Kirjoittaja Aihe: Akkujen purkaaminen  (Luettu 12804 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #30 : 02.12.02 - klo: 16.50 »
wiggu kirjoitti:
Lainaus
Jostain syystä metalliakut eivät tykkää tästä "triitmentistä", vaan lussahtavat.


Siis eivätkö ne tykkää nopeasta lapulla purusta vai tasauspurusta ??

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #31 : 02.12.02 - klo: 16.57 »
Siis metalliakut eivät pidä nopeasta purusta lampuilla.
THR

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #32 : 02.12.02 - klo: 19.19 »
Mistä tuo mahtaisi johtua että metalli akut eivät pidä nopeasta purusta? Voiko tuota haittaa pienentää mitenkään muuten kuin pienentämällä purkuvirtaa? Oma purkulaitteeni purkaa vähän yli 20 amppeeria laskennallisesti ja kaikki akkuni ovat juuri noita jotka kärsivät purkamisesta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #33 : 02.12.02 - klo: 21.41 »
En kyllä ihan ymmärrä, miksi NiMH-akut lussahtaisivat kunnon purkuvirroista. Ettei vain olisi jotakin THR:n spesiaalihäiriöakkuja...
Otetaanhan akuista ajossa paljon suurempia virtoja (hetkellisesti), ja testausvirratkin ovat yleisesti 30A.

Tästä ei voi tulla muuhun johtopäätökseen, kuin että Winqqu ja THR ovat jo aloittanet psykologiset iskunsa kohden tulevia ProStock-kilpailijoitaan.

Poissa winqqu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #34 : 03.12.02 - klo: 10.50 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Otetaanhan akuista ajossa paljon suurempia virtoja (hetkellisesti)..


Niin, en tiedä miksi akut käyttäytyvät sillälailla. Perstuntumalta vaan vaikuttaa siltä että metalliakussa tapahtuu jotakin kun "jämävirrat" puretaan nopeasti. Eli kiihkeän viri-erän jälkeen jos puran loput virroista lampuilla, niin seuraavan latauskerran jälkeen potku puuttuu. Jos taas puran pikkuvirroilla 2-4 amp. pikkuhiljaa.., tasauslevyyn..,  ja potku palautuu !!??
Metalliakuista on niin monta versiota olemassa "oikeista" hoito-ohjeista, ettei oikein meinaa pysyä kärryillä.
 
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
...aloittanet psykologiset iskunsa kohden tulevia ProStock-kilpailijoitaan.)

aina kaikki ei ole sitä miltä näyttä...   :wink:
THR

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #35 : 03.12.02 - klo: 17.05 »
No ehkä se sitten täytyy itse todeta tapahtuuko mitään kun niitä purkaa isolla virralla.

Onkos kukaan teistä kokeillut toimiiko tuommoinen katkaisin purkavan laturin kanssa joka osaa katkaista purun tehtaalla ohjelmoituun kohtaan?

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #36 : 03.12.02 - klo: 18.53 »
Siis Höh :?:
Mihin MattiM käyttäisit sitä katkaisinta jos laturi osaa katkaista?

Jos kytket tuon mukaan laturin purkuominaisuuden kanssa niin voit sen tehdä muutamalla eri tavalla:

1. Katkaisemaan ennen kun laturi katkaisee.
2. Katkaisemaan laturia myöhemmin, jolloin kuitenkin laturi katkaisee ensin, ja purku loppuu siihen.
3. Lisäkuorman kanssa, jolloin laturi lopettaa purkaamisen siinä missä aina ennenkin, ja lisäkuorma katkeaa sitten kun lisäkytkentä katkaisee.

Itse purkaan laturilla niin tyhjäksi kun saa, jonka jälkeen purkulevyyn kunnes LEDit sammuu tai muistan ottaa sen akun pois levystä :roll:

Niin, joo. Purkulevyt olen tehnyt itse. Säästyi muutama € ja kului kohtuuttomasti aikaa...

