Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SS

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 23
61
Jotain raapustelin tuonnekin:

http://www.teamsalmela.fi/uutiset.html?39241

Kuviakin otin muutaman, mutta ne on niitä samoja podium- ja varikkokuvia kuin muillakin, laitan ne näkyville kunhan kerkiän. Vain lauantaina paikalla olleena täytyy todeta että hyvät oli kisat ainakin silloin!

Sami

62
Team Associated / Vs: Team Associated TC6.2 Factory Team
« : 29.11.15 - klo: 00.16 »
Sähkötouringin kauden 2015-2016 SM-avaus Helsingissä sujui Karri Salmelan ja Team Associated 6.2:n komennossa. Laitellaan voittosetuppia nettiin kunhan keretään...

63
Kilpailukutsut / Vs: Winter Jumps #2, JÄMSÄ
« : 18.11.15 - klo: 20.07 »
Hoke on kyllä kerrankin onnistunut tiivistämään hyvän tekstin niin että minäkin jaksoin lukea sen. Olen samaa mieltä!
Jolkkosta näkyy kiinnostavan mattorossi niin paljon että on sen vuoksi jaksanut askarrella tuollaisen postikortin. En kuitenkaan ymmärrä sitä että jos ei kiinnosta, ei sitten kiinnosta, miksi sitä pitää jakaa kuten Vartiotornia...

Sami

ps. Ai niin, ei tarvitse vastata, tätä joutavaa tekstiä tulee tänne niin älyttömästi muutenkin!

64
Kilpailukutsut / Vs: WINTER JUMPS #2, JÄMSÄ
« : 07.11.15 - klo: 19.58 »
Vastaus taisi olla fsp:n käsitys huumorista...no ei se omanikaan aina muiden aaltopituudelle yllä.
Kuitenkin olen Jerryn kanssa samaa mieltä rengasasiasta ja ainoa oikea vaihtoehto on valmiiksi liimattu joka ostetaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Seuraavaksi joku tietysti sanoo ettei se sovi hänen autoonsa. Jäikö Jörniltä joku EOS-voitto väliin kun ei saanut ruuvattua pyöriä kiinni 14 mm hexilliseen autoonsa?
Tämä höpinä on aivan väärässä paikassa kilpailukutsun yhteydessä. Anteeksi.

65
Hyvä Viljami! Vähempää en tosin odottanutkaan :cheesy:

66
Jäin siihen käsitykseen että finaali keskeytettiin ilmeisesti sateen takia, live-tulospalvelu pysähtyi ainakin kesken finaalin.

67
Tulokset / Vs: Sähkökrossin MM Japani 3.-10.10.2015
« : 10.10.15 - klo: 21.21 »
Uskoi kuitenkin qualifaissa tuomaria kun piti päästää "nopeampi" ohi.

No melkoinen vuodatus siitäkin tuli erän jälkeen, Naoto lähti heti karkuun kun oli päässyt ohi. Ainakin niin pitkälle kun spurri kesti  :grin: Sori, en ollut paikalla, joutuu huutelemaan ihan videon perusteella.

En minäkään, meinasin että siellä olis tullut olla ajamassa muttei taida meistä kummastakaan olla tuonne...  :roll: mutta saattoi siinä mennä portugalin pojalta vähän mennä pakka sekasin kun piti toinen päästää ohi kesken aika-ajon -> saattaa ruveta tulemaan virheitä.

Outoa keskisuomalaista ikärasismia, onko +40 maailmanmestari liian vanha osallistumaan yleiseen sarjaan?

