Kesäkausi aloitettu....
Ainoa ongelma oli että silloin tällöin kun täyskaasulta pudotti tyhjäkäynnille niin kone sammu (lämmin kone)? Olisko jollain vihjettä mikä tämän aiheuttaa ja jos kaasarin säädöt vaikuttaa asiaan niin kumpaa ruuvia tiukemmalle/löysemmälle?? Niin kaasari on Walbro WT-813.
Kone käy liian kuumana?
Samaan juttuun mä törmäsin talviajossa, ja samalla kaasarilla. Tuskimpa vaan ylilämpöä, kun pakkasellakin tota tekee. En ole tota vielä itselleni selvittänyt, mutta tuntuma on, että liian laihalla haukkaa eli ei saa tarpiaks ainetta ja siis uuvahtaa sen vuoksi kovan kaasutuksen jälkeen. Vai tuleeko siinä sellainen "kuumuuspiikki", jos seos on liian laiha? Tulpan väri puoltaa tuntumaa, kovin vaalea oli. Uusi kokemus mullekin, säädöt kyllä oli aika totunnaiset.
Tämmöstä mietittiin maalis-toukokuussa.
No nyt olen asian mielestäni itselleni selvittänyt: syynä on väljistynyt kaasun akseli, mistä aiheutuu ilmavuotoa. WT-813:ssahan kaasun akseli väljistyy paljon helpommin kuin vakiokaasuttimessa, koska kiihdytyspumpun poraus kaasuttimen rungossa ja pumpun "käyttökampikolo" akselissa vähentävät systeemin "laakerointipinta-alaa".
Seuraavassa liitteessä näkyy mun ratkaisu/korjaus, jonka jälkeen ongelma on hävinnyt. Toimenpiteet olivat seuraavat:
-kaasuttimen runkoon liimattu sorvattu muovikaulus
-sen sisällä o-rengas ja rasvaa
-päällä pikkuriikkinen vetarinkumi
-joka vielä nippusiteellä kiinni
-kaasuttimen rungossa oleva poraus tulpattu takaapäin kuminpalalla. Tarkkasilmäinen katselija saatta huomata tiivisteen reunan kohdalla pilkistävän mustan tulpan
Ei muuten imeksi enää ilmaa väärästä paikasta, vaikka akseli onkin väljä
.
Kuvassa näkyy myös kumisuojattu "kaasunkäyttösylinteri" sekä erillinen jarrunkäyttötanko.