RC autojen "kehitys" on siitä mukava "tieteenala", että siihen vaikuttaa tekijöitä joilla ei juurikaan ole tekemistä auton teknisen kehityksen kanssa. Hyvä esimerkki on tuo luistonesto mikä LRP eli Lauterbach kehitti 2WD crossariin silloin kun Heikki Naulapää oli niitten tehdaskuski. Joku kusipää saku oli lipsauttanut uutisen julkisuuteen siitä "mitä on tulossa" ja tuo Zydeemi KIELLETTIIN AJAJAKOKOUKSESSA ennekuin kukaan muu oli edes nähnyt, mitä se oli ja miten se toimii. pointti oli että väitettiin sen asettavan kuskit eri arvoiseen asemaan kun todellisuudessa haluttiin pitää homma "hobbitasolla" jotta tarpeeksi porukkaa pyörisi kisoissa ja kauppa kävisi.
Vähän sama noitten etujarrujen ja sähköisten iskareiden kanssa, Autot vaan EI SAA OLLA LIIAN KALLIITA...
Tuohon viittasi EFRA:n tekninen sihteero CARLOS, kun kysyin, mikä on sallittua ja mikä ei: "Jos keksit jotakin todella hienoa ja monimutkaista, tullaan se kuitenkin kieltämään, ettei harrastus kärsisi"
Sellaisen zydeemin että joustuksen korkeuden ja jäykkyyden voisi säätää määräytymään esimerkiksi noparista kaasun asennon perusteella, ei olisi mikään kovin ihmeellinen tekninen ratkaisu, mutta kannattaako sellaista alkaa kehittämään yhtä kisaa varten ?? parempi vaan leipoa hiilarista iskaritolppia ja porailla niihin vähän reikiä tai lätkäistä etu tolppien päähän pienen lexan palan etu downforcea lisäämään. Naulapään Heikillä oli sekin jo silloin kun tehdaskuskina ajeli, riippuen radasta. Nyt näköjään matolla taas etupidosta on hyötyä...