Sami

68
Tulokset / Vs: EOS 1 kilpailu NÜRBURING 18-20.9.2015
« : 20.09.15 - klo: 23.03 »
Itse joskus krossia kokeilleena totean että voi kun budjetti antaisi myöden ajaa noita kisoja, kyllä ne niin hienoja tapahtumia ovat! Ei mulla saven lapiointia talven aikana ikävä tule ja mieluummin ajan kovapitoisissa tasapuolisissa olosuhteissa kilpaa.
Sähkökrossi on rc-autoilun monista muodoista juuri se jota voidaan ajaa minkälaisella alustalla tahansa. Ovatko kovapitoisella astroturffilla ajavat britit väärässä kun ovat keksineet ajaa helppohoitoisella radalla kilpaa? Kehtaavat vielä tulla saareltaan voittamaan lajin mestaruuksia savialustalle...
Radan ja kilpailumuodon tuomitsevat kommentit voi mielestäni jättää melko vähälle huomiolle, jos niiden julkaisijoilla ei ole minkäänlaista käsitystä koko touhusta...ja tämä ei ole suunnattu ajotapoja kritisoineille, päälle ajamista en minäkään hyväksy. En oikein ymmärrä miksi näiden lajien ympärille on löydettävä jotkut kehykset, joiden sisään niiden on mahduttava kun näin hienoja tapahtumia ja mainosta lajille saadaan yhdistämällä elementtejä.

Terveisin Sami, tunnetun maailmankaikkeuden persaukisin maailmanmestari!

69
Uudistetun aikataulun löydät MyRCM -sivustolta, tuolla täällä näkyvissä olleella tulee vain nälkäisiä ja kiukkuisia kuskeja:)


Erälista M2-10 SM 29.8. Vantaa

Erä   kilpailijanumero   kuljettaja

7   1       Petri Ström
7   2       Karri Salmela
7   6       Joel Valander
7   4       Jussi Luopajärvi
7   3       Joona Haatanen
7   22      Mikko Luopajärvi
7   33      Henri Virta


6   8       Lari Jäppinen
6   9       Henry Salmen
6   94      Max Mört
6            Jarno Siltanen
6            Ari Heinonen
6   88      Markku Honkanen
6   32      Lauri Ruotsalainen
6   74      Peter Ylikorpi


5   11      Sami Salmela
5   15      Oskari Mäki
5   18      Jori Mykkänen
5   41      Toni Niinivirta
5   28      Max Söderlund
5   19      Touko Silpola
5   10      Jani Hovi


4   17      Antti Silvennoinen
4   20      Valtteri Eklund
4   71      Oskari Matilainen
4   54      Heikki Sorri
4   24      Tomi Mairue
4   21      Juha Aromaa
4   73      Konsta Saarinen


3   85      Ville Lehtinen
3   43      Ilmari Ullakko
3   76      Jarmo Halme
3   26      Tomi Laaksonen
3   42      Ari-Pekka Kyykkä
3   36      Vesa Uotila
3   14      Jarno Halonen


2   68      Tuomas Lindgren
2   48      Jussi Kankaanmäki
2   59      Janne Kiiski
2   67      Jon Lindgren
2   93      Oskari Saarela
2   31      Jaakko Huhmarsalo
2   69      Arttu Syrjänen


1   87      Pasi Lankinen
1   55      Tommi Tirroniemi
1            Teemu Salminen
1   96      Petri Tuomainen
1            Martti Honkasalo
1   83      Olavi Tenno
1   95      Hideki Koivisto   



Erälista M4-10 SM 30.8. Vantaa

erä   kilpailijanumero   nimi
7   1       Petri Ström
7   2       Karri Salmela
7   5       Joel Valander
7   8       Jussi Luopajärvi
7   83      Joona Haatanen
7   6       Max Söderlund
7   13      Mikko Luopajärvi
7   10      Valtteri Eklund

6            Ari Heinonen
6            Joseph Quagraine
6   81      Markku Honkanen
6   89      Max Mört
6   4       Henry Salmen
6   14      Lari Jäppinen
6            Jarno Siltanen
6   95      August Poutiainen

5   16      Antti Silvennoinen
5   12      Oskari Mäki
5   21      Tomi Mairue
5   7       Jani Hovi
5   11      Sami Salmela
5   20      Toni Niinivirta
5   17      Ari-Pekka Kyykkä

