Kirjoittaja Aihe: Noobikysymykset  (Luettu 1583358 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4080 : 29.12.13 - klo: 21.19 »
Mulla kävi eilen just noin samalla säätimellä mutta ongelma katos ku virrat pois ja takas päälle :huh:

Joo niinkuin tuossa äsken mainitsin niin ongelma kyllä häviää hetkeksi kun ottaa virrat pois päältä ja laittaa uudestaan päälle.
Täytyypä kokeilla säätää tuota cut offia. Mihin säädän sen jos käytän 2s + 3s akkuja ? 15v? Vai kannattaako ottaa kokonaan pois päältä ?


Laita vaikka 3,2V per kenno eli 16V. Silloin ollaan ainakin turvallisella puolella.
Mitä jos ihan hissukseen ajat autolla, niin toistuuko sama ongelma?

Sitä piti vielä sanoa, että voithan sä kokeilla ottaa  cut offin pois ja jos ongelma hävisi, niin akku alkaa olemaan lopussa.
« Viimeksi muokattu: 29.12.13 - klo: 21.27 kirjoittanut Miksu L »

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4081 : 29.12.13 - klo: 21.44 »
Jos en nyt ihan väärin muista niin siellä on nyt asetuksena auto lipo 3.0v/cell.

Tuota täytyykin vielä testata eli ajella hiljaa ja kattoo mitä käy vai käykö mitään. Tosin vois nyt kattoo mikä asetus siellä oli päällä ja muuttaa sitä ja kokeilla uudestaan.

Akkuina minulla on uuden karheat alle 10 kertaa ajetut nano-techit.
2s: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21936__turnigy_nano_tech_4000mah_2s_40_80c_lipo_pack_tra2841_slash_rustler_bandit_stampede_compatible_.html
3s: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__21939__turnigy_nano_tech_4000mah_3s_40_80c_lipo_pack_tra2849_slash_rustler_bandit_stampede_compatible_.html
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4082 : 30.12.13 - klo: 16.20 »
Mistäköhän tämä johtuu?

2wd Buggyyn ruuvasin kiinni uuden ESCin ja käytetyn moottorin, ja nyt kun pistää akun kiinni alkaa lämpotila nousemaan heti, vaikka ei siis edes kaasua painaisi. Esc ja motti menee muutamassa sekunnissa 60+ lämmöille (tässä vaiheessa ei siis ohjeimeen ole edes koskettu)  ja siinä vaiheessa lakkaa moottori vastaamaan mm. pakkiin.

Esc Novak edge 2s
Moottori Tekin 10.5T
nano-tech 2S 65-130c

Moottori ja ESC on sensorilliset, ja näistä ei ole mitään kokemusta entuudestaan, mutta ei nyt yhden sensorijohdon luulis moista aiheuttavan?

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4083 : 30.12.13 - klo: 19.50 »
Mistäköhän tämä johtuu?

2wd Buggyyn ruuvasin kiinni uuden ESCin ja käytetyn moottorin, ja nyt kun pistää akun kiinni alkaa lämpotila nousemaan heti, vaikka ei siis edes kaasua painaisi. Esc ja motti menee muutamassa sekunnissa 60+ lämmöille (tässä vaiheessa ei siis ohjeimeen ole edes koskettu)  ja siinä vaiheessa lakkaa moottori vastaamaan mm. pakkiin.

Esc Novak edge 2s
Moottori Tekin 10.5T
nano-tech 2S 65-130c

Moottori ja ESC on sensorilliset, ja näistä ei ole mitään kokemusta entuudestaan, mutta ei nyt yhden sensorijohdon luulis moista aiheuttavan?
Oletko koittanut vielä ilman sensoria ja ilman sensori asetusta ? Ottaako lämpöä sillonkin ?
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa TomiR

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4084 : 30.12.13 - klo: 20.07 »
Mistäköhän tämä johtuu?

2wd Buggyyn ruuvasin kiinni uuden ESCin ja käytetyn moottorin, ja nyt kun pistää akun kiinni alkaa lämpotila nousemaan heti, vaikka ei siis edes kaasua painaisi. Esc ja motti menee muutamassa sekunnissa 60+ lämmöille (tässä vaiheessa ei siis ohjeimeen ole edes koskettu)  ja siinä vaiheessa lakkaa moottori vastaamaan mm. pakkiin.

Esc Novak edge 2s
Moottori Tekin 10.5T
nano-tech 2S 65-130c

Moottori ja ESC on sensorilliset, ja näistä ei ole mitään kokemusta entuudestaan, mutta ei nyt yhden sensorijohdon luulis moista aiheuttavan?
Oletko koittanut vielä ilman sensoria ja ilman sensori asetusta ? Ottaako lämpöä sillonkin ?

