Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tykki

Sivuja: [1]
1
Meikäläinen ilmoittautuu remmiin mukaan. No niin, seuratkaapas muutkin esimerkkiä :wink:

2
Polttisautot / Moottori liian lämmin ?
« : 09.06.06 - klo: 15.51 »
Lämmöt olisi hyvä saada kohdilleen säätämällä kone hyvin ja järjestämällä hyvä ilmankierto (eli reiät etu ja takalaseihin). Säätöjä oletkin jo varmaan veivaillut kyllästymiseen saakka :D

 Lämmön poistumista moottorista voi tehostaa myös tällaisella keksinnöllä hiukan...
 

3
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 14.05.06 - klo: 21.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Spin"
Mikähän se ois sitten paras vaihtoehto tuossa .18 kokoluokassa kyseiseen autoon? Entä mikä viripilli tuohon istus. Ei oikein löydy kun tuohon vakio .15 mottiin noita viripillejä. Käykö kenties samat myös tähän 18ss koneeseen ?

Täytynee vielä koittaa pärjätä tuolla .18 kokoluokan koneella. En kovin ahkeara ole tekemään suurempia modifikaatioita. Tahtoo aina kaikki suuremmat projektit jäädä vaiheeseen  :oops: .

Mutta jos tosiaan tuo viripilli löytyisi sopiva, niin sillä lienee saisi hivenen tehoja lisää näin alkuun.


Tässä olis kone jota lähtisin suosittelemaan. Omia kokemuksia ei ole mutta Rc-universen Offical Mt2-threadissa on kasapäin positiivisia kokemuksia koneesta; Edullinen, hyvä vääntö, käynnistyy helposti, helppo säätää....  

http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXGGP7&P=0

 Ja tällaista putkea kaveriksi vois varmaan ajatella: http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXCPX4&P=ML

4
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 14.05.06 - klo: 01.27 »
Ei se moottorin vaihtaminen välttämättä niin hankalaa ole. 18 koossa löytyy vaihtoehtoja jotka on huomattavasti Hpi:n 18ss konetta väkevämpiä, eikä tarvi vaihtaa edes moottoripukkeja vaan kone tippuu suoraan alkuperäisen tilalle.

 Ja pukit on helppo tehdä tarvittaessa itsekin. Tässä pari kuvaa omasta projektista liitteenä. Uudelleen oli rakenneltava mm. kaasun ja jarrun vivustot, kytkinkellon kiinnitys sekä moottoripukit. Hiukan soveltamista vaati myös se että ThunderTigerin kone on takapuhalteinen ja meinasi tila käydä ahtaaksi, ei jäänyt milliäkään ylimääräistä tilaa.

http://putfile.com/pic.php?pic=5/13218042792.jpg&s=f5

http://putfile.com/pic.php?pic=5/13218065280.jpg&s=f5

Ja tässä hiukan Hpi18ss ja TT Pro21 koneen fyysisestä koko erosta: http://putfile.com/pic.php?pic=5/13218080978.jpg&s=f5

5
Yleinen keskustelu / Kouvolan seudun crossaajat
« : 01.05.06 - klo: 21.53 »
Juuri äsken testasin autoa (HPI MT2ss) talvilevon jäljiltä. Vain kerran kokeilin autoa talvella, toimi hienosti mutta pitoa ei renkaillani löytyny nimeksikään.

 Nyt alkaa taas kevät olla siinä mallissa että olisi tosiaan hyvä saada jonkinlainen sakki kasaan ja käydä jossain ryövittelemässä.

6
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 30.04.06 - klo: 02.06 »
Ei ole enää 18ss moottori käytössä mun Mt2:ssa mutta edelliseltä kesältä muistelisin mittailleeni jokseenkin tällaisia lämpöjä:

 n.130c Moottori käy nätisti mutta ei ota ihan huippunopeuksia ja kiihtyy jokseenkin kohtuullisesti. Hiukan kyllä näillä lämmöillä jää kaipaamaan lisää kiihtyvyyttä ja potkua...

 n.150-160c Näillä lämmöillä saa koneen käymään hyvän kuuloisesti, ja jonkinlaisilla savuillakin vielä. Kiihtyy hyvin ja kulkee lujaa, mutta lämpötila on hiukan epäterveellisen korkea jo.