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #37 : 03.12.02 - klo: 19.02 »
No onhan se tietysti vähän kummallista mutta laturi katkaisee purun turhan aikaisin jonka jälkeen sitä saa aina laittaa purkamaan uudelleen. Kun se on kerran katkaissut niin se ei katkaise toista kertaa jolloin taas jos akku unohtuu purkautumaan niin se kärsii kun menee tyhjäksi. Ajattelin vain että jos sitä ei olisikaan vaikea tehdä eikä myöskään maksa paljon niin voisi siihen laturiinkin sellaisen tehdä.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #38 : 06.12.02 - klo: 14.18 »
Tänään huomasin yleismittarilla akkujen jännitteitä tutkaillessani että kun puran akun 20 amppeerilla mittarin lukeman mukaan 6 volttiin jolloin katkaisen purun niin voltit nousevat takaisin johonkin 7,6 volttiin. Haittaako sekin että voltit akussa menevät näin hetkellisesti alle 4,8/5,4 voltin mutta nousevat kuitenkin takaisin? Olisiko pienempi purkuvirta parempi?

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #39 : 06.12.02 - klo: 22.56 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"
Tänään huomasin yleismittarilla akkujen jännitteitä tutkaillessani että kun puran akun 20 amppeerilla mittarin lukeman mukaan 6 volttiin jolloin katkaisen purun niin voltit nousevat takaisin johonkin 7,6 volttiin. Haittaako sekin että voltit akussa menevät näin hetkellisesti alle 4,8/5,4 voltin mutta nousevat kuitenkin takaisin? Olisiko pienempi purkuvirta parempi?

Juuri tuosta löytyy "tasauspurun" viisaus. Paitsi että se nimensä mukaisesti tasaa kennojen jännitteen ja latauksen, se myös tyhjentää ne.
Kun purat isolla virralla, ja jännitteen laskiessa katkaiset purun, akun jännite nousee heti takaisin ylös. Koska kennot eivät ole vielä tyhjiä. Sama ilmiö havainnollistuu vaikkapa tavallisella taskulampulla: kun sen akku tai patteri alkaa hiipua, pienen lepohetken jälkeen on valo jälleen kirkas, jos lampun laittaa uudestaan päälle. Tosin ei pitkäksi aikaa.

Tasauspurku imee kennoista mehut aina mA-tasolle asti, jolloin kennot todella tyhjenevät (ja tasaantuvat). Onkin tärkeätä antaa sen tapahua pitkään, vähintään useita tunteja.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #40 : 07.12.02 - klo: 14.26 »
Tuolla katkaisimen ohjeessa on tällainen pätkä:"(1) Package 100 ohm 1/2watt resistors $ 0.49". Onko tuo 1/2 watt nyt sitten 0,5 wattia vai 1 tai 2 wattia? Kävin jo tänään ostamassa tarvikkeita tuohon katkaisimeen. Paikka jossa kävin oli Bebek siellä ei tietenkään ollut yli 25 amp. releitä ja myyjäkin ihmetteli mihin tarvitsen sellaisen. Ostin sitten kaksi 15 amp. relettä kun myyjä sanoi että rinnan juottamalla siitä tulee 30 amp. Eikö tämä tarkoita sitä että vastuksiakin pitää olla tupla määrä? Tuohon ohjeeseen oli laitettu katkaisin tuohon yhteen väliin. Onko se katkaisin välttämätön?

Onko tuo Integyn SA erillispurkulaite, joka purkaa 5 amp. virralla yhtä hyvä tasapurkamiseen kuin tuollainen purkulauta joka purkaa 1 amp. virralla? Pitäisikö sen jälkeen vielä käyttää pienemmällä virralla purkavaa purkulaitetta?