4   18      Jori Mykkänen
4   24      Henri Virta
4   79      Touko Silpola
4   80      Oskari Matilainen
4   93      Juho Rajaniemi
4   90      Lauri Ruotsalainen
4   62      Tuomo Otsavaara

3   25      Jari Itävuori
3   78      Ville Lehtinen
3   82      Jarno Halonen
3   70      Konsta Saarinen
3   26      Vesa Uotila
3   44      Ilmari Ullakko
3   69      Jarmo Halme

2   29      Tomi Laaksonen
2   88      Oskari Saarela
2            Heikki Valtonen
2   33      Markus Åfelt
2   36      Janne Kiiski
2   92      Tuomas Lindgren
2   91      Jon Lindgren
2   23      Jaakko Huhmarsalo

1   60      Arttu Syrjänen
1   61      Antto Syrjänen
1   42      Tommi Tirroniemi
1   96      Teemu Salminen
1            Martti Honkasalo
1   94      Mikael Yrjänäinen
1   56      Olavi Tenno


     

70
Keskiviikkona ja torstaina laitellaan rataa kisakuntoon. Kaikkia kerhon kuskeja, jotka kisaan ovat tulossa, odotellaan mukaan talkoisiin. Radalla touhutaan jo päivällä ja kukin tulee paikalle oman aikataulunsa mukaan.
Ohjelmassa kanttarien maalausta, radan pinnan kunnostusta ja alueen yleistä siistimistä.

Aloitellaan 16:00, sade näyttäisi loppuvan kolmen maissa. Radalle ei mennä kävelemään ennen kuin se on kuivunut, tehdään muita hommia siihen asti.

Sami

71
Thanks Jussi, treffit EB:n kanssa onnistuivat, oli muuten hauska turista kisamatkoista herran kanssa!

Kisat olivat MAHTAVAT, kiitos hienoista järjestelyistä ja kilpakumppaneille kovasta väännöstä!
Ensi kerralla renkaanliimaushomman lisäksi joudut tekemään Matti E:lle auton, mä järjestän keräyksen että saataisiin nopea mies joskus maaliin...

72
RC-kerhot ja -radat / Vs: PKSRCA:n lavangon M8 polttisrata
« : 24.08.15 - klo: 11.08 »
M8 rata on valitettavasti suljettu lauantain 29.8. ja sunnuntain 30.8. Maastosarjan kilpailun vuoksi.

73
Sedät lähtevät tänään kohti Vaasaa ja radan kastelu ja huolto jää paikan päällä olevien harteille. Oli erittäin mukavaa käydä parina viimeisenä päivänä töiden jälkeen radalla katsomassa kun isä-Rajaniemi oli hoitanut homman mallikkaasti!

Sami

74
Viisi sähkökrossiautoa, kaksi SC-autoa, radalle mahdutaan varmasti. Kyse on vain siitä, että kunnioittaa toisten viiden minuutin treenierää sen verran että odottaa neljä minuuttia ja aloittaa oman harjoittelunsa kun edelliset tulevat radalta. Ei tässä tarvita kuin vähän järkeä ja toisten huomioimista. Nämä asiat selviävät parhaiten kun avataan suut radalla, ei täällä.

75
Älä ryhdy marttyyriksi, viimeiset poltettiin roviolla jo keskiajalla. Jos näet että kolme buggyä aloittaa juuri viiden minuutin erän ajamisen, etkö voi odottaa muutamaa minuuttia jonka jälkeen saisit ajaa sen oman vaikkapa 20 minuuttia ihan rauhassa ilman että tarvitsee antaa tilaa tai pelätä törmäyksiä. Se nopeusero vaan on aika suuri. Ei ne muut kuskitkaan tuppaa radalle juuri silloin kun sinä ajat, joten täysin turhaa uikutusta. Ja seuraavan kerran voit sanoa suoraan jos jokin mättää, ei tarvitse kerätä sitä empatiaa täällä virtuaalimaailmassa.

