Amatööri kuvauksen hyvänmaun raja kulkee oman määritelmäni mukaan seuraavasti:
Saa kuvata:
-Varikkoa jos kuljettaja on kuvassa ”kokonaan”
-Autoa, jos kori on päällä
-Esille pantuja tuotteita (vitriini, esittelypöytä tms.)
-Kilpailualuetta, ”normaalitoimintaa”
Ei saa kuvata:
-Varikkoa ilman kuljettajaa/huoltajaa
-Autoa ilman koria
-Yksityiskohtia käytetystä tekniikasta: pitoaineet, setupit tms.
-Myyjien hintoja
Luvan kanssa saa tietysti kuvata sitä mihin luvan pyytää.
Kiimingissä salamavalokuvaus kiellettiin C-12 SM-finaalien aikana, koska pienoisautoilusäännöt määräävät niin.
Siinä taisi tulla melko hyvät pelisäännöt käytännön tilanteisiin.
Aihe ei ole ihan turha, monessakaan mielessä. Alkuperäinen tunnustelu, onko kenelläkään mitään sitä vastaan, että kamerat räpsyvät siellä sun täällä, ja otokset ovat julkisesti nähtävissä, ei tuottanut yhtäkään kieltoa tai edes ei-mielipidettä. Hyvä niin.
Toinen pointsi on "arkojen" kohteiden kuvaaminen, ja siihen hoj lasketteli hyvät pelisäännöt. On nimittäin niin, että ei ole vallan harvinaista nähdä Suomen rc-radoilla uusista autoista kehitysversioita, joita ei tietenkään ole tarkoitettu vielä julkisuuteen. Kuluvalla talvikaudellakin on suomalaisten rc-tehdaskuskien toimesta kehitelty ja testattu kahtakin uutta mallia. Suomi onkin tehtaille erinomainen paikka kehitystyöhön paitsi osaavien kuskiemme vuoksi, myös siksi, että täällä työtä saa tehdä suhteellisen rauhassa.
Äskettäin erehdyin ottamaan varikolla kuvia eräästä evoluutiomallista, jonka kuvaamiseen sain takautuvasti kiellon käydessäni jutustelemassa asiasta. Onnittelen itseäni siitä, että en ehtinyt munata itseäni ajattelemattomuudellani enempää esim. laittamalla kuvia näytille :oops:
Juuri siksi pidän hoj:n ylläolevaa kirjoitusta hyvin tärkeänä, ja toivon kaikkien muidenkin amatöörikuvaajien tekevän asian omalla kohdallaan itselleen selväksi. Jos nimittäin huteja sattuu, loppuu nykyinen vapaa kuvaaminenkin aivan varmasti.