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #41 : 07.12.02 - klo: 16.59 »
Katkaisin on välttämätön. Ilman sitä purku ei lähde käyntiin. Riittäviä releita ~30A käytetään 1:1 autoissa vähän joka paikassa ja niitä saa ihan mistä tahansa autotarvikeliikkeestä tai huoltamolta. 1/2 on 0,5.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
purkaminen
« Vastaus #42 : 07.12.02 - klo: 17.02 »
NiMH-kennojen kannalta parasta on purkaa aina akut mahdollisimman suurella virralla, niin kuin radalla ajettaessa tapahtuu. ja purkamisen pitäisi tapahtua mahdollisimman yhtäjaksoisesti, ajo-olosuhteita simuloiden. käytännössä tämä tarkoittaa siis n. 30 A tasavirtapurkua, silloin kennoissa säilyy potku mahdollisimman pitkään. mutta 30 A purkamisen katkaiseminen kennokohtaisesti onkin sitten vaikeampi yhtälö...

ajon jälkeen hoidetun purkamisen pitäisi päättyä haluttuun jännitteeseen, jonka jälkeen kenno (jännite) saa palautua mahdollisimman pian lepotilaansa. jos siis olisi mahdollista hoitaa yksittäispurku, joka tapahtuisi 30 A ja päättyisi aina haluttuun jännitteeseen (esim. 0,9 V), olisi se parasta kennoille. eli siis aina mahdollisimman suuri purkuvirta kennoille.

jännitteiden tasaus (tasauspurku, erillispurku jne.) siis tarkoittaa seuraavaa: ajon jälkeen kennot ovat usein eri jännitetasolla, jonka jälkeen kaikki kennot puretaan samaan jännitteeseen. ei siis sitä, että kennot pidetään pitkään väkisin alhaisessa jännitteessä.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: purkaminen
« Vastaus #43 : 07.12.02 - klo: 20.09 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
. eli siis aina mahdollisimman suuri purkuvirta kennoille.


Oikosulkuvirtahan on yleensä aika suuri...  :D

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #44 : 07.12.02 - klo: 20.30 »
Tuohon calen purkuun taitaa käydä myös helposti kisoissa mukana kulkeva pienoisruuvipenkki jonka saa mekkauspöydän kulmaan kiinni... ..tosin taitaa lämmetessä tuo purkuarvo hieman muuttua?

tuohon ajettaessa tapahtuvaan purkuun että senhän voi kätevästi laskea... 3000 akuilla ajoaika foameilla on 3.40 eli 220 sekunttia..joten purku virta on huomattava...

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #45 : 14.12.02 - klo: 17.15 »
Ensimmäiset epäonnistuneet kokeilut takana tuolla katkaisimella. Ongelmana on se että jos katkaisinta ei paina niin lamput sammuvat. Ei kai sen katkaisimen pidä kokoajan olla pohjassa? Se releen joku kosketin kuitenkin taipuu alaspäin. Kokeilu jännitteenä oli 12 volttia akkulaturista että ei mene omat akut piloille.

Onkos siinä releessä virralle joku tietty kiertosuunta? Siis sen koskettimen läpi.

Kun itselläni on kaksi relettä jotka juotin rinnan. Yhden releen vastus ohmeina taisi olla 280. Kasvaako tuo vastus määrä 560 kun releet juotetaan rinnan?

No jes äsken kun kävin vähän korjailemassa juotoksia releeseen niin eiköhän vain yksi niistä piikeistä mihin johto juotetaan katkennut. Nuo minun releet oli ilmeisesti tarkoitettu piirilevylle josta johtuen piikit ovat ohuet. Toivotaan nyt että Varaosa maailmasta sais vähän järeämpi piikkisiä ja enemmän virtaa kestäviä releitä niin ettei tarvitsisi hommata kahta.

edit: Lisätty kysymys ja muuta

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #46 : 16.12.02 - klo: 09.50 »
Kaksi 280 Ohmin relettä rinnan tekee 140 Ohmia. Kyllähän sen pitäisi jäädä purkamaan, kun nappia kerran painaa. Jos se purkaa nappi pohjassa, mutta ei jää päälle, niin ota koko vastus pois välistä.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #47 : 16.12.02 - klo: 13.48 »
No taas oppi jotain uutta. Kun kuvittelin että releiden kokonais vastus on 560 ohmia niin minulla oli sitten lisävastuksia 232 ohmia. Olisi tosiaan varmaan toiminut jos olisin ottanut vastukset pois. Täytyy tänään käydä ostamassa uusi rele hajonneen tilalle.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #48 : 20.12.02 - klo: 17.05 »
Hommasin paremman releen ja kasasin katkaisimen tänään. Sama ongelma taas valot eivät pysy päällä. Kun otin katkaisimen pois rupesi toimimaan. Katkaisu jännite oli 5.6 volttia eli vastuksia pitää vielä lisätä. Kun akku on saavuttanut 5.6 voltin niin valot alkavat välkkymään johtuen edes takaisin nousevasta ja laskevasta jännitteestä. Onko tämä normaalia?