Kaverilla oli aikoinaan yks Novakin säädin 4x4 slashis ja se kävi myös ihan saakelin kuumana joku pisti virrat päälle myös 2s lipol. Ikinä ei saatu ongelman syytä selville mut kerran kokeiltii lipoa, joka oli 20c niin lämmöt laski vähän. Alkuperäinen lipo GENS ACE 2s 5000mah 65c.
« Viimeksi muokattu: 30.12.13 - klo: 20.11 kirjoittanut TomiR »
Traxxas Rustler,Hobbywing,Savöks,Gens-Ace,RPM,Proline

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4085 : 30.12.13 - klo: 22.12 »
Moi!


Taas olis kysyttävää. Eli oon päätynyt kahteen servoon jotka ovat nämä

Aservo:http://www.rceet.net/exhighspeedservoar700mgbb-p-1588.html

Bservohttp://www.rcm.fi/etronix-es070-digital-standard-waterproof-servo.html

Itseäni houkutti servo B enemmän koska se oli veden kestävä.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4086 : 30.12.13 - klo: 22.28 »
Moi!


Taas olis kysyttävää. Eli oon päätynyt kahteen servoon jotka ovat nämä

Aservo:http://www.rceet.net/exhighspeedservoar700mgbb-p-1588.html

Bservohttp://www.rcm.fi/etronix-es070-digital-standard-waterproof-servo.html

Itseäni houkutti servo B enemmän koska se oli veden kestävä.

Saat tuohon hintaat jo paljon paremman. http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/alturn-usa-high-performance-race-servo-high-torque-11-2kg-0-12sec.htmlhttp://
EXC125

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4087 : 30.12.13 - klo: 22.30 »
Mut tuo ei ole veden kestävä servo.

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4088 : 30.12.13 - klo: 22.53 »
Ei ole,mutta ei sen tartte välttämättä olla vedenkestävä jos et sitä jätä sinne veteen lillumaan vaan kuivaat auton ajon jälkeen.
EXC125

Poissa rcpoju

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4089 : 30.12.13 - klo: 23.23 »
Okei,kai tuon sitten tilaan. Ja ettei ole off topikkia niin mistä saisi osia Maverick strada mt:n?
Huom! ei mitään kiinan osia.

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4090 : 31.12.13 - klo: 08.05 »
mistä saisi osia Maverick strada mt:n? Huom! ei mitään kiinan osia.

Nopealla haulla ainakin tuolta saa joitain Maverick osia:

http://www.modelsport.co.uk/find-spares/spare-parts/490

http://www.modelsport.co.uk/find-spares/spare-parts/757



Tuossa vielä kaikki Modelsportilla olevat Maverick tuotteet:

http://www.modelsport.co.uk/maverick/rc-car-manufacturers/1163


Varmasti muualtakin osia löytyy kun vain viitsii pienen hetken tuhlata aikaansa etsimiseen.

...Eikä aikaa mennyt kuin pari nanosekunttia ja vaihtoehtoja on jovarmasti tarpeeksi.

https://www.google.fi/?gws_rd=cr&ei=V13CUs7hHsjNygPynoGwBg#q=maverik+strada+mt+spare+parts
« Viimeksi muokattu: 31.12.13 - klo: 08.16 kirjoittanut jucca »

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4091 : 31.12.13 - klo: 20.23 »
Mikä määrittää moottorissa tuon magneettikentän voimakkuuden ? Pointtina tässä siis se että kun on magneettikentästä ottava RPM sensori jonka pitäs pystyy ottaa harjattomista moottoreiata kierrokset kannun ulkopuolelta niin minkälaisissa moottoreissa tuo olisi vahvimmillaan ? Ajatuksena oli Castlen tai Torkn 2200kV mutta kannu on ilmeisesti niin paksu ettei sensori tunnista napoja tarpeeksi hyvin.
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa s.heinonen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4092 : 01.01.14 - klo: 16.43 »
Mulla kävi eilen just noin samalla säätimellä mutta ongelma katos ku virrat pois ja takas päälle :huh:

Joo niinkuin tuossa äsken mainitsin niin ongelma kyllä häviää hetkeksi kun ottaa virrat pois päältä ja laittaa uudestaan päälle.
Täytyypä kokeilla säätää tuota cut offia. Mihin säädän sen jos käytän 2s + 3s akkuja ? 15v? Vai kannattaako ottaa kokonaan pois päältä ?


Laita vaikka 3,2V per kenno eli 16V. Silloin ollaan ainakin turvallisella puolella.
Mitä jos ihan hissukseen ajat autolla, niin toistuuko sama ongelma?

Sitä piti vielä sanoa, että voithan sä kokeilla ottaa  cut offin pois ja jos ongelma hävisi, niin akku alkaa olemaan lopussa.

