Minä voisin laittaa omia kokemuksia, koska reilu kuukausi sitten ostin juuri tuon B4.1 RTR:n.
Ensimmäisenä tuli mieleen että omaako jo aiempaa kokemusta RC-autoilusta? Minulla ainut kokemus oli katsojan roolissa.
Tämä asia puolsi sitä että ajovalmiilla pääsee varmasti alkuun, kunhan vaan hommaan akut ja laturin.
Lisäksi hieman arvellutti kuitenkin tuo kasaaminen, että onnistuuko kunnolla vai onko mahdollista pilata muutaman kympin osaa täysin väärällä toiminnalla. Joten piste RTR:lle.
Entä sitten tänä päivänä, kun ajoja on takana kymmeniä akullisia.
Alkuun päästiin, sain akut jopa ladattuna ja oikeilla liittimillä, joten ainut mitä piti itse ihmetellä oli ohjaimen bindaus, onnistui, mukana hyvät ohjeet.
Sitten ajamaan, ekat kokemukset hain isolta hiekkakentältä missä ei ollut mahdollista osua minnekään kiinteään. Hienoa, kulkee kun tauti ensikertalaisen silmään ja kiva pyörittää rinkiä pienessä luisussa. Piste RTR:lle.
Ekat akulliset tyhjät ja mieli radalle. Onneksi täällä meillä Vaasassa on ihan ok rata
Eka reissu radalle muutti kaiken, ainakin omalla kohdalla rataa kiertäminen nosti kiinnostuksen harrastukseen uudelle tasolle. Tämä vaikka ajotaito ei vielä päätä huimaa, mutta ne kaadot ja muut virheet vähenee koko ajan. Ja se nostaa fiilistä.
Ja tässä kohtaa sitten tulee ne erot mitkä omasta mielestä on aika ratkaisevia.
Aika nopeasti sitä alkaa kaipaamaan jämäkkyyttä ja auton parempaa hallittavuutta jne. Pääsuoraa osaa ajaa kuka vaan, mutta kun radoilla on niitä mutkiakin...
Varmasti autoni ei ole parhaassa mahdollisessa säädössä radalle, mutta silti, mieli tekee enemmän kisaversiota kuin se että alkaisin päivittää RTR:stä parempaan.
Jos NYT olisin ostamassa autoa, olisi se ehdottomasti B4.1 FT, ja sellainen talvella viimeistään tuleekin.
Mutta kun ostin ensimmäistä, en todellakaan tiennyt mitä tämä touhu on, vaan enemmän kuvittelin ehkä sen olevan tuota rallaamista pitkin pihoja, mihin RTR toimii tosi hyvin, mutta se ei kuitenkaan riitä minulle koska haluan todellakin ajaa radalla.
Joten lyhyesti, jos haluaa ajaa vähän siellä täällä silloin tällöin, ehdottomasti riittää RTR. Mutta jos mieli halajaa radalle, on aivan turhaa maksaa ensin RTR:stä 300e.
Yleisesti ottaen laji on mitä loistavin, eikä omasta mielestä kalliskaan. Missä muussa moottoriurheilulajissa voi tonnilla ostaa kaluston millä varmasti on mahdollisuuksia voittaa MM. Tosin kuskistakin jonkin verran kiinni
Mutta tälläinen aloitustarina täältä, toivottavasti on jotain hyötyä jollekin...