Kiitos jo nyt kaikille vastaajille.

edit: Taisin laittaa akun plussan sisään menon ja sen toisen johon katkaisin myös kiinnitetään väärinpäin. Jos vaihtaisin siisääntulon ja sen toisen toisinpäin releen piikkeihin se voisi auttaa. Eli jos siisääntulo olisi vaikka vasemmalla ja se toinen oikealla niin nyt vaihtaisin ne niin että sisääntulo olisi oikealla ja se toinen vasemmalla. Mitä luulette auttaako tämä tuohon vilkkumiseen?

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #49 : 23.12.02 - klo: 10.13 »
Jos teet sen tuon yllä olevan kuvan mukaan, niin ei ole mitään mahdollisuutta, että se alkaisi vilkkua. Jos taas laitat lamppujen paikalle akun ja akun paikalle lamput, niin sitten alkaa valoshow.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Re: purkaminen
« Vastaus #50 : 23.12.02 - klo: 11.06 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
jännitteiden tasaus (tasauspurku, erillispurku jne.) siis tarkoittaa seuraavaa: ajon jälkeen kennot ovat usein eri jännitetasolla, jonka jälkeen kaikki kennot puretaan samaan jännitteeseen. ei siis sitä, että kennot pidetään pitkään väkisin alhaisessa jännitteessä.


Tasauspurun tarkoitus on tasata kennojen varaustilat, että ne seuraavassa latauksessa olisivat samanarvoisia, täyttyisivät mahdollisimman yhtäaikaisesti ja tyhjenisivät mahdollisimman yhtäaikaisesti. Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita. Latauksen katkaisuautomatiikka ei sitä välttämättä tiedä, oli käytössä sitten peak- tai T-katkaisu, ja kuumimmat kennot saattavat päästä jopa vaurioitumaan.

Varaustilojen tasaus tehdään käytännössä pitkäaikaisella hitaalla purkamisella, jossa kennojen jännite pakotetaan alhaiseen jännitteeseen. Muuten se ei onnistu.

Huom. Tämä koskee NiCd-akkuja. m.e. kirjoitti kaiketi NiMH-akuista, jotka ovat ilmeisesti herkempiä, eivätkä pidä pitkään alhaisessa jännitteessä pitämisestä?

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
purkamisesta
« Vastaus #51 : 28.12.02 - klo: 10.58 »
"Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita.
VesaK"

jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa).

VesaK puhui asiaa: aina olisi pyrittävä siihen, että akkujen lataus- ja purkuajat olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan. mutta samanlaistenkin akkukennojen lataus- ja purkuajoissa tapahtuu vaihtelua (jopa eri suuntiin) käytössä, joten tämän vuoksi marginaalisilla varaustasoeroilla enne latausta ei ole käytännön merkitystä.

harrastajalle tärkeintä onkin huolehtia siitä, että akku on purettu kennokohtaisesti ennen latausta.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #52 : 30.12.02 - klo: 21.33 »
Vaihdoin akun ja lampun paikat keskenään eli ne voivat olla väärin tai oikein. Katkaisimen paikka on kuvan mukainen samoin kun miinuksenkin. Edelleen ongelmana on se että purku ei toimi jos katkaisinta ei pidä pohjassa. Kun painoin katkaisinta koko ajan purku katkesi 5.6 volttiin ja alkoi taas välkkyminen. Vastuksen poistaminen vaikutti ainoastaan siten että purku ei katkennut. Voiko rele vioittua jos sitä lämmittää likaa? Kuvassa joka on siellä ohjeessa lukee releiden tolppien vieressä: 85, 86, 87 ja 30/81. Onko tämä standardi neli tolppaisten releiden välillä? Ovatko toiminnot aina samat?

