Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1572757 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa blaah

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1050 : 08.01.09 - klo: 21.55 »
Joko akut tuli? Ilmotelkaa myös muut jotka ehti tilaamaan hardcase zippyjä, että millaisia tuli ja jos tuli useampi niin onko miten identtisiä vastaanottamaan tai luovuttamaan virtaa?

Pari tuollaista tuli tilattua. Ilmeisesti edelliset lipot olivat menettäneet potkunsa koska näissä selvästi enemmän potkua. Tosin samaan aikaan tuli hankittua 3700mAh 3Racinging vastaava lipo (racingfactory:stä). En suoraan sanoen uskonut että lipoissa olisi sen suurempaa eroa kuin brändäys mutta..
Nyt kolme ajokertaa takana Lippulaivassa, ja pakko myöntää että akuissa on eroa vaikka olin erittäin skeptinen asian suhteen. Asian löi lukkoon etenkin kerta jolloin luulin ajavani Zippyllä mutta korin poistettuni sisältä löytyikin 3Racing.. Kaikkia ladattu yhtä monta kertaa. Zippy akut kuljettaa B4:sta 8,5 koneella erittäin hyvin. Mutta 3Racingin akulla potkun määrä etenkin muutaman ensimmäisen minuutin aikana on erittäin selvä. RTR säädöissä oleva kärry keulii tahattomasti rikkoen ajorytmin, ei sen puolesta että vähentäisi hauskuutta, mutta kierrosajat tod näk kärsivät ;)
Zippyt painavat noin 10g enemmän mutta väittävät sisältävänsä 300mAh enemmän kapasiteettia. Olennaisin ero akkujen välillä on että Zippyt ovat SELVÄSTI lämpimiä vajaan 20min ajon jälkeen vs. 3Racing akku (ei lämpiä lainkaan). Käsittääkseni ei järin hyvä merkki lipon kestävyydestä (?)
Perjaatteessa laturistani saisin purkuvirtakäppyröitä  PC:lle, mutta en usko että niistä juurikaan on hyötyä koska maksimipurkivirta on silloin 2A.. Ja akun imemällä virtamäärällä en usko olevan mitään väliä, koska vanhat lipoakkuni imivät lähes koko kapasiteetinsa lupaaman kapasiteetin, mutta eivät pystyneet sitä purkamaan ajotilanteessa.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1051 : 08.01.09 - klo: 22.23 »
Ööh miks just 5300mah olisi hyvä? eikö sillä purkuvirralla ole enemmän merkitystä lipossa?
[/quote]

Siis, onko tuo esim. 20c purkuvirranmerkki, vai sitten se esim. 2s? On varmaan tuo kohta luettua? Olen varmaan tyhmänä käsittänyt 2s, että kyseisessä lipossa on 2kennoa. :mrgreen:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1052 : 08.01.09 - klo: 23.02 »
Siis jos akku on 2s2p 5000mAh 20c, niin silloin:
2s2p = 4 kennoa, kaksi rinnan ja kaksi sarjassa(7.4V)
5000mAh = akun kapasiteetti
20c = purkuvirta, eli 20x5000, eli 20 kertaa akun kapasiteetti, ja tuostahan tulee 100000mA = 100A.
Näin olen itse käsittänyt?
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1053 : 09.01.09 - klo: 06.18 »
Siis jos akku on 2s2p 5000mAh 20c, niin silloin:
2s2p = 4 kennoa, kaksi rinnan ja kaksi sarjassa(7.4V)
5000mAh = akun kapasiteetti
20c = purkuvirta, eli 20x5000, eli 20 kertaa akun kapasiteetti, ja tuostahan tulee 100000mA = 100A.
Näin olen itse käsittänyt?

Näinhän se menee.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1054 : 09.01.09 - klo: 09.46 »
Sanokaas onko jotain ongelmaa kytkeä erittäin perus-harjalliseen koneeseen (stock 23t)  & nopariin (lrp v4.1) Lipo akkua (5300 mAh) ?

Olen kuullut että säädin saattaa pätkästä ajon kesken kun lipoissa on suurempi jännite. Lieneekö näin ? Voiko ajoa silti kokeilla vai onko riski, että säädin menee lopullisesti jätteeksi ?