Hmm... Nyt tapahtu jotain jännää, kun otin renkaat pois ja sisällä kaasuttelin ja pyörittelin myös hiljaa niin ei pätkässy ollenkaan. Tuli vain mieleen että jos se pätkäsee vain tärinästä niin silloin on jossain liitoksessa vika, eikö?
Ja ainoa liitos mielestäni on se noparilta vastarille menevä piuha.
Ihan ekana kyl tuli mieleen että vika on vastarissa mutta eihän se siinä voi olla kun pätkäsyn aikana kaikki servot toimii ok.
Joten täytyy siis kattoa tuo nopari-vastari kaapeli ja tarvittaessa vaihtaa uusi, jos ei ala toimimaan. Toki ton lipo cutoffin vois kans säätää uusiks.
Traxxas Summit / HPI Savage

Poissa Kekkis

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4093 : 02.01.14 - klo: 00.03 »
Moottori luistaa?

Olen yrittänyt selvittää mikä saa aikaan 2wd buggyn diffin luistamisen kovilla kierroksilla, ja purin + kasasin koko takapään 2 kertaan enkä meinannut löytänyt vikaa kunnes tajusin että vika on moottorissa... Pistin moottorin toiseen autoon ja totta tosiaa moottori luistaa, eikä siis autossa itsessään ollut mitään vikaa.

Onkohan mitään tehtävissä moottorille ilman että sen purkaa osiin ja näinköhän sitä saa kuntoon vaikka purkaisikin?

MOOTTORI Speed Passion Competition 3.0S
ESC Speed Passion Reventon S

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4094 : 02.01.14 - klo: 00.07 »
On noita nähty.
Roottorissa akseli irronnut magneetista.

meritane

  • Vieras
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4095 : 02.01.14 - klo: 00.41 »
On noita nähty.
Roottorissa akseli irronnut magneetista.

Minulla kävi samoin. Moottorinakseli luistaa, eli kone pyörii tyhjää kun akselista ottaa sormin kiinni mutta hurinaa kuitenkin koneesta kuuluu. Koneena LRP X20 8.5t.

Voiko tälläisessa tapauksessa moottorin luistava akseli rikkoa nopeudensäätimen?

Voiko luistavan roottorin korjata, vai pitääkö hankkia tilalle uusi roottori?
« Viimeksi muokattu: 02.01.14 - klo: 00.45 kirjoittanut meritane »

Poissa miorgog

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4096 : 02.01.14 - klo: 17.59 »
Mitä tuo kv tarkoittaa noissa moottoreissa kun on päässyt unohtumaan eli oliko se niin että jos moottori on vaikka 4000kv ja toinen on 5500kv niin tuossa 4000kv moottorissa on enemmän vääntövoimaa kuin 5500kv moottorissa mutta siinä ei ole niin paljon tehoa eli taas 5500kv moottorillinen auto kulkee kovempaa kuin 4000kv? :D

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4097 : 02.01.14 - klo: 19.19 »
On noita nähty.
Roottorissa akseli irronnut magneetista.


Voiko luistavan roottorin korjata, vai pitääkö hankkia tilalle uusi roottori?

Mulla oli kanssa irronnut vanhasta novakista(13.5T).
On pysynyt liimaamalla, jollain loctiten metalli (laakeri/ruuvilukite pysyvään kiinnitykseen) liimalla mitä töistä löysin ni liimasin.
(o\_!_/o)

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4098 : 02.01.14 - klo: 22.23 »
Mitä tuo kv tarkoittaa noissa moottoreissa kun on päässyt unohtumaan eli oliko se niin että jos moottori on vaikka 4000kv ja toinen on 5500kv niin tuossa 4000kv moottorissa on enemmän vääntövoimaa kuin 5500kv moottorissa mutta siinä ei ole niin paljon tehoa eli taas 5500kv moottorillinen auto kulkee kovempaa kuin 4000kv? :D
Teoriassa noin, eli saman valmistajan saman sarjan moottoreissa, joissa erona on vain kv-lukema, pienemmällä kv:lla oleva moottori vääntänee enemmän. Samaten 5500kv kiertää enemmän kuin 4000kv moottori samalla jännitteellä, mutta kuluttaa enemmän virtaa ja kuumenee samalla enemmän.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa shark-18_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4099 : 02.01.14 - klo: 22.42 »
Mulla on lämpöprobleeema ja tekniikkana on SP reventon pro ja moottori on LRP x12 6.5t ja pinioni on 19t ja spurri 81 . mistä lähen liikkelle kun käy niin kuumana että lyö 3min ajon jälkeen virrat pois ?

