Huhut kertoo että FO sarjaa ei olla ensi kesänä järjestämässä.
Jos huhut pitää paikkansa niin aika huono juttu on ainakin niille M8 kuskeille kenelle ei M8 SM kisoissa treenejä, alkueriä ja nousufinaalia enempään rahkeet riitä. FO sarjana oli loistava paikka aloitteleville sekä hitaammille kuskeille saada kokonainen kisapäivä M8 autolla.
Onhan neljä SM ja FO kisaa kesässä on paljon eikä kukaan varmaan kaikkia tulisi ajamaan mutta kyllä viime kesänäkin molemmissa sarjoissa osallistujia oli.
Jos FO jää ajamatta niin SM kisojen osallistujamäärä varmaan kasvaa mutta mahdollisesti M8 kisailojoiden kokonaismäärä laskee.
Itse ainakin harkitsen kannattaako jo myydyn auton tilalle uutta ostaa kun SM sarja ei formaattinsa puolesta oikein innosta reissaamaan kisoissa.
Minusta Tero osut oikeaan siinä, että nitroluokkaa pitää kehittää siihen suuntaan että siitä saadaan kiinnostavampi luokka kaikentasoisille kuskeille. Nythän on ollut niin, ettei nitroon juuri ole tullut uusia kuskeja viime vuosina ja nekin uudet kuskit ovat olleet lähinnä kokeneempia kuskeja jotka ajaa pääfinaalipaikoista.
Minusta kuitenkaan kisojen lisääminen ei ole oikea ratkaisu. Ensi kesänä on jo 4 SM-sijaa ja PM-kisat Suomessa, siihen kokonaisen kerhosarjan lisääminen olisi yksinkertaisesti liikaa. Oikea tapa on kehittää M8 sääntöjä ja ajoformaattia siihen suuntaan, että siitä tulee mielekkäämpi kaiken tasoisille kuskeille.
Perusongelmana on, että viime vuosina ollaan jämähdetty tilanteeseen jossa nitrojen osallistujamäärä on aina jotain 25-39:n välillä jolloin 1/8 finaaleja ei ajeta. Aiemmin (viimeksi vuonna 2013 SM-kisassa) kun ajettiin, niin tällöin syntyy tilanne jossa osa kuskeista ajaa sekä 1/8 finaalit että 1/4:t, tietenkään sulkematta pois mahdollisuutta nousua semeihin ja jopa pääfinaaliin. Tällöin ajo-aikaa kertyy jo 20+20 min, joka on enemmän kuin sähköluokassa yhteensä.
Olen tehnyt Jukalle ehdotuksen sijoitusfinaalista, joka ajettaisiin niiden kuskien kesken jotka tippuvat ulos semeistä. Käytännössä finaalissa jaettaisiin uudelleen sijat 25-39 ja se voisi olla pituudeltaan 15-20 minaa. Tällöin saataisiin enemmän vääntöjä samantasoisten kuskien kesken. Jos osallistujamäärät kasvavat yli 40 osallistujan, niin tällöin ajettaisiin 1/8:t normaalisti.
Muitakin ehdotuksia voisi pohtia, tämä oli yksi idea muiden joukossa.