Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Spede4x4

Sivuja: [1]
1
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 04.12.12 - klo: 11.44 »
Jää ei ole mikään kovin kiva ajopaikka. Auto on niin kevyt, ettei se pidä edes siedettäväksi. Meillä on teräsvetarit olemassa, mutten ole vielä laittanut paikoilleen. Vois melkein laittaa tällä viikolla joku ilta, niin ei tarvi odottaa muovisten hajoamista.

Pirunmoiset pakkaset vaan tuli, niin ei oikein viitti ajella. Pitoa olis varmasti kivasti, mutta näpit jäätyy.

2
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 03.12.12 - klo: 13.34 »
Mull... siis pojalla on autossaan vakiorenkaiden (talon) lisäksi Trencherit badlandseille valmiiksi asennettuina. Talonit on ihan ok renkaat, eikä ne varsinaisesti ole huonot. Ne on esim asvaltilla ihan jees (monsteriksi). Trencherit on tosi pehmeät ja ne pitää mukavasti verratuna taloneihin. Nyt tilasin Sabelta badlandsit,  jotka toiminee kohtuu kiinteäpintaisella lumella paremmin. RC-autot ovat keveitä, joten kovalle lumelle pitäs olla jotain mikä rikkoo pintaa. Badlandseja ei sitten kannata kuluttaa asvaltilla ajamalla, vaan niitä käytetään muualla. Poika tykkää vaihtaa renkaita, mikä käy näppärästi kun kumit ovat omilla vanteillaan.

Laparenkaat olis tosiaan lumelle sopivat renkaat, mutta itse en näe hangessa ajamista kovin mielekkäänä. Jos tie on auraamatta ja lunta on yli 5 cm, niin sitten noi on varmasti kivat rälläykseen. Yleensä tiet ovat kuitenkin aurattuja ja uskon (en ole vielä kokeillut) että badlandsit toimii silloin paremmin.

Sabesta saa huippupalvelua aina ja sieltä olen melkein kaiken (autosta lähtien) tilannut ja tilaan jatkossakin.  Sabelle riittää, kun kerrot mihin käyttöön tarvit renkaat, niin sopivat tulevat postissa. Nelkkuspede on kyllä kiva talviauto, mut olis kiva jos siihen sais jonku sisäkopan. Viimetalvena meni ihan mukavasti vakioakuilla, mutta nyt on LiPot ja mietin minkä verran ne kestää lunta.

3
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 30.11.12 - klo: 02.31 »
Jos suihkutat, niin laita laakereihin öljyä. Eipä sitä kannata joka kerta suihkuttaa, ite oon muutaman kerran pessy ja tosiaan laittanu silloin öljyä reilusti.

4
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 19.11.12 - klo: 12.03 »
Oon huomenna ostamassa uutta autoo ja tarkotuksena ois tuo spede 4x4 vxl onko se hyvä auto?


Riippuu tietysti siitä mihin käyttötarkoitukseen meinaat auton hommata. Jos meinaat rataa ajaa, niin joku muu toimii varmasti paremmin. Jos sen sijaan ajelet pihalla, hypit ojan pohjilta, ajat missä sattuu jne (eli yleistä hassuttelua) ei ihan heti samasta hintaluokasta parempaa auto löydy. Osia saa mukavasti, vetoniveliä on itellä menny vuodessa kaksi, jotka on tosin nopea vaihtaa (kun osaa, menee muutamassa minuutissa). Vetarit maksaa kympin, mut nyt mulla on teräsvetarit menossa paikoilleen, kun seuraavan kerran hajoaa.

Olen hommannut LiPo-akut ja nyt ajoaikaa on mukavasti ja tehoa sopivasti. Neliveto on kiva talvellakin, joskin vakiona tulevat Talon renkaat on tosi liukkaat (ainakin jos on yhtään kovempi tie). Meillä alla on Trencherit jotka on kyllä mukavat. Just aloin katteleen pitävämpiä talvirenkaita, en tiedä onko niitä ellei itse laita nastoja.