Sami

76
Sama jatkuu huomenna...

77
Rataa laitellaan tänään kuntoon tulevia kisoja varten. Radan kunnostus haittaa ajamista ajoittain, koska radalle tuodaan uutta savea jota on työstettävä tärylätkällä. Myös hyppyreitä pitää parannella ja niihin on tuotava lisää savea. Rataa tullaan myös kastelemaan useaan otteeseen. Osallistumalla hommiin pääsee nopeammin ajamaan hyvällä radalla.

78
JiiIii olikin ehtinyt jo...

Koska +40 joukkue on ruumiinrakenteeltaan enemmänkin shakkipelaajien ja ylimittaisten MotoGP -kuljettajien risteytyksiä kuin varsinaisia kivityömiehiä, apu kelpaa kyllä. Yritetään saada rata hyvään treenikuntoon viikonlopuksi.

ÄssIÄss

79
Tulokset / Vs: Sähkörossin EM 2015 Englanti 3-8.8.2015
« : 08.08.15 - klo: 22.04 »
Kun ei suomalainen tai suomalais-englantilainen voita, niin Orlowski oli kyllä paras vaihtoehto, vihdoin jotain uutta noiden vakiomestareiden rinnalle. Tämä oli voitto myös lajille.
Michal on todella mukava ja vaatimaton kaveri, eikä varmasti ole ollut helpoin tie nousta mestariksi Puolasta jossa kilpailujen taso ei varmasti ole ollut lähelläkään kotimaista.

-Sami-

80
Kilpailukutsut / Vs: Maastosarja IV Vantaa 29.8.-30.8.2015
« : 03.08.15 - klo: 22.53 »
Kisapaikalla on tarjolla syötävää lauantaina ja sunnuntaina, muonituksesta vastaa legendaarinen Ritun buffetti.
Perjantainakin pyritään järjestämään kahvin, limun ja kenties sämpylöiden myynti, viimeistä en uskalla vielä luvata, kun en osaa sellaisia leipoa...

Kilpailijoille on tarjolla katettua mekkaustilaa polttisradan katoksessa, sähköradan katos jätetään kahvilan ja katsastuksen käyttöön. Omat teltat voi kasata joko polttisradan katoksen vieressä olevalle turffialueelle tai sähköradan katoksen viereen. Paikat osoitetaan lippusiimalla perjantaina. Muistetaan jättää kunnolliset kulkuväylät radalle. Autot pysäköidään entisen rallicross -radan alueelle asfaltille.

Perjantaina rata avataan vapaalle harjoittelulle 10:00 ja ajaa saa 20:00 asti. Yhdeksän aikaan tulee jo pimeää ja rataa on kuitenkin huollettava treenin jälkeen.

Perjantaina rata kastellaan säästä riippuen tasatunnein, puolentoista tunnin tai kahden tunnin välein. Tai sitten kun ratamestarit katsovat sen tarpeelliseksi. Tällä toimenpiteellä on tarkoitus varmistaa radan kunto viikonloppuna, kaikki varmasti haluavat ajaa kisaa hyvällä radalla ja suolaa emme ole halunneet tänä kesänä käyttää.

Kastelua ei tarvita ainakaan aamupäivällä, nimittäin tässä kahden kilometrin päässä sataa tällä hetkellä. Forecan mukaan sade jatkuisi 15:00 saakka. Radalla voi ajaa noin tunnin kuluttua sateen loppumisesta.

81
Kilpailukutsut / Vs: Maastosarja IV Vantaa 29.8.-30.8.2015
« : 03.08.15 - klo: 22.53 »
KITI on sulkeutunut (ajat sitten), ilmoittautumisia on tullut 101 kappaletta, joka on jo kelvollinen määrä.

Stanuluokkiin ei ole tullut yhtään ilmoittautumista, M2-10 ilmoittautuneita 49 ja M4-10 52.

