"Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita.
VesaK"
jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa).
VesaK puhui asiaa: aina olisi pyrittävä siihen, että akkujen lataus- ja purkuajat olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan. mutta samanlaistenkin akkukennojen lataus- ja purkuajoissa tapahtuu vaihtelua (jopa eri suuntiin) käytössä, joten tämän vuoksi marginaalisilla varaustasoeroilla enne latausta ei ole käytännön merkitystä.
harrastajalle tärkeintä onkin huolehtia siitä, että akku on purettu kennokohtaisesti ennen latausta.