 Tuo on mielestäni vaikea moottori saada optimaalisiin säätöihin. Eli heti kun on säätänyt koneen niin että kulkee hyvin, se alkaa käydä turhan kuumana.
 Jos rikastaa siitä seoksia niin enää ei anna kunnolla tehoja.  
 Epäilenpä ettei 18ss kone ole kovinkaan pitkä-ikäinen keksintö juuri tuon ominaispiirteen takia.

 Kannattaisi varmaan valita tulppa pykälää kylmemmäksi kuin alkuperäinen.
 Myöskin nitro% kannattanee valita mahdollisimman korkeaksi. En koskaan kokeillut muulla kuin 16% aineilla, mutta 20% voisi tiputtaa lämmöt hiukan inhimillisemmiksi.

7
Mitäs ideaa on ulostaa xbox360:stä lomitettua 1080i kuvaa kun ae900 tykki ei siihen resoluutioon natiivina pysty, vaan projektori joutuu skaalaamaan kuvan kuitenkin takaisin 720p muotoon?
 Pitäs "modata" tykkiin tarkemmat paneelit että vois hyödyntää 1080i -kuvaa.... Heh.
 
 Minä käytän progressiivista (alempi HDTV) 720p ulostuloa xpoks360:stä niin jää se ylimääräinen kuvan skaalausvaihe pois :) (tosin eipä siinä käytännössä suurta eroa huomaa käyttääkö 1080i vai 720p)
 Ja niinhän se on kumminkin että tykillä kun on hetken pelaillut niin ei ole enää TV:seen paluuta  :mrgreen:

 Xbox360+Sanyo PLV-Z3 ja screeni 70"

8
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 18.03.06 - klo: 19.29 »
Jep - shimmattu on. Ensimmäistä kertaa rikoin takaa "heavy duty" rattaat ihan vakio 18ss koneella alkukesästä. Samalla meni myös diffin rattaista pari hammasta poikki  :?

 Silloinkin se oli shimmattu ohjekirjan mukaan. Kovin kalliit rattaat vain... siispä siitä sikisi ajatus pienen öljymäärän käyttämisestä rattaita suojaamaan kulumiselta.
 Kuten *HOKE*kin totesi että vaseliinit vaan lentää kotelon seinille eikä tosiasiassa voitele rattaita kauaa. Vaikka ilmeisesti tämä öljy hänen mielestään onkin lähinnä naurettava idea;)

  Lisäksi uudella ratassarjalla shimmailin välykset huomattavasti ohjeenmukaista pienemmäksi, ja vaihdoin laakeroinnin kokonaan takalootaan että pysyy kaikki ylimääräiset välykset poissa. Nyt on kestänyt (ainakin toistaiseksi) isommankin moottorin kyydissä  :)

9
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 18.03.06 - klo: 15.23 »
Ai miksi?

Mt2:n ongelmahan on se että takavaihteen rattaat on heikot, ja ne sutaisee helposti sileäksi varsinkin kun ajaa ylikokoisella (.21) koneella.
 Tässä on siksi haettu rattaille parempaa voitelua -> eli öljyä perinteisen vaseliinin sijaan. Ja vaikka proppu on ylhäällä, ei se tarkoita että minulla on loota öljyä täynnä ;) ei, vaan pohjalla aina sen verran et ratakset kastuu. Siksi proppu, että öljyä saattaa tihkua hiukan ulos - ja tuosta voi lisätä näppärästi.

10
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 18.03.06 - klo: 14.41 »
Öljyntäyttöproppu modaus. Öljyjen vaihtokin onnistuu halutessaan purkamatta mitään osia irti. Samanlaiset proput niin edessä kuin takanakin (kuva on takaa)


11
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 05.11.05 - klo: 01.14 »
Nii juu... mulla on yksi surkea video josta ei paljoa viisastu. Mutta jos tulee otettua parempi niin julkaisen sen sitten toki!

12
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 05.11.05 - klo: 00.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Denon"
Mahtuuko nuo masher2000 renkaat kääntymään ,ettei ota koppaan kiinni?


Mahtuu ne kääntymään eikä raavi kiinni minnekään. Ja kyllähän ne maastossa on hyvät renkaat, pitää hyvin melkein kaikilla alustoilla ja on yllättävän rauhalliset/vakaat ajettavat. Nouseehan niillä maavarakin vajaat puolitoista senttiä. Välityksiä ne toki muuttaa! Vakiokoneella tuskin kannattaa mashereita asentaa, katoaa kyllä kiihtyvyys ihan. Paitsi tietysti jos vaihtaa sitten rattaita vastaavasti tiuhemmalle välitykselle.