Jos tunnet polttavaa tarvetta päästä mukaan kisaan, laittele yv:llä sportti-id ja ponderinumero allekirjoittaneelle huomisen aikana.

Sami

82
Kilpailukutsut / Maastosarja IV Vantaa 29.8.-30.8.2015
« : 03.08.15 - klo: 22.52 »
Pääkaupunkiseudun RC-Autoilijat toivottaa kaikki tervetulleeksi Vantaalle ajamaan M2-10, S2-10, M4-10 ja S4-10 luokkien Maastosarjan neljänteen osakilpailuun.

AKK lupanumero: 21/PA/2015
Ajankohta: 29.-30.8.2015
Paikka: Vantaan Vauhtikeskus, Vantaa

Rata
180 x 3 m, savipintainen

Luokat:
Lauantai:
    M2-10 (SM)
    S4-10 (kansallinen)

Sunnuntai:
    M4-10 (SM)
    S2-10 (kansallinen)

Ajotapa:
    Alkuerät x 4
    Finaalit x 3

Kilpailunjohto:
Tuomariston puheenjohtaja   Tony Raikas
Tuomaristo   Juho Hattunen, Aleksi Otsavaara, Henri Fredriksson, Jukka Häkämies
Kilpailunjohtaja   Nicklas Holmberg
Ajanottopäällikkö   Sami Suokas
Katsastuspäällikkö   Timo Karell
Ratamestari(t)   Salmela/Itävuori Senior Team
Tiedottaja   Sami Salmela

Lisenssi:
Kilpailijalla ja tarvittaessa hänen huoltajallaan tulee olla kilpailupaikalla vuoden 2015 maksettu lisenssi.

Säännöt:
Kilpailussa noudatetaan Autourheilun sääntökirja 2015 sekä Maastosarja 2015 mukaisia sääntöjä.

Aikataulu:
Perjantai 28.8.
Vapaa harjoittelu 10:00-20:00

Lauantai 29.8.
Ohjattu harjoitus 8:00-10:00
Alkuerät 10:20-15:00
Finaalit 15.30-19:00
Palkintojenjako 19:30
Vapaa harjoittelu 20:00-21:00

Sunnuntai 30.8.
Ohjattu harjoitus 8:00-10:00
Alkuerät 10:20-15:00
Finaalit 15:30-19:00
Palkintojenjako 19:30

Tämä on ainoastaan alustava aikataulu ja lopullinen versio julkaistaan torstaina 27.8.2015. Katso www.rc10.fi

Vastuu:
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan sääntöjä ja järjestäjän ohjeita. Järjestäjällä on oikeus peruuttaa, siirtää tai muuttaa kilpailuaikataulua olosuhteiden niin vaatiessa. Kilpailija on velvollinen antamaan kilpailukalustonsa sääntöjenmukaisuuden selvittämiseksi tai vastalauseen esittämisen johdosta tarkistettavaksi.

Ilmoittautuminen:
Ilmoittautumiset kilpailuun viimeistään 23.8.2015 KITI-järjestelmän kautta osoitteessa https://akk.autourheilu.fi/Login.aspx?ReturnUrl=%2Fdefault.aspx
Huom! KITI on auki!

Ilmoita vähintään: nimi, osoite, ajoluokat, lisenssinumero, puhelinnumero, seura, henkilökohtaisen transponderin numero (ei pakollinen) ja ajokiteet. Transponderin vuokra on 5 euroa.

Ilmoittautumismaksu on SM-luokissa 30 euroa per luokka ja kansallisissa 20 euroa per luokka. Kansallisissa luokissa ilmoittautuminen ja tutustumislisenssi yhteensä 30 euroa. Ilmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla ilmoittautumisen yhteydessä.