Tuollainen kuva on releen päällä. Numerot ovat ne koodit tolpille jotka ovat kuvassa pisteitä luukuunottamatta 87 ylä puolella olevaa toista pistettä. 85 ja 86 välisellä aluella pitäisi olla suorakulma jonka sisällä on kautta viiva. 30 lähellä oleva kautta viiva on ilmeisesti se joka laskeutuu alas kun releeseen tulee magneetti kenttä.Pilkut eivät merkitse mitään.

 Olen juottanut ne näin:
87 = plus lamppuihin
30 = plus akusta
85 = miinus akusta ja lampuista
86 = keskimmäinen eli se jossa on kiinni vastus ja katkaisin

Mitkä täällä olisivat väärin juotettuja jos otetaan myös huomioon alla oleva kuva?

edit: Ainakin katkaisimen ohjeen perusteella 87 ja 30 väärinpäin. Tosin toimi samalla tavalla vaikka olivat oikein päin.

Lainaus



,,,,,,\_. 30
,,._. ||
,,,87||
,85.-_-.86

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #53 : 30.12.02 - klo: 22.10 »
Autoissa käytettävät releet on suunniteltu toimivaksi 12 V jännitteellä. Tämän takia releen kiinni vetävä jännite on yleensä liian suuri 7,2 V akkupaketille. Eli RC-akussa ei ole tarpeeksi jännitettä vetämään rele kiinni. Tämän ongelman voi kiertää esim. löystämällä releen sisällä olevaa jousta siten, että RC-akku jaksaa vetää releen kiinni puoli tyhjänäkin. Tämä vaatii jonkun verran testaamista, koska jousi ei saa olla myöskään liian löysä.

Kun jousi on sopivan löysä RC-akku jaksaa vetää releen kiinni ja pitää sitä kunnes akussa on esim. tuo 5,4 V. Tätä lopetusarvoa voidaan säätää siis tuolla vastuksen arvolla, ettei jousta tarvitse säätää ihan kellosepän tarkkuudella. Siis tuo annettu 100 Ohmin vastus sopii vain esimerkkinä olevan releen kanssa.

Ohjeessa oleva johdotusjärjestys on oikea. Eli aluksi sinun tarvitsee luonnollisestikin palauttaa alkuperäinen johdotusjärjestys.

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #54 : 31.12.02 - klo: 09.00 »
Vaihdoin kytkennät niinkuin ohjeessa on mutta edelleenkään ei pysynyt päällä. Ohitin vastuksen kokonaan niin sitten rupesi toimimaan. Katkaisu jännite oli mittarin mukaan jotain 5.6 volttia mutta mittari on liian hidas että oikeammin se on jotain 5.4 volttia eikä mitään vilkkumista esiintynyt.

Olin kyllä yrittänyt ottaa huomioon releiden erilaisuuden laskemalla tuon kaavan mukaan. Ennenkuin olin mitään juottanut releen vastus oli 64 ohmia mutta jostain syystä kun kaikki oli oikein kiinni niin vastus tipahti 25 ohmiin. 64 ohmin mukaisesti laitoin lisävastukseksi 32 ohmia joka oli liikaa.


Kiitos kaikille vastanneille ja erityisesti 15400 ratkaisevasta vinkistä ja JesseT:eelle asijantuntevista neuvoista.

No en taidakkaan ostaa tuota Integyn purkulaitetta sillä se tekisi turhankin ison aukon budjettiin. Sen sijaan ajattelin että jos väsäisin purkulaitteen joka purkaa kaikkia kennoja 2-3 amppeerilla jolloin jännite ei ehkä laskisi niin paljon kuin 4 amppeerin purussa ja ei tarvitsisi sitten odotella tasapurun kanssa niin kauan. Onko tämä järkevää?

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #55 : 31.12.02 - klo: 10.01 »
Lainaus käyttäjältä: "MattiM"

No en taidakkaan ostaa tuota Integyn purkulaitetta sillä se tekisi turhankin ison aukon budjettiin. Sen sijaan ajattelin että jos väsäisin purkulaitteen joka purkaa kaikkia kennoja 2-3 amppeerilla jolloin jännite ei ehkä laskisi niin paljon kuin 4 amppeerin purussa ja ei tarvitsisi sitten odotella tasapurun kanssa niin kauan. Onko tämä järkevää?