13
Polttisautot / 17mm hexit
« : 03.11.05 - klo: 23.22 »
17mm pultti on hyvä aihio alkaa rakentelemaan. Helppo kiinnittää sorviin:)

14
Polttisautot / 17mm hexit
« : 03.11.05 - klo: 23.21 »
17mm pultti on hyvä aihio alkaa rakentelemaan. Helppo kiinnittää sorviin:)

15
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 03.11.05 - klo: 01.18 »
Boltsi...

 Se linkki jonka laitoin aiemmin, siinä kuvan keskellä näkyy alumiininen muotoiltu levy jossa on reikiä kiinnitysruuveja varten... tosin vain yksi kolmesta reijästä näkyy kuvassa:) Se levy tulee kiinni auton pohjalevyyn ja kiinnitettynä se painaa pyörien ripustuksia ylöspäin pudottaen maavaran pieneksi ja samalla esijännittää jousituksen tiukemmalle -> toimii katukäytössä paljon normaalia paremmin, eikä auto kaadu kovassakaan vauhdissa kanttaillessa.

 Takana on samantyylinen levy. Vasemman yläkulman kuvassa näkyy auton takana ylimääräistä kirkasta alumiinia josta nousee muoviset tolpat rallikorin kiinnitystä varten. Se toimii samalla tavoin, eli painaa alatukivarsia ylös, ja näin madaltaa autoa ja kiristää jousitusta. Kuva on hieman vanha ja viritelmää on paranneltu tukevammaksi tuon jälkeen.

 Vanteet ja renkaat on periaatteessa ihan normaalit 1/8 kokoluokan sarjat 17mm hexillä.
 Edelleen viitaten samaan linkkiin ( http://putfile.com/pic.php?pic=9/24703350461.jpg&s=x4 ) Kuvan keskellä näkyy sen alumiinilevyn päällä 17mm teräshexit joilla saa 1/8 kokoluokan renkaita kiinni vapaasti  (teräksisten vieressä normaali 12mm. muovihex). Teräshexit on made by työkaveri:)

 Tässä vielä kuva moottoripukeista. Vasemmalla omatekoiset prosessorin jäähdytyslevystä valmistetut jäähdyttävät pukit .18 koneelle, oikealla ss-mallin vakiopukit;

http://putfile.com/pic.php?pic=11/30516402354.jpg&s=x11

 .21 koneen pukit olen tehnyt samaan tyyliin, mutta L-profiilisesta 6mm alumiinista, eikä niissä ole jäähdytysripoja. L-mallisen profiilin avulla oli helppo saada kiinnitysreijitys samoihin kohtiin alkuperäisten kanssa, vaikka itse kone onkin vakiota paljon leveämpi.
 Työkaluiksi riittää mielikuvitus, porakone, rautasaha, viila ja kierretyökalu.

  Moottorin ja kytkinkellon yhteensovittelu hoitui käyttämällä scumacherin kytkinpaloja ja paria ylimääräistä holkkia + prikkaa laakerivälysten säätöön. Näin pystyin käyttämään koneen mukana ollutta Scumacherin vauhtipyörää + kytkintä ja kuitenkin hpi:n alkuperäistä kytkinkelloa.

 Jos meinaa laittaa ison koneen, niin kannattanee harkita savagen vauhtipyörää ja kytkintä kaikkine tarvikkeineen ja muttereineen. Silloin käy myös mt2ss mallin kytkinkellokin suoraan siihen! Kunhan katsoo että aiotussa koneessa on samantyyppinen kampiakselin pää / kiinnitys kuin savagessa (eli akseli joka kurkistaa koneesta ulos kytkimen pädystä).

 Siinäpä nuo päällimmäiset vinkit sitten oli. Ei muuta kuin rakentelemaan;)

16
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 02.11.05 - klo: 13.33 »
Boltsi

Isompi pannu löytyy kyllä, mutta tuollaista muutossarjaa en raaskinu tilata, vaan rakensin sellaisen itse. Pukit tein alumiinista ja kytkinkellon kiinnityksen erilaisilla holkki+prikka viilailuilla, ja hyvinhän se on toiminut:) Jopa vaihteistot ovat kestäneet ehjinä kun hyvin tarkkaan on säädellyt välykset pois. Heh, rakensinpa muuten öljyntäyttöproputkin eteen ja taakse vaihteistoihin että saa varmistettua voitelun tarvitsematta purkaa mitään.
 