83
Karri ajoi EOS-setupilla joka oli jäänyt autoon Itävallan mattokisasta. Juhon EOS-Berlin setuppiin erona se että etudiffissä 12500 ultimate ja iskariöljyt löysemmät. Eli B44.3 ei ole kovin tarkka setupista :smiley:

84
Hyppy-yhdistelmä on vasta alkuvaiheessa. Tarkoitus on jatkaa siihen perään lisää hyppyjä.

85
Team Associated / Vs: Team Associated TC6.2 Factory Team
« : 19.04.15 - klo: 17.37 »
Ensimmäinen voitto TSM-10 luokassa Associated TC -autolla sitten kevään 2011! Laukaan setuppi taisi olla aikalailla sama kuin Oulussa käytetty, paitsi että Karri ajoi shorty -lipolla ja käytti painoja akun takana. Jos muita muutoksia oli, laitellaan tänne kunhan selviävät.

86
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 13.04.15 - klo: 21.22 »
Siihen Savöxin 1257 TG servoon käy auton mukana tuleva Futabaan tarkoitettu varsi. Jos se on hukassa tai hajonnut, soita RCM, HF tai RF, kaikilta todennäköisesti löytyy Futabaan sopivaa servovartta.

87
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 11.04.15 - klo: 20.56 »
Mahtaisi olla melkoiset kumin leikkuu- ja polttotalkoot tiedossa kun jokainen, joka ei halua antaa ensimmäisissä erissä sitä sekunnin kahden tasoitusta yrittää kuluttaa renkaan auki jossain nurkassa lankkua vasten.
Yleensä paikallisilta on kuitenkin saatu tieto ehkä jo kilpailukutsuun millainen rengas toimii milläkin radalla ja perjantain treeneissä on ollut hyvin aikaa ajaa sisään seuraavan päivän kumeja.

Tässä harrastuksessa ei tietysti 25 euron lisäkustannus kilpailua kohden tunnu juuri missään, mutta kyllä silti sen 100-150 euroa mieluusti vanteissa ja inserteissä säästäisin.

Lisäksi oma takavedolla ajaminen on sen verran lapsen kengissä että uudella setillä ensimmäiset 20 minuuttia on lähinnä spinnailua ja kierrosajat varmasti monta sekuntia hitaampia ja ajaminen sen aikaa on kaikkea muuta kuin mukavaa harrastamista. Voihan tietysti olla että olen ainoa jolla ei kädet riitä uusilla renkailla, mutta epäilen vähän sitäkin.
Neliveto on tietysti eri asia..



Hyvä vilijo, olet selvästi jaksanut lukea kirjoituksestani ensimmäiset viisi riviä. Kenelle annat tasoitusta jos kaikki lähtevät kisaan uudella renkaalla?
Ehkäpä joskus pitäisi toimia niin päin että valittu rengas antaa suuntaa radan suunnittelulle, eikä niin että ajoalusta määrittää renkaan kunnon ja insertin.
Jos ratojen suunnittelussa huomioidaan vaikkapa näiden käytettävien renkaiden alkuperäinen käyttötarkoitus, edes sinun ei tarvitse spinnailla kahtakymmentä minuuttia.
Perjantaitreenistä sanoisin että jos kisoja on näin monta ja aina pitäisi ottaa päivä vapaaksi renkaiden sisäänajon takia, loppuvat lomapäivät kaikilta muilta paitsi kansanedustajilta ja opettajilta.
Vaikka ostat renkaat järjestäjältä, ei niitä tarvitse palauttaa kisan jälkeen, ne vanteet ja insertit jäävät sinulle, voin kyllä neuvoa kuinka ne irrotetaan toisistaan.

88
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 09.04.15 - klo: 21.42 »

Sami, oon kuullu isojen poikien suunnitelleen juuri tätä rengas sääntöä ensi vuodelle suomalaisella clubilla.

Tällä saataisiin kaikki spekulointi pois renkaiden osalta.

Kuulostaa vähintäänkin epäilyttävältä, seuraava on suora lainaus Wikipediasta:

Helsingin Suomalainen Klubi on kulttuuri- ja keskusteluklubi, jossa suomalaisuuden aatteelliseen pohjaan sitoutuneet eri-ikäiset miehet tapaavat toisiaan.