Koita seuraavaksi rakentaa erillispurkulaite vaikka seuraavan sivun ohjeiden mukaisesti. Viisi LED:iä vain kennojen väliin ohjeen kytkennässä, niin sinulla on kunnon purkulaite.

http://users.chariot.net.au/~samstain/equaliser.html#equaliser

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #56 : 31.12.02 - klo: 10.57 »
Joo toihan voisi olla seuraava kokeilu. Tuon saa näköjään purkamaan juuri tuolla 2-3 amppeerilla. Kai tuota katkaisu jännitettä voi nostaa jotenkin 0.8 volttiin kenno?

Siellä oli myös tuollainen ledi voltti mittari jota voisi myös yrittää tehdä.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #57 : 31.12.02 - klo: 14.41 »
Et vissiin laskenut sen kaavan avulla, jonka minä annoin:
Rv=Rr((Vk/Vr)-1)
vaan
Rv = Rr x (Vk / Vr) eli Rr / Vr = Rv / Vk
Tuosta oikeasta kaavasta olisi heti nähnyt, että katkaisujännite ei saa olla suurempi, kuin akun jännite. Hyvä että nyt toimii. Tekemällä sitä oppii. Ne eivät ikinä opi, jotka eivät uskalla yrittää.

Nimim. Tänään taas säätänyt riittävästi

Poissa ezmo

  • Jäsen
    • Profiili
Re: purkamisesta
« Vastaus #58 : 21.02.07 - klo: 07.44 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
"Jos kennojen varaustilassa on eroja latauksen alkaessa (vaikka jännite olisikin sama), korkeammalta varaustasolta lähteneet kennot täyttyvät ja kuumenevat ennen muita.
VesaK"

jos erillispurku pysäytetään tiettyyn jännitteeseen (0,6V, 0,9V) ja akun annetaan tämän jälkeen palautua lepotilaansa, ovat akut käytännössä tyhjiä (NiCd ja NiMH). lepotilassa kennot asettuvat aina 1,1-1,2V:n tasolle. mikäli ne eivät pääse nousemaan tälle normaalitasolle ennen latausta, näkyy se vähentyneessä ajoajassa (ainakin NiMH-akuissa).

VesaK puhui asiaa: aina olisi pyrittävä siihen, että akkujen lataus- ja purkuajat olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan. mutta samanlaistenkin akkukennojen lataus- ja purkuajoissa tapahtuu vaihtelua (jopa eri suuntiin) käytössä, joten tämän vuoksi marginaalisilla varaustasoeroilla enne latausta ei ole käytännön merkitystä.

harrastajalle tärkeintä onkin huolehtia siitä, että akku on purettu kennokohtaisesti ennen latausta.


Mutta miten tasapurkulevy käyttäytyy, kun saavutettu katkaisujännte saavutetaan esim 0.8V ja kenno palautuu takaisin lepojännitteeseen 1.2V. Kaikki kennothan eivät ihan samanaikaisesti saavuta tuota katkaisujännitettä, joten pakan on oltava purkulevyssä, vaikka osa kennoista on saavuttanut tuon katkaisujännitteen.

E
Elämä alkaa kun sulkee kännykät ja muut hilavitkuttimet...

Poissa Merikotka

  • Tulokas
    • Profiili
Akkujen purkaaminen
« Vastaus #59 : 22.02.07 - klo: 22.33 »
Eihän se purkulevy mitenkään erityisesti "käyttäydy". Kenno alkaa palautumaan lepotilaan, vasta kun se otetaan irti purkulevystä, koska purkulevy purkaa kennoa aina, kun kennon jännite on yli katkaisujännitteen. Akku pidetään tasauspurkulevyssä niin kauan kunnes viimeinenkin kenno on katkaisujännitteen kohdalla ja sitten otetaan pois purkulevystä ja annetaan palautua lepotilaan.

Korjatkaa jos tuli puhuttua pää täyteen soopaa.
Elämä on julmaa