 Aiemmin 18ss koneella sain "heavy-duty" takadiffin kerran solmuun, pinjoni ja lautaspyörä ottivat itseensä myös. Nyt uudemmilla osilla ja huolella koottuna ja shimmattuna (olemattomat välykset) rattaat tuntuvat kestävän vaikka tehoa onkin tarjolla paljon enemmän. Välys kannattaa säätää pienemmäksi kuin ohjekirja sanoo.
 Ja todellakin tällä .21 koneella auto suorastaan lentää. Kulkee lujempaa kuin uskaltaa (osaa) ajaa:) Parasta antia on kuitenkin kiihtyvyys ja vääntö, joka ei ole 18ss koneen parhaita puolia.

 Pari kuvaa laitoin linkillä. Ylhäällä vasemmalla on 18ss kone (ja katusäädöt) mutta muissa kuvissa on TT pro .21  
 Renkaat oikealla alhaalla olevassa kuvassa masher2000. Rallikori joka näkyy kuvassa keskeneräisenä, on käytettävissä niiden katurenkaiden ja kotikutoisen "madallussarjan" kanssa.

http://putfile.com/pic.php?pic=9/24703350461.jpg&s=x4

17
Polttisautot / Hpi Nitro Mt2/Nitro Mt2 SS18/Rush Evo 1.0
« : 02.08.05 - klo: 16.13 »
Mt2 18SS.

Minulla tämä on ollut ensimmäinen polttisauto ja muutama kuukausi sillä on nyt ikää.

 Kyllä sillä jonkinlaisessa maastossa pääsee, niillä alkuperäisillä dirtbonzeilla jopa yllättävänkin hyvin kiipeilee se auto. Ajettavuus on mainio ja auto kulkee melko vakaasti. Sain kuitenkin bonzit jo sileäksi (asfaltti pilaa ne herkästi) ja nykyisillä halpiskumeilla pito on soralla ja nousuissa todella onnetotonta dirtbonzeihin verrattuna.

 Nyt on tilauksessa masher2000 renkaat joissa on halkaisijaa reilummin, saa maavaraakin lisää sitten, ja kehuvat foorumeilla niitä myös pitäviksi:)

 Miinuksia autolle tulee sitten näistä:

 Ohjauspalojen (knucles) kierteet korkkaa helposti, erityisesti alapuolelta -> koneruuvi muovissa, eihän se tietenkään kestä.  Kasattaessa kannattaa suoraan käyttää jopa pikaliimaa näissä kierteissä, tai ainakin ruuvilukitetta. Jos raaskii niin kannattanee ostaa alumiiniset osat muovisten "korkkaavien" tilalle. Kaikki muut liitokset ja muoviosat ovat kestäneet todella hyvin:)

 Kone käy helposti hieman kuumana, jos rikastaa niin että lämmöt on hyvät, kone ei anna kunnolla tehoja. Kannattaa valita polttoaine huolella, ja ei kannata kauheesti ainakaan alle 20% nitrojen mennä.

 Ilmansuodatin on huono, likaantuu nopeasti ja ahistaa taatusti ilman virtausta pienen pinta-alansa takia. Uskon että kunnollinen putsari antaa huomattavasti lisäpotkua (en ole kokeillut).

 Takavetopyörästö on samanlainen kuin edessä, mutta erityisesti takana huoltojen kanssa kannattaa olla tarkkana. Sopivia laakereita kannattaa pitää varastossa ja shimmejä kanssa. Saa pidettyä ylimääräiset välykset poissa:)
 Takavaihteisto kannattaa muutenkin toisinaan availla ja tarkistaa että kaikki on ok -> välykset, puhtaus, rasvat/öljyt.

 Siinäpä ne oli suurimmat murheet mun mielestä. Vara-osia en ole muualle tarvinnut kuin takavaihteistoon/diffiin.