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1055 : 09.01.09 - klo: 09.56 »
Sanokaas onko jotain ongelmaa kytkeä erittäin perus-harjalliseen koneeseen (stock 23t)  & nopariin (lrp v4.1) Lipo akkua (5300 mAh) ?

Olen kuullut että säädin saattaa pätkästä ajon kesken kun lipoissa on suurempi jännite. Lieneekö näin ? Voiko ajoa silti kokeilla vai onko riski, että säädin menee lopullisesti jätteeksi ?

Himpan verran enemmän kone ottaa virtaa johtuen suuremmasta jännitteestä, mutta tuolla noparilla ja koneellä ongelmaa ei kylläkään pitäs tulla. Käsittääkseni nopari on yli 13 lankasille, eli voi ajaa n.15lankasta konetta. Itellä ei ainakaan hihec hfx-r nopari tykänny huonoo lipolla ajamista.

Enemmän olisin huolissaan ite lipo:sta, jos kenno jännite laskee alle 3v/kenno niin tykkää huonoa. (eli noparissa pitäs olla lipocutoff) tai sitten valvonta on tehtävä jotenkin muuten. 
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1056 : 09.01.09 - klo: 10.22 »
...
...tai sitten valvonta on tehtävä jotenkin muuten. 
Tämmöistä Maxpro Battery Monitoria olen käyttänyt junnujen sharkissa ja toimii - halpa vakuutus. Löytyy varmasti vastaavia muiltakin ja muualta...

Tämä osoittaa valoilla akun varaustilaa ja lopussa alkaa piippaamaankin kun ajo on lopetettava.
Old fart

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1057 : 09.01.09 - klo: 11.29 »
No täytyypä sitten kokeilla ajaa lipolla.

Toi lipo-akun kesto on tosiaan syytä ottaa huomioon. Omistuksessa on jo parempi säädin jossa on vakiona lipo-akulle minimijännitesuoja. Mutta se odottaa uutta konetta...


Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1058 : 09.01.09 - klo: 15.27 »
Kyselempäs vielä, että kumpi kannattaisi hankkia (sitten, kun tulee vielä enemmän tietoa Lipoista) 2x MaxAmps 5000Hv 7,4 vai LRP 5000Mah 7,4 Toki on kalliin oloisia, mutta ajoaika on varmaan sopiava. Kysyn vielä tuosta MaxAmps 4000Hv 7,4V, ajoaikaa lähinnä haluaisin tiedustella. Joitakin nuista 2x voisi olla sopiva määrä? Ja päälle Imax laturi, olikos muuta?

EDIT: Mitäs tämä nyt on? Imax laturia ei löydy Racing Factorylta? Onko loppunut? Jos sitä ei enää saa, mikä vaihtoehdoksi?
« Viimeksi muokattu: 09.01.09 - klo: 15.48 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1059 : 09.01.09 - klo: 18.14 »
Kyselempäs vielä, että kumpi kannattaisi hankkia (sitten, kun tulee vielä enemmän tietoa Lipoista) 2x MaxAmps 5000Hv 7,4 vai LRP 5000Mah 7,4 Toki on kalliin oloisia, mutta ajoaika on varmaan sopiava. Kysyn vielä tuosta MaxAmps 4000Hv 7,4V, ajoaikaa lähinnä haluaisin tiedustella. Joitakin nuista 2x voisi olla sopiva määrä? Ja päälle Imax laturi, olikos muuta?

EDIT: Mitäs tämä nyt on? Imax laturia ei löydy Racing Factorylta? Onko loppunut? Jos sitä ei enää saa, mikä vaihtoehdoksi?
Kaksi sanaa: Paypal & Hobbycity
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1060 : 09.01.09 - klo: 18.27 »
Löysin Power Racingilta mukvavan Lipon! http://power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showc&subid=157 On halvempi mitä Medasecilla. Muuten tökätäänkö akkuun tulevat johdot noihin reikiin vain? Mutta vastatkaa, mikä on ajoaikas suunnille tuossa akussa? Qazu: Pitäis vaan saada porukat tilaamaan sieltä, miettivät tulleja ym. matkalla kertyvistä veroista.