Huomaatteko, spämmään tätä ketjua kohta niin paljon että minun täytyy olla oikeassa varmaan muidenkin mielestä :evil:

Jon: Mielestäni 2wd eturengas voisi olla mikä vaan preglued-Schumacher, Pin, Spike tai Stagger. Tosin helpointa olisi yksi noista järjestäjältä ostettuna.

89
Kilpailijoiden kanava / Vs: Winter Jumps 2014 - 2015
« : 09.04.15 - klo: 19.48 »
Tässä kipeänä ollessa on aikaa yrittää laittaa ymmärrettävään muotoon omia tuntemuksia suomalaisen sisäkrossisarjan rengassäännön vaikutuksesta kilpailemisen mielekkyyteen. Koska aloittaessani ajamaan nykyisen sarjan esiastetta Hyvinkäällä ja Jyväskylässä joskus 2006-2007 meininki oli melkoisen rentoa ja ajoalustat olivat mattoa, jolloin renkaiden vaikutus kisassa menestymiseen oli pieni.
Nämä seuraavat ajatukset ovat omiani, yksityiskuljettajan näkökulmasta kirjoitettuja ja saattavat ärsyttää kanssakilpailijoita tai kauppiaita. Olen kuitenkin jo iso poika ja valmis ottamaan sen riskin etteivät kaikki halua tästä eteenpäinkään tervehtiä minua varikolla.

Konkreettinen ehdotukseni on kilpailussa käytettävien valmiiksi liimattujen renkaiden (yksi sarja) ostaminen kilpailun järjestäjältä ilmoittautumisen yhteydessä. Tämä toimivaksi osoittautunut järjestelmä on käytössä EOS -sarjassa ja suomessa touringin FinTrack -sarjassa ja myös kilpailun järjestävä seura hyötyy rengasmyynnistä saamansa mahdollisen alennuksen verran. Parin viimeisen vuoden aikana 1/10 sähkökrossiin on saanut valmiiksi liimattuja renkaita 12 mm hex-kiinnityksellä. Osa kuljettajista ei ehkä tiedä että nykyään kaikkiin markkinoilla oleviin sähkökrossiautoihin saa asennettua 12 mm hexit. Kyosho, Yokomo, Schumacher, Serpent ja Asson B5 on varustettu niillä jo alunperin ja Durangoonkin ne on helppo sovittaa. Nelivetoisista en tiedä yhtään merkkiä jolla ei olisi voitu osallistua EOS-sarjaan, koska 12 mm hexillisiä vanteita ei olla saatu kiinni autoon. Esimerkiksi Associated valmistaa nelivetokrossareihinsa 12 mm etuhexiä, joka korvaa suoraan alkuperäisen kymppimillisen.

Ehdotukseni lähtökohtana on tasapuolisten olosuhteiden mahdollistaminen. Itse kuulun siihen joukkoon jolla ei ole taloudellisia, eikä ajankäytöllisiä mahdollisuuksia käydä vaikkapa parin sadan kilometrin päässä useampana viikonloppuna, ennen varsinaista kilpailua testaamassa renkaita ja inserttejä, jotta voisi ajaa kilpaa muita kuljettajia, eikä vain rataa tai vääränlaista rengassettiä vastaan.

Olen kuullut monenlaisia perusteluita tällaista uudistusta vastaan. On sanottu uuden renkaan olevan hitaampi kuin sopivasti (radasta riippuen 200-5000 kierrosta) ajettu. Tämähän on täysin totta. Vaan mikä tämän kierrosajassa mitattavan nopeuden merkitys on kilpailutilanteessa, kun kaikilla on samanlaiset renkaat. Kokemuksesta tiedän että vaikka kierrosajat ovat betonilattialla radan koosta riippuen sekunnista kahteen hitaampia, autot ovat aina olleet uusilla renkailla hyviä ja tasapainoisia ajaa.