Eli jos joku tietää hyviä talvinappuloita, jotka pitäis myös hitusen polvetummlla alustalla, niin otan ilomielin vastaan ehdotuksia. Suosittelen autoa lämpimästi, ellei auto mene ratakäyttöön. Sopii myös aloittelijoille.

5
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 28.08.12 - klo: 11.22 »
No niin, nyt selvisi sitten mistä outo raklatus kuuluu ja miks auto ei välillä vedä kunnolla. Eli kardaanin takapäähän tulevan hammastetun osan ruuvi oli löysällä, eikä pitäny akselilla. Eli tuota kiristämällä auto kulkee taas kunnolla.

Keulimistuki meni takas paikoilleen, kun kului koppa puhki.

6
Stampede 4x4:än
3kpl 7.4V 5.8Ah LiPo akkuja + Laturi
Kori, jonka Vesa Yli maalasi
Teräsvetarit eteen ja taakse (tulossa huomenna tai ylihuomenna)

7
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 21.08.12 - klo: 01.16 »
No niin. Uusi X-citer kori tuli, jonka Vesa Yli maalasi :D. Tänään tuli kolme 5.8Ah 7.4V LiPo-akkua ja säädin ohjauksen expoa, sekä servon ääripäitä (otti kiinni akseliin). Kylläpä helpotti kummasti ohjausta nopeassa ajossa. Pitää seuraavaksi säätä sliperyä kireämmälle, vinkui turhan paljon vauhdissakin.

Mitä kannattais säätää, kun auto heittää voltin kun jarruttaa pitävällä alustalla? Jarruttaa vähemmän vai säätää autoa? Olen jo vaihtanut iskareiden alakiinnityskohtaa leveämmälle ja laittanut jousten yläpuolelle spacereita. Renkaina on trencherit, jotka on aika korkeat ja tosi pehmeät. Auton painopistettä olis varmaan hyvä saada alemmas... Eli pienemmät renkaat kenties ja toisaalta vois kokeilla hieman vähemmillä spacereilla (nehän nostaa koria ylemmäs).  Postissa on tulossa vielä teräsvetarit... Voisin ottaa ens viikolla kuvia autosta ajossa ja lattaa näytille. Niin ja kaasun säädin 70/30 asentoon, tuntui hyvältä ainakin näin pikaisella kokeilulla. Mietin kyllä sitäkin, että pitäiskö jarruja säätää vähän pienemmälle ohjaimesta...

8
Mikä tämän topikin idea on? Ketä kiinnostaa jos joltain hajosi wheel spacer ja toiselta kaksi kardaania?

En tiedä alkuperäisestä ideasta, mutta aiheesta saisi hauskan pidon lisäksi hyödyllisen, jos mainittaisiin:
Auton malli:
Osa joka hajosi:
Oliko osa vakio vai optio-osa:
Tilanne jossa hajosi:
Oliko osassa havaittavissa ongelmia aiemmin:

Tällöin saisimme oikeasti hyödyllistä infoa että missä tilanteissa omasta vastaavasta kulkupelistä kenties jotain voi hajota ja voi sitten hankkia etukäteen varaosia. Aika oleellinen tieto on myös tuo tilanne miten osa hajosi, ajoitko täysillä puuhun, hajosko osa huonossa hyppyrin alastulossa, vai muuten vain.

Toki lisäksi voisi laittaa muitakin "kenttiä", esim "Ottiko päähän", "Oliko varaosa valmiina" jne. Toistaalta eihän kenenkään tarvitse laittaa noita tietoja, mutta ISO PLUSSA se olisi :D

9
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 13.08.12 - klo: 10.09 »
Vaihdoin autoon takapään diffin kokonaan ja nyt toimii hyvin. Koppa meni maalattavaksi ja samalla päästiin kokeilemaan crossirataa. Kävi heti selväksi, että Stampeden vakioasetuksilla autolla ei tee radalla oikein mitään.