Ps. niin, ja lipot olisivat tulossa VXL Stampedeen
« Viimeksi muokattu: 09.01.09 - klo: 18.40 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa vwaltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Youtube - vwaltsu
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1061 : 09.01.09 - klo: 20.41 »
Vilkaise http://tullau.tuu.fi/ niin tiedät tullin haluaman €-määrän jos paketti sinne matkalla jää.
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1062 : 09.01.09 - klo: 21.39 »
Qazu: Pitäis vaan saada porukat tilaamaan sieltä, miettivät tulleja ym. matkalla kertyvistä veroista.

Ostosumma -> euroiksi -> kertaa 1.27 - bingo! Sitten jos ei meekkään tulliin niin huudetaan että JEEEEEEEHAAAAAAA!
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1063 : 09.01.09 - klo: 23.04 »
Eipä meidän perhe ole mitään tilannu ulkomailta, siinä syy. Olen mittinyt, että ottaisinko Power Racingilta 5300mah akun, johon tarvii johdot ja Traxxasin liittimen, vai MaxAmps 4000mah? Voisin ottaa 2x MaxAmpsin, koska siinä on suoraan Traxxasin liitin. Ostan myös Graupner Ultramat 14. Muttas mistäs balancceri? Ja onkos tuossa Graupnerissa tasuri valmiina?

Ps. Onkos muuten balancceri, ja tajaaja sama asia? :lipsrsealed:
« Viimeksi muokattu: 09.01.09 - klo: 23.08 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa slashdot

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1064 : 09.01.09 - klo: 23.06 »
On sama asia ja graupnerissa ei ole tasuria.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1065 : 09.01.09 - klo: 23.11 »
RF taisi ainakin jossain vaiheessa kaupata tätä
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/Graupner-LiPo-Balancer-Plus-103113
tuon laturin kimppaan.

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1066 : 09.01.09 - klo: 23.21 »
Ostosumma -> euroiksi -> kertaa 1.27 - bingo! Sitten jos ei meekkään tulliin niin huudetaan että JEEEEEEEHAAAAAAA!

Akuista ei mene kuin ALV, niistä ei peritä tullia eli kertoimeksi riittää 1,22.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1067 : 10.01.09 - klo: 23.36 »
Tuli tuommoinen vastaat: http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=76&products_id=962&zenid=4d07a919e945d0bf90eb13074254b768
On balancerikin valmiiksi, eikä ole mikkhään kallis. Muuten, mihin nuo "pihdit" laitetaan? Toivottavasti olisi kuitenkin hyvä. Ja akuiksi sitten tietty nämä: http://www.power-racing.net/modules.php?op=modload&name=webshop&file=index&current_op=showc&subid=157. Tuleeko mukana johdot? Sitten vaan Traxxasin liittimet, ja ollaan sujut. :azn:

Mihin noihin akkuihin tulee tasausliittimet? Niin, ja sama tuolle laturillekkin? Niin, ja Latauspussi Medasecilta lipoille! Turvallisuus ensin!

EDIT: Akut tuleekin myös RC-Garagelta! Sain myös tiedon, että johdot, ja balanserijohdot tulee myös, mutta entäs balanseriliitin? Ja muutenkin, kun laturissa on sisään rakennettu balanceri, niin tarviiko balnceriliitintä edes ollenkaan? EDIT: Pitäisi tulla virta-Balanceriliitin mukana! On melkoinen akku, kun on 28c 5300mah!
« Viimeksi muokattu: 11.01.09 - klo: 00.19 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1068 : 11.01.09 - klo: 00.21 »
Muute pitääkö Lipo akut purkaa ajon jäljkeen? EN ole saanut asiaa täältä selville?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1069 : 11.01.09 - klo: 00.29 »
Aivan varmasti tuohon löytyy vastaus tästä topicista, mutta kerrotaan nyt vielä kerran. LiPo-akkuja ei tarvitse purkaa. Kun ne ajon jälkeen ovat "tyhjiä", pitää ne sen sijaan ladata ettei kennojen jännite pääse laskemaan liian alas.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1070 : 11.01.09 - klo: 00.29 »
Luitko muuten tämän ketjun ensimmäisen postin?