18
Polttisautot / Kouvolan liepeiltä harrastajia ?
« : 07.05.05 - klo: 22.45 »
40.775Mhz kiteellä mennään. Onneksi muuten tulin virittäneeksi kaasuun palautusjousen... tuli meinaan ajettua auto turhan pitkälle lähettimen antenni sisällä (älkää kysykö miksen ollut nostanut antennia).
 Ohjata ei enää voinut, mutta eipä karannut autokaan kaasu huutaen horisonttiin :D

 Halpa (ilmainen) + sähköstä riippumaton "failsafe" :mrgreen:

 http://img14.imgspot.com/u/05/126/14/MT2ssFailsafe.jpg

19
Polttisautot / Käyntilämpö
« : 29.04.05 - klo: 17.15 »
Omia kokemuksiani moottorin lämmöistä yleensä. Selvimmin käyntilämpöön vaikuttaa seokset ja tulpan lämpöarvo. Jos aikoo siirtyä kylmempään tulppaan laskeakseen lämpöjä, niin kannattanee kuitenkin mennä vain yksi arvo kylmempään päin aluksi. Relusti kylmemmällä tulpalla auto ei välttämättä suostu edes käynnistymään, puhumattakaan siitä että kone ei liian kylmällä tulpalla anna hyviä tehojakaan!

Omat vaikutuksensa on polttoaineellakin.
 Lämpötilaan voi vaikuttaa hieman myös ilman läpivirtauksen parantamisella (esim. enemmän aukkoja koriin).
 Lämpöjä voidaan laskea myös edistämällä lämmön "johtumista" pois moottorista.
 Tähän voidaan käyttää esim. suurempaa syliterin kantta joka on tehokas keino.
 Pienen vaikutuksen saa myös "jäähdytetyillä" moottoripukeilla. Keinoja on siis monia. Helpointa olisi toki vain kääntää seoksia rikkaammalle, mutta emmehän me siihen tahdo ruveta tehojen kustannuksella :mrgreen:

 Pukit omaa tekoa, sopivasta aihiosta viilailtu.

 http://img14.imgspot.com/u/05/118/08/JhdyttvtpukitMT2ss.jpg

20
Polttisautot / Kouvolan liepeiltä harrastajia ?
« : 25.04.05 - klo: 21.00 »
Se on hyvä antaa autolle sen verran kyytiä että saa kytkimen sileeksi. Itsellä vielä sen verran tuore tuo auto etten ole ehtinyt saamaan juuri mitään saanut vielä rikki. Vetokäynnistimen jousen tosin sain poikki jostakin käsittämättömästä syystä. Kevyehkö veto, eikä edes läheskään pisin jonka olen kiskaissut. Varmasti valmistusvika, mutta eihän takuu nyt tietenkään vetokäynnistimiä kata... Omilla patenteilla sen sai taas pelamaan anyway, vaikka jousesta puolet puuttuukin :|

 En tarkoittanut tykkimäen monttuja vaan eräitä ksnk:n kunnan puolella olevia. En tiedä edes että "kenen" sorat siellä on kyseessä, mutta alue on suht iso, ja tuskinpa se sora siitä rikki menee jos siellä nitroilla vähän päästelee... tai.... ei tiedä 8)

21
Polttisautot / Kouvolan liepeiltä harrastajia ?
« : 25.04.05 - klo: 00.32 »
*töks* (osui silmään)

 Uusi käyttäjä esittäytyy -Tykki on nimeni ja MT2 18ss autoni. Terve vaan kaikille!

 Kyllä sitä seuraa löytyy... täältä! Olen valmis rälläämään erilaisilla alustoilla vaikka autoni ei virallisesti "kisakelpoinen" olekaan :shock:

 Pari varsin hienoa paikkaa ajeluun olen löytänytkin. Soramonttuja tuosta läheltä on testattu ja sinne saisi pienellä vaivalla jonkinmoista rataakin -simppelisti merkitsemällä ajoväylät jollakin tötteröillä tms.
 Varmasti hauskaa jos saisi porukkaa enemmänkin kasaan, valmiina piiskaamaan autojaan kivikossa :twisted:

 On sitä kokeiltu toki niitä kuusankosken asfalttiratojakin... Täytyy sanoa ettei muutaman sentin maavara oikein asfalttiradelle sovi. Tuli meinaan ajeltua katollaan liukuen useampaankin otteeseen :mrgreen:

   http://www.hpieurope.com/embed-video.php?lang=en&videoID=86

Sivuja: [1]