Radalta lähdettäessä poika tuumasi, että säädetään autosta enemmän ratakelpoinen. Eihän siitä tietenkään mitään rata-autoa saa, mutta päätettiin säätää sen mitä nopeasti ehdittiin. Säädettiin iskareiden alakiinnityskohtia niin leveälle kuin sai ilman että tukivarsien suojia tarvi ottaa pois. Samalla laitettiin kaikkiin jousiin ylimääräiset rajoitinrenkaat (niillä on varmaan joku parempikin nimi). Samalla vaihdettiin vakiovanteet + talonit takas. Matalammat ja matalampi profiili kuin Trenchereissä. Myös kumit on jäykemmät eikä renkaat muuta muotoaan yhtä paljon (mikä hankaloittaa mutkissa, kun auton kori kallistuu ulkokaarteen puolelle).

Auto on nyt huomattavasti parempi, joskin renkaissa on vähemmän pitoa. Tai on asvaltilla pitoa on kyllä mukavasti, mutta pitää ensi kerralla verrata renkaita uudelleen. Ehdittiin käymään Oulunsalon radallakin, joka oli kuin tehty Stampedelle, suosittelen - lapset(KIN) tykkäs. Pitää nyt katsella tuleeko tuosta radasta se mukavin ajopaikka. Jos tulee, säädetään sitten lisää, mut nyt tuo on aika kiva yleisajoon.

Vaikuttaako iskareiden yläpään säätö samalla tavalla kuin alapään (siis toisin päin vain). Eli jos säädän yläkiinnityspistettä sisemmäksi, niin auton painopiste laskee hitusen, jousituksesta tulee progressiivisempi eikä auto kallistele mutkissa yhtä paljon? Mitä muita säätöjä suosittelette. Keskidiffiä mietin, että olisko se kiva jos laittas tosi jäykät öljyt siihen. En halua mitään etuvetoautoa, mut jos keulimista sais hitusen pois (ei kokonaan, mut kohta tulee LiPot) ja säästettyä vähän vetareita (tosin teräsvetarit on tulossa).

Mitäs vaihtoehtoja ohjauksen säätämiselle on. Ongelmana on liian herkkä ohjaus, millä tarkoitan sitä että pienikin liike ohjaimesta kääntää autoa turhankin paljon. Ohjaimesta saa progressiivisen tilan ohjaukselle jota ajattelin kokeilla (nopeaa kun on), onko teillä kokemusta siitä. Miten kaasun käyttö 70/30 tilassa tai Racing tilassa (noparista), ne varmaan auttaa kaasun annostelussa. Tuota kaipaan silloin kun ilmassa pitäisi ohjata autoa. Isot renkaat ja lyhyt akseliväli ilmeisesti tekevät sen, että kaasun ja jarrun käyttö vaikuttaa niin rajusti auton keulan liikkeisiin.

10
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 10.08.12 - klo: 14.49 »
Jotain ihme rutinaa alkoi kuulumaan autosta. Sininen etu- ja takapään välinen akseli oli jumiutunut etuasentoon (siinä on välystä melkein sentin verran) ja sen vapauttaminen/siirto taakse poistaa rutinan. Samantien se menee tietysti uudelleen ja rutina kuuluu ja tehoja katoaa. Renkaita pyörittelemällä tuumasin, että takapään diffissä on jotain ongelmaa ja purin sen osiin. Toivotaan että tulee kuntoon. Moottori kuitenkin pyörittää pinjonia ja sitä kautta spurria ihan hyvin ja ne näyttää ehjiltä. Akseli pyörii hyvin, mutta takarenkaita kun pyörittää, niin eturenkaat ja se sininen akseli ei pyöri. Eli näyttäs takadiffin ongelmalta, jonka olen nyt purkanut ja puhdistanut.