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4100 : 03.01.14 - klo: 08.44 »
Mulla on lämpöprobleeema ja tekniikkana on SP reventon pro ja moottori on LRP x12 6.5t ja pinioni on 19t ja spurri 81 . mistä lähen liikkelle kun käy niin kuumana että lyö 3min ajon jälkeen virrat pois ?
Riippuu aika pitkälti autosta. Spurri tuntuu kovin suurelta mutta kun autosta ei ole hajua niin vaikea sanoa  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4101 : 03.01.14 - klo: 09.55 »
Kysymys viisaimmille! Onko miten suuri seksuaalinen merkitys laitanko corri nelkkuun mod 1 spurrin ja pinionin vai 48dp spurrin ja pinionin? Vai vaikuttaako asiaan laitanko 6,5t koneen vai 4-pole 4000kv koneen?

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4102 : 03.01.14 - klo: 11.01 »
Kysymys viisaimmille! Onko miten suuri seksuaalinen merkitys laitanko corri nelkkuun mod 1 spurrin ja pinionin vai 48dp spurrin ja pinionin? Vai vaikuttaako asiaan laitanko 6,5t koneen vai 4-pole 4000kv koneen?
48dp on todella hiljainen.. mod1 taas pitää kauheeta ääntä. Joten et pääse yhtään sen kovempaa tai hiljempaa kummallakaan..  :wink:

Kyse siis lähinnä siitä, että 48dp:llä saat tarkemmin oikeen välityksen.. mutta jos bashailet tai pihasuttaat niin melko sama  :grin:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4103 : 03.01.14 - klo: 11.16 »
Kysymys viisaimmille! Onko miten suuri seksuaalinen merkitys laitanko corri nelkkuun mod 1 spurrin ja pinionin vai 48dp spurrin ja pinionin? Vai vaikuttaako asiaan laitanko 6,5t koneen vai 4-pole 4000kv koneen?
48dp on todella hiljainen.. mod1 taas pitää kauheeta ääntä. Joten et pääse yhtään sen kovempaa tai hiljempaa kummallakaan..  :wink:

Kyse siis lähinnä siitä, että 48dp:llä saat tarkemmin oikeen välityksen.. mutta jos bashailet tai pihasuttaat niin melko sama  :grin:
Eli 48dp it is!! Kiitos! Nuorempana bashailtiin ja reviteltiin pihalla mutta nyt ajellaan kiltisti radoilla!  :grin:

Poissa miorgog

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4104 : 04.01.14 - klo: 21.50 »
Mitä eroa on sensorillisella ja sensoroimattomalla moottorilla?

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4105 : 04.01.14 - klo: 21.52 »
Sensorillisessa kaasutuntuma on parempi,normi käyttäjä tuskin huomaa eroa piha-ajossa.
EXC125

Poissa TeroP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4106 : 04.01.14 - klo: 21.59 »
Sensorillisessa kaasutuntuma on parempi,normi käyttäjä tuskin huomaa eroa piha-ajossa.
Mielestäni huomaa aika helpostikin, varsinkin alakierroksilla sensorillinen tuntuu aika paljon erilaiselta.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Poissa emppu99

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4107 : 04.01.14 - klo: 22.12 »
Niin,korjaan nyt vielä: Eron kyllä varmasti huomaa, kuten Tero sanoikin mutta peruskäyttäjälle on aika lailla sama onko moottori sensorillinen vai sensoriton.
EXC125

Poissa miorgog

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4108 : 04.01.14 - klo: 22.15 »
Sensorillisessa kaasutuntuma on parempi,normi käyttäjä tuskin huomaa eroa piha-ajossa.
Mielestäni huomaa aika helpostikin, varsinkin alakierroksilla sensorillinen tuntuu aika paljon erilaiselta.
Ok. Eli ei mitään niin suurta eroa kun on esim. harjallisessa ja harjattomassa moottorissa. Ja jos saa valita ottaako sensorillisen vai sensoroimattoman moottorin niin kannattaa ottaa sensorillinen, koska parempi. Miten muuten se t merkintä tarkoittaa noissa moottoreissa kun niissä lukee esim. 5,5t tai 8t?

Poissa Arcticaz

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Noobikysymykset
« Vastaus #4109 : 05.01.14 - klo: 00.10 »
Sensorillisessa kaasutuntuma on parempi,normi käyttäjä tuskin huomaa eroa piha-ajossa.
Mielestäni huomaa aika helpostikin, varsinkin alakierroksilla sensorillinen tuntuu aika paljon erilaiselta.
Ok. Eli ei mitään niin suurta eroa kun on esim. harjallisessa ja harjattomassa moottorissa. Ja jos saa valita ottaako sensorillisen vai sensoroimattoman moottorin niin kannattaa ottaa sensorillinen, koska parempi. Miten muuten se t merkintä tarkoittaa noissa moottoreissa kun niissä lukee esim. 5,5t tai 8t?

Ne 5,5t ja 7,5t kertoo moottorin käämeistä eli ns. tehoista. Mitä pienempi t-arvo niin sitä kireämpi kone on!