En oikeen tajua, miksi jotkut eivät tajua että nimenomaan tuo 4-10 eri rengasmerkkiä top 10:ssä tarkoittaa sitä, että se jengi joka renkaistaan maksaa on joutunut käymään läpi nuo kaikki seokset päätyäkseen tuohon lopulliseen. Pitää ymmärtää, että kaikki eivät ole Hokeja jotka tietää sen toimivan renkaan.
En edes viitsi kommentoida asiaa enempää, jos vastakommenteissa ei ole mitään järjen häivää.
Tehdäänpä konkreettinen esimerkki, kumpi on harrastajalle ja kisaajalleystävällisempi ratkaisu:
Esimerkki 1
Seura X järjestää kilpailun uudella radalla, jossa määrä Y kuljettajia on ajanut mutta muut eivät. Ajetaan yksityyppirenkaalla. Mennessä kisapaikalle, keskitytään radan opetteluun ja auton säätämiseen sen sijaan että testataan rataa opetellessa (suhteellisen tehotonta testaamista) erilaisia renkaita olosuhteiden koko ajan muuttuessa. Kaikilla on samat renkaat.
Esimerkki 2.
Kisat ajetaan vaikkapa Etelä-Ranskassa. Rengas on vapaa ja rata on kuskille X tuntematon. 99 muuta kuskia ajavat vuorollaan nopeita aikoja eri renkailla. Tulee tarve testata renkaita A, B, C, D ja E koska kaikilla on ajettu kovaa. Ottaen kuitenkin huomioon ajotyylit ja kokemuksen radasta aiemmin, A, C ja C rengas on ostettu loppuu kaikkialta, ja sitä ei ole saatavilla kisapaikalta. Rengasta D ja E sensijaan löytyy, mutta ne eivät enää siinä vaiheessa kisaa ole toimivimmat, kun niitä viimein kuski X saa käsiinsä. Renkaita on kertynyt jo 5 settiä, + vaikkapa 3x5 settiä jotka tuotiin kotimaasta, mikään ei niistä toiminut.
Esimerkki 3.
Kisa x ajetaan ykstyyppirenkaalla. Kuski Y ja Z tietävät millä renkaalla kisa ajetaan, joten he ovat säätäneet autoaan renkaan mukaan ja saaneet autosta irti 1s lisävauhtia verrattuna ekaan akulliseen kyseisellä renkaalla, koska säätivät autoaan ja käyttivät siihen aikaa, sensijan että olisivat vain vaihtaneet renkaita. renkaita on saatavilla kisapaikalta ja matkalaukussa on mukana vain muutamat treenirenkaat.
Ei tässä nyt ole kyse siitä, maksaako toisen merkin renkaat 15 settiä 2euroa vähemmän kuin merkin X renkaat kesässä. On kyse siitä, että tietyt asiat standardisoidaan jotta kilpailuista saadaan tasaisempia, AIVAN KUTEN useimmissa muissakin luokissa on tehty. Tulen henkilökohtaisesti pitämään huolen, että ainakin Suomen äänestyksessä on mun ääni ykstyyppirenkaan puolesta, ja saman toivon tulevaan säännöksi Suomeen mahdollisimman pian.
Toivoisin myös, että mattoluokassa olisi yksityyppirenkaat, mutta se ei vain ole mahdollista useista eri kiinnitystavoista johtuen, ja lisäksi kaikki foamit ovat samannäköisiä ja tunnistaminen olisi mahdotonta.