Kaikki hampaat ovat ehjiä, eikä kulumia pahemmin näkynyt. Tänään sain uudet diffiöljyt ja kohta laitetaan diffi pakettiin. Tilasin samalla diffin ja renkaiden laakerit, vaikka ne tuntuikin ihan toimivilta - niin ja uuden diffin rattaineen - ja korisokat - ja kopan ja LiPo-laturin. Tilauksessa/tulossa on vielä LiPot x 3, latauspussukka ja MIP X-Duty CVD™ Kitit eteen ja taakse. Niin ja koppa menee maalaukseen :)

Jospa sitä noilla pärjäis jonkin aikaa...

11
Yleinen keskustelu / Vs: Renkaat
« : 08.08.12 - klo: 12.21 »
Parasta liimaa mitä oon kokeillu on muchmore medium.
Mitkä renkaat ois parhaat pitävyydeltään stampede 4x4?

Trencherit pitää mahtavasti. Meillä 4x4 Spede keulii lähdössä soralla, nurmella ja asvaltilla noilla renkailla ihan vakioakuilla. Huikea ero vakio Taloneihin.

12
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 21.05.12 - klo: 12.12 »
Hyvä pointti, josta ohjekirjasta luinkin, mutta mikä jäi kuitenkin tekemättä. Ei muuta kuin porakone lataukseen :)

13
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 13.05.12 - klo: 00.13 »
Tässäpä kuva renkaista tältä päivältä. Tänään meni sitten ensimmäinen vetonivel poikki :(

14
Trencherit Stampede 4X4:än - hyvä ostos, suosittelen

15
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 11.05.12 - klo: 09.47 »
Nyt on uudet Trencherit alla ja renkaat toimii hyvin. Jos vakio Taloneihin vertaa, niin pitoa on enemmän ainakin nurmella ja soralla, joka osaltaan tekee ajosta myös haastavampaa. Sivuttaispidon huomaa vakioakulla helpommin, mutta kyllä pitkittäispitoa on myös tullut huomattavasti lisää. Poistin lisäämäni korokkeet jousista, eikä auto taloneilla mennyt enää ympäri nurmella, mutta näillä menee. Pitää vaihtaa vakiona olleet korokepalat lyhempiin ja testata miten vaikuttaa.

Poika tykkää Trenchereistä enemmän kuin vakiorenkaista. Keuliminen on kuulemma kivaa ja näillä se onnistuu hieman paremmin vakioakullakin. Lipoakkujen hankinta siis lähenee. Renkaat ovat tosi pehmeät, ihan yllätti vaikka pehmeäksi ne tiesinkin. Korkea profiili joustaa (ainakin) sivusuunnassa, joten ajaminen on erilaista kuin taloneilla. En päässyt itse eilen ajamaan, kun poika ajoi molemmat akut - Hyvä ostos :)

16
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 09.05.12 - klo: 00.31 »
Pojalla tuli tänään painettua jarrun sijaan kaasua pienessä paniikissa ja auto hyppäsi pari metriä alas keskelle ojaa, johon auto upposi ja kääntyi ylösalaisin. Se muuten kelluu, jos kiinnostaa :). Lähti valumaan virran mukana jo muutaman metrin kunnes sain kopattua ylös ojasta. Koppa pois, kaikki näytti hyvältä ja ajo jatkui. Öljyttiin paikkoja kosteutta syrjäyttävällä öljyllä (jota on kyllä muutenkin käytetty ajojen välillä) vahinkojen välttämiseksi.

Pappa yritti kiivetä autolla (vahingossa) puuhun, törmäsi vauhdilla kukkalaatikkoon ja oli törmätä kovalla vauhdilla mattotelineeseen, jonka jälkeen ajoi rauhallisemmin - huomattavasti rauhallisemmin. Papan eka ajon jälkeen hymy oli hänelläkin korvissa, "niin mitäs tämä maksaakaan" :)

Talonit muuten pitää hyvin lyhyellä nurmella. Jarrutuksissa heittää voltin jos ei höllää sormea... En sit tiedä vaikuttiko jousiin laittamani esijännityslätkät tuohon kuinka palkon.

