Nyt en kyllä tajua sitä, miten tuo välityksen rajoittaminen esim. 4 tai suurempaan pahentaisi kilpavarustelua laitteissa. Jos joku nyt menee minua kovempaa superakullaan, niin kai se ihminen on sitten myös välittänyt autonsa niin pitkäksi supersäätimellään, etten mitenkään voi kilpailla?
Jos taas välityksessä olisi maksimi, niin eikö hyöty superakusta ja übersäätimestä olisi silloin pienempi? (sekunteja/kierros yksikkönä) Toki on totta, että silloin en teoriassakaan voisi mitenkään kompensoida autojen nopeuseroa - mutta käytännössähän en nytkään voi, koska se nopeampi auto on välitetty pidemmäksi kuin minä voin omani välittää.
Jos laitetaan maksimi välitys niin akkujen ero nimenomaan korostuu.
Moni über akku kuskaa autoa kovempaa suorilla joissa välitys jo toisella akulla loppuu ns. kesken.
Eli jos haluat mennä sillä pitkällä suoralla yhtä kovaa kuin karvan paremmalla akulla varustettu kaveri niin karvan pidemmällä välityksellä saat auton menemään yhtä kovaa.
Mitä hitaammasta luokasta kyse, sitä enemmän hyödyt nimenomaan pääsuoranopeudesta.
Ja paremmalla akulla auto kiihtyy myös mutkasta ulos paremmin.
Eli kiihdytät mutkasta ulos karvan kovempaa kuin kaveri ja menet vielä suorallakin kovempaa.
Erot ovat selkeämpiä aina kun ajetaan muuten samanlaisella kalustolla säätimineen ja välityksineen.
Mikäli moottorin lämpeäminen pidemmällä välityksellä on este kyseisen välityksen käyttämiseen niin siihenkin löytyy lääke... Über tuulettimet...
Ennen hiittiä kuulerilla moottori lähelle nollaa (moni käyttää jo nyt) ja juuri ennen hiittiä hirmusiili poskettoman föönin kanssa paikalleen (moni käyttää näitäkin nykyään)
Tarkennuksena nyt vielä pointtini tuosta säädin asiasta.
Vaikka olisikin niin että FTT säätimet ostettaisiin kisapaikalla kisajärjestäjältä ja tuotto menisikin heille niin milläs ihmeen säätimellä sitä sitten ennen ekaa kisaa treenaisi...?
No sillä säätimellä minkä ostaa maahantuojalta.
Mihinkäs se tuotto siitä säätimestä meneekään?
Ja ennenkuin puheet periaatteista ja puskista pahenee niin vielä tähänkin tarkennusta.
Ennakkokatsastus:
Hyödyt...
-Auton laillisuus todetaan ennen erää, eikä haittaa mikäli joku toinen on kolauttanut sinua konttiin ja siitä syystä siipi taipunut yli sallitun korkeuden.
Negat...
-jo nykyiselläänkin välillä niin tiukka mekkausväli pienenee entisestään. Haittaa enemmän nimenomaan niitä aloittelevia kuskeja joilla homma ei tule rutiinina ja joilla osiakin menee enemmän kuin osaavammalla.
-katsastajille tulee kovempi kiire saada autot katsastettua että ehtivät varmasti eräänsä.
Mikäli autosta putoaa puntti ja se todetaan alipainoiseksi niin vika ei ole katsastusajankohdassa vaan puntin asentaneessa kaverissa.
Ne kyllä pysyy vaikka kaksi kautta kun ne oikein kiinnitetään.
Erän jälkeen katsastajilla on paremmin aikaa kun kaikki autot tulevat samaan aikaan paikalle... koska mikäli joku auto todetaan sääntöjenvastaiseksi niin se suoraan hylätään ja pistetään sivuun.
Kun kuskit tulee nostamasta niin hylätylle kerrotaan syy, eikä homma vie enempää aikaa...
Mikäli ennakkokatsastuksessa todetaan jotain laitonta niin katsastaja joutuu kertomaan sen kuskille... Kuski menee korjaamaan ja tulee kohta uudestaan katsastukseen...
Vie näissä tapauksissa pahimmillaan enemmän aikaa...
Jostain syystä katsastus kestää ja viimeiset kuskit alkavat hermostumaan kun pitäisi jo juosta korokkeelle ottamaan paikkansa kun lämmittely on jo alkamassa...
Avautumista katsastajille... Iso nega.
Jos sääntöjä halutaan muuttaa niin eikös nimenomaan niitä haluta silloin parantaa... Eikä vain siirtää päätä puskasta toiseen ilman että se puska tuoksahtaa yhtään sen paremmalta kuin edellinenkään, tai jopa pahemmalta.