Joskus rengassarjan pakollista ostamista kilpailun vuoksi on pidetty myös kalliina vaihtoehtona. Itse koen sen olevan kauden mittaan edullisempi tapa, koska tällä kisassa ostetulla sarjalla voi sitten treenata kukin tarpeelliseksi katsomansa määrän kierroksia kotiradallaan. Todellinen taloudellinen hyöty selviää vasta käytännössä. Yhdenkin kilpailua edeltävän treenikäynnin 100-200 km päähän väheneminen on todennäköisesti taloudellisempaa kuin nykyinen järjestelmä.

Varmasti ehdottamaani käytäntöä vastustavat ne kauppiaat jotka eivät toimita rengassarjoja kilpailun järjestäjille. Itse tunnen kauppiaiden välistä kauppaa huonosti, joten en osaa arvioida taloudellista merkitystä siltä osin. Olen kuitenkin joskus ihmetellyt sitä, miksi jokaisen pitäisi saada osuutensa jopa toisen kehittämässä sarjassa. Eihän toki kukaan kiellä järjestämästä omia kilpailuja oman liikkeen nimellä ja juuri sellaisilla renkailla joita itse myy.

Uusienkin renkaiden käyttö kisoissa jättää aina mahdollisuuden selityksille. Joku saattaa saada aina renkaat jotka ovat tuoreempaa erää, mutta todennäköisyys siihen että näin kävisi samalle kuljettajalle useamman kerran on pieni. Mielestäni renkaiden jälkikäsittely tulisi kieltää, samoin kuin kaikenlainen pidottaminen ja jotta sen ymmärtäminen käytännössä helpottuu, tulee sanktio olla riittävä, eli kiinni jäädessä välitön kilpailusta sulkeminen. Myös kaikenlainen radalla tapahtuva ylimääräinen sudittelu poistuu automaattisesti, koska eihän treeneissä tai kilpailuerissä voi pyöriä paikallaan tai varsinkaan ajaa vasten radan ajosuuntaa, sellaisestahan seuraa muutenkin erästä sulkeminen.

Kaiken tämän kirjoittamisen lähtökohtana on oma turhautuminen, enkä tässä muuta yritä väittääkään. Varmasti kaverit jotka ovat kisoja voittaneet, voittavat niitä edelleen, ajotaito ratkaisee, harjoittelusta ja paneutumisesta auton säätöihin palkitaan. Tässä lajissa monella, varsinkin vähemmän ajaneella on kuitenkin tarpeeksi muutakin oppimista kuin se, millä insertillä ja kuinka kuluneella renkaalla pitää ajaa. Uskon kuitenkin että jos ehdottamani uudistus otettaisiin käyttöön ensi kaudelle, se lisäisi talviseen krossisarjaan sellaista aitoa kilpailemisen iloa ja tarjoaisi hienoja ja tasapuolisempia kilpailuja, ainakin itseäni motivoisi taas ajaa tätä hienoa sarjaa.

Kun nyt sormet alkavat lämpenemään ja kaksisormijärjestelmän käyttö alkaa sujua, mainitsenpa vielä lopuksi että mielestäni nykyisessä sarjassa on liikaa osakilpailuja!

Sami Salmela


Ai niin, lopuksi kysymys: Jos 12 ihmistä kannattaa jotain ja ilmaisee kantansa kerran ja yksi ihminen vastustaa, mutta ilmaisee kantansa 12 kertaa, onko niin että puolesta ja vastaan on sama määrä?

Ai niin, en ole ehdolla eduskuntavaaleissa.

Ai niin, alkoi itseäkin huvittamaan nuo sponsorit tuossa alapuolella, en kuitenkaan kirjoita käskystä :grin:

90
Mistä näitä nimiä tulee? Ei multa ole kukaan mitään kysynyt...ja tietääkseni syntymätodistuksessa lukee Sami Salmela. Nyt äijä(t) jäitä hattuun! Kilpailu kuulostaa kivalta, mutta asioita ei hoideta näin.

Sami Salmela

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 ... 23