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1071 : 11.01.09 - klo: 00.31 »
Olen lukenut sen aikoja sitten, mutta unohtui. :roll: Nyt tiedän, ettei tarvi!
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1072 : 11.01.09 - klo: 17.49 »
Muute pitääkö Lipo akut purkaa ajon jäljkeen? EN ole saanut asiaa täältä selville?

Eiköhän tää oo sulle jo moneen kertaan jo kerrottu. Viiemksi taisin sanoa sulle siitä viime viikolla. Eli EI tarvitse purkaa.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1073 : 11.01.09 - klo: 19.05 »
Kun muistaisi kaikki asit vaan! Arvaa unohtelenko kotona aina kikkia asioita...

Jos lipolaturi lataa esim 6000mah akun n. 1h, paljonko suunnilleen siihen tulee lisäaikaa, jos Lipo akku onkin 6500mah? Vastauksia kaipailen!
« Viimeksi muokattu: 11.01.09 - klo: 20.24 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1074 : 11.01.09 - klo: 20.45 »
Jos laturissa riittää latausvirta 6.5 ampeeriin asti, niin se on se sama tunti.
Jos taas 6A on maksimi, niin aikaa tulee lisää 5 minuuttia. Tämä siis vain teoriassa.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1075 : 11.01.09 - klo: 21.01 »
No, minua ei haittaa, jos se n. 10min menee yli. :smiley: Kaikki silläsaralla hyvin.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1076 : 11.01.09 - klo: 21.28 »
Ehkä hyvä myös huomata, että vaikka se akku olisi sitten 4000 mAh, niin se lataus kestää edelleen sen tunnin. Kun LiPo-akkuja harkitset, niin tutustu hyvin siihen miten niitä pitää ladata. Vaikka laturisi kykenisi antamaan kuinka suuren latausvirran, niin se latausaika on aina vähintään se tunti. Huomaa, että se latausvirta on asetettava sen mukaan mitä akkukestää, eikä sen mukaan mitä laturi antaa ulos. Todellisuussa siis maksimilatausvirta on näistä kahdesta se, joka on pienempi.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa nnikkem

  • Ylivieskan UA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1077 : 11.01.09 - klo: 21.34 »
Tiedän, jos akku on 4a, lataan sen kanssa 4a:lla. Tuo tasausliitin, mihin se nyt laitetaan, tuohon (kts. 9 viestiä taakseppäin) latuuriin, jossa on sisällä Balanceri, onkos sille erikseen paikka siinä? Tyhmänä vielä kysyn, että laitetaanko tasusliitin tuohon laturiin, vai myös tuo Traxaxsin liitin. Hämäränä muistan, että pitää... tarkistan asiann vielä. Joo, ei näyttävästi tarvitse. =)
« Viimeksi muokattu: 11.01.09 - klo: 21.38 kirjoittanut thorak »
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1078 : 11.01.09 - klo: 21.50 »
eikä noita kannata alkaa kiireessä latailemaan.

ainakin minun imax lataa tuota 5000mah:n akkua n.110minsaa 5A virralla.
se virta kun tippuu kun akku alkaa täyttymään.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Jessev

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1079 : 11.01.09 - klo: 22.04 »
eikä noita kannata alkaa kiireessä latailemaan.

ainakin minun imax lataa tuota 5000mah:n akkua n.110minsaa 5A virralla.
se virta kun tippuu kun akku alkaa täyttymään.


Se on ihan turhaa hommaa antaa imaxin ladata noin kauan. Se bugaa siinä lopussa, "tasailee" kennoja jonkun puoli tuntia, vaikka kaikki on 0,01V erolla samassa jännitteessä. Se alkaa purkamaan ja latailemaan niitä.

Kyllä se siinä alussa jo tasaa ne hyvin. Sitten kun virta tippuu johkin 0,6A:han niin alkaa tuo turha purku/lataus-rumba. Ainakin omassa imax b5:ssa näin 5000mah lipolla.