850_3099602180435_188408171_o.jpg)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Metsäläinen - 17.01.13 - klo: 22.03
Tässä olisi artikkeli mikä tavallaan liittyy aiheeseen.

http://www.area52.cc/news/3243-serpent-s411-sport-for-racing.html (http://www.area52.cc/news/3243-serpent-s411-sport-for-racing.html)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Tapsa - 18.01.13 - klo: 09.29
Tässä olisi artikkeli mikä tavallaan liittyy aiheeseen.

http://www.area52.cc/news/3243-serpent-s411-sport-for-racing.html (http://www.area52.cc/news/3243-serpent-s411-sport-for-racing.html)

Voisi olla hyvä vaihtoehto. Mä harkitsin tämän tilaamista, ennen kuin päädyin käytettyyn alustaan: http://www.rcm.fi/rc-autot/rakennussarjat/schumacher/schumacher-mi1-1-10th-touring-4wd.html (http://www.rcm.fi/rc-autot/rakennussarjat/schumacher/schumacher-mi1-1-10th-touring-4wd.html)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: pijokela - 18.01.13 - klo: 12.48
Voisi olla hyvä vaihtoehto. Mä harkitsin tämän tilaamista, ennen kuin päädyin käytettyyn alustaan: http://www.rcm.fi/rc-autot/rakennussarjat/schumacher/schumacher-mi1-1-10th-touring-4wd.html (http://www.rcm.fi/rc-autot/rakennussarjat/schumacher/schumacher-mi1-1-10th-touring-4wd.html)

Tässä on sellainen tosi inhottava ongelma, että vaikka se auto maksaisi 0€ tulee kokonaiskustannuksia kuitenkin aika paljon jos ei omista mitään etukäteen. Sen takia nuo RTR paketit on niin houkuttelevia, varsinkin jos jopa sitä NiMH akkua voi käyttää ekan kuukauden ajan.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Janne A - 18.01.13 - klo: 16.54
Tässä olisi artikkeli mikä tavallaan liittyy aiheeseen.

http://www.area52.cc/news/3243-serpent-s411-sport-for-racing.html (http://www.area52.cc/news/3243-serpent-s411-sport-for-racing.html)
Mainio juttu jonka ansiosta myydään varmasti paljon Serpentin S411 Sporteja.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: mikari - 18.01.13 - klo: 23.03
Ei ton vaan laskukauden takia. Nousukaudella kukaan ei edes kusis ton suuntaan ;)
On nähty.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Tapsa - 19.01.13 - klo: 11.15
Myykö joku kauppa suomessa tuota Serpentiä?
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Heuli - 19.01.13 - klo: 11.16
Dantom kai virallisena maahantuojana edelleen toimii mutta ollut aika hiljaista sillä suunnalla viime aikoina. Tikkurilan touringkisoissa oli Viron myyjällä Serpenttejä.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Kuskus - 23.02.13 - klo: 10.10
Nonni, nyt hintaa omasta RTR-paketista. Hommasin HPI-Sprint2sport drift paketin (RTR-X) ja hintaa tuli tuolta rapakon takaa tilattuna aböyt 350€. No,ei se paha hinta oo työssäkäyvälle, mutta sitten mitä piti vielä ostaa/parantaan autoon oli:
-Servo: Savöx SC1251. 60€
-Lipo akut 2kpl aböyt 100€ (ei mitään kiina laatua)
-Uuden radion/vastarin. (Panostin kunnolla) Sanwa M12, aböyt 550€.

Tietty autossa on tuo vakiomotti/nopari niin en (kai) saa osallistua mihinkään kisoihin. motti: 15T HPI joku, eli sellaisenkin joudun vielä hommaan ja noparin. Hintaa en oo kattonu niille.
Eli loppusummaksi tulee PALJON ja aloittelioille SUOSITTELEN käytettyä autoa/settiä.
Itselläni on noita vehkeitä mihin sitten saan tuon radion kiinni että siksi niin (pro) lähetin.
Niin ja tietty kaikki varaosat jotka hajoo niin maksaa oman osansa.
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: goos - 23.02.13 - klo: 10.19
Nonni, nyt hintaa omasta RTR-paketista. Hommasin HPI-Sprint2sport drift paketin (RTR-X) ja hintaa tuli tuolta rapakon takaa tilattuna aböyt 350€. No,ei se paha hinta oo työssäkäyvälle, mutta sitten mitä piti vielä ostaa/parantaan autoon oli:
-Servo: Savöx SC1251. 60€
-Lipo akut 2kpl aböyt 100€ (ei mitään kiina laatua)
-Uuden radion/vastarin. (Panostin kunnolla) Sanwa M12, aböyt 550€.

Tietty autossa on tuo vakiomotti/nopari niin en (kai) saa osallistua mihinkään kisoihin. motti: 15T HPI joku, eli sellaisenkin joudun vielä hommaan ja noparin. Hintaa en oo kattonu niille.
Eli loppusummaksi tulee PALJON ja aloittelioille SUOSITTELEN käytettyä autoa/settiä.
Itselläni on noita vehkeitä mihin sitten saan tuon radion kiinni että siksi niin (pro) lähetin.
Niin ja tietty kaikki varaosat jotka hajoo niin maksaa oman osansa.

tässä taas nähdään ettei se auto yksinään ole se jutun juuri. Tosin jos ostaa m12 niin se kyllä vie kaikki argumentit sille että haluttais säästää tai etsiä edullista helposti lähestyttävää kokonaisuutta :)
Otsikko: Vs: RTR Touring paketit ja muut touringin aloittamishaasteet
Kirjoitti: Kuskus - 23.02.13 - klo: 10.25
tässä taas nähdään ettei se auto yksinään ole se jutun juuri. Tosin jos ostaa m12 niin se kyllä vie kaikki argumentit sille että haluttais säästää tai etsiä edullista helposti lähestyttävää kokonaisuutta :)
[/quote]

Juu, se M12 tuli hommattua kun on noita muitakin autoja/veneitä niin saan 1:ellä ohjaimella kaikki samaan. Varmaan olis löytyny halvempiakin lähettimiä,mutta ajattelin panostaa 1:een kunnon radioon jonka säilytän varmaan 10-20vuotta.