Koko perheen auto, luotettava ja kestää menoa ja vaaratilanteita.

17
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 04.05.12 - klo: 12.43 »
Akkuina on Traxxasen vakioakku 7s 3000mAh NiMh akku, sekä lisäksi samanlainen 3300mAh kapasiteetilla. Renkaiksi on tulossa Pro-linen Trencherit Desperadoille asennettuina. Tässä mietin lipoakkuja ja niiden ylläpitoa verrattuna nikkeliakkuihin, mutta aika vahvasti näyttää että Lipot lähtee kohta tilaukseen. Ajamiseen tulee valillä muutaman viikon taukoja, niin mietin varastointia ja sen helppoutta/vaikeutta. Mutta laturin oikein valitsemalla jännitteet voinee tarkistaa helposti varastointia varten.

18
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 03.05.12 - klo: 16.09 »
Tässäpä kokemuksia Stampede 4x4:stä, jonka ostin pojalleni (8 vuotta) joululahjaksi. Auto on täysin vakio, joskin tilasin uudet renkaat ja vanteet autoon, mutta ne ovat vielä matkalla.

Auto on perheen ensimmäinen radio-ohjattava:

Auto on todella hauska ajettava niin pojalle, isälle, siskolle, kuin muillekin. Auto yllättää joka kerta sivulliset hurjalla menollaan - tämä menee oikein ajettuna melkein mistä vain ja kestää menoa. Talvella autolla pystyi ajamaan tosi hyvin, joskin hangessa pitää ajaa kaasu pohjassa, ettei jäädä pohjasta jumiin. Leveät renkaat kannattavat autoa hyvin, mutta hangessa ajaminen ei ole mitään hauskaa ja akkukin kuluu nopeaa - joka tapauksessa se onnistuu. Poika oppi heti ajamaan osakaasulla, eikä edelleenkään juuri täysiä ajele. Hypyt kiinnostavat ja ne ovatkin näyttäviä ja hyppypaikkoja löytyy helposti pihapiiristä. Kun autolla ei törmää mihinkään liikkumattomaan (tolpat, puut yms), niin auto ei ihan heti hajoa. Olemme onnistuneet välttämään törmäilyt, eikä osia ole vielä tarvinut vaihtaa. Pojalle mieluisinta huoltotyötä on renkaiden irroittamiset ja kiinnittämiset, jotta iskä voi voidella laakerit.

Auto kerää melkoisesti roskia sisäänsä, etenkin jos renkaat linkussa pyörittelee paikoillaan, mikä on tietysti myös pojan lempipuuhaa. Ajoaika on toistaiseksi riittänyt kahdella akulla ihan ok, mutta se on varmastikin seuraava asia mitä parannetaan (lisää kapasiteettia siis). Kantamaa en ole testannut, mutta ainakin tien päähän autolla pääsi, jolloin ongelmaksi muodostui jo auton näkeminen. Matkaa tien päähän oli noin 150 metriä, joten kantama ei ole koskaan vielä loppunut kesken. Vakiorenkaat ovat toisaalta ihan hauskat, koska ne eivät pidä kunnolla oikein missään. Tämän vuoksi toiset renkaat vanteineen on tilattu, jolloin renkaita voi vaihdella fiiliksen mukaan.

Autoa miettiville voin kyllä tätä suositella, tässä ei ole oikein mitään varsinaisesti heikkoa ja siitä riittää vakionakin iloa myös aikuiselle. Emme ole vielä säätäneet autoa mihinkään suuntaan, vakioasetukset toimii hyvin yleiskäyttöön. Kerron mielelläni lisää kokemuksia jos jotakuta kiinnostaa :)

Sivuja: [1]